IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Horten 229

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Horten 229 Empty Horten 229

Inlägg av Pyret lör sep 26 2015, 15:15

Hej!

Jag ska äntligen göra det - bygga en flygmaskin! Trodde aldrig den dagen skulle ske och som Pansarbyggare kan inbland intresset gällande en specifik era ändras med åren. Jag har gått från vk2 tyskt till kalla kriget till att egentligen helt bygga dioramor eller schratchbyggda vagnar.

Hur som haver! Nu vill jag bygga ett flygplan och just en Horten 229 och då jag inte kan något alls om modellflygbygge så frågar jag: Vilken tillverkare gör den som är ENKLAST att bygga. Jag är realist och inser att ett flygbygge utan tidigare erfarenheter med all säkerhet kräver sin man. Jag letar således efter den modell som blir snyggast utan för mycket meck och filler etc. Vill alltså inte ha en 100-kronorslösning utan huvudsaken är att den blir snygg. Jag vet inte ens hur många tillverkare som har släppt en 229:a? Snälla, ge mig varma tips och råd om vilken jag ska köpa!

Tack på förhand!

Mvh
Christian
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av TommyKillander lör sep 26 2015, 17:20

Ahhh.... ett bra val!

Om jag tvingas välja ett enda tyskt flygplan att bygga, skulle det utan tvekan vara detta.

Det finns i huvudsak tre kit att välja mellan:

Zoueki-Mura 1:32
http://www.zoukeimura.co.jp/en/products/sws08_Ho229horten.html
Detta är nog varken billigt eller lättbyggt.

Dragon DML 1:48
https://www.scalemates.com/kits/121005-dragon-5505-horten-ho-229a-1-flying-wing
Jag har detta kitet i min stash, jag köpte de på eBay för 400:- + frakt.
Det finns ett par riktigt snygga byggen i vårt forum som du kan kika på cyclops 

Revell Go 229 1:72
https://www.scalemates.com/kits/104636-revell-04312-horten-go-229
https://www.youtube.com/watch?v=scjIC9bTyOQ
Jag har sett ett par snygga byggen på ISM. Jag vågar inte lova att kitet är lättbyggt - Revell är ju Revell och enligt videon ovan så kan detta vara en rebox (Matchbox).

Lycka till!
/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Tobias lör sep 26 2015, 17:32

Häftig kärra.. Smile

Har inte Zoukei Mura släppt en i 1/48 också? Håller med att deras 1/32 inte blir den billigaste men jag är inte säker på att den skall klassas som svårbyggd.. Kanske inte lättbyggd men ingen att skrämmas bort av..
Tar man sin tid med deras grejor och följer instruktionen bör det gå bra. Smile (Tänker på deras P-51D - inte riktigt Tamiya men inte heller en short run)

Vet inte hur deras 1/48 och 1/32 står sifg mot varandra och hur släktskapet är. Förutsatt att jag kommer ihåg rätt och det verkligen finns en 1/48.. Embarassed clown

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Pyret lör sep 26 2015, 21:46

Stort tack för bra svar, grabbar! Extra tack för allt jobb med alla länkar!! Applåder!!
Jag kollar vidare på era tips och investerar! Smile


Snart i "in the works"...  Smile
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av TommyKillander lör sep 26 2015, 22:25

Tobias skrev:Häftig kärra.. Smile

Har inte Zoukei Mura släppt en i 1/48 också? Håller med att deras 1/32 inte blir den billigaste men jag är inte säker på att den skall klassas som svårbyggd.. Kanske inte lättbyggd men ingen att skrämmas bort av..
Tar man sin tid med deras grejor och följer instruktionen bör det gå bra. Smile (Tänker på deras P-51D - inte riktigt Tamiya men inte heller en short run)

Vet inte hur deras 1/48 och 1/32 står sifg mot varandra och hur släktskapet är. Förutsatt att jag kommer ihåg rätt och det verkligen finns en 1/48.. Embarassed clown


Jag uttryckte mig lite klumpigt/förfluget kanske.. med "inte lättbyggt" menade jag att ett 1:32 projekt kan bli ganska omfattade, inte beroende på tveksam kvalitet utan snarare mängden arbete - kolla in ramstrukturen och alla detaljer cyclops
http://www.zoukeimura.co.jp/en/products/sws08_Ho229horten.html

Det stämmer att ZM har en 1/48 på gång nu snart... dock verkar den inte släppt ännu.
Men den ser onekligen värd att vänta ut...
http://www.zoukeimura.co.jp/en/products/sws48_03_ho229.html#ap_sws4803

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Tobias lör sep 26 2015, 22:58

Jo jag förstod egentligen vad du menade, sorry.. Försökte bara "förklara".. clown Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Pyret lör sep 26 2015, 23:48

Maskinens inklädnad är aluminium om jag får gissa? Är ju en dio-byggare nuförtiden.... jag antar att det inte är läge att göra en rostig Horten? Smile
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av frznlogic sön sep 27 2015, 00:09

Ytterhöljet var träfanér om jag minns rätt... Man försökte hålla nere användningen av strategiska material. Finns en dokumentär på youtube om dess stealth egenskaper och ett gäng från... Undrar om det är Northrop eller Grumman som bygger en replika för att testa. Småkul men väldigt amerikansk fördumning ☺

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av TommyKillander sön sep 27 2015, 09:32

frznlogic skrev:Ytterhöljet var träfanér om jag minns rätt... Man försökte hålla nere användningen av strategiska material. Finns en dokumentär på youtube om dess stealth egenskaper och ett gäng från... Undrar om det är Northrop eller Grumman som bygger en replika för att testa. Småkul men väldigt amerikansk fördumning ☺

Det stämmer bra det, man blandade även in kolpulver i färgen för att öka stealth-egenskaperna. Bröderna Horten var långt före sin tid på många områden.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Pyret sön sep 27 2015, 15:02

Fråga: Om 229:an skulle ut på ett nattligt uppdrag, vilket färg på belysningen i cockpit hjälpte då piloten? Grön...röd?
Pyret
Pyret


Till överst på sidan Gå ner

Horten 229 Empty Sv: Horten 229

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet