IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

+3
Marlin
Azgaron
Mal
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Mal fre sep 19 2014, 22:56

Japp..fått en förfrågan från Tobias om en tutorial på hur jag gör mina IP paneler av typen som finns i Hasegawa byggsatser, detaljer gjutna i instrumenten mm..

Ex som denna

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... 1e650f11-2a21-47ad-bc2b-a1249207e97a_zpsb8df0bc5

Nu går jag igenom hur jag gör dem...nu lägger jag ner mkt mer tid såklart på skarpa versioner....men denna tutorial som e basic visar hur jag gör o stora delar....det går lite fortare nu för denna...allt e gjort på ca en timme så färgen knappt hunnit torka...samt skippat detaljer som knappar mm...samt färgerna är inte riktigt rätt men det är bara för att visa hur jag gör....

Först en lämplig del...detta fall en BF109 panel.

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6673_zpsdcd5299b

På med Vallejo Primer ljusgrå
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6674_zps9387213e

Sen på med Tamiya matsvart mitt i instrumenten...gör inget om det är lite utanför...
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6675_zps46ed02e2

Sedn torrborstar jag med Vallejo ModelAir Whitegrey...så visare och index poppar ut...gör inget om det kommer på IP ramarna, fokusera bara på torrborsten...
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6676_zps186afad4

Nu ska det maskas...använder häftmassa o gör små kulor av dem o lägger på...sen trycker man såpas mkt att de precis täcker IP ramen...sen på med Tamiya Tamiya Grått
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6677_zpsaa0dbccf

Tamiya grått e på o tgit bort häftmassan som täckte instrumenten....
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6679_zps72f42d12

Sedan ska klarlacken på oooops lite dålig mix....kör vanligtvis mkt mkt tunnare...men detta får duga iom bara en tutorial som jag sa Wink
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6681_zps94fa158b

Nu till the trick, använder outpädd oljefärgför o måla ramarna, den är mkt långsamtorkande...man kan justera länge o det är tunt med..fördelen målar man m ex Tamiya har man bara en chans...men oljefärger kan man justera, hamnar det utanför så tar man bort det sist när alla intrument ramarna är målade, med en pensel doppat i ex Becker odurless lösningsmedel o swoppar bort det som hamnat utan för med fin pensel Wink...sen på med klarlack igen, allt måste förseglas iom wash ska på o vill inte att ramarna rinner bort..så en sealer är ett måste....
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6686_zps1808a881

Japp...nu e pinwashen på så detaljer poppar ut sen torka , sedan på med mattlacken...i detta fall decanned Tamiya mattlack Sbraybomb...all over...
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6688_zpsa8465e82

Till sist Clearfix för att göra instrument glasen....notera att när den torkar så sjunker den in lite så man måste göra detta två till fyra gånger så man uppnår önskat IP glas thocklek...
Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... IMG_6690_zps0b4b4324


Detta är vad jag utvecklat som modellbyggare på lite mer än två år nu, denna metod utvecklas o förfinas fortfarande hos mig, men jag försöker hitta mkt förlåtande samt teknik som gör att man får mkt bra resultat.....

Vill man ha ännu finare...ja då finns det aftermarket samt dekalet att använda sig av...denna vänder sig till byggare som mig som kör Oob med scratch mm, köper mkt mkt sällan aftermarket då jag föredrar och gillar att trycka på mina egna gränser i modellbyggandet....

Hoppas ni gillar denna basic turorial och har användning för den.


/Juha


Senast ändrad av Mal den lör sep 20 2014, 00:26, ändrad totalt 1 gång
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Azgaron fre sep 19 2014, 23:10

Tack för en mycket bra tutorial, Mal! Grymt bra ip trots att den bara är instruktionsmaterial!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Mal fre sep 19 2014, 23:28

Azgaron skrev:Tack för en mycket bra tutorial, Mal! Grymt bra ip trots att den bara är instruktionsmaterial!

Håkan

Tackar Håkan...

När jag kör skarp version mm så är det mera olika kulörer av washer, olika lager mm samt blandar även Florys som filter som streakats mm, även postshading....men grunden är densamma Wink ...

oljefärger anänds friskt .....använder flera olika koppar, samt att washerna "blend in" med varandra..olika koppar..yep mkt flum, men på ett sätt målar jag med Washerna inte bara applicerar en samma washfärg (olika färger mixat till en) utan lägger dem olika så man får djup...skumt,,,svårt att förklara...även när de läggs på så låter jag dem blend in...pinwash tekniken är det som används mkt...samt streakar en del när det är "segt/sticky"

Målat en del i olja i unga år....en feeling bara...grunderna finns där...men en feeling bara Wink

sen så används post shading av ljusare och mörkare färger (olika mixar) ...
men tror du kopplar vad jag menar....

Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Marlin lör sep 20 2014, 07:50

Mycket bra skrivet Juha.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Tobias lör sep 20 2014, 10:30

Mycket bra guide! Tackar. Very Happy

En hel del modeller har ju bra fina IP faktiskt. Varför inte måla dem och skippa etset? Tycker det ser kalas ut och skall prova inom kort på en lämplig modelle! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Janne.S lör sep 20 2014, 11:23

Strålande tutorial Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Gigabyte lör sep 20 2014, 11:56

Mycket bra  upplagt o beskrivet 

Tack Mal ! Very Happy
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Henrik Bergman sön sep 21 2014, 08:35

Perfekt.
Det här köper jag...... rakt av. Very Happy


/Henrik
Henrik Bergman
Henrik Bergman


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Mal ons sep 24 2014, 18:27

Tackar Tackar o kul att ni gillar denna.

Och jag hoppas den kommer till användning och utvecklas vidare Very Happyäven inom andra områden...gillar verkligen oljedärger Wink då de inte endast behöver användas för washer mm.

/Juha
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial... Empty Sv: Instrument Panel Mals Way.....Basic tutorial...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet