IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Volvo FH 16 610 Swedtrans

+6
merlin1953packard
johan r
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
bjork_larsson
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson lör maj 23 2009, 21:05

Nuså, nu har nästa "dragplåster" hos firma Terje Larsson dragit igång! Denna gång är det, tro de eller ej, inte en av utav min specialitet, utan en lastbil i from av Volvos magnifika FH16 610. En underbar lastbil både till form och prestanda. Varför valde jag då denna? Jo, det är för att det är en sådan som jag kört, fast den va en lite mindre motor på den modellen. Men annars är dom snarlika. Detta är dock en semidragare.

Hur som helst, mer kuriosa. Jag kommer att klä denna magnefika uppenbarelse helt i svart upptill och guld nertill. Detta för att jag även kommer att scratcha dekalerna och mönstrena på den. Dom skall helt enkelt se ut som "min" lastbil som jag vill ha när jag startar eget... Very Happy Alltså kommer den gå under Swedtrans fana.

Jag har hunnit med att bygga ihop lite av motorn och balkarna medan jag har målat hyttens olika delar, vilket ni kan se på bilderna. Jag måste skryta lite och säga att jag är duktigt nöjd med hur lackningsarbetet flutit på. Den blev underbar... "peppar peppar"

Heres the engine...
Volvo FH 16 610 Swedtrans P1030788

Här är delar till hytten... Detta är efter ca 8 lager med svartfärg! Sedan skall vi ta guldet där det skall vara!
Volvo FH 16 610 Swedtrans P1030815
Volvo FH 16 610 Swedtrans P1030817

Känns lite ovant att bygga och måla en lastbil, man har ju jobbat in en vana nu för hur man skall bygga en airliner. Men hur man skall bygga lastbilen och måla den, i vilken ordning och liknande är lite pilligare. Men det kommer väl..

Fortsättning följer...
Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Janne.S lör maj 23 2009, 21:23

Haha..den där problematiken känner man igen när man hoppar mellan olika sorters projekt.....det är en viss ordning saker ska göras men det är aldrig det samma från flyg till pansar t.ex. Razz

lysande början i alla fall Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Azgaron lör maj 23 2009, 21:26

Ser ut som en bra start! Det är ju lite olika byggteknik på olika genrer även om principerna är de samma!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av JOooCKE lör maj 23 2009, 22:52

Mums ! Very Happy

Ser bra ut så här långt ! Very Happy
Och det är ju en FH så då blir det ju ännu bättre ! Very Happy

Lycka till!

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av johan r sön maj 24 2009, 19:52

Härligt att du kommit igång igen!

Skall bli kul att följa bygget av modern dragare.

Looking good sofar!

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson sön maj 24 2009, 22:15

Tackar tackar allesammans! Blir nog en hel del byggande i morgon kan jag tänka mig... inget annat på schemat och frugan är hemma!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson tis maj 26 2009, 17:35

Nu har jag börjat med den guldiga färgen och näst intil gjort klart med den svart!

Drivliunan och allt kommer även den att vara i guld... Tyckte efter många om och men att den passade bäst så!
Volvo FH 16 610 Swedtrans P1030836

Såhär kommer fronten att se ut, i färgväg alltså! Smile
Volvo FH 16 610 Swedtrans P1030837

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Azgaron tis maj 26 2009, 18:25

Ser bra ut Terje! Snygg färgkombination!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av JOooCKE tis maj 26 2009, 18:27

ja har ju sett det förut men jag säger det igen , riktigt snyggt ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson tis maj 26 2009, 19:22

Tack gubbar! cheers

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av merlin1953packard tis maj 26 2009, 21:47

Drivlina i guld? Det är att slå på stort så här i globala finanskristider! Skämt åsido, som frukthandlaren sa, kul med din speciella anknytning till bygget. Drömmen om det egna entrepenörsskapet som egenåkare. Såklart att bilen inte kan se ut hur som helst då! Vi andra stackare får hålla oss vid liv med en och annan Matador eller Bren Carrier till pansardiot! Skall bli kul att följa bygget!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Warsawpact tis maj 26 2009, 22:40

Känns som om killen är svag för bling-bling?
Blir det Yokohama fälgar på den också ? Very Happy ( de HAR faktiskt sådana till trucks)

Swetrans...har du några dekaler från Swetran ( kom det några i kitet) eller blir det att "wing it by freehand" som du så superbt gjode på din gula DHL beluga?
Hur ser det ut med interiören, skulle gärna vilja se den med förarplatsen och sovplatsen(?).
En grej som vore väldigt fräckt vore om det gick att böja fram hela hytten som man gör för att komma åt motorn. Eller har Volvo sådana nymodigheter?

Är någon Scania på G efter Voblan? Very Happy


...men Terje, VAR ÄR spoilern....den måååste ju kunna drifta.... Cool

P.S
Är det någon av forumsmedlemmarna i Borås/ Alingsåstrakten som känner av någon blåst??
Jag satt sitter här och såg precis en av grannens stolsdynor åka förbi utanför fönstret.
D.S
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av JOooCKE ons maj 27 2009, 16:42

Warsawpact skrev:Känns som om killen är svag för bling-bling?
Blir det Yokohama fälgar på den också ? Very Happy ( de HAR faktiskt sådana till trucks)

Swetrans...har du några dekaler från Swetran ( kom det några i kitet) eller blir det att "wing it by freehand" som du så superbt gjode på din gula DHL beluga?
Hur ser det ut med interiören, skulle gärna vilja se den med förarplatsen och sovplatsen(?).
En grej som vore väldigt fräckt vore om det gick att böja fram hela hytten som man gör för att komma åt motorn. Eller har Volvo sådana nymodigheter?

Är någon Scania på G efter Voblan? Very Happy


...men Terje, VAR ÄR spoilern....den måååste ju kunna drifta.... Cool

P.S
Är det någon av forumsmedlemmarna i Borås/ Alingsåstrakten som känner av någon blåst??
Jag satt sitter här och såg precis en av grannens stolsdynor åka förbi utanför fönstret.
D.S


Försöker du lura i honom att bygga Scania !? Laughing

Och spoiler på en lastbil , jaa, Juha Ristimaa , en finne som bygge helt suveräna ekipage som har motivlack över hela ekipagen , dom har tagit många priser...
En av hans bilar har en spoiler på taket av skåpen Very Happy

Jo , här i Norrköping blåser det ganska mycket

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson tor maj 28 2009, 00:12

@ Merlin: Ja, jag drömmer väl om att starta eget och hoppas bara att jag äntligen har hittat min branch.

Idag gjorde jag förövrigt klart med en annan ADR-kompetens. Nu har jag ADR-Grund/Styckegods, ADR-Klass 1 (Explosivt) och ADR-Tank. Skall gå ADR-Klass 7 (Radioaktivt) snart med. Sedan är jag komplett. Fast det är klart jag skall klara uppkörningen på CE kompetensen med. Men sedan skall här köras. Då får ni hålla er från vägarna gubbar, och tjejer om någon sådan läser här med! Razz cheers cheers cheers

@ Crille: Razz Blir nog inte så mycket driftmojs här nee. INte så mycket bling bling heller faktikst. Tänkte att jag skulle göra en ganska clean modell faktikst och jag hoppas att den kommer bli bra. Joda, man fäller hytten på Volvosarna också. Men jag tror inte att det blir så på denna modellen. Jag har inte hunnit så himla långt på interiören än. Jag har spacklat om stolarna. Mönstret stämde inte med hur jag vill ha dem och sedan är det lite annat gojs som skall spacklas och göras i ordning i dem. Lite tyg skall nog in också... gardiner och liknande.

Hur som helst, jag har funderat på en till lastbilsmodell sedan. Men det blir nog en trailer till denna! Kanske en link, jag vet inte riktigt. Vi får se...

Ang. dekalerna så är SWEDTRANS det som jag hade tänkt att göra till mitt så det finns inga dekaler där än, utan jag måste göra dem precis som jag gjorde till Belugan. Helt rätt. Men detta kommer bli betydligt svårare. Men jag har redan skissat på hur dom skall se ut. Skall se om jag kan ordna upp dem här kanske...

För det är väl ingen här som har en alpskrivare, någon man känner som gärna skulle vilja bidra med lite hjälp mot en fin liten slant? Very Happy I sådan fall kan ni bara höra av Er... funderar på att trycka dekaler i stället för att måla dem... Men men så är det!

Nu till dagens arbete... Jag har som sagt ovan spacklat och slipat en hel del på sätena för att få mönstret helt rätt... Jag vet bara inte om jag skall klä in dem i tyg. Skall se om jag inte har en gammal t-shirt som kan komma till pass här! Smile Sedan har jag monterat ihop allting kring hjulen. Bromsshävarmar, styrstag och skivor etc. Dessa skall sedan monteras fast för att senare lackeras i guld. Därefter skall det detaljmålas för att få olika färger på olika små delar. Det skall på lite svara detaljer och lite metallfärg för andra detaljer.

Tyvärr kommer det ingen bildredovisning idag... Utan ni får hålla er till tåls tills i morgon... eller ja, senare i kväll. Då får ni kanske se hur det ser ut! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Gigabyte tor maj 28 2009, 00:22

Kul att få följa ett lastbilsbygge och det ser ut som en fin start Terje Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson tor maj 28 2009, 00:28

@ Giga: Tackar, ja, jag tyckte att det va lite lite med lastbilsbyggen här! så jag fick dra mitt strå still stacken och ordna detta! Smile Kul att se att det finns minst en till som är vaken så här mitt i natten! cheers cheers cheers

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av johan r tor maj 28 2009, 00:35

Håller med om att det är trevligt med ett lastbilsbygge Exclamation

Det är lite synd att vi inte får se fler bilbyggen/civila fordon här på forumet Crying or Very sad

Så känn ingen press Terje, men du är ganska ensam om att axla detta stora ansvar med civila fordon (joocke hjälper till också)

Bygget ser bra ut så här långt och det skall bli spännande att se dig genomföra dina idéer.

Keep em coming.

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson fre maj 29 2009, 00:11

Nu så, nu börjar arbetet att trilla på här...

Jag satt i går kväll/natt och limmade och slipade på styrningen och diffspärren m.m. För tillfället är dessa inte limmade utan är bara fastsatta på ramen. Detta för att jag skall kunna ta av dem och måla dem guldiga (detta för att få alla smådetaljer i guld, fästen m.m.). Sedan skall vissa detaljer målas med pensel. Det skall på lite silver och metallfärger. Sedan skall dem limmas...

Sätena växer fram med... men jag sitter just nu och fundera på om jag skall klä in dem i tyg eller om jag skall skita i detta... Vi får se hur det blir!

Volvo FH 16 610 Swedtrans 090528-01

Volvo FH 16 610 Swedtrans 090528-03VolvoFH16610Swedtrans

Ramen skall målas mera i guld, om någon undrar, färgen har täckt lite dåligt på vissa ställen. Exclamation

Fler bilder kommer i morgon då jag kommer att få mycket tid att jobba! Smile

@ Jocke: Har du byggt någon tillhängare någongång? Jag sitter och funderar på vilken jag skall välja... Blir nog en med kapell på som jag kan byta ut tyget på. Sedan skall det nog byggas lite lådor och saker på den. Hur som helst funderar jag på att köpa två stycken semitrailers för att sedan göra om dem till en link. Det vet du va det är antar jag... kan bli lite pilligt men skall nog bli bra till slut!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Azgaron fre maj 29 2009, 06:12

Snyggt Terje! Kul med chassie i guld! Ska bli kul att se det klart liksom stolarna när du bestämt dig för hur du ska ha dem!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av JOooCKE fre maj 29 2009, 08:01

Ser bra ut Terje ! cheers

Nej , jag har aldrig hängt på ett släp på något av mina bygge , jag har tyckt att det har tagit för mycket plats , men om planerna går som det är tänkt och att jag börjar på FH tungdragaren som jag pratade om på msn så ska jag bygga en maskin trailer till den Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson fre maj 29 2009, 10:38

@ Jocke: Trevligt trevligt! En masintrailer är aldrig fel! Smile Men för min del skall jag nog försöka fixa en link. Ekipaget blir riktigt stort då, men det får väl bli väl! Smile Får förhandla med frugan om att sätta upp en hylla till! Hahaha....

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson fre maj 29 2009, 12:42

Nuså, nu är det full fart på arbetet och uppdateringarna! Very Happy Hoppas att ni gillar det ni ser. Hur som helst, idag har det lackats en hel del, mycket guld blir det visst!
Här ser ni lite av det som målats... Ramen och drivlinan är klar med det guldiga nu och skall detaljmålas nu när det har torkat.
Volvo FH 16 610 Swedtrans 090529-01

Sidorna är nästan klara, det skall bättras lite vid övergången från guld till svart. Sedan skall det på ett mönster på sidan. Men jag har inte riktigt gjort klart mönstret än... Det skall ritas och tyckas en hel del... Razz
Volvo FH 16 610 Swedtrans 090529-05

Hjulhusen och diffrentialen är klara för detaljmålningen...
Volvo FH 16 610 Swedtrans 090529-10

Fälgarna skall vara guld! Tror jag, jag skall se hur det blir när jag monterar ihop dem med hjulen. Annars är svart ett stort och bra alternativ! cheers
Volvo FH 16 610 Swedtrans 090529-11

Så, nu skall det detaljmålas en hel del... så det kommer kanske flera bilder i kväll tror jag! pirat

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Gigabyte fre maj 29 2009, 13:47

Ser fint ut Terje cheers du har fått upp byggfarten nu Smile Exclamation
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Warsawpact fre maj 29 2009, 14:04

bjork_larsson skrev:

Sidorna är nästan klara, det skall bättras lite vid övergången från guld till svart. Sedan skall det på ett mönster på sidan. Men jag har inte riktigt gjort klart mönstret än... Det skall ritas och tyckas en hel del... Razz
Volvo FH 16 610 Swedtrans 090529-05


Terje

Har du blandat i rött i den svarta färgen?
Ser riktigt nice ut med den vinröda tonen!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av bjork_larsson fre maj 29 2009, 14:26

@ Crille: Nope ingen röd färg i den svart. Jag testade att inte använda mig av en grå grund på denna modellen. Men det är nog bara bilden som blivit sådan. Det finns inte en tendens till rött i lacken i vanliga fall... Vet inte varför den blev sådan. Måste vara fotografens fel... haha!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Volvo FH 16 610 Swedtrans Empty Sv: Volvo FH 16 610 Swedtrans

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet