IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Svensk Hawker Hunter?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias mån aug 24 2015, 02:13

Tjo-hopp!

Lite sugen på en Hawker Hunter.. Hade kanske vart trevligt att göra en J34 då.. Vilken modell är *bäst* för detta i de tre populära skalorna?

Eller vilken Hawker Hunter är *bäst* om man skall bygga någon variant? Tycker det ser lite halvskralt ut på bra boxar - har jag fel?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av cas mån aug 24 2015, 05:37

Njae, helt ute och cyklar är du inte. Hunter är trots sin skönhet inte ett av de mest välfunna exemplaren i plasthyllorna. Ingen asiatisk plastmakare av rang har gjort en tex...

Rent allmänt så anses Revells F.Mk6 / FGA Mk9 (och 58) att vara det bästa som finns i både 1/32 och 1/72. Utsökt detaljerade och bra passform, för att inte tala om att dom stämmer väl in på förlagan. Britmodeller rekommenderar dom har jag för mig ;-)
I 1/48 är det Academy som gäller (finns omboxad av italeri) Det är en F.mk6/FGA mk9 det med, men den skall ha ett antal "fel" som gör att den inte anses ok. Om jag minns rätt är cockpit för grund och ett antal mindre detaljer felaktiga, men vad kommer jag inte ihåg just nu. Däremot är den rätt lättbyggd.

J34 Hawker Hunter är av version F.mk 50, dvs exportversionen av F.mk4. Den skiljer sig från F.Mk6 genom att inte ha sågkant på vingen och ett rakt (mindre) utblås och lite andra smådetaljer. Ingen modern modell har detta som option. I 1/72 har freightdog släppt ett konverteringskit som innehåller allt du behöver för att modda en revell hunter till f.4
Svensk Hawker Hunter? FDR72042
Topgun har gjort ett set i 1/32
http://www.rebell.com/hawker-hunter-wing-conversion-for-swaf.html
Och wolfpack ett i 1/48
http://www.rebell.com/hawker-hunter-f-1-2-4-5-conversion-set-for-academy-1-48.html

Så slutsatsen blir att det går att bygga J34, med lite letande och scratchande!
(och att alla håller tummarna att Airfix gör en ny hunter i 1/48)
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias mån aug 24 2015, 14:46

Ah tack - precis den info jag behöver men itne riktigt klurade ut själv.. Wink
Men kanske kul ändå..
Tack i alla fall! Cool
Hmm.. Får kika runt mer - 1/32 är ju lite stor (platsbrist bara..) och 1/72 lite liten..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av cas mån aug 24 2015, 15:14

Är dom små får man ta två!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias mån aug 24 2015, 15:50

Haha! Gäller inte det... Äh det var inget.. Embarassed Wink

Fint flygplan.. Varför så lustigt utbud? Jämfört med andra det vill säga. Det måste väl vara ganska populärt att bygga - eller vilja bygga?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av cas mån aug 24 2015, 17:40

Nej det är jätteskumt att det är så skralt med Hunters...högvis med målningscheman, skojiga specialmålningar och så flyger den fortfarande!
Men ändå tar inte japanerna i den med tång?!?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias mån aug 24 2015, 18:03

Jo märkligt... Speciellt som att det inte finns såå galet många alternativ. Hade det funnits det kanske jag hade hajjat.. Får nog bli en Academy..
Vad är historien med de där prylarna på vingarna - varför finns de inte på exportversionen (eller bara de svenska?)

Hade ju vart fint om de sparat en Hunter ute på fd F8 - är ju ofta på IKEA och snaskar korv.. Wink
Men trevligt att veta att de bodde där.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av TommyKillander mån aug 24 2015, 18:42

Tack för informationen om konvertering och vilka kit som gäller, användbar information för framtida bygge av en J34a!
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Stefan E tis aug 25 2015, 17:59

Hejsan!

Om du vill bygga en Svensk Hunter (J34/F.Mk.50) så är Revells 1/32a en bra startpunkt.

Detta är den enda tidiga Hunter jag vet om i 1/32 och 1/48.
Revell har väl en relativt ny F.Mk.6 i 1/72 nu?

Jag har själv haft planer på att bygga en J-34 sedan många år, men fick konstatera att den FGA.9 (Revell 1/32) jag köpte från början var helt fel version.
När Revell kom med en F.Mk.6 i 1/32 köpte jag den omedelbart!

Det här är vad som behövs för Revells 1/32a, komplettera gärna om jag missat något.

En lätt konvertering av sågtanden på vingarna, en mycket enkel operation eftersom det är lösa bitar!
Lägg bara igen hålet med plasticard, spackla och slipa, borde inte vara några som helst problem.
Svenska J-34 hade inte länkuppsamlarna ("Bulorna"), eller "Sabrinas" som de kallades lite skämtsamt av Britterna (åtminstone inte till en början).
De är också lösa delar, bara att utelämna om man så vill.
Rätt bakdel ( finns väl bara tidiga utblåset och det senare med "bromsskärmsfacket") och flaps korrekta för J-34 (utan urskärning för tankarna) finns med i lådan.
Största problemet är dekalerna, boken "Kronmärkt" ger vilken storlek det skall vara på rundlarna, men det är svårt att hitta i 1/32 skalan, för att inte tala om stenciler!

Jag brukar tjata på Robban när jag ser honom, så kanske en dag han ger med sig och gör ett ark i alla skalorna (1/72, 1/48 och 1/32).

Kan rekommendera att skaffa True Details Cockpit och Master pitotrör i mässing, eventuellt nya hjul (har inte hittat några ännu).

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias ons sep 16 2015, 12:16

Tror jag missat ditt svar här Stefa, sorry! Men tack! Smile

Jag är lite sugen på en stor J34 men det ligger närmare till hands med en 1/48 (Academy) just nu.. Verkar ju finnas resin för vingen men utblåset hittar jag inte riktigt. Dock måste jag studera bilder mer, jag kan egentligen ganskla lite om dem.

När vi var på Flygvapenmuséum har jag för mig att den Hunter där (ej en gammal svensk?) hade "tyngder" eller någon form av stora, fyrkantiga block vid kanonerna.. Måste hitta mina bilder - men vad är det för något?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias ons sep 16 2015, 12:24

Minnet.. Inte bästa beskriviningen ocan men här är en bild.. Smile Jag kommer inte ihåg vad det stod om den kärran/individen så kanske inte är korrekt ändå? Eller är den svensk?

Svensk Hawker Hunter? IMG_4125_zpsdivjzeg6
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Stefan E ons sep 16 2015, 14:49

DET är flamdämpare för kanonerna!

Enligt vad jag förstått skall en Svensk J-34 INTE ha dem (Inte länkuppsamlarna heller?) enligt Squadrons "In Action" häfte?

Men det kan förståss vara en senare mod, eller har FVM fått tag på en gammal Österrikisk maskin?
Skall kolla när vi har byggmöte på Söndag (om jag kommer ihåg).

Egentligen en fråga för Henrik B att svara på, han borde veta mera.

Om du vill bygga en J-34 i 1/48 så har SAC (Scale Aircraft Conversions) gjort nya, korrekta landningsställ till Academys modell.
Academy har gjort den "obelastade", dvs när flygplanet lättat från banan, kanske var originalet de utgick från uppallat på bockar?

Annars har jag inte tittat särskilt mycket på just 1/48 eftersom jag vill ha en i 1/32, det är ju inget särskilt stort flygplan.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Tobias ons sep 16 2015, 16:23

Nej det är väl inte det..
..men råkade plocka upp en 1/48 ändå. Wink Den passar bra med de andra svenska kärrorna som råkade bli i den skalan.

Hade gärna annars haft iaf en Draken i 1/32

Ja det får du gärna kolla nästa gång du är där! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Svensk Hawker Hunter? Empty Sv: Svensk Hawker Hunter?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet