IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En Gloster Gladiator...

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty En Gloster Gladiator...

Inlägg av Andre B mån apr 24 2017, 18:21

...var det väl egentligen kanske som jag skulle få med mig hem idag. Det verkar ju som det pågår en del Gloster byggen här på forumet... Very Happy

...men nej, någon svensk sådan fanns inte i den lokala butiken. Men väl en Lightning F.2A som jag tittat på rätt länge. Och särskilt efter att ha sett alla fina byggen på IPSM Stockholms hemsida. Så nu till slut fick jag äntligen hem den där modellen. Och jösses, var stor den var. Det var i sammanhanget väldigt länge sedan jag köpte en serie tre modell från Airfix. Just nu kan jag inte ens komma på någon under de senaste trettio åren. Men den där lådan var millt sagt fullpackad med plast. Och vilket dekalark sen! Det känns verkligen som man får mycket för pengarna när man köper den här modellen!

Frågan är nu bara vilken "individ" man skall bygga. Hade planer på att bygga den gröna maskinen. Men efter det jag tittat närmare på Lightningen med den blåa fenan så får jag säga att den nog lockar mer. Och med erfarenhet från mina P-51D Mustang byggen så är metallrena flygmaskiner rätt trevliga att bygga. Och då särsklit om det finns lite tilldragande färger på roder mm. Skall bli intressant att börja på den här!

Ok, jag vet att jag borde klarställa någon av mina andra modeller först. Men just nu känns det som jag är på upploppet med flera modeller samtidigt. Och det handlar mest om lite målning och en brist på vissa färger här hemma. Så då känns det ok att börja på lite med ett nytt bygge. Särskilt som jag känner att jag har de flesta färger hemma redan och inte behöver köpa in några nya för att bygga den här.


Fick annars med ytterligare en flygmaskin hem. Men inte till mig själv utan en present till någon. Och det var Airfix gamla Boing 737-100 i 1/144 med två rätt trevliga märkningsalternativ: Southwest Airlines och Britannia Airways. Blev lite full i skratt när jag såg hur gammal den här modellen i själva verket är. Airfix gav ut den första gången redan 1969 och då med Lufthansa dekaler. Och det är verkligen "originalversionen" av 737 med de gamla motorerna från 1967 och inte en av de sist tillverkade från 2013. Det är bara Airfix Boing 707 som är äldre. På Kingkit så vill de idag ha 35 pund för en 707:a (en modell som jag byggt två gånger minst men i ett annat århundrade)! Jag har faktiskt inte byggt någon civil flygmaskin på nära över trettio år. Tror den senaste var en Concorde. Även SAS har haft några 737:or men då av senare modell från -85 och -87 (737-400 och 737-500).

Bakgrunden är att jag liksom personen som skall få modellen tittat rätt nycket på National Geographic och deras serie om flyghaverier. Och det har gjort att man fått upp ögonen för både nya och äldre passagerarkärror med många gånger trevliga utseenden från många olika flygbolag. Men om jag nu återgår till berörd modell så skulle jag nog säga att den inte är värdig att klassas som en serie 4 modell idag. Ja knappt egentligen ens som serie 2 modell. Större är faktiskt inte 737:an än att den faktiskt med lätthet skulle gå att få ner i Lightningen's låda och det skulle bli plats över. Och jo, den skulle även kunna gå ner i en serie 2 låda med dekaler och allt. Så om den är prisvärd vill jag kanske inte säga att den är. Ett vettigt pris för denna modell hade nog varit runt 100-lappen. Men för den ovane byggaren så ser det ut som en liten och trevlig modell att bygga och jag kan tänka mig att för den som gillar att bygga airliners så är det ett måste.

Vänligast / André


Airfix Boing 737
http://airfixtributeforum.myfastforum.org/viewtopic.php?f=42&t=852
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boeing_737#737-400

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty Sv: En Gloster Gladiator...

Inlägg av Stefan E mån apr 24 2017, 20:02

Ja du, den har man byggt några gånger....   Laughing

Inte den bästa modellen på marknaden idag, men faktiskt den enda tidiga 737an med originalmotorerna.

Men med tanke på hur pass gamla de här modellerna faktiskt är så har de en förvånansvärt bra passform och gjutformarna är i mycket gott skick fortfarande.

Jag har på senare tid köpt Airfix återutgivningar av Vickers Vanguard, Comet och Trident, alla ser mycket fina ut i lådan, men jag vet att de kommer att fordra mycket jobb för att bli bra.

Jag tittar också gärna på Haverikommissionen, mycket intressant att se hur de kan pussla fram ett (troligt) händelseförlopp med ytterst få ledtrådar ibland.
Men det är inget för flygrädda...

Det finns många fina byggsatser av civila flygplan idag, Revells 737or är otroligt fina, likaså alla deras "Flygbussar".
Andra fina märken värda att kolla in är Zvezta och Platz, Minicraft är som Airfix...

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty Sv: En Gloster Gladiator...

Inlägg av Andre B tis apr 25 2017, 11:23

Tack för orden Stefan! Very Happy 

Undrar, tror du någon kan ha Airfix Luftahansa dekaler i gott skick liggande till denna modell? Det verkar ju som det har varit den vanligaste märkningen under den tid som Airfix gav ut 737:an. Min vän vill gärna bygga en Lufthansa kärra. Men backade lite på priset på de nya dekaler som finns ute på marknaden...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty Sv: En Gloster Gladiator...

Inlägg av Stefan E tis apr 25 2017, 14:40

Tja, jag har ju ett par stycken, så jag kan kolla om jag har någon Lufthansa 737a, men jag tror det inte.

Jag brukar alltid byta ut Airfix dekaler till något modernare, de utgåvor jag har är gamla och dekalerna är.... inte bra.

Hannants har massor av roliga eftermarknadsdekaler, de är inte så dyra heller.

Stefan  Very Happy
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty Sv: En Gloster Gladiator...

Inlägg av Andre B tis apr 25 2017, 19:02

Jag tittade på en del av det Hannant's hade men det var rätt dåligt med just dekaler till berörd 737:a och sannolikt av den anledningen att den getts ut just med Lufthansa dekaler. Får väl se vad som dyker upp...

Vänligast / André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

En Gloster Gladiator... Empty Sv: En Gloster Gladiator...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet