IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Humbrolfärger

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Humbrolfärger Empty Humbrolfärger

Inlägg av David sön jan 05 2014, 15:14

Hej,

Jag är rätt ny på detta då jag tagit upp modellhobbyn efter ca 15 år.
Jag försöker använda Tamiyas akryler så långt det går men har tvingats använda humbrols enamel då Tamiya inte alltid räcker till.
Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.I mitt senaste bygge har jag försökt mig på att blåsa färg och det va inga problem med Tamiya då jag använde deras thinner,mebnvilken thinner kan lämpligt användas för humbrol? Jag skulle upptill detta även behöva tips på lämpligt lösningsmedel för att göra rent spruta och burk efteråt.

Ytterst tacksam för svar

David


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Stefan E sön jan 05 2014, 16:30

Hejsan David!

Först o främst vill jag hälsa dig välkommen till vårt forum!

Hoppas du kommer att trivas o visa dina byggen för oss!

Jag använder uteslutande Humbrolfärger eller liknande olje-baserade färger (Enamels).

Som förtunning till Humbrolfärger vid penselmåning och rengöring av penslar använder jag Lacknafta, eller som det nu heter, Alifatnafta.
nackdelen med naftan är att den förlänger torktiden, spelar dock ingen större roll vid penselmålning.

Om jag Airbrushar så brukar jag använda standardförtunning, en  lite skarpare ("hetare") förtunning för spädning än nafta, samma för rengöring av sprutan.
Det funkar med nafta också, men jag gillar inte resultatet och färgen tar längre tid på sig att torka.
Ytan blir inte heller riktigt lika bra, tycker jag.
För rengöring av sprutan funkar INTE nafta, den är för klen, särskilt om man använder färg typ Alclad (Laquer).
Standardförtunning köper jag på Beckers, en vanlig färgaffär alltså, nafta brukar finnas på stormarknader (ICA för mig).
Tyvärr luktar standardförtunning ganska mycket så ventilera väl när du målar!

Detta är vad jag använder och jag tycker det funkar väl, andra kanske har några tips också?

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av David mån jan 06 2014, 13:13

Hej Stefan,
Jag började i somras att titta runt här och på andra forum för lite inspiration därefter började jag med Academys CV90B som föjdes upp av ett snabbbygge, en Reaper i 1/72 ifrån Italeri som nu följs upp av en Strv 122 ifrån Hobby Boss. 
När jag byggde när jag va liten fanns inte sådana här resurser som forum på nätet att hämta inspiration ifrån så nu är det en helt ny värld.
Dock så drar jag mig lite för att visa upp något här än,finns många tekniker jag vill kunna behärska först framför allt inom vädringens alla konster Wink.Min Strv 122 är mitt första bygge någonsin där jag har blåst färg.

Tusen tack för all info, bara en snabb fråga:Vet färghandlar vad jag menar om jag nämner " standardförtunning".Tänkte jag skulle åka inom en färghandel i morgon.

David


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Gäst mån jan 06 2014, 13:41

Tjena David...

Jag brukar handla inom tjänsten och även privat på Järnia på Järntorget
prata med de som har hand om färgen på Järnia , de är duktiga.
Skulle de mot all förmodan inte veta (osannolikt om de inte kunde) , 
så bör Flugger ligga kvar vid Järntorget , granne med way cup.

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Stefan E mån jan 06 2014, 15:11

Som Ola säger, färgaffären bör ju veta vad du skall ha.

Ja, jag är själv en återfallsbyggare, byggde mycket när jag var yngre, fram till jag började med modelltåg runt 1974.

Efter ca 25 års uppehåll (började igen vintern 2000/-01) var det mycket som förändrats, tidningar finns nu det många av, internet forum finns det massor av och modellerna har blivit så otroligt mycket bättre!

Det mesta fick jag lära om på nytt, och jag lär mig fortfarande nya tricks (man blir aldrig fullärd), främst genom att experimentera själv, men också genom att läsa, titta och fråga på forum som det här.
Framförallt lär man sig otroligt mycket både genom att förklara olika tekniker för andra och titta på (och härma) hur andra gör.
Det tog ett bra tag innan jag vågade visa något på ett forum, alla byggde så otroligt bra, tyckte jag, så jag var livrädd att bli utskrattad och göra mig till åtlöje offentligt!

Men jag tog mod till mig o kastade mig ut i det okända....
Rätt snart insåg jag att JAG kunde en hel del som de andra inte visste, och kunde dela med mig av mina kunskaper.
Man ger o tar, knycker ideer o uppslag, lär ut tekniker, det är det underbara med forumen.
Spelar ingen roll vad man undrar eller behöver, det finns alltid någon som har den där biten av information eller just den delen som man behöver.

Det var otäckt i början, visst, men inte alls så farligt som jag trodde, och så är det nog för de flesta.

Alla har vi varit barn i början, huvudsaken är att det är roligt att bygga.

Kom ihåg att den dummaste frågan är den som aldrig ställs!

Jag hoppas du stannar kvar här, fråga så mycket du vill, bygg o ha kul.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Gäst mån jan 06 2014, 19:54

Tjena Stefan...

Eloge till dig , du skriver precis som många byggare känner i olika stadier av livet i sitt modellbyggande
jag är en utav dem Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Stefan E mån jan 06 2014, 20:11

Ola skrev:Tjena Stefan...

Eloge till dig , du skriver precis som många byggare känner i olika stadier av livet i sitt modellbyggande
jag är en utav dem Smile

Mvh Ola
Tack Ola!

Jag utgår bara från mina egna erfarenheter, men jag tror att det är ganska lika för alla.

Det är ju det fina med modellbyggande, man behöver ingen erfarenhet för att bygga den första modellen, inte den andra, tredje, fjärde heller, man har bara roligt under tiden.
En dag upptäcker man att man kan hjälpa andra, då är det "payback time" och man får försöka hjälpa andra som just börjat bygga så gott man kan.

Jag lär mig fortfarande något nytt för varje modell, det gör att det blir aldrig enformigt eller tråkigt att bygga.
Samtidigt gillar jag att lära mig så mycket om flygplanet/bilen/stridsvagnen/fartyget etc jag bygger just nu, letar fakta, läser böcker, internet, försöker sätta in föremålet i sitt (historiska) sammanhang.

Oj, det där lät nästan seriöst!  Razz 

Framförallt är det ju så sa....s kul att limma små plastbitar o måla!  cheers 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Gäst mån jan 06 2014, 20:15

Ja kul är det och lärorikt, och även då som du skrev tipsa andra i något som de undrar över  Smile
Själv tycker jag det är intressant och kul att komma så nära ett original som möjligt
både målning/dekaler och ev hur den såg ut där och då  Smile

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av David mån jan 06 2014, 20:44

Tack än en gång för era tips och framför allt för era snabba svar
Då jag byggde förr byggde jag endast ihop modellerna o började så småning måla dem också. Nu så försöker jag lära mig fler tekniker som torrborstning och att använda washer.Jag har till och med köpt på mig lite pigment för att göra "lera" och det fanns verkligen inte mig veterligen när jag byggde senast.

Efter att ha läst otaligt många byggtrådar under sommaren begav jag mig svedinos utanför Halmstad (var nere i Halland på semester) för att få lite inspiration.Det är ju inte flygvapenmuseum på slätten men helt ok. Därefter bestämde jag dock mig för CV90 efter en tid och kikade en hel del på Olas tråd, har även tittat på Olas PBV501 som jag nog tänkt ge mig på själv i framtiden.
Det nya med min STRV 122 va att jag införskaffat en AB.Detta tog verkligen byggandet till nya höjder,blir klart en väldans massa mer maskjobb än när jag penselmålade men resultatet blir bättre för mig än vid penselmålning.
Nästa projekt som jag börjat så smått på är en Merkava Mk IV ifrån Academy som jag ser riktigt mkt fram emot!

Återigen ska ni har ett stort tack för all hjälp och information!

David


Till överst på sidan Gå ner

Humbrolfärger Empty Sv: Humbrolfärger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet