IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lifecolor färger

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lifecolor färger Empty Lifecolor färger

Inlägg av Cdrengelin sön aug 28 2016, 18:57

Hej allesammans,
Har funderat ett bra tag gå över till Lifecolor. Dels för att dom har de mesta I FS nummer väg och sen för att dom är på riktigt vattenbaserade.
Använder idag en salig blandning av Tamiya, Mr.Hobby och Mr.Paint, alla dessa märken är kalasbra men lösningsmedelsbaserade.

Är det någon som vet hur dom är att jobba med och hur mycket man kan tunna ut dom innan det börjar rinna för mycket?
Vilket tryck skall man använda?

Tack på förhand!
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Lifecolor färger Empty Sv: Lifecolor färger

Inlägg av cas sön aug 28 2016, 19:27

Janne är experten som du behöver!
Han gick över till Lifecolor för några år sen och har inte tittat tillbaka sen dess.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lifecolor färger Empty Sv: Lifecolor färger

Inlägg av Janne.S sön aug 28 2016, 21:51

Japp, LC is da shit!

Mix:
60-70 % färg
3-4 droppar retarder
Thinner: LCs egna, SE-fönsterputs, Ajax fönsterputs eller Dax 70% återfuktande handsprit.
Tryck: 1.8-0.5 bar beroende på färg mix.kör mest på ca 1 bar ska jag blåsa riktigt fina linjer med tex min Micron, så förtunnar jag 50% och blåser på 0.7-0.5 bar.
Egenskaper: väldigt fina pigment, bra att penselmåla, atomiserar bra och torkar fort.
Obs, likt alla snabbtorkande akrylfärger så bygger den upp på nålspetsen, kom ihåg att ha en tops redo när det ska målas finlir för att torka av nålen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lifecolor färger Empty Sv: Lifecolor färger

Inlägg av Cdrengelin sön aug 28 2016, 22:30

Janne.S skrev:Japp, LC is da shit!

Mix:
60-70 % färg
3-4 droppar retarder
Thinner: LCs egna, SE-fönsterputs, Ajax fönsterputs eller Dax 70% återfuktande handsprit.
Tryck: 1.8-0.5 bar beroende på färg mix.kör mest på ca 1 bar ska jag blåsa riktigt fina linjer med tex min Micron, så förtunnar jag 50% och blåser på 0.7-0.5 bar.
Egenskaper: väldigt fina pigment, bra att penselmåla, atomiserar bra och torkar fort.
Obs, likt alla snabbtorkande akrylfärger så bygger den upp på nålspetsen, kom ihåg att ha en tops redo när det ska målas finlir för att torka av nålen.

Guld Janne Very Happy !
Tack så jättemycket för hjälpen!
Cdrengelin
Cdrengelin


Till överst på sidan Gå ner

Lifecolor färger Empty Sv: Lifecolor färger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet