IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

+4
Matt_Public
Stefan E
flarpen
Galdrin
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin ons nov 05 2014, 13:33

Tänkte försöka mig på ett bygge för att se om man kan få tillbaka lusten lite igen. En Tunnan såg ut att vara kul och med lagom få bitar i kartongen så den fick det bli. Upptäckte lite senare att det kanske inte var bästa modellen om man vill ha ett enkelt bygge som inte stretar emot.

Felaktig nos var redan identifierad så ny sådan från Rebell fanns i lådan och första åtgärden var således att kapa snoken. För att få en viss symetri i snittet tejpade jag ihop kroppshalvorna först. Såhär i efterhand inser man att noggrannheten i detta stadiet var ganska bortkastat.
J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 WP_20141101_001_zps608756bc

Efter att nosen kapats passades den nya nosen in. Krävdes att en del plast slipades bort på insidan av kroppen, det var här jag konstaterade att plasten på sina ställen är tjockare än min smartphone. Efter en del slit med slipstickorna fick jag väl till en fin passning på vänster kroppshalva.

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 WP_20141105_001_zps2b4b89e3

Tyvärr visade sig att AZ Models uppenbarligen tyckte att symetri i flygplan är att kasta pärlor till svin och precis som antyds i informationen om ersättningsnosen från Maestro Models har inte höger kroppshalva samma profil som den vänstra. Någon som tror på en hårfön här?

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 WP_20141105_002_zpsc557e55d

En annan sak med modellen som lite irriterar mig är avsaknaden av indikationer på korrekt position för delarna. Det är väl inga problem med kroppshalvor eller vingar men med hjulbrunnar och cockpit mm blir det bökigt att försöka hitta rätt position, speciellt när delarna är för små för hålet de skall fylla. Efter att försökt identifiera rätt position för cockpit i 3 dagar gav jag upp och beställde en ny i PE från Maestro, mest för att jag tror att den största anledningen till mina problem med att identifiera rätt position för cockpit är den överdrivna storleken. Det är svårt att se på bilden men vore det en riktig cockpit och en riktig Tunnan skulle piloten suttit med tårna strax innanför turbinbladen.

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 WP_20141105_003_zps2ed06737

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av flarpen ons nov 05 2014, 14:28

Bra start
Du är rätt modig att ge dig på denna. Det största problemet med denna har nog identifierats till huvens utformning och placering. Vet inte om Maestros huv rättar till allt som är felaktigt dock.
Sen ser ju noshjulet väldigt litet ut också, samt att landställen är för långa.

Ska bli intressant att följa detta.
flarpen
flarpen
AMS patient zero


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Stefan E ons nov 05 2014, 15:46

Jag började på den här modellen, tejpade ihop delarna och slängde snabbt in den i det mörkaste hörnet jag kunde hitta!
Du kan hitta en byggtråd (eller början till en i alla fall....)djupt, djupt ner i "works" någonstans.

Nu, efter några år så har jag skaffat de "nödigaste" tillbehören (Ny nos, cockpit, Huv, ställ....).

Snart drar jag igång mitt bygge, har jag tänkt, men motivationen har saknats!

Kan bara önska dig lycka till med bygget!  cheers

Behandla den som den short-run det är, så skall det gå bra!
...men borde du inte börjat med en Tamiya istället, som ramlar ihop lätt o snyggt?

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin ons nov 05 2014, 16:15

Joo, jag borde nog ha börjat med något Tamiya men jag tyckte det såg lagom enkelt ut med bara en handfull delar och trodde väl inte att något såhär dåligt kunde släppas på marknaden till den prislappen. Jag har gjort shortruns tidigare men även där var det enklare att "hitta" rätt plats för delarna. Som det är nu så kan det nog klassas som ett personligt korståg, misslyckas jag så blir jag borta från hobbyn ett år till eller så, lyckas jag, tja då har jag en härlig Eduard SU-27 som väntar Smile

Edit: Med dålig menar jag dålig för någon med mina begränsade kunskaper. Andra mer kunniga finner den nog mer ... "utmanande"

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Matt_Public ons nov 05 2014, 17:59

Motherlover! Det där var en utmaning värdig Herkules. Shocked

Jag älskar emellertid Tunnan på tok för mycket för att aktivt avråda dig från eländet, så det får bli hejarop istället!

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 379844_339689146050602_100000285580164_1321825_776784526_n-300x300
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Stefan E ons nov 05 2014, 20:29

Galdrin skrev:Joo, jag borde nog ha börjat med något Tamiya men jag tyckte det såg lagom enkelt ut med bara en handfull delar och trodde väl inte att något såhär dåligt kunde släppas på marknaden till den prislappen. Jag har gjort shortruns tidigare men även där var det enklare att "hitta" rätt plats för delarna. Som det är nu så kan det nog klassas som ett personligt korståg, misslyckas jag så blir jag borta från hobbyn ett år till eller så, lyckas jag, tja då har jag en härlig Eduard SU-27 som väntar Smile

Edit: Med dålig menar jag dålig för någon med mina begränsade kunskaper. Andra mer kunniga finner den nog mer ... "utmanande"

Skenet kan bedra...   Twisted Evil

Anledningen till att jag gav upp på J-29an var helt enkelt att jag blev urförbannad och kände mig lurad av tillverkaren, AZ!

Att släppa något som är så fel och abnormt i nosen som denna modell är rent lurendrejeri o kriminellt, dessutom till ett (allför) högt pris!
Med Maestros nos-korrigering och korrigerade metallställ plus inredning blir det en fin modell.
Jag har sett ett par riktigt välbyggda exemplar på olika tävlingar, med korrigeringarna, och då ser modellen helt rätt ut.

Själva modellen som sådan verkar inte vara alltför knölig att få ihop, jag har sett värre, och som du säger, det är relativt få delar.

Självförtroende och lite jävlar-amanna är det viktigaste som behövs när det gäller short-runs, plus att man gillar en utmaning, så klart!
Plus en stor portion kärlek till subjektet.

Det var absolut inte meningen att antyda att du inte skulle ha tillräckliga kunskaper, det VET jag att du har!
Ber om ursäkt om jag formulerade mig klumpigt!  Embarassed

Kommer att följa ditt bygge!   sunny

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin ons nov 05 2014, 20:45

Stefan E skrev:
Det var absolut inte meningen att antyda att du inte skulle ha tillräckliga kunskaper, det VET jag att du har!
Ber om ursäkt om jag formulerade mig klumpigt!  Embarassed

Inga klumpiga formuleringar och jag har inte känt mig eller min kunskap nedvärderad på något sätt. Detta var nog bara ett av internätets baksidor när man inte ser kroppsspråket eller hör tonfall. Du har ingen anledning att be om ursäkt.

Bygget har framskridit lite under kväll men mest med okonventionella metoder. Fruns tekokare har gått varm medans jag med tvångsmetoder försökte rätta till nosen med kokande vatten och tvångsmetoder som närmast är att liknas vid lagtvingande myndighets metoder för nedläggning av våldsamma förbrytare.

Kroppen (på planet) är nu i sådant skick att den nog går att få ihop med lite spackel och slipning.

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av cas ons nov 05 2014, 21:44

Bra jobb med tekokaren!
Man kan använda hushållsapparater till mycket...
Stort lycka till med den, det går att besegra, det är jag helt övertygad om!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Mal ons nov 05 2014, 22:26

Shortruns är kniviga.....men det bästa är att inte ha bråttom....bygg långsamt bara o metodiskt o mkt torrpassande....gör man det så får man till en fin modell Wink

vill du köra en mjukare start kan man låta denna vila lite så kör man ett mellan spel med en Tamiya...där passar allt..bara limma o måla Wink

jag gillar o göra såna snabbisar just med Tamiya Smile

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Azgaron tor nov 06 2014, 02:37

Kul med en Tunnan i 1/48. Ska bli kul att följa detta bygga som ser ut att vara en utmaning som heter duga.
Bra jobbat så långt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin tor nov 06 2014, 07:19

Apropå utmaning ... Hur pass väl fungerar aceton för att lösa upp CA-lim eller är det värt att försöka få tag på någon typ av superglue remover? Observera att det är en hypotetisk fråga Smile

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Stefan E tor nov 06 2014, 11:04

Galdrin skrev:Apropå utmaning ... Hur pass väl fungerar aceton för att lösa upp CA-lim eller är det värt att försöka få tag på någon typ av superglue remover? Observera att det är en hypotetisk fråga Smile

Acetonet lär i alla fall lösa upp plasten!

Inte bra....

Det finns Superglue debonder som skall lösa upp limmet.

Om det är möjligt kan du frysa delarna (ja, lägga dem i frysen) ett par timmar/dagar så limmet blir sprött.

Sedan lär det "bara" vara att försiktigt bryta loss delarna.

Jag har inte försökt den här metoden själv (ännu), men det lär funka bra enligt de som provat.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Matt_Public tor nov 06 2014, 11:12

Vinäger är väl hushållsklassikern för avlägsnande av superlim annars. Aceton funkar fint om man fått det på huden, men (som Stefan påpekar) plast kan reagera riktigt illa på det.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Mal tor nov 06 2014, 11:25

Som grabbarna sagt...

Aceton är No No....det löser plasten om mam e oförsiktig

CA Debonder is the shit.....

Ps Ca debonder fungerar kalas att ta bort Tamiya spackel med om det kommit lite utanför Wink.....

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin tor nov 06 2014, 11:31

Någon som vet hur CA debonder fungerar med resin delar?

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Matt_Public tor nov 06 2014, 12:04

Galdrin skrev:Någon som vet hur CA-debonder fungerar med resindelar?
Inga problem alls, vad jag har märkt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Galdrin tor nov 06 2014, 12:08

Rent hypotetiskt sett har vi nu då beställt lite high planes CA debonder. Hoppas på snabb hypotetisk leverans med det finns gott om andra fel att rätta till i väntan ...

Galdrin


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Hayabusa tor nov 06 2014, 12:34

J29 Tunnan är sannerligen en favorit. AZ Models har väl lyckats sisådär med denna byggsats, men med "lite" jobb kan den nog bli anständig. Kämpa på!
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Mal tor nov 06 2014, 14:31

Kört Cadebonder på resin utan problem Wink
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

J 29 Tunnan, AZ Models 1/48 Empty Sv: J 29 Tunnan, AZ Models 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet