IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

+3
Stefan E
Tobias
cas
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av cas tis nov 05, 2013 7:35 pm

Well, jag får väl starta upp en space-claimertråd då, trots att jag inte har nåt att visa upp What a Face 
Jag har svårt att låta bli nya Airfix-modeller i 1/72...speciellt en sån här
Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Airfixao1003reviewgp_1

Den första som jag tänker göra, kommer att ha varken ökenkammo eller hajtänder, och DET mina vänner, är inte så som man brukar se en Tomahawk!
Tack vara ett litet Xtradecal ark (X72139) så skall jag börja med en helt annan individ, målad i temperate day fighter färgerna, eller Dark green, Ocean grey och Medum Sea grey!
Knasigt va?

Jag har sen två små Tomahawker kvar, varav en skall bli ett försök till ökenkärra som har tippat över och ligger på rygg på lämplig basplatta pale , och sen en till som jag inte alls har bestämt hur den skall se ut. En Pearl Harbour maskin kanske? När modellerna kostar 66 spänn stycket så får man ju shoppa loss lite.
Se detta som en samlingsbyggtråd för allihop, och den Gröngrå som uppvärmningen =)

//Christer

cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Tobias tis nov 05, 2013 7:44 pm

Härligt!! Jag älskar denna varianten! Men har svårt att gå tillbaka till småkärrorna nu (vem kunde ana?? 1/48 rulz!Cool )
'
Fick du inte lite hajkäftar och grejor av mig..?

Tycker det finns supermånga fina varianter att bygga ja. Pearl Harbor är ju spännande helt klart. AVG, ÖKENCAMO!! etc. Ser gärna alla dina små kastyxor!

Fan, kanske skulle göra ett trippelbygge av dessa ändå, de är ju billiga och enkla..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Stefan E tis nov 05, 2013 7:52 pm

Jag satt o rotade i min 1/32 P-40E häromdan, synd jag har så mycket på gång redan!

Kommer att följa din tråd, det är ett som är säkert! bounce 

Stefan Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Matt_Public tis nov 05, 2013 8:20 pm

Gvörsk! Ingen hajkäft?

Nå, turligt nog så har jag blind tillit till ditt snille.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Caverö tis nov 05, 2013 9:56 pm

Trevligt trevligt men inte så special tycker jag, hur som helst så är jag sugen på att se mer.

Ses på fredag antar jag Very Happy 
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Mal tis nov 05, 2013 10:02 pm

Wild Bill Kelsos kärra Very Happy  eller scratch

Hursomhelst kommer det bli kul o se 1:72 byggas Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Azgaron tis nov 05, 2013 10:20 pm

Ska bli kul att följa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av cas ons nov 06, 2013 6:58 am

Heh, Wild bill Kelso är ju en sann amerikansk hjälte!
Dock flyger han inte en P-40B utan en ganska mycket senare modell, förmodligen en ganska kraftigt moddad E eller K....

Skall i Mal:s anda ge mig på att saltchippa cockpit i min brittiska bomber command Tomahawk. Runt 1942 så lär den ha varit ganska sliten...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Mal ons nov 06, 2013 8:34 am

Jösses...

Saltchipping i cockpiten, det går nog, men det är litet jucklo i 1:32, 
du ska köra 1:72.... det går nog men blir ett riktigt jucko.

Kika på hårspray kan vara mkt lättare samt bättre kontroll i sådan skala Smile.

för gissar att du vill ha rätt slitage att metallen är under o förgen in top.



Annars som jag faktiskt kompleterade min chippning i cockpiten på P51 (efter vädringen m lack on top) var att jag använder silver från silverpenna, applicerade längs kanter mkt försiktigt m fin pensel, sen ren fin pensel fuktad i Beckers A odurless o justera chippingen som den passar en, fördelen, är du inte nöjd så dopp penseln/tops o ta bort det bara, den är mkt förlåtande, du kan tom ta bort silvret efter att det torkat Wink, skadar inte färgen Wink om du inte alls skulle gilla det.

Det är vad jag kommit fram till m error and trials efter 11 byggen Smile
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av cas ons nov 06, 2013 7:16 pm

Hårspray säger du?
Jaha, det får vi väl ta och göra nåt åt...

Tobbe, dekalerna jag tiggde av dig var för en grönstjärtad stilla havs mustang!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Mal ons nov 06, 2013 7:37 pm

Check it out.


Kommer själv prova den Very Happy då jag e larvigt förtjust i chipping Wink

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Tobias ons nov 06, 2013 7:44 pm

Ah, just det! Vem tusan fick hajkäftar av mig då? Question 

Mer P-40s till folket!cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72) Empty Sv: Tomahawk, på fel sätt! (Airfix 1/72)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet