IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Varför behöver jag en ny systemkamera?

+5
Jojje
fowi
denstore
Per K
Janne.S
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 09:31

Härom veckan hade jag sönder displayen på min Nikon D3100... Intressanta var att plasten som ska skydda displayen är hel men själva LCD skärmen är spräckt så jag ser ingenting.
Nu har jag sett att man kan köpa en ny display på ebay för $20 och montera in själv..... meeeeeeeen om man inte vill det utan hellre vill uppgradera til en Nikon d5300.
Hur ska jag motivera det för mig själv och.....min sambo? Vi snackar 7 lök för en ny kamera.......... D3100:ans ersättare, d3300, kostar visserligen under 5.....men om jag ändå är sugen på en ny så borde jag väl uppgradera?

Svårt spörsmål detta.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Per K fre aug 29 2014, 09:56

Du kan ju alltid fixa den gamla för 20 bucks och sälja den för en slant och därmed minska priset på ersättaren. Och kanske sälja 6 modeller ur stashen och därmed minska priset ännu mer? Sambos brukar statistiskt sett vara positiva till stash-förtunning, därmed inte sagt att jag vet något om dina specifika förhållanden. Smile

Per K


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 10:02

Per K skrev:Du kan ju alltid fixa den gamla för 20 bucks och sälja den för en slant och därmed minska priset på ersättaren. Och kanske sälja 6 modeller ur stashen och därmed minska priset ännu mer? Sambos brukar statistiskt sett vara positiva till stash-förtunning, därmed inte sagt att jag vet något om dina specifika förhållanden. Smile

Hmmmmmm....lät ju banne mig klokt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 10:16

Så...slog till på en ny display ...$22 gick det på så det var överkomligt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Per K fre aug 29 2014, 10:49

Kom på ett logiskt hål i resonemanget och det är att med fixad kamera kan det bli svårt att motivera inköp av ny. Men om mellanskillnaden blir liten är det kanske inget problem...

Per K


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 11:09

Per K skrev:Kom på ett logiskt hål i resonemanget och det är att med fixad kamera kan det bli svårt att motivera inköp av ny. Men om mellanskillnaden blir liten är det kanske inget problem...
Shhhhhhh.....nu ska vi inte bli för logiska...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av denstore fre aug 29 2014, 11:21

Du ska inte sälja din kropp till vetenskapen, och satsa på en D610 när du ändå tar steget? Annars är väl D7100 rätt prisvärd?
Eller så gör du det enda rätta, och går över till Canon.... Smile
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 12:21

denstore skrev:Du ska inte sälja din kropp till vetenskapen, och satsa på en D610 när du ändå tar steget? Annars är väl D7100 rätt prisvärd?
Eller så gör du det enda rätta, och går över till Canon.... Smile
Mjo, fast nu börjar priset bli högt...8 och 5 kan jag ha lite svårt att motivera för regeringen...... visst det är bara 1 och 5 mer än en d5300 men ändå.
D3300 var rejält upppiffad den med och då är vi nere under 5.... svårt det ska vara :/
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av denstore fre aug 29 2014, 13:07

D7000 är väldigt billig just nu.
Och sen så var det ju det där med Canon.... Wink
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av fowi fre aug 29 2014, 17:43

Olympus då??
fowi
fowi


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av denstore fre aug 29 2014, 18:55

fowi skrev:Olympus då??

Deras nya OM-D är jäkligt porrig. Smile
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Jojje fre aug 29 2014, 19:36

Janne.S skrev:Så...slog till på en ny display ...$12 gick det på så det var överkomligt.

Då vill jag att du ska ta tillfället i akt, när du nu får hem displayen, att lukta på den inköpta elektroniken och inse hur mycket mer en ny systemkamera hade luktat. Hur den hade tilltalat till dig och fått dig att le inombords. Plus att det är roligt med nya leksaker.

/Joseph
Jojje
Jojje


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 21:11

Jojje skrev:
Janne.S skrev:Så...slog till på en ny display ...$12 gick det på så det var överkomligt.

Då vill jag att du ska ta tillfället i akt, när du nu får hem displayen, att lukta på den inköpta elektroniken och inse hur mycket mer en ny systemkamera hade luktat. Hur den hade tilltalat till dig och fått dig att le inombords. Plus att det är roligt med nya leksaker.

/Joseph
Äntligen en människa som förstår mig Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Warsawpact fre aug 29 2014, 22:37

Har du inte investerat tungt i Nikon objektiv så är det lättare att rättfärdiga andra märken.  

Värt att kolla på en modell som har två "rattar" för att ställa in slutartid+brännvidd så du slipper dubbelkommando.

Vad skall du fota med tänkt kamera...bortsett ifrån modeller?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Stefan E fre aug 29 2014, 22:53

Varför du behöver en ny systemkamera?

För att du VILL HA en, naturligtvis!

Varför vill man ha en modell till, när man redan har xxx(antal) i stashen?

Köp en Canon!  What a Face

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Warsawpact fre aug 29 2014, 22:58

Stefan E skrev:Köp en Canon!  What a Face

Instämmer...en bra beväpning.

Sony är också bra hårdvara. Har två varav en har överlevt gödselbrunn och arg get.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Mal fre aug 29 2014, 23:43

Canon eller Nikon .....

Båda kan sin sak.....spelar ingen roll...

Nikon har dock en fördel m sin fattning, mkt mkt objektiv som går på även de äldre F fattning, dock inte de äldsa såklart samt man får ingen AF....så beg marknaden är större där Wink o man kan hitta riktigt fina objektiv där, för vi pratar bra optik med....

Kameran i sig är det inget fel på men skillnaden är inte vansinnig på de nyare "BRA" husen... förstå mig rätt, men det är avhängt mkt på optiken.

Så Janne har du redan vant dig vid Nikon...kör på den gissar att du har optiken redan....

Kikar själv på ett macro objektiv med hygglig ljustyrka, jupp priset drar iväg där......

Japp, Janne, du är duktig på fotografera o du kan din sak om det Very Happy
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Janne.S fre aug 29 2014, 23:52

Jag vill fortsätta med nikon då jag har nikon glas....och som Juha säger, jag har vant mig vid deras menyer och funktioner.
Jag fotar lite allt möjligt, djur och natur, flygplan, barnen... tja lite vadsomhelst, foto har vuxit sig till en alldeles egen hobby.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Stefan E lör aug 30 2014, 00:04

Visst är det en alldeles egen och mycket rolig hobby med foto!

Jag bara retades lite, har du redan Nikon-gluggar och är van vid den, så köper du naturligtvis en Nikon.

Det är som man retas lite med Märklinisterna inom MJ...

Synd att objektiven är så förbenat dyra, jag vill ha ett ljusstarkt 18-24, DYYYRT.......

Det är tycke o smak som avgör, kvaliteten är lika hög, vilket märke man än fastnar för.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av denstore lör aug 30 2014, 01:10

Mal skrev:Canon eller Nikon .....

Båda kan sin sak.....spelar ingen roll...

Nikon har dock en fördel m sin fattning, mkt mkt objektiv som går på även de äldre F fattning, dock inte de äldsa såklart samt man får ingen AF....så beg marknaden är större där Wink o man kan hitta riktigt fina objektiv där, för vi pratar bra optik med....

Har vi inte nött den här stigen någon gång förut? Jag tycker jag känner igen diskussionen. Smile

Själv tycker jag nästan tvärt om när det gäller objektiven. Alla Canons EF-objektiv sedan man började med autofokus fungerar fullt ut på alla EOS-hus, digitala som analoga. Dessutom fungerar bildstabiliseringen även den på alla hus. EF-S-objektiven passar visserligen bara crop-husen, men de som köper fullformat är oftast inte ute efter den typen av objektiv. Köper man en crop-kamera från Canon, billigaste instegsmodellen eller dyraste proffsmodellen, så har man alltså full tillgång till alla Canon-gluggar tillverkade sedan 1987. Och har man ett analogt hus från 87, så funkar även de senaste finesserna fullt ut.
Jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför Nikon kör med autofokus i husen på de dyrare husen, och i objektiven för de billigare husen. Någonstans känns det som att de borde valt antingen eller.
Men däremot har Nikons (Sonys, egentligen) sensor varit bättre under några år, och troligen kommer inte Canon komma ifatt på ett bra tag.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Mal lör aug 30 2014, 01:39

Ok.


Tror du missa min poäng där.....det blir känsligt det där med Canon Vs Nikon....

Sa.bara att äldre objektiv m F fattningen på Nikon har en fördel där (manuell på de äldre)....det finns.mkt godsaker där...

Var inte ute efter en forum flaming .....lessen om du tog det så...

Sa de två är giganter på kamera hus på bra prylar....och optik..

Sen om den ena är bättre eller sämre det bryr jag mig  inte om...
De.är sjult bra prylar...

Gnölar vidare på min Canon Eos 60D med 50/1,2 samt en zoom..

sen kan man gegga mkt i det där....men det ger jag mig inte in i.....

då jag har kört båda way back o båda har förddlar o nackdelar pris prestanda mm.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Warsawpact fre sep 05 2014, 23:45

Janne.S skrev:Jag vill fortsätta med nikon då jag har nikon glas....och som Juha säger,  jag har vant mig vid deras menyer och funktioner.
Jag fotar lite allt möjligt, djur och natur,  flygplan,  barnen... tja lite vadsomhelst,  foto har vuxit sig till en alldeles egen hobby.


Då Nikon är din preferens föreslår jag en Nikon D7100.

Sneglade på en sådan innan jag köpte min nuvarande Sony.

Priset ligger på ca 8500KR för huset.

Smådyrt men är en framtidsinvestering och man går inte och köper en kamera vartannat år. Såvida man inte tappar dem i toan...frekvent...

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7100
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Jokkocze fre sep 12 2014, 10:28

Klart du ska ha en ny kamera, du vill ju leva längre!

Nya saker är kul och roliga saker förlänger livet. Så du måste alltså skaffa en ny Wink


Ny display och sälja låter vettigt, hojta om du vill ha hjälp med monteringen!
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Varför behöver jag en ny systemkamera? Empty Sv: Varför behöver jag en ny systemkamera?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet