IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mustanger...

+4
Stefan E
Azgaron
cas
Andre B
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Mustanger... Empty Mustanger...

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 12:19

Hej!

Några här har kanske sett bilder på några mina pågående "Mustang byggen" på IPMS Stockholm's sida. Försöker nu bjuda på lite bilder på dem även här. får jag igång det här med fotografernade och "photobucket" så kommer det förhoppningsvis fler bilder...

Mvh. André


S 26 Mustang Airfix

Mustanger... DSC_0336

Denna modell har det hänt lite med sedan fotot togs. Den har numera en propeller av rätt typ och har även fått avgasrör. Landningställ med luckor är även de klara men ännu inte monterade. Vad som saknas är säkerhetsbälten till förarstolen. Blev så förtjust i Eduards ets att jag kände det som ett måste till denna modell. men har inte fått tag i några än. Dekalerna kommer från Robert Bergwall som även uppskattat stöttat med en del annan info när det gäller mina byggen.

http://www.rbdstudio.se/InstructionJ26_72Part1.html


J 26 Mustang Heller

Mustanger... DSC_0315

En annan modell som jag fått mycket hjälp med. Idén var att Heller's P-51D i grunden är rätt bra och man kan göra mycket med den om man lägger ner lite tid. Det är dessutom den enda som går att bygga utan spinnfena direkt ur lådan. Dekalerna från Robert Bergwall, inredningen från Jakob Fall och Mats Averkvist hittade modellen i sina gömmor. Stort tack till er alla.


J 26 Mustang Hasegawa

Mustanger... DSC_0314

Det här var den tredje Mustang jag någonsin byggt. Den har nog en byggtid på femton år nu. Den fick avgasrör och spinner för ett tag sedan. Och det verkar som att jag nu har rätt propellerblad till den. Men annars jag får nog säga att jag fortfarande håller Hasegawa's utgåva högt vid sidan av Airfix och Tamiya. Byggd rätt ur lådan så blir det en fin modell. Kronmärkena är från Airfix men i övrigt är dekalerna från Robert Bergwall...


P-51D Mustang Academy

Mustanger... DSC_0318

En inte så tokig modell som kanske fått lite dåligt rykte och numera står i skuggan bakom Airfix, Tamiya's och Hasgawa's utgåvor. Men jag får nog säga att den har sina goda sidor och förmodligen den bästa inredningen.


Senast ändrad av Andre B den ons apr 12 2017, 16:20, ändrad totalt 1 gång

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av cas ons apr 12 2017, 14:58

En helt hjord Mustanger!
Trevligt!
Lustigt det där med cockpit? Kan det vara så att kroppen är mycket bredare än den andra?
Vill minnas att jag tyckte Airfix hade en ganska smal kropp...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 16:34

Ja, det skiljer en del mellan mustangerna i storlek. Airfix gamla Mustang var rätt svältfödd och är nog den smalaste som finns. Italeri's och Academy's Mustanger däremot måste blivit uppfödda på anabola då de är rätt mycket bredare än de andra. Airfix senaste utgåva är rätt lik både Tamiya och Hasegawa.

Hade jag varit mer vaken på det här så hade jag breddat Heller's Mustang med lite tunn plasticard i ovankant på motorhuven när jag byggde den. Den hade då bliivt "bredare" och fått den där "springan" bakom glashuven som Airfix, Tamiya och Hasegawa har. Och huvarna till dem hade fallit rakt på plats på Heller'n...

Får väl säga det att förutom en inredning från Eduard så lät jag även slipa ner det mesta av linjeringen på Heller'n och ristade sedan in ny linjer...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Azgaron ons apr 12 2017, 20:58

Fina Mustanger! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B ons apr 12 2017, 21:56

Tack Håkan!  Very Happy

Hittade naturligtvis en bild på ytterligare en P-51D Mustang till. En från Italeri denna gång. Italeri´s Mustang är nog den som kräver mest arbete för att få ihop till en vettig modell. Och vindrutan kan nog få de flesta att tröttna på modellen i sammanhanget. Det är inte direkt den modellen jag vill rekommendera om man vill bygga en P-51D Mustang. Italeri har gjort det onödigt svårt för sig och byggaren. Passformen på en del delar är sådär och den kräver en del slipning. Men önskar man ha en samling med varje Mustang som gjorts i 1/72 så...

Mustanger... DSC_0316

Har ytterligare en hög Mustanger i samlingen. Delvis byggda och ett par som jag aldrig lär bygga. Skall se om jag inte kan få till lite bilder på dem samt lite nya bilder på S 26:an...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Azgaron fre apr 14 2017, 00:02

Ser bra ut! Smile

Har nog en sån i högen nånstans, och ett helt gäng påbörjade mussar i både 1/72 och 1/48.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Stefan E fre apr 14 2017, 09:17

Härliga Mussar!  cheers

Bygger du en av alla varianter eller menar du en av alla tillverkare som gjort en Mustangmodell (i så fall har du att göra...)?

Ett av mina favoritplan och ett Musse-gruppbygge ligger väl nästan i luften?

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av TommyKillander fre apr 14 2017, 09:53

Vilken najs flock med Mustanger!

Ännu ett plan på står på min building-bucket-list...
Skall bli kul att se dina bli klara.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B fre apr 14 2017, 13:59

Tack för alla orden, Very Happy 

Jag har haft lite som outalat mål att bygga varje P-51D som getts ut i plast i 1/72. Eller i alla fall ha dem i samlingen. Varken Revell's eller Matchbox utgåvor är så där roliga att bygga idag när Airfix P-51D är så fin och prisvärd som den är. Och detsamma gäller nog även Hasegawa's första P-51D. Den enda modell som är verkligt svår att få tag i idag är Airfix första utgåva.

Däremot så går det ju att bygga Airfix senaste P-51D med "samma dekaler" som de tidigare utgåvorna haft. Revell's dekaler är till exempel väldigt fina. Så det finns verkligen många snygga förebilder att välja mellan när det gäller P-51D Mustang.

Har bara en P-51B liggande och det är Airfix gamla utgåva. Har haft lite svårt för just P-51B och C eftersom det fortfarande inte finns en riktig sådan utgiven. Det skulle i så fall kanske vara Monogram's utgåva. Men när någon ger ut en riktig P-51B så lär det nog bli en "kronmärkt" Mustang till i samlingen!

Det är ju rätt kul att bygga en modell som Airfix P-51D. Den är så nära hundra procent perfekt som man rimligt kan komma. Idag vet jag vilka genvägar man kan ta när man bygger den modellen liksom var man skall lägga ner tid. Det som fördröjer mina byggen är oftast någon färg eller dekal som jag inte har hemma. Eller att jag inte har rätt propeller. Och så är det ju det där med etsade säkerhetsbälten. Önskade man kunde köpa en "storpack" med bälten till typ tio modeller...

Ja, det får väl bli ett gruppbygge? Det verkar inte bara vara jag som har obyggda och påbörjade Mustanger hemma! Very Happy

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Janne.S fre apr 14 2017, 16:15

Förtjusande mussar Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av glimturen fre apr 14 2017, 22:56

Det var en tjusig samling!
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Caverö tis apr 18 2017, 20:12

Trevlig samling må jag säga, även om vissa har fel märkning Wink men det är bara mig det är fel på Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B lör apr 29 2017, 10:43

Aj då...
Har länge tittat efter en rödnosad P-51D som inte är en "Tuskagee Mustang". Rädd att jag fann den nu så det är nog bara att hämta en ny modell i den lokala affären. Kombinationen av rött och blått tyckte jag var snyggt på den här maskinen. Frågan hur man skall lösa det med dekaler avseende namnet... ...je det löser sig nog... *s*

http://www.littlefriends.co.uk/gallery.php?Group=4&Style=item&origStyle=list&Item=226&Temp=3017&searchString=

En grönnosad P-51D som närmast är klar är den här...

http://www.littlefriends.co.uk/gallery.php?Group=359&Style=item&origStyle=list&Item=16&Temp=466&searchString=

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Stefan E lör apr 29 2017, 15:15

Den här kanske?

https://www.hannants.co.uk/product/EAG72141

Eller något av de här;

https://www.hannants.co.uk/product/KW72001

https://www.hannants.co.uk/product/KW72007

https://www.hannants.co.uk/product/KW72011

Hittar inte exakt den på din profil, men en maskin på de ark jag länkar till kommer från samma division.
Samma målning, men annan noseart, kodbokstäver och nummer.

Hoppas du hittar något kul!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B lör apr 29 2017, 18:41

Hej Stefan, tack... Very Happy

Ja, jag tittade lite på de där dekalarken. Den maskin som du tänker på är ju i sort likvärdig med den jag tänker på. Och det medföljer ju "killmarks" med så det finns förutsättningar att bygga 464153 eller 472181 med lite mer arbete. Vi får se var vi hamnar till slut...

Lite lurigt med Kits Worlds dekaler är att man får ha lite koll på vad man beställer från dem. Är man inte uppmärksam så handlar det om att kanske behöva beställa minst tre dekalark för att få ihop det hela till en maskin. Och det blir en rätt bra prislapp...
http://www.kitsworld.co.uk/index.php?CATEGORY=5&SUB=7&THISPAGE=2&RADIOSORT=4&PICFILE=85&STKNR=85&STRH=2618&ORDN=4747&RNZ=692565

Just nu polerar jag vingarna på Tamiya Mustangen som det inte är så mycket jobb kvar på. Smile

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B tis maj 02 2017, 23:51


Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av cas ons maj 03 2017, 05:27

Snyggt!
Är det efter ommålning med Xtracrylix?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B ons maj 03 2017, 14:23

Stämmer, det är efter ommålning med Xtracrylix. Och det stämmer ännu bättre i verkligheten. Är inte direkt nöjd med bilderna och skall försöka ta lite bilder med en bättre kamera.

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Azgaron ons maj 03 2017, 16:22

Ser snyggt ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av glimturen ons maj 03 2017, 22:35

Snyggt målat! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B tor maj 04 2017, 02:02

Tack för alla orden... Smile 

Lite fler bilder på "Getterömustangen". Tyvärr fortfande intemed den skärpa på bilderna jag önskar. Men känner att färgerna återges bättre...
/ André

Mustanger... IMG_20170502_011515_889

Mustanger... IMG_20170502_010443_619

Samt ett par bilder på en annan känd "Mustang" som ligger på nyggbordet...

Mustanger... IMG_20170502_011617_7001

Mustanger... IMG_20170502_005624_312

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av cas tor maj 04 2017, 07:24

Det finns FÖR många snygga mussar alltså...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Andre B tor maj 04 2017, 07:36

Precis, det går aldrig att sluta bygga dem... *s*

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av glimturen tor maj 04 2017, 22:10

Färgerna ser bra ut! Snygga saker! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Azgaron fre maj 05 2017, 15:04

Ser bra ut! Trevliga Mustanger! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mustanger... Empty Sv: Mustanger...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet