Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
+3
cas
Azgaron
Matt_Public
7 posters
Sida 1 av 1
Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Right! Då har äntligen Gustav-resinet från A2Zee/Alley Cat hunnit fram.
Beställningen tog rejält med tid i alla led. Men varning för detta utfärdades på hemsidan.
Jag beställde både de övergripande förbättringsdelarna och noskåporna. Måttlighet straffar sig.
Emballeringen för transport var undermålig med samtliga delar lösa om vartannat i en påse och nedknölade i en förvisso skapligt stabil kartong. Två olika set i en låda anpassad för bara det ena är att be om problem. Allt var emellertid helt, men det var då rakt inte firmans förtjänst. Är bubbelplast snordyrt i utlandet? Finns det exportpengar att tjäna?
En annan källa till besvikelse var de ofta gryniga gjutningarna. Quickboosts rena motsats, ärligt talat. Åtskilliga tillfällen att öva på spackel- och slipteknik erbjuds. Håhåjaja…
Låt oss nu ta en jämförande titt på delarna, och vad de är bra till!
Noskåporna råder effektivt bot på problemet med de tätt sittande MG-trågen.
Tydligen inverkar de tjockare resin-delarna negativt på det inre ramverket. Mer om det i byggtråden.
Nu över till cockpitdetaljerna. En skrovligt gjuten styrspak modell KG-13A, would you like?
Bättre än det man får i lådan, antar jag. Kopplingsdosan är åtminstone med.
Babys första badbalja?
Nejdå, bara en vettigare detaljerad sits än Revells egen.
Även ryggstödet vanpryds med gjutna bälten i sann sjuttiotals-stil.
Resin-delen saknar dessa styggelser, men detta är också dess enda övertag. En slarvig avgjutning av originalet minus bältena, bara. Mjuka detaljer och övergångar skarpa som Play-Doh gör att avlägsnandet av originaldelens bälten verkar vara det vettigare alternativet. Besvikelse!
Det är svårt att se på bilden, men toppen på de här puckarna pryds med ventilationsluckornas insidor. Borra hål och sätt i! Scratchar nog luckorna för egen del, då de svaga detaljerna säkerligen ryker all världens väg när man spacklar och slipar. Eller kan man skära loss dem med rakblad?
Det ljusnar! ETC-racket är riktigt skapligt jämfört med Revells eget.
En annan glädjekälla är den redigt tjusiga propellernavskåpan:
Inte fullt i klass med Eagle Parts, men helt klart duglig.
Revells egen är i åtskilliga krångliga delar och saknar nitdetaljering.
Risken för spinner-spiraler är skyhög på här sortens 109:or. Sådana är det klart enklare att måla på resin-delen.
Nya, förbättrade propellerblad med enklare infästningsmetodik ingår också. Tack för det!
Nu över till huvudorsaken för inköpet: bulorna!
Revells är då inte alls lika härligt svullna (men de är åtminstone helgjutna).
Varianten med den lilla kompressorknölen ingår också, vilken är kul eftersom de ofta förekom på G-5 och G-14. Bra uppslag, dålig gjutning.
Små, öppna kylintag i myckenhet och mängd. Ytterligare en fin idé, minsann.
Ytterhöljet för oljekylaren ser betydligt mer porträttlikt ut:
Återigen uselt gjutet, visserligen, men ändå.
Sumpigt foto av riktigt skapligt öppna avgasrör.
Infästningsrack för avgasrören och något slags stödplatta.
Luftintaget för kompressorn är ett lyft med avseende på såväl detaljering som övergripande form.
Här har Revell bestämt lagt till något eget.
Motsvarande delar i resin har lyckligtvis inte samma hockeypuckar.
En annan fin gest är en behändig rits-mall för ventilations- och tanklucka, man tackar!
Ska man våga sig på något i stil med en slutsummering, kanske?
Rejält genomtänkta produkter, men vilken bedrövlig kvalitetskontroll! Och med bedrövlig så menar jag ”suger döda björnar”, alternativt ”stora stenar genom näsan” eller ”utombordare”. Har handlat av karln förr, så jag vet vad han är kapabel till (när han vill). Rekommenderas starkt med tydlig reservation för dagsformen/nykterheten hos tillverkaren. Vore inte processen vansinnigt långdragen så skulle jag reklamera åtskilliga komponenter. Caveat emptor!
Beställningen tog rejält med tid i alla led. Men varning för detta utfärdades på hemsidan.
Jag beställde både de övergripande förbättringsdelarna och noskåporna. Måttlighet straffar sig.
Emballeringen för transport var undermålig med samtliga delar lösa om vartannat i en påse och nedknölade i en förvisso skapligt stabil kartong. Två olika set i en låda anpassad för bara det ena är att be om problem. Allt var emellertid helt, men det var då rakt inte firmans förtjänst. Är bubbelplast snordyrt i utlandet? Finns det exportpengar att tjäna?
En annan källa till besvikelse var de ofta gryniga gjutningarna. Quickboosts rena motsats, ärligt talat. Åtskilliga tillfällen att öva på spackel- och slipteknik erbjuds. Håhåjaja…
Låt oss nu ta en jämförande titt på delarna, och vad de är bra till!
Noskåporna råder effektivt bot på problemet med de tätt sittande MG-trågen.
Tydligen inverkar de tjockare resin-delarna negativt på det inre ramverket. Mer om det i byggtråden.
Nu över till cockpitdetaljerna. En skrovligt gjuten styrspak modell KG-13A, would you like?
Bättre än det man får i lådan, antar jag. Kopplingsdosan är åtminstone med.
Babys första badbalja?
Nejdå, bara en vettigare detaljerad sits än Revells egen.
Även ryggstödet vanpryds med gjutna bälten i sann sjuttiotals-stil.
Resin-delen saknar dessa styggelser, men detta är också dess enda övertag. En slarvig avgjutning av originalet minus bältena, bara. Mjuka detaljer och övergångar skarpa som Play-Doh gör att avlägsnandet av originaldelens bälten verkar vara det vettigare alternativet. Besvikelse!
Det är svårt att se på bilden, men toppen på de här puckarna pryds med ventilationsluckornas insidor. Borra hål och sätt i! Scratchar nog luckorna för egen del, då de svaga detaljerna säkerligen ryker all världens väg när man spacklar och slipar. Eller kan man skära loss dem med rakblad?
Det ljusnar! ETC-racket är riktigt skapligt jämfört med Revells eget.
En annan glädjekälla är den redigt tjusiga propellernavskåpan:
Inte fullt i klass med Eagle Parts, men helt klart duglig.
Revells egen är i åtskilliga krångliga delar och saknar nitdetaljering.
Risken för spinner-spiraler är skyhög på här sortens 109:or. Sådana är det klart enklare att måla på resin-delen.
Nya, förbättrade propellerblad med enklare infästningsmetodik ingår också. Tack för det!
Nu över till huvudorsaken för inköpet: bulorna!
Revells är då inte alls lika härligt svullna (men de är åtminstone helgjutna).
Varianten med den lilla kompressorknölen ingår också, vilken är kul eftersom de ofta förekom på G-5 och G-14. Bra uppslag, dålig gjutning.
Små, öppna kylintag i myckenhet och mängd. Ytterligare en fin idé, minsann.
Ytterhöljet för oljekylaren ser betydligt mer porträttlikt ut:
Återigen uselt gjutet, visserligen, men ändå.
Sumpigt foto av riktigt skapligt öppna avgasrör.
Infästningsrack för avgasrören och något slags stödplatta.
Luftintaget för kompressorn är ett lyft med avseende på såväl detaljering som övergripande form.
Här har Revell bestämt lagt till något eget.
Motsvarande delar i resin har lyckligtvis inte samma hockeypuckar.
En annan fin gest är en behändig rits-mall för ventilations- och tanklucka, man tackar!
Ska man våga sig på något i stil med en slutsummering, kanske?
Rejält genomtänkta produkter, men vilken bedrövlig kvalitetskontroll! Och med bedrövlig så menar jag ”suger döda björnar”, alternativt ”stora stenar genom näsan” eller ”utombordare”. Har handlat av karln förr, så jag vet vad han är kapabel till (när han vill). Rekommenderas starkt med tydlig reservation för dagsformen/nykterheten hos tillverkaren. Vore inte processen vansinnigt långdragen så skulle jag reklamera åtskilliga komponenter. Caveat emptor!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Tack för recensionen Matt! Ser ut som en blandad påse bra att ha men i skiftande kvalitet.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Jotack! Men gamla gubben Maclean måste ha fått en stroke när han packade min leverans.Azgaron skrev:Tack för recensionen, Matt! Ser ut som en blandad påse. Bra att ha men i skiftande kvalitet.
Sådär har det då aldrig sett ut tidigare.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Det var ju inte direkt så att många av bitarna såg bättre ut...bara annorlunda.
Har karln fått för mycket att göra med Messerwissrarna eller tappade han sugen efter att ha gjort alla de där Javelin-konvertingarna som folk sen inte köpte?
Har karln fått för mycket att göra med Messerwissrarna eller tappade han sugen efter att ha gjort alla de där Javelin-konvertingarna som folk sen inte köpte?
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Möjligen. Weltschmerz och Lebensmüde gör stygga saker med folk.cas skrev:Har karln fått för mycket att göra med Messerwissrarna eller tappade han sugen efter att ha gjort alla de där Javelin-konvertingarna som folk sen inte köpte?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
fyfan de såg inge vidare ut dem där aftermarket..sturspaken ex....hjälp....
fan skulle tom scratcha den själv.... du gav mig ytterlig anledning att inte köra på sånt....är dock inte erfaren på after market....ets ger lyft helt klart men detta du fått ...jäklar vad illa.....
Fast kommser köra resin såklart men efter läst otal recensioner...
ush tråkigt det där....nån dela var ju toppen huven iaf o det är det värt
fan skulle tom scratcha den själv.... du gav mig ytterlig anledning att inte köra på sånt....är dock inte erfaren på after market....ets ger lyft helt klart men detta du fått ...jäklar vad illa.....
Fast kommser köra resin såklart men efter läst otal recensioner...
ush tråkigt det där....nån dela var ju toppen huven iaf o det är det värt
Mal
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Näh, överlag så är det rätt sorgligt.Mal skrev:Fyfan, det såg inge vidare ut [...]
Nå, man får helt enkelt göra det bästa av saker och ting.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Så sant så sant...
Men tråkiga är att man betalar nåt o inte får nåt......
Min första erfarenhet av resin m verlinden men servicevagnen var iof ok/bra....
så kvaliten verkar vara rätt olika...verkar det som...
samt håller med dig...varför inte packa iaf i små plastfickor o de tunna delarna i lite bubbel, ta 50lapp extra iom om det kostar extra men helt klart värt, samt modellbyggare e långsinta med en dålig erfarenhet,
det märler man, ex ta Radub, han lyssnar på modellbyggares behov o gör saker efter detr, viss inte lafrvigt billigt men gör mkt mkt prisvärda saker med hög kvalitet, det vinner man på och återkommer som kund till fina produkter
modellbyggare betalar gärna för bra saker när det ger extra för en o man har galet kul med...
Men tråkiga är att man betalar nåt o inte får nåt......
Min första erfarenhet av resin m verlinden men servicevagnen var iof ok/bra....
så kvaliten verkar vara rätt olika...verkar det som...
samt håller med dig...varför inte packa iaf i små plastfickor o de tunna delarna i lite bubbel, ta 50lapp extra iom om det kostar extra men helt klart värt, samt modellbyggare e långsinta med en dålig erfarenhet,
det märler man, ex ta Radub, han lyssnar på modellbyggares behov o gör saker efter detr, viss inte lafrvigt billigt men gör mkt mkt prisvärda saker med hög kvalitet, det vinner man på och återkommer som kund till fina produkter
modellbyggare betalar gärna för bra saker när det ger extra för en o man har galet kul med...
Mal
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Tack för summeringen, Matt!
Det verkar knappast vara någon ide att köpa det här kitet.
Barracudacast har gjort en hel del av bitarna (motorhuvarna, hakintaget, hjul, sits mm), spinner finns från Eagle Parts, styrspak och sikte från QB och eduard har landningsställ i metall (brons).
Man får väl plocka ihop vad som behövs på egen hand.
Synd, jag gillar A2zee annars.
Mal skrev sitt svar just medan jag skrev mitt, jag håller med till 110%!
Stefan
Det verkar knappast vara någon ide att köpa det här kitet.
Barracudacast har gjort en hel del av bitarna (motorhuvarna, hakintaget, hjul, sits mm), spinner finns från Eagle Parts, styrspak och sikte från QB och eduard har landningsställ i metall (brons).
Man får väl plocka ihop vad som behövs på egen hand.
Synd, jag gillar A2zee annars.
Mal skrev sitt svar just medan jag skrev mitt, jag håller med till 110%!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Nä, bara kåporna kan rekommenderas varmt.Stefan E skrev:Det verkar knappast vara någon idé att köpa det här kitet.
Till A2ZEEs relativa försvar så har det aldrig sett såhär lökigt ut tidigare, men en gång räcker.
Också: bra att du flaggar för Barracudacast. Tänkte göra det i byggtråden, men det slog mig aldrig att föra in informationen här.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Oj, oj!
Jag kan bara intstämma med alla andra.
Det såg inget vidare ut. Jag förstår att Barracuda gett ut samma detaljer.
Blir till att införskaffa dem istället.
När det gäller "puckarna" på Revells roder, så är det dränerhål i duken.
Runt hålet sätter man en förstärkningslapp av duk.
Jag vet inte om 109:ns såg ut på det viset, men på Sk 16 och SK 50, så ser de ut så.
/Henrik
Jag kan bara intstämma med alla andra.
Det såg inget vidare ut. Jag förstår att Barracuda gett ut samma detaljer.
Blir till att införskaffa dem istället.
När det gäller "puckarna" på Revells roder, så är det dränerhål i duken.
Runt hålet sätter man en förstärkningslapp av duk.
Jag vet inte om 109:ns såg ut på det viset, men på Sk 16 och SK 50, så ser de ut så.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Matt_Public skrev:Nä, bara kåporna kan rekommenderas varmt.Stefan E skrev:Det verkar knappast vara någon idé att köpa det här kitet.
Till A2ZEEs relativa försvar så har det aldrig sett såhär lökigt ut tidigare, men en gång räcker.
Också: bra att du flaggar för Barracudacast. Tänkte göra det i byggtråden, men det slog mig aldrig att föra in informationen här.
Inte fel att lägga en länk till Barracudacast i din byggtråd också, det är suveränt fina delar o dekaler.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Roger Wilco!Stefan E skrev:Inte fel att lägga en länk till Barracudacast i din byggtråd också, det är suveränt fina delar o dekaler.
Deras dekaler är riktigt najs, ja.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Japp, Barracuda gör superresin.
Bland det bästa som finns.
Detsamma gäller dekalerna.
/Henrik
Bland det bästa som finns.
Detsamma gäller dekalerna.
/Henrik
Henrik Bergman
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
kapar tråden lite iom en fråga om resin...som är rätt nytt för mig....
Som många vet så e jag fast just nu i 190 träsket 1:32 (galet kul) finns det after market BMW motorer, mm, har inte hittat nåt alls, samt pistolerna på huven, har en plan
Som många vet så e jag fast just nu i 190 träsket 1:32 (galet kul) finns det after market BMW motorer, mm, har inte hittat nåt alls, samt pistolerna på huven, har en plan
Mal
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Mal skrev:kapar tråden lite iom en fråga om resin...som är rätt nytt för mig....
Som många vet så e jag fast just nu i 190 träsket 1:32 (galet kul) finns det after market BMW motorer, mm, har inte hittat nåt alls, samt pistolerna på huven, har en plan
Kolla de här märkena;
CMK - Tjeckisk resingjutare som har det mesta i alla skalor
Aires - En av de största o bästa resintillverkarna
Neomega/Vector - Rysk resintillverkare av cockpitar, vector är specialister på motorer (särskilt i 1/48 och 1/32). Inte billiga men superfina
Det finns mängder med tillverkare, men detta är mina favoriter.
CMK och Aires finns hos Hannants eller hos den Polska firman Jadar; http://www.jadar.com.pl/start-a.htm
Neomega har en egen sida; http://www.neomega-resin.com/
...men kan hittas på Hannants också
Det brukar vara billigare vid källan...
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Tackar stefan...
har redan kollat på dem sidorna.....
Vill ha BMW motorn för FW190 A serien....samt tillhörande MGs..... finns inga 1:32...
Till Doran finns det smaskens....jaja får sikta på en sån till min plan då med duckegg grön buk
samt håller med om Vectors grejjer fyfan vad fina de är samt värt extra peng om de är fina, inte som Matts erfarenhet (min med m verlinden)
har redan kollat på dem sidorna.....
Vill ha BMW motorn för FW190 A serien....samt tillhörande MGs..... finns inga 1:32...
Till Doran finns det smaskens....jaja får sikta på en sån till min plan då med duckegg grön buk
samt håller med om Vectors grejjer fyfan vad fina de är samt värt extra peng om de är fina, inte som Matts erfarenhet (min med m verlinden)
Mal
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Har köpt både Aires och Quickboost resin tidigare och alltid varit nöjd både med kvalitet och förpackning. Men det Du visat upp ovan Matte tycker jag är ett rent hån mot dig som kund. Visst noskåporna är mer korrekta men när Revells egen gjutning är så mycket krispigare? Väggen till cockpit är ju rent usel. Om jag vore Du skulle jag reklamera det där på en gång även om det tog tid att få grejerna. Du har säkert en del gamla synder som väntar på att bli färdiga, precis som alla vi andra?
linusorn
Sv: Resindetaljer för Bf109G-6 (A2Zee/Alley Cat)
Jo, jag använde QB som positiv referens i inledningen. Toppenfirma. Det lilla Aires jag har ser också fint ut. Det mesta resin jag sett har ärligt talat betydligt bättre gjutet.linusorn skrev:Har köpt både Aires och Quickboost resin tidigare och alltid varit nöjd både med kvalitet och förpackning.
Jag har funderat på reklamation. Men om en enmansfirma (som låter kunden vänta tre veckor på tillverkning vid beställning) är så pass iskallt likgiltig inför produktens kvalitet, så har jag inga större förhoppningar inför ett reklamationsärende. Blir säkert bara tjafs i åratal. Ain't nobody got time for that!
I värsta fall är det en del av affärsidén.
Det känns hursomhelst bättre att bara putsa upp bitarna bäst jag kan, och sedan strunta blankt i firman framöver. Måste man vara Brett Green för att få en fin gjutning varje gång, så är det inget för mig.
Alternativt att, i nödfall, köpa via Hannants, så att det finns en ansvarskännande mellanhand.
Matt_Public- Master of DNF
Liknande ämnen
» FUJIMI 1/48 BF109G-6/W.Gr21 + BF109G-10/R2 samt resin cocpit till BF109E-4 säljes eller bytes
» BF109G-4 to BF109G-6 early frågor.
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Bf109G-6 Mersu
» Airfix Bf109G
» BF109G-4 to BF109G-6 early frågor.
» Messerschmitt Bf109G-2, Messerschmitt Bf109G-2, Oblt. Franz Scheiss, 8. JG53 "Pik Ass", Revell 1/32
» Bf109G-6 Mersu
» Airfix Bf109G
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|