IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

*Bästa* A-10´an?

+3
frznlogic
Janne.S
Tobias
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Tobias mån mar 21 2016, 22:48

Hej-hopp!

Känner att det är dags att börja anskaffa en favvis - en A-10 Thunderbolt, till stashen. Smile

Hade vart kul att höra lite åsikter vad ni tycker om de olika valen i 1/48 och 1/32. Hur fina de är? Jag lutar visserligen mer åt en 1/48 men om det som finns i 1/32 är modernare, mer korrekta och fina så kanske det blir en stor en..

"Epok" är inte tokviktigt men jag gillar visserligen de modernare i ljusgrått mera tror jag.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Janne.S mån mar 21 2016, 23:01

Finns nog bara en i 1/32 och det är Trumpeters Smile
1/48 finns Ecis gamla, Italeris nya, Tamyias gamla och en Monogram va?
Jag tror Italeris nya är lättast att ta sig an och det finns massa eftermarknads godis till den.
Edit/
Just ja Hobbybosse gjorde den i 1/48 också....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av frznlogic mån mar 21 2016, 23:46

Vad jag läst mig till så är tamiyas inte helt korrekt, och mitt bygge så kan jag säga höjda panellinjer, si och så passform och meh detaljer. 

Monogram har varit bäst tror jag..... Men det är ganska gamla forum trådar jag läst 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av cas tis mar 22 2016, 06:06

Dunderbult! I love you I love you
Det är dock inget lätt ämne alls i 1/48, om man skall lita på förståsigpåarna.
Hobbyboss är en bra byggsats som är lättbyggd och inget spackelmonster precis, men ju mer man läser på om A-10 desto mer fattar man att alla konstiga moddar som den fått genom åren är ett jäkla misch-masch. Det är dock på panellinje och antenn-nivå om jag fattar det rätt. Den har visserligen nedsänkta nitar, men bakändan på den riktiga är rätt så knottrig av alla nitar och det kan man ha åsikter om.
Italeris har ett par rejäla fel, främst att antalet fläktblad är fel, men det löser man lätt med ersättningsfrontar från Quickboost. Den har inte alla de moddar som gör en modern grå A-10, men funkar riktigt bra som en grönmålad =) Den vore mitt val, men jag gillar ju grönt.

Det är så långt jag kommit i mina efterforskningar av de moderna byggsatserna.


Senast ändrad av cas den tis mar 22 2016, 07:38, ändrad totalt 1 gång
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Matt_Public tis mar 22 2016, 06:26

Tamiyas är antingen en prototyp eller en modifierad prototyp (beroende på hur pass gammal låda du gräver upp).

Italeris utgåva har fått omdömet "hyfsad" men HobbyBoss förefaller vara bättre rent generellt (sett till såväl detaljer och passform som likhet med förlagan). Moderna maskiner båda två.

Monogram tar ohotad hem guldmedaljen rent formmässigt, men har risig passform och upphöjda panellinjer. Dessutom är det en äldre maskin än Tamiyas modifierade hopkok (men korrekt i det avseendet).

Alternativ ett och fyra saknar förvisso LASTE-detaljer, men dessa kan köpas från Olimp (då får man även med moderna vapen).

Summa summarum: för smärtfritt leverne (och modern gråfärg) så rekommenderar jag HobbyBoss. Vill du lida klädsamt för konsten så är Monogram det självklara valet. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av TommyKillander tis mar 22 2016, 07:35

Jag har HobbyBoss i stashen, den ser väldigt fin ut.

cheers 
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Stefan E tis mar 22 2016, 09:57

Jag har både Italeris (1/48 under bygge - tråd finns), Hobbyboss (1/48) och Trumpeter (1/32).

Italeris lär vara hyfsat korrekt (finns både pre-LASTE och LASTE), lite fel form på nosen och fel antal fläktblad i turbinbladen.

Jag tycker passformen varit helt OK hittills.

Hobbyboss har försänkta nitar på bakkroppen (där det skall vara upphöjda), nosen lite "off" här med.
I övrigt en fin modell som lär ha mycket bra passform, nyaste modellen i gänget.

Tamiyas är en Prototyp/tidig förserie-maskin.

Monograms gamla lär vara bäst rent formmässigt, men det är en gammal byggsats från sent -70/tidigt -80tal, och detaljeringen är därefter och upphöjda panellinjer.

Trumpeters stora A-10a har fått en hel del kritik (bla fel form på nosen), kolla byggartiklar på LSP, Modelling Madness och andra sidor.
Det är en av Trumpeters allra första modeller, så varken passformen och detaljering är inte lika bra som de nyare modellerna.

För övrigt instämmer jag helt o fullt med vad Matt sa.

Skulle verkligen behövas en modern byggsats av A-10an från Great Wall eller AMK nu!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Matt_Public tis mar 22 2016, 13:02

Stefan E skrev:Skulle verkligen behövas en modern byggsats av A-10:an från Great Wall eller AMK nu!
Visdom!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Tobias ons mar 23 2016, 17:39

Tack folk! Smile

Låter som att jag bör skaffa en Hobbyboss.. Italeris låter ju helt ok den med men jag har haft för mycket krånge med Italeri. Tycker ofta deras plast känns sladdrig.. :/

Men tack igen! Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

*Bästa* A-10´an? Empty Sv: *Bästa* A-10´an?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet