IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Rengöring av airbrush Evolution solo

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Martin Bo tor jun 23 2016, 12:00

Hej!
Jag har märkt att det ibland följer med färg och färgrester på nålen efter rengöring av sprutan.
De anvisningar som jag har läst och tittat på nämner inte något om rengöring av delen mellan avtryckare och "nålhus"
Är det så att det inte skall kunna komma in färg "bakvägen" i sprutan och genom packningen?
Det kan ju vara så att jag inbillar mig, men jag undrar om någon annan har en liknande erfarenhet.

Mvh
Martin  Shocked
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Azgaron tor jun 23 2016, 15:50

Jag har också ofta färg på nålen i det område du beskriver, men det kan ju vara så att det är nåt fel på nån packning.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Fisken35 tor jun 23 2016, 17:40

Det ska/bör inte komma in någon färg där, som Håkan säger kan det vara något med packningen,

När du gör rent sprutan så dra inte nålen bakåt utan skjut den framåt så drar du inte in en massa färg genom packningarna där, torkar färgen där kan den inte hålla tätt.

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av frznlogic tor jun 23 2016, 20:19

Jag vet att packningen uppåt i min spruta var den första som gav sig i min spruta. Köp nya och byt ut den, det är inte superdyrt. Och som Fredrik sa, ta loss nosen först.

Min rengöring går lite på rutin nu, enligt följande
1. Kör en ml vatten eller så genom sprutan för att ta bort färgrester. Alternativt airbrush cleaner om jag kört lack eller primer.
2. Plocka loss nosen samt koppen från airbrush och ställ på bordet, häll lite AB cleaner på så det kan gotta sig. Jag använder den lilla pölen på max en ml till i stort sett all rengöring av resten av AB också.
3. Skjut nålen framåt, gör rent med papper och lite cleaner, lägg åt sidan.
4. Ta loss bakstycke och mekanism, rengör om nödvändigt. Gör oftast det här bara om jag är färdig för dagen.
5. Gör rent i huvudstycket av AB med tops och piprensare (speciella rengöringsset finns ganska billigt, några tior, och har hållt utmärkt i snart 2 år nu)
6. Gör rent AB huvudet med piprensare/borstar, tops och längst ner i hålet med nålen (försiktigt).
7. Gör rent koppen med resten av cleaner och papper.
8. Sätt ihop airbrush igen.

Vet inte om det hjälper men det ger lite ordning att följa ett mönster, och som sagt... Det öppnar för möjligheten att skicka nålen framåt, innan drog jag också ut den baklänges och då gick det väldigt fort tills jag fick den typen av problem du beskriver. 😊

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Azgaron tor jun 23 2016, 21:00

Tack för tipsen! Smile
Får nog ta och beställa packningar, det är trots allt ett antal år sen jag köpte sprutan.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Stefan E tor jun 23 2016, 21:02

Hej!

Jag har en EVO Infinity och jag gör nästan exakt som Frnzlogic beskriver här ovanför.

Jag drar ALDRIG nålen bakåt, endast framåt och sprutan har fungerat klanderfritt i snart ett år.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Martin Bo fre jun 24 2016, 18:40

Hej!
Tack för responsen.
Det borde inte vara något problem med packningen eftersom att jag inte använt den så mycket och jag har aktat mig för att dra ut nålen "bakvägen"
En beställning av en packningssats och andra reservdelar är på gång i alla fall.

Trevlig midsommar på er.
sunny
Martin Bo
Martin Bo


Till överst på sidan Gå ner

Rengöring av airbrush Evolution solo Empty Sv: Rengöring av airbrush Evolution solo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet