IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

+2
cas
LudvigN
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av LudvigN tis mar 17 2015, 20:01

Nu var det alldeles för länge sedan jag satte tänderna i en helikopter, som faktiskt är mitt favoritflygfä. Därför har jag beslutat för att starta ett långtgående projekt som jag kan ha i bakgrunden. Detta är extremt olikt mig eftersom jag ser mig själv som en fabrik än en hantverkare med principen "snabbt in, snabbt ut". Jag vet inte riktigt vad inställningen till "What if?" är här på forumet, men jag tycker det är mycket trevligt med lite fantasimonster till omväxling.

Objektet


Hursomhelst så lyckades jag komma över den här byggsatsen för ett väldigt bra pris, (50kr) av en kompis.
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! DSC_1978

Den är inte startad, men lite delar är avplockade och prylarna är ute ur påsarna osv. Eftersom den var såpass billig tänkte jag att jag kunde unna mig lite eftermarknad:
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! DSC_1981

Budgeten tillåter även mer eftermarknadsprylar om jag skulle känna för det.

Drömmen

Idéen är att göra detta till en svensk maskin, rättare sagt en svensk ubåtsjägare, gissa varför man fick den idén? Smile Efter allt rabalder om pensionerade Hkp 4:or tänkte jag att det kunde vara kul att bygga en av mina favorithelikoptrar(Merlin) som en svensk jägare. En av anledningarna är att dekalerna är astråkiga och individen i lådan inte ens finns på riktigt, detta är en tidig modell av helikoptern som var pinfärsk när Italeri släppte denna.


Tips och råd!

Det jag behöver lite tips till är hur biffen skall bli målad och hur man skall ställa ut den. På det här forumet finns det ju en hel del svenskbyggare och kännedomen om svenska flygfän är enorm. Jag har beslutat att jag inte vill göra den i splinter-camo (kanske ändrar mig  Razz) eftersom det känns bökigt i den här skalan på en helikopter. Men vilka alternativ finns det där ute som känns extra svenska? Britterna använder ju grå färger på sina, vet inte om Sverige skulle göra detsamma? Skjut från höften och släng fram idéer(Visa gärna med bilder).

Merlinen kan ju även fälla in ändan och rotorbladen, något som inte bara är praktiskt för att spara utrymme på hyllan, utan även rätt coolt. Frågan är ju om detta är något en svensk Merlin skulle göra? Vi har ju inte direkt några hangarfartyg. Skulle man fälla en helikopter på land eller på en Visby? Spekulera fritt!

Det är ju en ganska maffig pjäs detta, även i 1/72, så lite effektiv platsutnyttjande vore välkommet.
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! DSC_1980

Har även skaffat följande dekal-ark för att hjälpa mig förvandla den till en svensk:
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Hkp16


Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Rbd7207_4806

Min första tanke är att man använder "Marinen" till en ubåtsjägare, men rätta mig om ni tycker jag är snett ute. Har även ett set med vanliga gulblå kronmärken också om detta skulle behövas. 

Nå vad säger ni gott folk, har ni några idéer? Spekulera fritt! Tack på förhand!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av cas tis mar 17 2015, 20:16

Åh, detta låter minsann spännande!
Ubåtsjägar HKP 1X anno 2016...Den borde vara modernt grå, som allt flygande är nuförtiden. Dessutom borde det vara marinens kärra, och den bör kunna samverka på nära håll med Visby-kovertterna.
Det behövs sonar-bojar, hydrofoner, winschar och annat spännande, för att inte tala om lite sjunkbombsrack eller vad katten modern ubåtsbekämpning använder. Antenner både högt och lågt, kanske även nån radar, FLIR och NVG anpassning (fast hur det ser ut märks nog mest bara i cockpit)

Mer kommer jag inte på för stunden..

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av LudvigN tis mar 17 2015, 20:54

Oj oj, mycket termer där för den olärde! Den varianten jag bygger Has1/HM1 är en ubåtsjägare(eller dylikt) så det kan hända att jag håller mig till delarna som finns i lådan och eftermarknadsprylar. Kan hända att jag faller för trycket och scratch-bygge efter egen förmåga. Ska som sagt bli ett långtgående projekt utan stress. Ska besöka Aeroseum inom kort och fota/läsa på lite o jägaren som finns där och samla inspiration.

Vet att jag precis skrev att jag inte orkar med splinter camo, men efter att jag kom o tänka på den här rackaren så måste jag erkänna att det ser förbaskat coolt ut med splinter även på moderna prylar.
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Hkp15-2
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av Marlin tis mar 17 2015, 20:58

LudvigN skrev:Oj oj, mycket termer där för den olärde! Den varianten jag bygger Has1/HM1 är en ubåtsjägare(eller dylikt) så det kan hända att jag håller mig till delarna som finns i lådan och eftermarknadsprylar. Kan hända att jag faller för trycket och scratch-bygge efter egen förmåga. Ska som sagt bli ett långtgående projekt utan stress. Ska besöka Aeroseum inom kort och fota/läsa på lite o jägaren som finns där och samla inspiration.

Vet att jag precis skrev att jag inte orkar med splinter camo, men efter att jag kom o tänka på den här rackaren så måste jag erkänna att det ser förbaskat coolt ut med splinter även på moderna prylar.
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Hkp15-2

Coolt projekt.
Splinter cammo vore snyggt.
Men inte det vanliga lövhögs gröna.
Varför inte i grått, samma färger som Visby korvetterna?

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av SAU ons mar 18 2015, 00:50

SAU
SAU


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av Janne.S ons mar 18 2015, 06:19

Tror marinens hkp14 ska bli ljusgrå....
https://c2.staticflickr.com/4/3853/14399417074_33c3297222.jpg
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av Stefan E ons mar 18 2015, 14:48

Spännande bygge!

Om du tittar på Airfix 1/48 Merlin så ser du alla bulor, antenner och remsfällare en fullutrustad Merlin med NVG och FLIR har.

Grått i olika nyanser kommer att se bra ut, tillsammans med dina dekaler.

Svenska försvaret tittade på, men köpte inte Merlin.

Jag är bänkad!

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! 2497531929 Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! 2497531929 Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! 2497531929

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av cas ons mar 18 2015, 20:30

Lite förklaraing till förkortningarna då:
FLIR, Forward Looking Infra Red, alltså en kamera.
På hekkilopprtrar brukar det vara ett litet svängbart torn, ungefär såhär
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Pdg__1301573821_Polytech-Survey-camera

Hydrofon (fast det heter ju sonar på engelska)
Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! MH-60R

NVG, Nigh Vision Goggles, ljusförstärkarglasögon alltså. Behöver oftast massa displayer i cockpit för att det skall funka bra av ån konstig anledning.
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips! Empty Sv: Ett långtgående "What if?"-projekt, kom med tips!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet