IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Masker till cammo

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Masker till cammo Empty Masker till cammo

Inlägg av Gigabyte lör nov 05 2016, 11:10

Hej 
 har just bes en mask till wellington från  https://www.lfmodels.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_66_68&products_id=1933
 
Har ingen susning om vilka som är dom bästa 

 Så skulle vilja ha en tråd med era erfarenheter om just masker 

Vad som funkar och inte funkar enl er 

Tack / Kent  Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Stefan E lör nov 05 2016, 11:48

Hejsan Kent!

Jag brukar använda Eduards masker som jag tycker fungerar suveränt bra, bra vidhäftning utan att sitta som berget, kan sitta på länge utan problem och passar perfekt på den modell de är avsedda för.

Enklare huvar (typ moderna flygplan) maskerar jag med vanlig TESA-tejp som jag skär i smala remsor med skallpell (använd stållinjal och håll undan fingrarna! What a Face )  för kanterna och sedan fyller jag resten i med större bitar.

För större "växthus" med många små rutor använder jag helst Eduards masker är gjorda av sk. Kabuki-tejp (mycket tunn plastburen papperstejp), samma sort som Tamiya använder i sin tejp.
TESA-tejpen är tunnare än Tamiyas tejp och mycket billigare.

Montex gör Vinylmasker, fungerar bra på plana ytor, men är lite för tjocka för kurvade ytor, de släpper lätt.
Har använt  Montex bara en gång med hyfsat resultat, Eduard eller TESA är bättre.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Gigabyte lör nov 05 2016, 12:32

Stefan E skrev:Hejsan Kent!

Jag brukar använda Eduards masker som jag tycker fungerar suveränt bra, bra vidhäftning utan att sitta som berget, kan sitta på länge utan problem och passar perfekt på den modell de är avsedda för.

Enklare huvar (typ moderna flygplan) maskerar jag med vanlig TESA-tejp som jag skär i smala remsor med skallpell (använd stållinjal och håll undan fingrarna! What a Face )  för kanterna och sedan fyller jag resten i med större bitar.

För större "växthus" med många små rutor använder jag helst Eduards masker är gjorda av sk. Kabuki-tejp (mycket tunn plastburen papperstejp), samma sort som Tamiya använder i sin tejp.
TESA-tejpen är tunnare än Tamiyas tejp och mycket billigare.

Montex gör Vinylmasker, fungerar bra på plana ytor, men är lite för tjocka för kurvade ytor, de släpper lätt.
Har använt  Montex bara en gång med hyfsat resultat, Eduard eller TESA är bättre.

Stefan  sunny
Tack för svaret Stefan   Very Happy

Undrar om inte det är just Montex till PMPs greif  och där är det verkligen krökta ytor på den rackaren  Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av cas lör nov 05 2016, 14:53

Jag målade min Tiffy med masker från Miracle Paint masks, och det gör jag gärna igen!
Dom var i nån sorts vinyl dom med, och gick väldigt lätt att använda. Han håller dock inte på i någon större skala längre :-(

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Stefan E lör nov 05 2016, 18:45


Undrar om inte det är just Montex till PMPs greif  och där är det verkligen krökta ytor på den rackaren  Smile

Det är tjocka vinyl-masker till MPM´s Grief, ja....

Använd Eduards om du får tag på ett set, de finns, jag har dem till min.

Det bygget ser jag fram emot....

Har du Hi-tech versionen som jag, eller den vanliga?

CMK har hjulhus (onödigt i mitt tycke då luckorna var stängda på marken) och andra detaljer, ett landningsställ av metall är definitivt ett plus.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Gigabyte lör nov 05 2016, 18:47

cas skrev:Jag målade min Tiffy med masker från Miracle Paint masks, och det gör jag gärna igen!
Dom var i nån sorts vinyl dom med, och gick väldigt lätt att använda. Han håller dock inte på i någon större skala längre :-(
 Tack för svaret Cas Very Happy 

synd att han är så aktiv längre men lägger till hans firma namn i slut pläderingen så att säga  Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Gigabyte lör nov 05 2016, 18:53

Stefan E skrev:

Undrar om inte det är just Montex till PMPs greif  och där är det verkligen krökta ytor på den rackaren  Smile

Det är tjocka vinyl-masker till MPM´s Grief, ja....

Använd Eduards om du får tag på ett set, de finns, jag har dem till min.

Det bygget ser jag fram emot....

Har du Hi-tech versionen som jag, eller den vanliga?

CMK har hjulhus (onödigt i mitt tycke då luckorna var stängda på marken) och andra detaljer, ett landningsställ av metall är definitivt ett plus.

Stefan  sunny
 Jo det är HI tech ver  har tittat på just den biten i dag och dom ser lite tjocka ut så Eduards får det bli   metall ställ ja må hända ,,men det som bekymrar mig mest är allt resin som följer med bygget pale
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Masker till cammo Empty Sv: Masker till cammo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet