IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

+4
Marlin
Janne.S
Azgaron
cas
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av cas sön aug 16 2015, 13:22

Vänner modellbyggare!
I tider då 40-strecket närmar sig som en höghastighets kula brukar ju många roa sig med diverse livskriser och liknande. Brukar innefatta att byta ut käringen (eller att hon byter ut dig Razz ) skaffa hästsvans, ring i örat, fet motorcykel och hänga i barer och allmänt låtsas att man är 25...

Det ligger inte i min framtid.

Ad so däremot är på gång, är att sälja kåken här i Skene, och följa Viskan ner till Varberg, precis som alla andra Rolling Eyes
Dock brukar folk pensionera sig innan de flyttar ner, men varför vänta?
Väl därnere skall hela familjen inrätta sig i ett nybyggt hus (just nu bara en grusplätt) på 2:a våning. Ja, vi skall alltså på i lägenhet och bara ha balkong.
Nu har vi testat konceptet äga hus, och eftersom det hela tiden betyder att man måste fixa saker, trädgård och allt så tar det ohyggligt mycket tid från det som man vill göra.
Så vi helt enkelt skiter i det!

Lite trist är det att man blir av med sin modellskrubb, men om det kompenseras av att man har mindre måsten att göra så man kanske får mer byggt i slutändan scratch
Det får man se helt enkelt.

Det känns iallafall gött just nu, för allt annat blir bättre!

Lite bonusfrågor:
Hur hanterar man modellbygge i lägenhet med familj?
Finns det nåt ställa i närheten som säljer modeller, färg och annat nödvändigt?
Och slutligen, kall vi ställa till med ett IPMS Halland, av samma dignitet som jag och Timo har IPMS Mark?
Dvs vi träffas lite då och då och bygger i grupp...
Vi har ju Håkan i Halmstad, ett knippe folk i Kungsbacka och så jag mitt i mellan. Det kan ju vara värt att fundera på ?
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Azgaron sön aug 16 2015, 15:57

Välkommen till Halland! Smile

Har för mig att Kungsbacka har en leksaksaffär med hobbyprylar men det ska visst finnas en i Varberg också.

Det finns ju ett gäng på ca 10-talet personer i Halmstad med omnejd som brukar träffas, även om det mig veterligen har varit dåligt med den varan den senaste tiden.
Dock har det varit tal om att vi skulle träffas till hösten igen. Dock har det mest varit att vi snackat och visat modeller då intresset för att träffas och bygga har varit lite svalt.
Kanske kan bli ändring på det.
Till en del har vi väl utgjort IPMS Halmstad/Halland, men det har varit lite slött som sagt var.

Är väldigt intresserad av byggträffar.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Janne.S mån aug 17 2015, 13:39

Modellbygge i lägenhet?.....akryl och försiktigt med alclad!
I brist på hobbyrum så är kök eller matrummet rimliga alternativ. Du får göra ditt kitt mobilt och upppackningsvänligt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Marlin mån aug 17 2015, 14:10

Jag har mutat in en hörna av vardagsrummet.
Det funkar för mig.
Om jag nu hade en airbrush, så skulle jag åtminstone sommartid kunna blåsa färg på balkongen.

Hur stor lägenhet kommer ni ha?
Finns det inte någon vrå som du får in ett litet byggbord på?
Själv har jag ett datorbord/hylla från IKEA.
Det jag har finns inte längre kvar i sortimentet.
Men denna är ju inte så stor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09903014/

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Matt_Public mån aug 17 2015, 15:08

Marlin skrev:Jag har mutat in en hörna av vardagsrummet.
Det funkar för mig.
Jag har styckat av vardagsrummets inre hörn och en halv långsida vid balkongdörren.

Kompressorn är allmängods. Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av cas mån aug 17 2015, 17:36

Azgaron skrev:Välkommen till Halland! Smile

Har för mig att Kungsbacka har en leksaksaffär med hobbyprylar men det ska visst finnas en i Varberg också.

Det finns ju ett gäng på ca 10-talet personer i Halmstad med omnejd som brukar träffas, även om det mig veterligen har varit dåligt med den varan den senaste tiden.
Dock har det varit tal om att vi skulle träffas till hösten igen. Dock har det mest varit att vi snackat och visat modeller då intresset för att träffas och bygga har varit lite svalt.
Kanske kan bli ändring på det.
Till en del har vi väl utgjort IPMS Halmstad/Halland, men det har varit lite slött som sagt var.

Är väldigt intresserad av byggträffar.

Håkan

Hobbyaffären i Kungsbacka är tyvärr stängd sen nåt år tillbaka. Tror dom blev hårt utkonkurrerade av BR/Lekia inne i Kungsmässan och centrum verkar rent allmänt vara i nedgång just nu. Eller så gav dom bara upp inför all e-handel
Byggträffar i allmänhet är ju rätt intressant, och Halmstad är ju inte sååå långt bort!
Måste bara hitta en lokal också :-)

Janne.S skrev:Modellbygge i lägenhet?.....akryl och försiktigt med alclad!
I brist på hobbyrum så är kök eller matrummet rimliga alternativ. Du får göra ditt kitt mobilt och upppackningsvänligt.

Jodå, jag konverterade till Akryl efter första testet av airbrush i en lägenhet i borås. Vi testade humbrol och lacknafta i cykelförrådet, men jag tror vi lyckades med konststycket att stinka ner hela huset!
Inte poppis alls, så sen den dan så airbrushar jag enbart akryl.

Mobilt och upppackningsbart hjälper frugan gärna till med, då det är hon som drar mest för att flytta ner!

Marlin skrev:Jag har mutat in en hörna av vardagsrummet.
Det funkar för mig.
Om jag nu hade en airbrush, så skulle jag åtminstone sommartid kunna blåsa färg på balkongen.

Hur stor lägenhet kommer ni ha?
Finns det inte någon vrå som du får in ett litet byggbord på?
Själv har jag ett datorbord/hylla från IKEA.
Det jag har finns inte längre kvar i sortimentet.
Men denna är ju inte så stor.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09903014/

/Bosse

Det blir ingen våldsamt stor 4:a, bara på 92 kvadrat, men det är ju balkong också...och en snygg sprutbox kan ju hjälpa till, var den nu kan tänkas bo. Inga vråer ännu, i såna där moderna hus så är det ju öppen planlösning som gäller och det kan ju sluta hur som helst...
Men jag erkänner att det finns ett visst nöje i att ha stereon i närheten av byggbordet!

Och nä Matt, jag tror inte jag får stycka av nån del i vardagsrummet och ha den som enbart min, kaninen måste ju få bo nånstans också!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Janne.S mån aug 17 2015, 18:21

Oj...från kåk till kvart.....det var till och med mindre än vår 4:a. Varför inte mellanlanda i ett radhus?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Matt_Public mån aug 17 2015, 19:52

cas skrev:[...] kaninen måste ju få bo nånstans också!
Frigående hardjur? Du framlever då en spännande existens. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av cas mån aug 17 2015, 20:39

Janne.S skrev:Oj...från kåk till kvart.....det var till och med mindre än vår 4:a. Varför inte mellanlanda i ett radhus?
Nah, även dom är utrustade med trädgård. Dessutom så är detta ett nybygge, och DET lockar väldigt mycket efter att ha bott i ett renoveringshus i 6 år...

Matt_Public skrev:
Frigående hardjur? Du framlever då en spännande existens. Very Happy  
Du anar inte! Maken till schizofren gnagare har jag då aldrig hört talas om...hon tror sig vara både katt, kanin och hund.
Och gillar kablar...
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Tobiasr mån aug 17 2015, 22:18

Jag byggde länge i min lägenhet, hade ett litet skrivbord i vardagsrummet (3:a på 67kvm). Så hade jag det fram till att jag fick en plats i en ateljé.
Underbart att ha ett litet ställe att gå till och inte behöva plocka ihop allt efter sig, utan bara låta det vara tills nästa gång man får tillfälle att bygga. Nackdelen är väl att jag inte "passar på och bygger lite" längre, utan måste styra upp det lite mer seriöst.
Tobiasr
Tobiasr


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Marlin mån aug 17 2015, 22:21

Kan klart förstå känsla av nybygge. Very Happy
Hoppas du hittar en byggbordslösning som funkar.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Azgaron mån aug 17 2015, 22:36

cas skrev:
Azgaron skrev:Välkommen till Halland! Smile

Har för mig att Kungsbacka har en leksaksaffär med hobbyprylar men det ska visst finnas en i Varberg också.

Det finns ju ett gäng på ca 10-talet personer i Halmstad med omnejd som brukar träffas, även om det mig veterligen har varit dåligt med den varan den senaste tiden.
Dock har det varit tal om att vi skulle träffas till hösten igen. Dock har det mest varit att vi snackat och visat modeller då intresset för att träffas och bygga har varit lite svalt.
Kanske kan bli ändring på det.
Till en del har vi väl utgjort IPMS Halmstad/Halland, men det har varit lite slött som sagt var.

Är väldigt intresserad av byggträffar.

Håkan

Hobbyaffären i Kungsbacka är tyvärr stängd sen nåt år tillbaka. Tror dom blev hårt utkonkurrerade av BR/Lekia inne i Kungsmässan och centrum verkar rent allmänt vara i nedgång just nu. Eller så gav dom bara upp inför all e-handel
Byggträffar i allmänhet är ju rätt intressant, och Halmstad är ju inte sååå långt bort!
Måste bara hitta en lokal också :-)

Tråkigt att höra att de fått ge upp. Det var trots allt ett antal år sen jag jobbade där som timanställd datalärare.

Ja lokal är ju en fördel att ha. Får väl ta och kolla upp det.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Warsawpact tis aug 18 2015, 13:59

Lycka till nere i Varberg Christer! Du får ta och starta upp IPMS Halland eller ansluta dig till Göteborg, bra med motorväg upp till götet.

Har under året förlorat 3 av mina grannar då de flyttat ned till Varberg, det började med stuga och sedan blev det permanent där nere.
Instämmer med övriga att det blir nog till att göra "hobbyskrubben" mikroskopisk och mobil för lätthetens skull. Själva airbrushandet kan bli lite klurigt men det löser du nog.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Tobias tor aug 20 2015, 23:47

Varberg? Trevligt! Ja jag är ju i exil från Varberg, hade ju tänkt att återvända om två, kanske tre år.. Smile
Vart skall du flytta, vilket område?

Fyndmagasinet har Humbrol/Airfix, Revell och kanske något mer. Ligger nära matvarumarknaden Hajen och Monark.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av cas mån aug 24 2015, 17:42

Anade att Fyndmagasinet kunde vara nåt, Lekia har ju för det mesta nånting till oss plastjunkies.

Vi skall flytta till Göeingegården. Synd bara att det dröjer så innan det är klart...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Tobias mån aug 24 2015, 18:06

Åh trevligt! Inte riktigt min sida av stan - jag har bott i Träslöv, Träslövsläge och på Söderhöjd men jag gillar Göingegården!

Ja sist jag var där var det lite skralt, i somras.. Men de kan absolut ta hem och gör det nog ganska fort från iaf Revell & Airfix. Kanske tom fanns lite Italeri man kan inte svära på det.

Jag får kika förbi när du är installerad. Hade vart trevligt om det blev lite IPMS Halland.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten Empty Sv: IPMS Halland? Eller, CAS följer strömmen och hamnar ute vid kusten

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet