IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Whatif Panther F färdig

+3
Janne.S
T-34
MagnusE
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Whatif Panther F färdig

Inlägg av MagnusE lör maj 16 2009, 22:57

Äntligen klar och det blev några riktigt sena nätter denna veckan för att hinna bli färdig till månadsmötet. Dock tyckte jag vagnen inte kom 100 procentigt till sin rätt i det gravlika ljuset i Härlanda Kyrka så här kommer några bilder i dagsljuslampa. Tog med några närbilder på det jag tyckte blev bra. Håll till godo.

Whatif Panther F färdig P1

Whatif Panther F färdig P2

Whatif Panther F färdig P3

Whatif Panther F färdig P4

Whatif Panther F färdig P5

Whatif Panther F färdig P6

Whatif Panther F färdig P7

Whatif Panther F färdig P8

Whatif Panther F färdig P9
Handtaget for av och försvann i mattan innan jag skulle åka på mötet.Ren tur jag såg det och kunde fixa till det.

Whatif Panther F färdig P10

Whatif Panther F färdig P11
Steelwheels..porrigt.
Whatif Panther F färdig P12

Whatif Panther F färdig P13

Whatif Panther F färdig P14

Whatif Panther F färdig P15

Whatif Panther F färdig P16
Lite asfaltskörning i Gråbo.

Det var det.
MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av T-34 lör maj 16 2009, 22:59

Härligt Magnus, ett riktigt kanonbygge. Fanken vad jag är imponerad.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Janne.S lör maj 16 2009, 23:04

Verkligen bättre ljus på dom bilderna du Very Happy

Men den var häftig å se live trots det dåliga ljuset!

Verkligen kul att skaka tass dessutom, Magnus Very Happy Hoppas du kommer på fler träffar framöver...och framförallt måste du ju ställa ut i Modell GBG i september! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av MiniStuff sön maj 17 2009, 00:23

Mycket bra resultat! Å vilka monstrociteter till avgasrör, hade inte noterat storleken på dem tidigare. Well done, som di säger på utrikiska.

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Azgaron sön maj 17 2009, 00:36

Mycket snygg Panther Magnus! Vädringen ser väldans bra ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Caverö sön maj 17 2009, 22:58

Detta var ett snyggt exemplar av panter det må jag säga, som lav:en så vågar du smutsa ner och du gör det bra Magnus. cheers

Fråga: blev den mörkare än du tänkt dig? Question Tycker den ser dyster ut. Men rackarns snygg , jag blir lite avis Wink på er som bygger Dragon istället för iteleri.
Den här modellen verkar jättebra eller? tongue

Gott jobbat.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av MagnusE sön maj 17 2009, 23:40

Tack ska ni ha alla. Roligt att ni gillar den.

Jo Janne det var kul att ses och få ett ansikte på en del här på forumet.Jag kommer definitivt att komma på fler möten, det verkar vara en gött gäng.

Jo Caverö den blev riktigt dyster och det var inte tanken. Kulören mörknade rejält efter ett lager Pledge och jag lurade ett tag om jag skulle måla om den. Efter ett tag tyckte jag ändå att den såg rätt cool ut, lite elakare på något sätt så den fick sitta men den behöver som sagt rätt ljus för att se bra ut.
Det är min första Dragon men jag måste ju säga att det här kittet var kanon. Mycket fina detaljer i plasten, mycket ets i lådan och allt passar som en smäck. EZ Tracks banden var dock lite meckiga att få på plats, hade vore bättre om länkarna klickade i varandra vilket de inte gör iallafall inte på denna modellen.

/MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Azgaron mån maj 18 2009, 06:20

Jo, det blir ju gärna så efter ett lager Pledge! Ett lager mattlack kanske hade hjälpt! Tycker nog att den ble rätt cool ändå! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av MagnusE ons maj 20 2009, 18:23

Faktum är att jag lade ett lager mattlack efter dekalerna, en blandning av Pledge och Tamiya flatbas. Jag trodde också att den skulle ljusna till lite men icke. Har Pledge en förmåga att mörka ner mer än andra klarlacker? Har själv svårt att tänka mig det men jag vet inte. Har inte provat någon annan på modeller.

/MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av merlin1953packard ons maj 20 2009, 19:09

MagnusE skrev:Faktum är att jag lade ett lager mattlack efter dekalerna, en blandning av Pledge och Tamiya flatbas. Jag trodde också att den skulle ljusna till lite men icke. Har Pledge en förmåga att mörka ner mer än andra klarlacker? Har själv svårt att tänka mig det men jag vet inte. Har inte provat någon annan på modeller.

/MagnusE

Sanslöst snyggt detaljarbete, Magnus! Just det matterade ytan i färgen tycker jag ger ett autentiskt intryck. Funderade mycket över den. Pledge och Tamiya flatbase, säger du; är det ungefär detsamma som Johnson blandat med flatbase? Själv har jag flat varnish från Hannants, men den ser definitivt mer semi-matt ut än matt. Hur blandar du Pledge och flatbase? Är det några speciella förhållningsregler när man blandar?
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av MagnusE ons maj 20 2009, 22:15

Tack, Merlin för dom orden! Recept på den här blandningen fann jag på ett forum när även jag letade efter något alternativ till Flat Varnish som inte gav den look jag ville ha. Jag tycker man får en mer, kan man kalla det stålaktig yta med Pledge/Flatbas än med FV. Receptet ser du nedan och Panthern är målad med 8:2 varianten. Ingen thinner tillsatt. I tråden nämns tryck på bortåt 3kg men 1,5 funkade gott nog åt mig. Pledge eller Future spelar nog ingen roll.


My usual mix ratios for future + tamyia flat base/mr hobby color flat base is somewhere in the following:
7 parts of future to 3 parts flat base = Super Flat
8 parts of future to 2 parts flat base = Matt
9 Parts of future to 1 part flat base = satin
http:hobbyfanatics.com/lofiversion/index.php/t7686.html//www.

/MagnusE
MagnusE
MagnusE


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Caverö ons maj 20 2009, 23:01

Trevlig info, detta får man nog pröva. Wink
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av merlin1953packard ons maj 20 2009, 23:47

Tackar mjukast för denna eminenta trollformel för mer verklighetstrogna modeller, Magnis! Det supertipset tillsammans med Caverös metod att "tämja" motsträviga dekaler, kommer sannolikt att höja kvaliteten på mina byggen framöver. Detta forum är verkligen en formidabel guldgruva när vi slår alla våra kloka huvuden ihop! Tänkte på dina ord "kan man kalla det stålaktig yta..." och det var precis vad som föll mig in i minnet när jag tittade på din Panther. Tankarna letade sig bakåt till värnpliktens och repmötenas dagar med grönmålade fordon och pansar uppställda i regementets vagnhallar...grön supermatt yta på stål... Men jag tänker också på Jannes Mirage med ökencamo som verkligen var matt i ytan och som kändes väldigt autentisk. Fast han hade - när jag frågade - använt ModelMasters flat coat. Har sökt denna lack på lite olika ställen, men ingen tycks ha den hemma. Kempe gjorde idag - då jag besökte "templet" för en stunds kontemplation bland all styren - viss utfästelse om att ta hem ModelMasters olika lacker för coat. Som sagt, tack för tipset. Kommer omgående att appliceras på kommande byggen!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Janne.S tor maj 21 2009, 00:02

Jag köpte det på Hobby center i majorna.... de har Modelmaster där Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av merlin1953packard tor maj 21 2009, 00:15

Janne.S skrev:Jag köpte det på Hobby center i majorna.... de har Modelmaster där Very Happy

Typiskt! Det enda ställe som var kvar att beta av... Har undvikit att åka dit, då i stort sett hela gatan har varit under någon form av reparation eller underhåll, vilket medfört att all parkering på gatan i anslutning till Hobbycenter omöjliggjorts. Klart att man kan parkera annorstädes... men den mänskliga naturen... Kempe tar nog hem, tror jag och så har vi förstås Magnus' recept på "superflat"...
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Janne.S tor maj 21 2009, 00:18

finns en parkeringsplats en 70 meter bort i anslutning till Stigbergstorget....där brukar det gå att ställa sig.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av merlin1953packard tor maj 21 2009, 22:26

Janne.S skrev:finns en parkeringsplats en 70 meter bort i anslutning till Stigbergstorget....där brukar det gå att ställa sig.

Hmmm, det har du rätt i, men det brukar vara så stökigt och trångt på denna parkering. Känns lugnare att stå utanför Dyr-Lennarts butik på gatan. Men det kanske blir ett besök redan imorgon i jakt efter ModelMasters flat coat.
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Whatif Panther F färdig Empty Sv: Whatif Panther F färdig

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet