IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-30, 09:58

Hej-hopp!

Vet att jag fick mängder om bra råd och tips om hur denna modell är, av Stefan E, i en annan tråd för något år sedan - men min search-fu är extremt vek verkar det som... Sorry. Embarassed 

Intresset har vaknat igen att bygga en P-51B i stor skala. Men denna Trumpeter-modell har ju en hel del problem, sägs det. Av mitt korta minne och lite review-läsning på www var dt bl a en blandning av cockpit från P-51B, P-51 D och något som inte liknar någon Mustang alls. Mad 
Landställets luckor är tydligen också dekadenta samt det finns någon "vägg" mellan stol och radion (mm) som inte alls fanns.

Allt det verkar ju gå att lösa med AM, onödigt dyrt men vad tusan..

Stora frågan, är egentligen resten - hur var det med formen? Vissa bilder ger ett uttryck av att nosen har en lustig form eller något. Har svårt att sätta fingret på det men kanske för smal eller bara fel form.. Det gör det ju mycket värre i så fall, högst tveksamt om jag skulle klara att fixa en sådan grej.


Så i korthet  clown  - med nya landställsluckor, hjul & däck samt en ny cockpit - kan denna modell se skaplig till ok ut? *Sneglar på mitt orakel Stefan E som vet allt... Wink Och hade byggt den?*


Senast ändrad av Tobias den 2014-08-12, 19:18, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Stefan E 2014-07-30, 14:25

Nosen är lite "skinny", den ser "anorektisk" ut, det är svårt att säga exakt VAD som är fel.
När man ser modellen är det något som inte stämmer riktigt, något är lite "off", men det går inte att sätta fingret på riktigt.
Det värsta är spinnern som är alldeles för kort och trubbig, byter man till en mera korrekt spinner ser det mycket bättre ut.
Finns kanonfina eftermarknadspropellrar och spinners att köpa nu.

Så länge man inte sätter den jämte en Tamiya-Mustang ser den helt OK ut, tycker jag.



Lite läsning;

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t1247-p-51b-mustang-trumpeter-1-32

https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2993-na-p-51b-mustang-trumpeter-1-32

Om du tänker använda både Aires cockpit och hjulhus, så korta av cockpitgolvet ca 5mm i framkant, annars blir det konflikt med hjulhusen.

Jag är mycket nöjd med min Musse, tycker den blev helt presentabel.
Jo, jag vet att andra kan tycka annat, men det bryr jag mig inte om!   What a Face 

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-30, 15:36

Jadu Sir Toby...

Du ska ju hälsa på mig på söndag...



Så då får man passa på ge dig detta, så blir en money saver, rätt typ av spinner och blad är jag säker på, lite moddande ev....easy peasy, Tamiya brukar ju göra saken rätt.....Dessa är leftovers från mitt färdiga bygge, den kom med två typer av blad o spinner samt nav...

Jepp har en kanonfin stol till den oxå, den mer kantiga historien...ifall den är rätt..samt instrument panel du kan ju kika om du vill Wink sen kolla om de funkar Wink

kan det vara nåt Wink

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 2d94i6h

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 14x2hso
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-30, 22:50

Ah, tack bägge! Stefan E har lite bättre search-fu!  Embarassed  Wink  Skall läsa igenom noga!

Tack Juha! Tar gärna emot det om det passar! Byter mot det där jag har med nu eller med nästa tågresa! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-30, 23:02

Ingen fara.....

Du får dem o e glad att de kommer till nytta Very Happy

Kollar lite på hjulhusen åt dig Smile

Såklart after market är galet fina, kikat på dem, men kollar även på trumpeters basic hjulhus....


Generrelt är det ganska cleana hjulhus, den stora skillnaden är ett par rör samt kablar, o det går att scratcha ganska enkelt, samt lite kablar...

Men smaken e som baken, jag hade kastat mig in i scratsch träsket.......Wink man kan ju börja nånstans...

två olika skolor, men det är iaf vad jag anser Wink

Aftermarket är som sagt galet fina o bara måla på, men kräver lite jobb för passande, så vette fasiken vilket som går fortast Wink.....

Aires...

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Fdh7he

Trumpeters...
Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 330tczt


/Mal
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Stefan E 2014-07-31, 10:15

Trumpeters P-51B har fått hjulhuset från en P-51D, de skiljer sig rätt mycket åt mellan versionerna.

Så tyvärr går det inte att använda Tamiyas hjulhus (-D) i en -B om nu skall vara petig.

Men de är ju otroligt mycket bättre än Trumpeters egna i alla fall, och det är väl bara P-51 nötter som vi som ser skillnaden i alla fall!
Gud nåde den som lyfter upp o vänder på mina modeller....

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-31, 12:52

Nej inte p51d hjulhus

Stefan Smile läs texten igen....


bilden ovan e ju trumpeters egen o aires hjulhus till p51b......
o det är inte sån enorm skillnad mellan dem, mer än rör o kablar som kan scratchas....

inte sagt nåt om Tamiyas hjulhus om att de är samma scratch
gissar att du skumläser snabbt nu....Wink

Det som är från Tamiya som jag ger bort är en spinner samt bladen Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Stefan E 2014-07-31, 14:54

OJ, ja, ibland läser jag trådarna som fan läser bibeln!  Embarassed 

Drog lite förhastade slutsatser bara....   Laughing 

Sorry, Hoppas du inte tog illa upp, Mal!  What a Face 

Spinnern o bladen är ju helt perfekta!

Många tillverkare har försökt att fånga Mustangen (Hasegawa, Dragon, Revell, Trumpeter, Tamiya, Zoukei-Mura), men bara Tamiya har fått till en fullpoängare, och ZM lär vara minst lika bra som Tamiyas!

Mina omdömen om de olika modellerna;

Jag (har, Men ännu inte byggt) Hasegawa (relativt enkel, spartansk detaljering, lite bred runt Cockpit, annars bra)
      (har byggt, för länge länge sedan) Revells (mycket enkel o spartansk och ganska "off" i formen)
      (Har försökt bygga) Dragons, en katastrof som passar bäst i papperskorgen, men dekalarket är användbart)
      (Håller på att bygga) Tamiyas, en underbar byggsats som klickar ihop på LEGO-vis, bäst i klassen)
      (har inte ännu skaffat) ZM, Har bara hört positiva saker, verkar vara en höjdare snäppet under Tamiya.
       (har byggt) Trumpeter -B (ett sammelsurium av alla versioner i samma låda, bra passform, helt OK detaljering, kassa dekaler, kan bli bra med lite TLC och massor av tålamod.

Jag väntar fortfarande på en Tamiya P-51B....

Ursäkta utvikningen...

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-31, 15:51

Haha....

nejdå.....
gissa att det gick lite fort Smile

Ja skulle vara galet fint m en p51b från Tamiya
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-31, 16:43

Ingen fara, jag gillar att läsa (långa) inlägg så blattra på Stefan! Smile

Jo jag har nog lyckats snappa upp infon om de olika nu. Av D-modellerna är det endast Tamiya och ZM som känns spännande för mig nu. Såg helt plötsligt att man även får en tidig fena i tamiyas D/K-box, inte bara i Zms. Gött då man kan bygga de tidigare, spännande bl a från 357 FG i olive green, "Frenesi" etc (har för mig den saknar en "fin-fillét" eller "Lou IV" och "Ferocious Frankie" (inte den restaurerade då).

Hade vart fint med en Tamiya B/C - ja även en P-51 och P-51A! Och Dunderbultar... Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-31, 18:12

Hur är förresten HGW´s "fabric"-hängslen?

Klicky!

Såg att de även har ett sett med trägolv och en Mal-style gummi-båt för badutflykter med Mussen.. Kanske overkill att köpa?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-31, 18:26

Hgw är slitfina....(testat föertal olika Wink )

använt dem i fw190an....gillar dem...
etse. Är galet fina.....

ska testa radubs prylar.

bygg gummiflotten av ex milliput eller greenstuff (Matts favorit )

Milliput räcker länge o flertal användnings områden...glorde bilens dynor m dem.

reparerat ett sporrhjulsnfäste på en 109a som vart remake mm.

du kan få en bit mahogny av mig till golvet Wink så blir det real deal....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-31, 18:48

Ah, har du mahogny?? Smile Gärna!

Jo GreenStuff får det kanske bli, det har jag använt en del och bör klara att fixa en badring eller motsvarande, med.. Wink

Får nog tjata hål i huvudet på dig på söndag om övrig startutrustning för sprutan. Startar med lite lämpliga förger, rengöringskit och lite lösningsmedel eller vad det kallas, antar jag.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-31, 20:09


Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 2xht


här då jag torrpassar en bit från min p51a sen tunnades de en aningen lite till .......men du får en ide....trä är trä....sen på m svart färg....de var målade svarta....

sen bara skrapa m skallpell o lite sandpapper....der blir löjligt closw real deal på 1:32
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-07-31, 20:11

Ja just det, känner igen/kommer ihåg nu, nice! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-07-31, 20:15

Japp......

Du får en bit.med dig....

En 30xm x10cm kostar 9kr Wink

köper sånt i en blandad hobby affär där de säljer flörtkulor o vattenfärger.....billigare än special butiker.....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-08-01, 17:35

Mycket vänligt! Får se vad jag kan bidra med till dig så..

Erkänner att jag är en svag männska.. ..bland allt redan beställt kommer bland annat denna:

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Standalone?embedded=1
Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 EP10032a


George Preddy! Figuren är dyr men ser otroligt fin ut! Är väl inget ovanligt objekt, *tyvärr*, men så många fina 1/32-piloter finns det inte och jag är sugen på att göra lite dioraman (senare).
Och där kommer frågan lite - hur är Verlinden Productions figurer? Tror Mal har använt någon..? Jag är ju sugen på en del av de amerikanska piloterna främst. De där mekanikerna ser fina ut men är ganska dyra de med - kanske senare..

Tips på andra 1/32-figurer? Master Box har ju lite äss och annat krafs men inga jag just nu är sugen på (mäjligen johnnie johnson eller iaf Sally, hans hund! Wink )
Kikade på hannants men så mycket finns det inte (där)...

Verlindens US pilots:

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 VL2673

Den vänstra mannen skriker P-47-pilot för mig och den andre har snyggt gjorda kläder men jag gillar inte brillorna... Head-swap?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-08-01, 19:23

Du kan ju läsa mina komentarer om Verlinden.....

fick slita rätt hårt m mina figurer......


De fick inte höga betyg av mig......de var mina första men har såpas mkt erfarenhet för o säga om de var fina eller ej.....

så jag kommer inte köpa Veelinden igen.....mkt mkt ojämn kvalitet....

köppte tot 5 figurer, tre av dem hade hemska åkommor i ansiktet....en såg ut som quasimodor....ett öga poppat ut mmm......

hittat andra fabrikat som ser galet fina ut....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-08-01, 20:40

Ajdå, det låter inget vidare... Tur jag inte köpr några från dem nu då! Utploppade ögon låter meckigt att fixa till!

Dock köpt lite Ultracast-figgar. Bl a "Gabby" Gabreski, men planerat att använda ett annat huvud med skärmmössa på den gossen då jag inte planerat att måla hans maskin, ännu..

Låter spännande med annat fabrikat - spill the beans! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-08-12, 19:21

Behöver ingen ny tråd för nästa fråga i serien.. Smile

Intresserad av Hobbycrafts 1/32 P-51, P-51A, A-36 eller de brittiska varianterna:

=Reviews&q=mustang&qs=Search]Klicky till scalemates

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 101505-13434-74.jpg?nr=hc1713&company=hobbycraft&name=n.a.%20mustang%20mk

Inte helt lätt att hitta. Jag hittar inte ens på ebay. Försöker maila Hobbycraft men någon som har koll på det här kit´et. Jag hittar inte ens någon review mer än den i SAM Publications Modeller´s Datafil som kom förra året.

Hade ju vart spännande att bygga en med ksp, 4x Hispanos eller en A-36á i något kul kamo - eller alltihop.. Very Happy

Vad gör man när man går bet på ebay och scalemates länkar?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av cas 2014-08-12, 20:59

Då får man vänta Smile
Men rent generellt byggs det för lite exotiska mustanger...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-08-12, 21:23

Ja eller hur! De är ju riktigt spännande de med - inget ont om D-modellen men resten är minst lika fina! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-08-12, 21:29

Hittat en recension....

Du kanske läst den redan Wink

http://www.cybermodeler.com/hobby/kits/hc/kit_hc_1711.shtml

Det borde vara samma grundkit.....o de säger "recomended" Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Tobias 2014-08-12, 22:38

Ja se där! Den där hittade jag inte.. Tyvärr heller ingen modell att köpa.. Man kanske är Special Hobby´s kommande samma? När den nu kommer...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Mal 2014-08-12, 23:13

Ebays auktioner har haft dem av och till....

Håll utkik de poppar säkert upp...

Dra ett PM på forumex LSP o se om nån har nån sån till salu "you newer know" Wink

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32 Empty Sv: Trumpeters P-51B/C/Mustang III 1/32

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet