IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

+3
Stefan E
cas
Andre B
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B tis 25 apr 2017 - 3:25

Hej!

Lade beslag på en Airfix F2.A Lightning som jag tittat på länge nu. Har inte kunnat bestämma mig för någon individ ännu.  Men en metallren, blåfenad maskin lockar. Har ju fått god erfarenhet av metallrena modeller efter P-51D Mustangbyggena. Och jösses, det är ingen liten flygmaskin att bygga! Kan bli ett kul bygge det här!

http://sg-etuo.de/Squadrons/No92Squadron
http://sg-etuo.de/Squadrons/No92SquadronF2A
http://sg-etuo.de/Squadrons/No92SquadronF2

Vänligast / André


Senast ändrad av Andre B den mån 1 maj 2017 - 23:29, ändrad totalt 1 gång

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas tis 25 apr 2017 - 5:04

Klart du skall bygga en från 92 sqn!
Dom är ju ursnygga med blå fena och stora märkningar!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Stefan E tis 25 apr 2017 - 9:46

Läckert schema!   cheers 

...och ett av dom som jag bokat för en av mina Lightnings när jag nu kommer dit.

En av de häftigaste maskiner jag sett o känner till, samma känsla som Viggen, fast bra mycket större.

Det här bygget kommer jag att följa....

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 2497531929 English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 2497531929 English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 2497531929 English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 2497531929

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B tis 25 apr 2017 - 11:11

Vad roligt att ni känner så! Very Happy 

Skall försöka få till lite bilder lite längre fram när jag känner att det finns något att visa upp som skiljer mot de bilder som redan finns ute på Internet i olika forum. Men så här inledningsvis så får jag säga att jag tycket om hur man på Airfix försökt tänka lite på var gjutstammarna övergår i delar samt hur man skall få till rätt vinkel på vingar med mera. Noterade det särskilt när det gäller vingarna och hur dessa monteras in mot flygkroppen för att få en snygg skarv. Jo, jag började faktiskt med vingarna på denna modell då det var så väldigt mycket delar som skulle in i själva flygkroppen och som dessutom skall målas innan! Varför kallar vi det egentligen "modellbygge" när det i själva verket borde heta "modellmålning" ? Rolling Eyes

Jo, det blir nog en blåfenad maskin den här gången. Även om tanken från början var en grå eller grön maskin. Det var så att jag arbetade till sjöss förr och någon gång -86 så stod jag på bryggvingen på en båt i Immingham i England och såg en liten prick vid horisonten närmas sig med hög hastighet över floden Humber. I höjd med Immingham så formaliserades nämnda prick till Lightning när piloten drog i hantaget och stack lodrätt upp i luften i en fart som jag aldrig sett något annat flygplan framföras i. Det minnet etsade sig fast och efter det så tänkte jag att jag någon gång måste bygga just en Lightning och då gärna en engelskbaserad från någon "squadron" som just den maskinen kan ha kommit ifrån. Men det har fram tills de senaste åren aldrig riktigt funnits någon bra modell att bygga. Inte förrän nu då Airfix gav ut just F2/F6 modellen...

Just de två "målningsalternativ" som ges i den låda jag fått tag ger ju möjligheten att bygga en grön eller en metallren, blåfenad maskin från "No. 92 Squadron" placerade i Guthersloh, Tyskland så det lär inte bli någon "Humber Lightning" just nu. Utan jag skjuter nog lite ytterligare på det och väljer en metallren, blåfenad individ. Tänkte lite att den där gör sig snygg bredvid min "blåfenade" A 32 Lansen någon gång när denna blir klar... *s*

Lite kul blir det ju att komma fram till vilken "blå" man skall välja här? Det verkar som man använt allt som funnits i "färgchappet" när man skulle måla upp berörda maskiner. Har sett bilder på närmast ljusblå fenor till blåsvarta. Men snyggast verkar det att bli med någon blå som sämmer överens med dekalerna, dvs. "roundel blue". Jag kanske har lite jobb för dig Christer om du ändå skall måla rundlarna på din P-40... Smile

Sen har jag lite funderingar på att bygga en annan individ än just XN 793. Det går ju att få ihop märkning till lite olika individer med tillgänliga dekaler. Det ser ju lite roligare ut med om man inte kommer med ännu en "XN 793". Men den absolut första frågan är nu om skall man göra hål i vingarna för den där lufttankningsbommen eller inte? Hittade bilder på XN 791 med lufttankningsbommen monterad. Undras om den där vita bokstaven på fenan är en "individmärkning" ?

http://sg-etuo.de/Squadrons/No92SquadronF2A?p=4

Upptäckte en liten kul sak i sammanhanget. Hålen i vingen för bommen är runda men piggarna på bommen är fyrkantiga! Det är dessutom "hål" för bommen på höger och vänster vinge. Så det gäller att hålla koll på vilken vingen man gör hål i. En annan luring som jag upptäckte vid putsning av delarna är att ena kortsidan för flapsen inte är raka. De är svagt rundade vilket man får vara uppmärksam på så man inte filar och slipar något rakt som inte skall vara det... *s*

Vänligast / André


Senast ändrad av Andre B den tis 25 apr 2017 - 14:48, ändrad totalt 3 gånger

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas tis 25 apr 2017 - 12:29

Jaså, vill du ha recept på roundel blue?
Roundel Blue är mycket dovare under kriget än på 60-talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Air_Force_roundels
Aircraft Blue BS381c108 verkar vara rätt färg, men en skall den bara översättas till lämplig målningsbar färg...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B tis 25 apr 2017 - 13:08

Hej Christer, Smile

Ja det är ju lite så. Fast å andra sidan så ligger det rätt långt fram i tiden då den där fenan skall målas blå. Och jag har nu den där NA.39 Buccaneer'n med som skall bli blå i en färg som avviker från "roundelblue" så jag får väl se vad jag tycker och känner när tiden är inne!  Wink

Märkte nu att styrbords skrovhalva fått en transportskada som utgörs av en buckla strax framför infästningen för vingen. Det sitter ett "utkastarmärke" på insidan precis där men det kan inte vara orsaken till bucklan. Men det gör att risken för en glipa kan uppstå här och ge en osnygg vingskarv. Barbords skrovhalva och vinge verkar harmonera fint med varandra. Det skall dit ett "skott" eller "brandvägg" där skadan är precis bakom cockpit. Förhoppningsvis så styr det upp saker och ting...

Har läst att många har erfarenhet av sämre passform mellan höger vinge och höger skrovhalva medan det stämt bra på vänster sida. Kan det finnas något i tillverkningspocessen som ligger bakom den där bucklan jag har på min modell som försämrar passformen? Den är inte direkt synlig utan upptäckte den först när jag började torrpassa delarna. Och det var på insidan som jag kunde se på modellen att det var en skada då plasten "vitnat" precis vid utkastarmärket...

Mvh. André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B sön 30 apr 2017 - 18:13

Så, nu börjar jag komma så långt att det snart kanske kan vara idé att ta lite bilder på det här bygget. Har tittat runt lite  på "walk around bilder" på olika Lightnings och man får nog välja en väg att gå när det gäller ett "Lighning bygge". Antingen rent, renoverat, nymålat och snyggt eller ordentligt vädrat. Såg lite bilder på hjulhusen, hur "vädrat" det kunde vara och då särskilt för noshjulet. Det var nästan så man fördel kunde måla med någon gulnande humbrol färg här för det var mer brungult än "aluminiumsilver". När det berör huvudställen så var det mer gråsvart i hörnen men luckorna hölls rena och fina.

http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/lightning/walkaround.php

Hjulen från Airfix är "viktade" och hålen på dem är försedda med "nyckelhål" så att hjulen sätts på ställen på "rätt håll". Det kan var anågot att tänka på om man inte har glasögonen på sig.


När det gäller inredningen på Lightningen så finns det rätt mycket att göra för dem som vill. Jag förstår de som byter ut raketstolen mot en från Pavla (eller kanske hela inredningen). Deras grejor verkar vara prisvärdast.

http://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234961173-english-electric-lightning-f2a-cockpit-and-seat-for-airfix-kit-172-pavla/

Även Eduard, Barracuda med flera har lite saker som är användbart i sammanhanget...

https://www.hannants.co.uk/product/AX05042

Om någon är sugen på en stol från Barracuda (eller Pavla) så är jag nog gärna med på en beställning. De kommer två stolar per påse när det gäller Barracuda...

https://www.hannants.co.uk/product/BCR72213

Men ärligt så tror jag att både raketstol och cockpit kan bli rätt ok med lite nedlagt arbete. Och har man huven nedfälld så lär man nog inte se så mycket ändå. Cockpiten känns lite typiskt brittiskt "trång"...

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas sön 30 apr 2017 - 22:03

Ja, dom är kända för spartanska cockpitar...
Å andra sidan får ju varje pilot börja kolla upp var instrumenten sitter, gör det är inte 100% säkert att de sitter på samma ställen mellan olika individer säger elaka tungor.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B mån 1 maj 2017 - 21:33

Ok, lite bilder på bygget då...

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! IMG_20170501_180118_1CS


Bilden visar insug och främre vägg med "motor", radarpod med hjulhus för nosstället samt noskon. Har målet delarna mest för formens skull. Själva motorn ser man inte mycket av när alla delarna är på plats så att måla den är kanske lite överkurs. Hjulhuset kan vädras rätt ordentligt i det här stadiet. Bilder jag sett visar att det närmast var "brungult" snarare än silvergrå aluminium. Noskonen är redan grönmålad och tanken är att jag låter den vänta tills modellen i stort sett är klar. Det underlättar målning bland annat...


English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Eeaa1346-44bd-4e12-9041-f9b87a90822d

Här är insug med cockpit på plats i vänster skrovhalva. Bakre vägg är limmad i höger halva med "motor". Det handlade rätt mycket om torrpassning här och att framför allt försiktigt slipa bort färg och kanske även fila bort plast på själva insuget så att "radarpoden" lätt fick plats. Risken för glipor var annars stor vilket i sin tur även kunde göra det svårt att få ihop skrovhalvorna. Kan väl säga det att det nog även kan var bra att fila lite precis bakom "nosringen" på ovansidan av insuget. Den  svarta punkten är lagd där bucklan finns på min modell. Det finns ett utkastarmärke där på insidan men det är knappast orsaken eftersom bucklan går utifrån och in vilket skapar en glipa mellan vinge och flygkroppen...

Jag har sedan dess satt ihop "skrovet" och gjorde i det arbetet medvetet avsteg från instruktionerna och lärde mig lite mer om denna modell. Enligt instruktionerna så skulle man limma fast bakre väggen med EBK:na och utblås lite på samma som när det gäller insug och cockpit. Men när det gäller "EBK:na" så tänkte jag byta ut dem mot två stycken 10 mm plasticardrör för att slippa skarvar. Man ser skarvarna rätt bra annars genom utblåsen. Det underlättat lite när det berör målning att man inte faktiskt inte behöver montera dit utblås med EBK innan man limmar ihop skrovhalvorna utan det räcker med att limma dit det bakre skottet. Det är alltså inga problem att stoppa i "EBK:erna" medutblås bakifrån efter det man limmat ihop skrovalvorna.

När det gäller den där "bucklan" på högra skrovhalvan så limmade jag dit det främre skottet som sitter ihop med insug och cockpit på vänster skrovhalva men inte mot höger. Min tanke är att inledningsvis bara limma dit den främre delen av högra vingen just där den ligger an mot "bucklan". Och sen är förhoppningen att när vingen sitter fast så kan jag låta den räta ut bucklan när jag limmar fast resten av vingen mot skrovet.

Modellen är lite sådan att man får limma ihop höger och vänster skrovhalva lite i taget. Jag började med att limma ihop delarna framför cockpit ovanför nosen. Är man noga med torrpassningen här så ser man om man behöver fila lite på insuget på de ställen där skrovhalvorna skall ligga an precis bakom "nosringen". Jag undvek här alltså att limma fast det främre "skottet" mot insidan av höger skrovhalva för att det skall finnas lite flex här när jag limmar dit vingen i förhoppning om att få en snygg skarv...

/ André

Ps.
Fler bilder är på väg men håller på och lär mig kameran. De här bilderna kändes något gryniga jämfört med Mustangbilderna jag tagit tidigare...


Senast ändrad av Andre B den tis 2 maj 2017 - 2:11, ändrad totalt 3 gånger

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av TommyKillander mån 1 maj 2017 - 22:34

Jag byggde Airfix Lightning II F6 i 1/72 bland dom första modellen då jag återvände till hobbyn för några år sedan (2015) och hänger med i svängarna ganska bra - men lite bilder hade inte vart fel... Razz

Är F2A från det nya verktyget, samma som F6 (2014-ish) ?

Jag hade tokproblem med passningen av kroppshalvorna när jag langat in cockpit och insug och fick dremla som galning för att få allt att gå ihop riktigt.
Jag var inte så noggrann med torrpassningen utan limmade glatt ihop alla delar enligt bästa förmåga och genom att följa instruktionshäftet slaviskt.
Dock låter det ju som att du har koll på läget.

Resten av bygget gick ganska bra dock... och jag fick ihop den tillslut Very Happy

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B mån 1 maj 2017 - 23:28

TommyKillander skrev:Jag byggde Airfix Lightning II F6 i 1/72 bland dom första modellen då jag återvände till hobbyn för några år sedan (2015) och hänger med i svängarna ganska bra - men lite bilder hade inte vart fel... Razz

Är F2A från det nya verktyget, samma som F6 (2014-ish) ?

Jag hade tokproblem med passningen av kroppshalvorna när jag langat in cockpit och insug och fick dremla som galning för att få allt att gå ihop riktigt.
Jag var inte så noggrann med torrpassningen utan limmade glatt ihop alla delar enligt bästa förmåga och genom att följa instruktionshäftet slaviskt.
Dock låter det ju som att du har koll på läget.

Resten av bygget gick ganska bra dock... och jag fick ihop den tillslut Very Happy

cheers
Tommy

Hej Tommy,

Jo. det är samma modell men utan "övervingtankarna" och beväpningsalternativen är färre. Jag kan förstå att det lätt kan bli ont om plats när det gäller att få ihop cockpit och insug innnaför skrovhalvorna. Jag hade ett sådant där förstoringsglas med lysröslampa i som hjälpte mig när jag torrpassade delarna och kunde på det sättet se var problemen kunde uppstå. Men an väl säga att jag redan vet var jag skall vara uppmärksam på till nästa bygge. Jag hade varit rätt glad om jag kunde målat den här modellen utan vingarna ditsatta men det kan jag nu inte på grund av den där "bucklan". Man ser den knappt men känner den rätt väl med fingrarna. Och den syns rätt bra när man torrprovar vingen. Blir intressant att se om jag lyckas med min plan att läsa det där. Kommer att granska nästa Lughtning rätt ordentligt rörande den där "bucklan"...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas tis 2 maj 2017 - 6:01

Intressant!
Det ser ut som den är lika detaljerad (i mängden plast) som dess stora 1/48-motsvarighet, men det låter lite jobbigt med allt meck som skall till.
Byta utblås mot plaströr är ett klart bra alternativ!
English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 1288785663

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av glimturen tis 2 maj 2017 - 22:15

Intressant att följa.
Det ser snyggt ut! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B tis 2 maj 2017 - 23:01

Jag får faktiskt säga att Airfix jobbat bra med detaljerna så det fins goda förutsättningar för ett fint bygge om man ger det lite tid och omsorg.

Har precis fått dit bitarna till "buktanken" och får säga att det underlättar med ett förstoringsglas modell större får att få ihop bitarna snyggt samt en fil. Är nog så att bitarna krymper något efter gjutningen vilket gör att de inte helt passar in på plats utan tillpassning. Lär nog få förstärka lite panellinjer med ritsen efter slipningen med.


En bild på Lightningen under montaget av "buktankarna".Den som är skarpögd anar nog "bucklan" ca 10 mm framför vinginfästningen...

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! IMG_20170502_184200_6231

Det finns annars rätt gott om bilder på Lightning på nätet. Men inte förvånande så är de flesta bilder är från sidan. Att hitta bra bilder där man ser vingarna på metallrena flygmaskiner är inte helt enkelt. Men med tanke på "bucklan" så överväger jag om inte denna modellen skall bli grön ändå...

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas ons 3 maj 2017 - 5:36

Nosvikt!
Glöm inte nosvikt!
Och grön ovansida kan vara lösningen på den lilla bucklan. Snyggt är det också sunny

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B ons 3 maj 2017 - 14:33

Märkligt, jag satte dit vingarna idag och jag blev förvånad över att den än så länge verkar ha tyngden på nosstället. Men, ok det är utan "EBK'er". Nosvikten åker in när noskonen skall på plats. Det finns även plats för bly bakom cockpit. Jag lyckades få till "bucklan" hyfsat. Den syns om man vet var man skall titta på undersidan någonstans. Men det finns en glipa bakom vinginfästningen som jag måste fixa till. Det verkar som högersida är förknippad med problem på Airfix Ligtning vilker gör att man får vara uppmärksam under byggets gång. Det finns hopp om en "blåfenad" masin...


Senast ändrad av Andre B den fre 5 maj 2017 - 23:17, ändrad totalt 1 gång

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Azgaron ons 3 maj 2017 - 16:25

Ser bra ut! Lightning är en kul kärra! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av glimturen ons 3 maj 2017 - 22:38

Det börjar ta sig! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B fre 5 maj 2017 - 23:15

Tack, jo det börjar ta sig. Och visst är Lightningen en kul kärra som inte liknar någon annan. Smile 



English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 28109c5d-bd7d-4e1e-9633-e61ace0dd7f1


Så...
En bild med vingarna på. Här ser man lite hur just höger vinge sitter lite sämre mot flygkroppen än vänster. Bucklan jag skrev om tidigare syns inte så mycket här. Så där lyckades jag. Däremot finns det en 15 mm lång tunn springa precis i bakom "vinginfästningen". Men förhoppningsvis så försvinner den när jag lägger på grundfärgen. Kanske hade jag kunnat förebygga den med lite slipning men det är svårt att säga. Det såg bra ut vid torrprovning och limning. Utblåset är bara löst istoppat och verkar passa väldigt bra så här långt. Nästa steg är att få dit plåtarna för kanonerna samt luftbromsarna. Jag önskar verkligen att jag kunnat måla den här innan jag limmade dit vingarna. Det såg ju bra ut ett tag...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av glimturen lör 6 maj 2017 - 23:14

Häffans! Ser snyggt ut! Very Happy
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B lör 6 maj 2017 - 23:42

Tack för orden och nu med lite färg på modellen... Smile

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! 35860663192_ba27efaab6_kEE Lightning F2.A by Andre B, on Flickr

Det känns som jag lyckades med att få till vingskarven och den där förargliga bucklan. Nu handlar det om att hitta en lämplig blå färg till ryggås och fena samt att få lite liv i modellen med lite metall cote färger från Humbrol (som naturligtvis är slut i den lokala butiken!!!)...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Andre B ons 19 jul 2017 - 23:28

Mmm...
Hur är det i Göteborg? Är det onte om Humbrol Metal Cote där med?

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av cas lör 22 jul 2017 - 21:15

Well....Vallejo Metal Color är vad akrylnissarna svär är fantastiskt (mej inklusive) medans de som inte har skrupler för thinner och starkvaror går lös på Alclad.
Metalcote är det nog inte många som använder.
Finns dom ens kvar i deras vanliga sortiment ens?
Om så, kolla med dinominhobby.se
Finns det så har Sani det säkert.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Matt_Public sön 23 jul 2017 - 21:16

Blankish! cyclops

Frightening Lightning är verkligen ett härligt odjur, alltså. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Azgaron sön 23 jul 2017 - 21:23

Snyggt målat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

English Electric Lightning F2.A (med bilder)! Empty Sv: English Electric Lightning F2.A (med bilder)!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet