IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tarangus 1/72 J29 Tunnan

+8
Stefan E
Erik
Janne.S
cas
Mal
Matt_Public
Azgaron
TommyKillander
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Matt_Public mån jun 01 2015, 08:08

Blir ju gruvligt snyggt det här, alltså. Grejhöjt, rentav!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Cdrengelin mån jun 01 2015, 09:04

Halloj där!
Fantastisk bygge att följa får man säga, håller nämligen på med samma modell.
Jag tänkte på det du skrev om hur du skulle takla dom olika färgerna på panelerna på J29an, och då kom jag och tänka på en video på tuben som jag såg för ett tag sedan som jag tänkte använda på min.



Hoppas detta hjälper lite i alla fall.
Lycka till!

Mvh Christian.
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander tis jun 02 2015, 19:30

Cdrengelin skrev:Halloj där!
Fantastisk bygge att följa får man säga, håller nämligen på med samma modell.
Jag tänkte på det du skrev om hur du skulle takla dom olika färgerna på panelerna på J29an, och då kom jag och tänka på en video på tuben som jag såg för ett tag sedan som jag tänkte använda på min.



Hoppas detta hjälper lite i alla fall.
Lycka till!

Mvh Christian.

Tackar, detta är mycket användbart!

MVH
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander fre jun 05 2015, 23:33

TGIF!

Fick på grundfärg på min Tunna under veckan här och jag lagt på lite olika färger samt gloss coat på väl valda paneler. Det skall bli intressant att se hur detta blir när det är klart...

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150605_220250_zpswhjxi6ke

30 minuters tejpning, målning i 5 minuter och sedan avmaskning i några omgångar så blev resultatet såhär:

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150605_232349_zps1qnapxzt

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150605_232436_zpsrvrypswj

Nu får det torka över natten så ger jag mig i kast med pre-shading av panellinjer imorgon.

Tyvärr så verkade det som jag fipplat bort skyddsplåten till utblåset. Den sitter inte fast i maskeringstejpen - det har jag redan kollat Very Happy
Jag får leta lite noggrannare imorgon i dagsljuset.

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Azgaron lör jun 06 2015, 00:50

Snyggt maskat och målat! Ska bli kul att se resultatet sen, och hoppas du hittar plåten!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av cas lör jun 06 2015, 20:33

Spännande å det grövsta!
Hur blev det?
bounce bounce bounce bounce bounce

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander lör jun 06 2015, 21:21

cas skrev:Spännande å det grövsta!
Hur blev det?
bounce bounce bounce bounce bounce
Hallå!

Ledsen för att hålla er på halster, men idag har det tyvärr inte blivit mycket byggande...

Var en sväng till Kempes och köpte lite pryttlar och beställde några byggsatser (Academy SU-27 1/48 samt lite eftermarknadsdelar till KV-2an). Hann med en sväng till IKEA och köpte några hyllplan, för att bereda mer plats i min stash Very Happy
Nu blev det helt plötsligt även plats för lite saker som jag har undanstuvat, så jag är mycket nöjd med dagen ändå.

Gjorde en sista touchup av panelerna som håller på att torka nu, så det får bli preshading imorgon...

MVH
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Janne.S lör jun 06 2015, 21:22

Förtjusande läckert Smile
Det finns ju som sagt två vägar till shateringar...antingen maska och pershejda paneler eller att måla med olika metall nyanser.
I det här läget så försök få en så blank yta som möjligt....när metallen kommer på så blir den väldigt skinande, lägg på dekalerna och sedan tonar du ner med olika lacker. Efter det så kör på med tamyia smink sets för själva vädrandet...man kan få till sjukt fina toner i metallen. För smutsränderna från nitskallarna så maska med en bit tamyia tejp och dutta pyttefläckar med oljefärg eller tamyia smink och dra ut dem med en sådan där svamp på skaft.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander lör jun 06 2015, 23:06

Janne.S skrev:Förtjusande läckert Smile
Det finns ju som sagt två vägar till shateringar...antingen maska och pershejda paneler eller att måla med olika metall nyanser.
I det här läget så försök få en så blank yta som möjligt....när metallen kommer på så blir den väldigt skinande, lägg på dekalerna och sedan tonar du ner med olika lacker. Efter det så kör på med tamyia smink sets för själva vädrandet...man kan få till sjukt fina toner i metallen. För smutsränderna från nitskallarna så maska med en bit tamyia tejp och dutta pyttefläckar med oljefärg eller tamyia smink och dra ut dem med en sådan där svamp på skaft.

Tack Janne!

Alla tips tas emot tacksamt - ni får vara beredda på diverse nödrop från mig när det börjar kärva till sig Very Happy

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Erik lör jun 06 2015, 23:49

Riktigt trevligt hur det växer fram här! Spännande förberedelse av de olika panelerna också, blir riktigt kul att se när alcladen kommer på. Smile
Jag hoppas precis som Håkan på att du också hittar plåten!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander mån jun 08 2015, 21:18

Halloj,

Jag har lagt på Alclad Polished Aluminium nu och resultatet blev inte alls som jag hade trott att det skulle bli, men det blev intressant ändå...

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150608_205022_zps0qcn1dag

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150608_205046_zpszntkgs43

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150608_205111_zpsyzts8kur

Från vissa vinklar ser det kalas ut, medans från andra vinklar så framträder preshadingen av panellinjerna väldigt mycket. Tyvärr lyckades "allkladden" fräta igenom grundfärgen och ge sig på spacklet i luftintaget (förmodligen ansamlades det färg där), så jag har lite jobb med att försöka fixa till det.

Jag är väldigt tveksam till att spruta på mer Alclad jag såg tecken på att färgen frätte igenom på stjärtfenan så jag vill inte utmana ödet....

Jag tror att jag får fortsätta jobba med vädring för att få fram panellinjerna och lite färgskiftningar och rinnmärken.

Vad tror ni?

Min tanke är att lämna den tills imorgon då jag gör en touchup av luftintaget och förseglar lacken med glosscoat för att sedan maska och måla en gul nosrand, dekaler, glosscoat och sedan börja jobba med vädringen.
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Azgaron mån jun 08 2015, 21:22

Blev ju intressanta effekter som sagt! Synd att det frätte. Alclad är väl dessvärre rätt starkt eller snarare lösningsmedlet.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Mal mån jun 08 2015, 21:54

Alclad is strong stuff.


Alclad polished Alu e speciell..mkt aggressiv...Tamiya Blank svart är kalas...låt den härda ordentligt...sen tunna lager med Ploished Alu....För annard "rynkar" den mikroskopiskt....den effekten är grym på syre/gas flaskor mm...jag utnyttjar den effekten...men vill du ha slät...som ovan..japp...Grundfärgen torka ordentligt....sen tuna lager så går det vägen...tricky like hell jag vet...

Min P51a körde jag med Dural och Polished Alu utan prolem.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av cas tis jun 09 2015, 07:37

Ja, preshaden ser lite brutal ut nästan...
Men det frätte igenom spacklet? Det har jag inte hört innan!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander tis jun 09 2015, 19:03

Hej,


Man lär sig länge man lever... Jag borde ha testat det här på en bit plasticard istället för direkt på en modell, men mina tidigare målningjobb med Alclad2 har inte visat på några problem, dock har det varit fråga om mindre ytor.

Jag har använt Vallejo Primer som grundfärg. Jag har spacklat med Vallejo Putty eller Mr Surfacer 500 och i skarven som frättes upp så var det nog den sistnämnda... Dock kan det vara så att det har varit en tunnare primer just där (det är svårt att sprutlacka insidan på ett rör och samtidigt undvika rinn), så jag kanske var väl försiktig där. Alcladen bröt nog igenom och började fräta på plasten - det är inte säkert att det var spacklet.

Men jag skall vara väldigt noga med att täcka med primer + gloss coat nästa gång jag använder Alclad och vara mer försiktig när jag lägger på färgen i tunna lager.

Jag har ju inte tänkt att hiva modellen i soptunnan, utan jag får jobba med vädring och filter för att tona ner de skarpa kanterna i preshadingen. Hoppas det går att genomföra. Det kommer helt klart bli en sliten J29a... Very Happy

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Janne.S tis jun 09 2015, 22:43

Som Juha säger... polished alu är speciell och ska läggas på tunnt, precis som air frame alu.
Jag hade lagt klarlack innan jag blåst aluminiumet... särskilt om det är AA eller PA som kräver en blank finnish för att ge effekt annars hade du lika gärna kunnat köra med white/dark alu som är mycket mer täckande färger och fått bättre resultat. Jag undrar om inte ett tunnt lager WA uppe på nu skulle vara ganska bra till och med. Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Mal tis jun 09 2015, 23:04

Jag kan peta i detta lite.

Jag har mätkt att Alclad verkar ha ädrat formulan lite helt klart...

Den.är mer aggresiv.än den var innan krasst
...pratade med Henrik R (ipms sthlm ställde ut på open)...vi diskuterade detta och han bekräftade det av egen erfarenhet han med.....

så försiktighet m den och tunna lager.....kommer själv överge Alclsd pga detta längre fram...ska köra slut på lagret jag har.

det kommer ju nya produkter hela tiden och letar mkt efter förlåtande såna Wink....


Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander ons jun 10 2015, 22:57

Hej,

Tack för alla goda råd.

Efter mycket velande fram och tillbaka så följde jag Jannes råd och blåste på ett tunt lager (2-3 snabba svep @ 10 psi) med White Aluminium och tonade på så vis ned ränderna efter panellinje-preshadingen. Detta blir nog en bättre bas att jobba med.
Jag lät ovansidan på vingarna vara eftersom jag tycker kontrasterna ser coola ut Smile

Jag kör vidare med detta. Bilder kommer imorgon.

Natti natti
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Stefan E tor jun 11 2015, 09:00

Alclad kan vara lite av ett lotteri om man inte har testat alla kombinationer av primer, lacker o färger innan.

Men en sak är säker, det är en mycket aggresiv färg för underlaget!

En säkerhetsåtgärd kan vara att lacka med en akrylbaserad klarlack, Alclads Gloss Black/Grey/White Primer eller Aqua gloss funkar perfekt, innan man målar med metallfärgerna.

Då får man en "barriär" eftersom Alcladen inte angriper akrylbaserade färger.
Men det absolut viktigaste är att låta varje färg torka ordentligt innan nästa läggs på.


Blir spännande att se hur det blev...    bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Erik tor jun 11 2015, 18:18

Fan vad tråkigt att du råkade ut för ett sånt bakslag! Men skönt att det låter som att du är på banan igen! Very Happy
Jag hade också bara målat över med mer alclad så länge ytan inte blivit kornig eller skrovlig av reaktionen du beskrev. Första lagret alclad blir ju bara som ännu ett lager pre shade, inget dramatiskt liksom. Är spänd på att få se resultatet. Smile

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av TommyKillander tor jun 11 2015, 20:54

Halloj,

Jag gjorde faktiskt så att jag lade på ett lager Micro Gloss innan jag sprayade på White Aluminium. Man ser fortfarande en antydan till färgtoner och preshading på vissa paneler, vilket påminner om det jag ville uppnå. Jag har inte lagt ned så mycket arbete på att fixa till undersidan av vingarna eftersom jag kommer att göra ett diorama med modellen i.

Synd att modellen har tappat lyster, men det får jag leva med - priset man får betala för kombinationen experimentlusta och dålig research tongue


Här kommer lite bilder:

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150611_201147_zpsujxqocxr

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150611_201252_zpsslda1cnb

Siktet klart. Jag kommer limma in den när jag färdigställer cockpiten på slutet. Pill utan dess like och jag fick inte till HUD projectorn riktigt som jag ville.

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 20150611_200958_zpshwhlmuzn
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Janne.S tor jun 11 2015, 21:57

Det där ser fint ut...att den tappar lyster gör inte så mycket då de anodiserade aluminiumpanelerna såg nästan grå ut om inte solen låg på.
Superläckert sikte!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Erik tor jun 11 2015, 22:30

Sådärja, snyggt räddat! cheers
Det där kommer bli bra och siktet är ju en liten delikatess!

Erik


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Azgaron tor jun 11 2015, 22:34

Snyggt jobbat! Siktet blev väldigt snyggt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av cas fre jun 12 2015, 07:41

Den där undersidan ser ju så matt och go ut som dom flesta tunnor gör!
Grymt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tarangus 1/72 J29 Tunnan - Sida 4 Empty Sv: Tarangus 1/72 J29 Tunnan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet