IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sea Harrier FRS.1 1/48

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Tobias tis sep 09 2014, 16:48

Hej-hopp!

Sugen på att lägga en Sea Harrier i stashen, FRS.1 (801. NAS). Läst lite reviews på bägge och inser att båda är ungefär lika gamla (precis post-Falklandskriget?) och båda har lite "issues". Kan inte riktigt bestämma mig för vilken som skulle vara *bäst* eller roligast att pilla med - någon som har några preferenser?

Kanske kommer Kinetic med en efter sin FA.2 - men det kan ju dröja.. Wink (Och iåfall kan jag bygga den med!)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Stefan E tis sep 09 2014, 17:57

Hejsan!

Airfix Sea  Harrier är den som är bäst i formerna, men Tamiyas är lite bättre gjuten.

Jag utgick från en Airfix Shar, norpade lite delar från Tamiyas (vapen, hjul o ställ) lade till en drös resin från Paragon (stabbe, utblås, flaps, luftintag med öppna luckor (korrekt)), om man vill så finns en cockpit från Neomega, men det fick räcka med en ny knallpall och jag slängde in en sats målad ets från Eduard.
Borde ha skaffat bättre dekaler också, men det fanns inte när jag byggde modellen.

Blanda med en jäkla massa spacklande, slipande o sandande så blir det en hyfsat fin modell i slutänden!

Sea Harrier FRS.1 1/48 IMG_1121

Hela byggtråden här;

https://s258.photobucket.com/user/Volvo9651992/library/SeaHarrier?sort=3&page=1

Kinetic har hela Harrierfamiljen aviserad och på gång, i vinter beräknas Shar F.Mk2 komma.
Jag väntar otåligt på en Gr.1, ursprungsversionen (som Airfix 1/24 modell) i 1/48.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Marlin tis sep 09 2014, 18:30

Snyggt val.
Enligt de som kan sin Harrier så kan man tydligen se på Kinetics FA2 att det kommer att komma även en första generations Harrier. (GR1,GR3 & FRS1)
Men Airfix byggsats går att få ihop snyggt.
Denna sida.  http://www.harriersig.org.uk/models/index.htm
Helt ovärdelig för ett Harrier bygge.
Jag använde den när jag knåpade ihop min GR3:a för något år sedan.

Lycka till med bygget.
/Bosse

Edit.
Här hittar du mitt bygge.
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t2398-operation-corporate-part-1-harrier-gr3
Och ja, jag använde väldigt mycket resin. Very Happy
/B
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av cas tis sep 09 2014, 20:19

Som de bägge nestorerna ovan säger så kommer Kinetic med en FRS.1 "snart".
Under tiden får du klara dig med Airfix, eller skaffa Kinetics FA.2 som tydligen går att köpa nu Very Happy

//FAA-kramare #3

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Tobias tis sep 09 2014, 20:20

Tackar bägge! Faktiskt glömt den SIG´en.. Embarassed

Smart byggt där Stefan! De är ju inte tokdyra så kanske köpa bägge och kika över dem? Kikar lite i "Sharkey" Wards bok igen och de använder ju inte Extra Dark Sea Grey när de målar om sina SHAR på vägen ner (i 801. NAS), utan någon "charcoal grey". Kanske blir en 800.-kärra istället. Gillar EDSG..

Trevlig byggtråd Bosse - skall kika igenom den imorgon! Very Happy

Edit - postade när du skrev cas! Ja får kanske börja med en FA.2 och se vad jag tycker om Kinetics? Såg Flory´s review...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Stefan E tis sep 09 2014, 20:46

Tobias skrev:Tackar bägge! Faktiskt glömt den SIG´en.. Embarassed

Smart byggt där Stefan! De är ju inte tokdyra så kanske köpa bägge och kika över dem? Kikar lite i "Sharkey" Wards bok igen och de använder ju inte Extra Dark Sea Grey när de målar om sina SHAR på vägen ner (i 801. NAS), utan någon "charcoal grey". Kanske blir en 800.-kärra istället. Gillar EDSG..

Trevlig byggtråd Bosse - skall kika igenom den imorgon! Very Happy

Edit - postade när du skrev cas! Ja får kanske börja med en FA.2 och se vad jag tycker om Kinetics? Såg Flory´s review...

Det är just "Sharkey´s" kärra jag byggt!

Var ju tvungen efter att ha just den när jag läst hans bok, grymt bra!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Tobias ons sep 10 2014, 19:55

Haha, fan.. Very Happy Måste läsa byggtråden innan jag kommenterar.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av denstore ons sep 10 2014, 20:15

Ska man bygga en Gr.1 innan någon ny dyker upp, så är nog Monograms modell den bästa.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Sea Harrier FRS.1 1/48 Empty Sv: Sea Harrier FRS.1 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet