IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lägsta temperatur vid airbrushmålning?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lägsta temperatur vid airbrushmålning? Empty Lägsta temperatur vid airbrushmålning?

Inlägg av TommyKillander sön jan 10 2016, 23:25

Hej!

Jag har min sprutbox i källaren, dels av plats-brist men även pga lukt (och ångor då jag målar med lite starkare prylar).

Källaren är ligger i en naturstensgrund, vilket gör att den är ouppvärmd och oisolerad och temperaturen brukar ligga ganska konstant runt 15-18 grader med undantag för kallaste delen av vintern då den kan gå ner några grader. Idag var temperaturen nere runt 13 grader och då fick jag problem med långsam torktid då jag skulle måla XF-2.

Jag tyckte också att färgen blev tjockare vilket gjorde att jag vid ett tillfälle förtunnade den lite för kraftigt, det gjorde inte saken bättre.

Jag målar i huvudsak med akrylfärger (Tamiya, Vallejo) och förtunnar med UMP thinner eller Tamiya X20A.

Vilka temperaturer har ni när ni airbrushar ?

Finns det något enkelt trix att ta till för att korta ned torktiden ?

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Lägsta temperatur vid airbrushmålning? Empty Sv: Lägsta temperatur vid airbrushmålning?

Inlägg av Mal mån jan 11 2016, 00:21

Låter som det är för kallt.....

Hobby modellfärger är ju gjorda för normala rumstemperaturer.

Ett element i rummet som du slår på innan jobb så tempen går up Wink

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Lägsta temperatur vid airbrushmålning? Empty Sv: Lägsta temperatur vid airbrushmålning?

Inlägg av TommyKillander mån jan 11 2016, 23:44

Tack Mal,

Jag kollade på nätet och det finns en del snubbar som sitter i sina "sheds" (typ friggebodar) och målar i temperaturer ned mot 50 gr F (10 gr C), men jag kan tänka mig att resultatet blir därefter - måste vara super-oskönt att hantera dunstande lösningsmedel och en metallairbrush i dom temperaturerna Laughing

Jag gjorde ett snabbt test med en gammal elradiator som jag hade liggande och placerar jag den nedanför bänken där jag har spraybåset och drar igång den en timma innan jag skall måla så hamnar temperaturen ovanpå bänken runt 18-19 grader ungefär, vilket funkar bra för mig.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Lägsta temperatur vid airbrushmålning? Empty Sv: Lägsta temperatur vid airbrushmålning?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet