IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

+6
Matt_Public
cas
Azgaron
LudvigN
Marlin
Stefan E
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Stefan E tor mar 19 2015, 10:29

Hejsan!
 
Under Vietnamkriget upptäckte man att helikoptern var ett utmärkt arbetsredskap för Armén och Marinen.
Fram till början på -60-talet var Helikoptrarna ännu ganska dåligt utvecklade, även om de hade använts till en viss del redan i Korea.
Men då bara som evakueringshjälp för skadade och räddningstjänst runt flygfälten.
Utvecklingen tog fart ordentligt då man insåg att Vietnamkriget närmade sig, och tillverkaren Bell fick fram en rymlig och smidig helikopter för trupptransport, HU-1 blev beteckningen.
Den fick snabbt känd under smeknamnet ”Huey” och tjänstgjorde som flygburet kavalleri inom Armen (efter försvarets "omnumrering" blev den UH-1).

Tillverkaren, Bell, som redan insett behovet av en ny, snabb och tungt beväpnad helikoptertyp, ett ”Gunship” började utveckla en tungt beväpnad eskortvariant redan 1962, helt på eget bevåg.
Bell tog den väl beprövade motorn, växellådan och drivlinan från ”Huey”´n, och satt in dem i en maskin där pilot och vapenoperatör/navigatör satt i tandem, vilket gav en väldigt smal frontprofil och den var tungt beväpnad med sin kanon under nosen.
 
Den första prototypen rullade ut från fabriken 3 September 1965 och den första flygningen skedde fyra dagar senare.
Det hade bara tagit 8 månader att konstruera och bygga Cobran, men Armén var inte övertygad.
Bell måste göra en ”fly-off” mot konkurrenterna och Cobran valsade runt med dem utan större ansträngning.
I April 1966 skrev US Army under ett kontrakt på 110 maskiner, och den första levererades i Juni 1967.
 
Helikoptern, nu kallad ”Huey-Cobra”, var bara menad som en tillfällig lösning, men ersättarna kom o gick men Cobran stannade kvar.
Den är ytterligare ett av alla dessa ”krigets barn”, född ur ett skriande behov,  som blev fullträffar, liksom Mustang, Spitfire mfl, och Cobran tjänstgör fortfarande i USA´s försvar, idag som AH-1Z ”Zulu”.
 
Utvecklingen av Cobran gick snabbt och i mitten av -70talet ville Marinen ha en version med två uppgraderade motorer för flygning över hav och tyngre beväpning, AH-1T+ ”Super-Cobra”.
Nästa uppgradering var nya, starkare motorer, FLIR (Forward Looking Infrared Radar) och möjlighet att använda AGM-114 Hellfire-missiler, exteriört var den identisk med AH-1T.
Den här nya, uppgraderade versionen kom först att kallas AH-1T+, men det ändrades snart till AH-1W, ”Whiskey-Cobran” var född, och det är en sådan jag skall bygga.
 
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8221_zpsvpbt2o08
 
 
Det finns inte mycket tillbehör till helikoptrar, men jag har lyckats hitta lite;
 
Dekalerna i gamla Academy-satser ser fina ut, men är ökänt dåliga, rena sunk-dekalerna!
Hittade nya dekaler från Two-Bobs, och dessa är av mycket hög kvalitet!
Det blir naturligtvis kärran i öken-cammo från ”Desert Storm” jag kommer att bygga.
 
Den kärran har jag till och med ett par bilder av, förmodligen samma som TB har använt!
 Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8223_zpsqumhaww6

 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8222_zpse4hcxaos
 
En gammal ets-sats från Eduard hade jag redan liggande här hemma, inget färdig-målat här inte!
En sats med masker från Eduard och en kanon från Master rundar av mina tillbehör..

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8224_zpsxs0mf9bu


 
Bygget kan börja…
 
Stefan


Senast ändrad av Stefan E den tis nov 15 2016, 15:54, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Marlin tor mar 19 2015, 10:39

Kul bygge, och kul med ännu en gräddvisp. Razz

Resin till den där finns hos Cobra Company.
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 35009big

Länk: http://www.cobracompany.com/35009.htm

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Stefan E tor mar 19 2015, 10:46

Jo, jag har tittat på det där setet och försökte beställa det, MEN, Cobra Company skickar numera inget utomlands!

Det betyder att det bara går att få tag i delarna i Kanada, övriga göre sig icke besvär!

Jag har handlat mycket med CC förut och jag tycker det är ett mycket tråkigt beslut de tagit!

Men jag får väl klara mig utan det, jag behöver det inte till den maskinen i Öken-cammo jag tänker bygga.

Först var jag inne på en av maskinerna med ormarna på sidan, men då krävs uppgraderings-setet så man får NTS (Night Targeting System)-delarna.

Stefan  Very Happy


Senast ändrad av Stefan E den tor mar 19 2015, 16:28, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Marlin tor mar 19 2015, 10:50

Jaha, skickar de inte internationellt längre Sad
Synd jag hade tänkt att köpa Hind setten nu när Revell kommer släppa Hinden igen.

/bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av LudvigN tor mar 19 2015, 10:52

En jätte-orm! Detta ser man verkligen fram emot!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Azgaron fre mar 20 2015, 14:14

Trevligt med en cool gräddvisp! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Stefan E lör jun 06 2015, 19:00

Hejsan!

 
Ormen i gräset har börjat röra på sig så smått….
 
Mina tillbehör;
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8224_zpsxs0mf9bu
 
Inte mycket att hänga i julgranen, skulle ha behövt setet från Cobra Company, men de vill ju inte skicka utanför Kanada längre!
 
Jag har fått tag i ett gammalt etsark från Eduard, ”porrpipor” från Master och en omgång masker från Eduard, det är allt.
 
Helikoptrar är tydligen väldigt obskyra saker….
 
Men ett suveränt dekalark från Two-Bobs som innehåller ett par maskiner utan NTS (Night Targeting System) uppgraderingen, vilket är den version som går att bygga från lådan.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8222_zpse4hcxaos
 
Det blir maskinen i Öken-cammo (naturligtvis!), den jag ville bygga från början ändå!
 
Cockpiten i stort sett färdigmonterad, inklusive en hel del ets från det gamla (OMÅLADE) eduard-setet.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8285_zpsnoaggpxn
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8286_zpsurtclfhh

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8288_zpsvy71tf3i

 
Whiskey-Cobran är den enda helikopter som kan använda BGM-71 TOW, AIM-92 Stinger, AIM-9 Sidewinder eller AGM-114 Hellfire!
 
I byggsatsen får man 8 x Hellfires och 8 X TOW, jag kommer att ha en av vardera, vilket var ”standard” under Irak-kriget.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8283_zpszcdin11u
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8284_zpskffva2es


Jag vill som vanligt inte ha några luckor öppna, så jag har limmat allt i stängt läge, lite sandning men relativt god passform.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8282_zpsjjngfm3o


Stefan


Senast ändrad av Stefan E den tis nov 15 2016, 16:02, ändrad totalt 2 gånger
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Azgaron lör jun 06 2015, 19:18

Ser bra ut! Trevlig vapenlast! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av cas lör jun 06 2015, 20:40

Allt blir trevligt med stöddig vapenlast!
Kontoret växer fram fint här!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Matt_Public lör jun 06 2015, 21:26

cas skrev:Allt blir trevligt med stöddig vapenlast!
Stylingtips från Kapten Britfix! Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Janne.S lör jun 06 2015, 21:29

Superläckert! Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Erik lör jun 06 2015, 23:35

Tack för historielektionen, hade ingen aning om att den där familjen växt fram ur den gamle gode Huey'n! 
Bygget tar sig fint också, ska bli kul att se i den här skalan Smile

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Stefan E tor jun 01 2017, 14:57

Hejsan!
 
Inredningen är primad/målad i Neutral Grey (Hu140).
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9696_zpspzpxzoke
 
Bakre skottet primat med samma grå.
 
 Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9698_zpsc01akpcr
 
Det såg så jäkla tomt ut så jag slipade av färgen igen och gjorde en räd i min tämligen omfångsrika skrotlåda.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8339_zpssmymefbx
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_8340_zpsxwszmytj
 
 
Jag slänger aldrig några delar….
 
Jag hittade lite intressanta instrumentlådor i nästan rätt skala, 1/32, ”Close enough for Government work” som jänkarna säger.
 
Lådorna limmades fast på skottet…
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9906_zpsbeeqxzoy
 
 
 
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9907_zpsma0uikzt
 
Med lite svart färg ser det hela mycket bättre ut och samtidigt målade jag säten och konsoller matt svarta (Hu33).
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9950_zpsla7zryfj
 
 
Lite torrborstning med en tämligen mörkt grå (Hu27) gav lite liv i detaljerna.
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9962_zpshre8zzby
 
 
Vapnen har blivit målade i Olive Drab (Hu155).
 
Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 IMG_9959_zpsha0buj9a
 
Kommer mera snart…..
 
Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Azgaron tor jun 01 2017, 16:59

Snyggt jobbat Stefan! Boxarna på skottet var ett bra tilltag! Smile
Rejäl reservdels/skrotlåda! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av cas tor jun 01 2017, 17:03

Det var ju fint fipplat!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Marlin tor jun 01 2017, 18:28

Tjusiga framsteg Stefan. cheers

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av TommyKillander tor jun 01 2017, 18:52

Mycket tjusigt!

Visst känns det bra när man hittar dom där guldkornen i sin skrotlåda ? Smile

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av glimturen tor jun 01 2017, 23:31

Jösses vad det grävs upp gamla goda trådar!
Fint bygge Stefan! sunny

Åh, viken skrotlåda! Shocked I love you
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Matt_Public lör jun 03 2017, 11:56

Håhå! Nu grotzas det, minsann. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35 Empty Sv: Bell AH-1W "Whiskey Cobra", Academy/MRC, 1/35

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet