IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Fråga kring dekalark

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Fråga kring dekalark

Inlägg av Bryggarn ons maj 31, 2017 1:42 pm

Under mina år som jag byggt så har ett problem alltid hindrat mig till att göra olika projekt.
Det är just som rubriken avslöjade , DEKALARKEN!

Har gjort en del byggen som blivit superfina och sen kommer man till dekalerna så börjar svetten rinna och händerna skaka!
För att göra historian kort så lyckas jag alltid pajja nån av dekalerna så att en sida av t.ex Bensintanken ser perfa ut men den andra
är nu förstörd!  vad gör man ? hur gör man ? Wink  

Någon med nått bra tips ?

Jag gör som jag alltid lärt mig , försiktigt och noga skära ut dekalen , blötlägga i vatten och för att sedan applicera den.
Sen tycker jag att Vatten kan göra dekalen så jävla rinnig, man får den nästan inte att stanna kvar på plats.


som sagt , detta var mitt dilemma.

Nån som kan hjälpa bryggarn ? =)
Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av cas ons maj 31, 2017 2:47 pm

Jo, dekaler kan då vara ett jäkla elände...men så här gör jag:
(enkla versionen)
Modellen är klarlackad och rentorkad.
Blötlägg dekalen i varmt vatten. Är det tjocka Tamiya dekaler så skall dom i princip ha nästintill kokande vatten för att fungera, men varmt vatten är ett måste.
Ta upp dekalen med pincett och lägg den på papper för att dra bort det mesta vattnet.
Fukta lätt området med en pensel där dekalen skall sitta.
Flytta dekalen på pappret till rätt plats och dra bort pappret. Håll fast dekalen under tiden med en pensel (eller ett finger)
Fukta ett finger (eller en pensel) och knuffa dekalen helt rätt.
När det har suttit någon minut, torka försiktigt på dekalen med hushållspapper (dutta!, annars kanske du rubbar dekalen ur läget)


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av Bryggarn tor jun 01, 2017 7:31 am

cas skrev:Jo, dekaler kan då vara ett jäkla elände...men så här gör jag:
(enkla versionen)
Modellen är klarlackad och rentorkad.
Blötlägg dekalen i varmt vatten. Är det tjocka Tamiya dekaler så skall dom i princip ha nästintill kokande vatten för att fungera, men varmt vatten är ett måste.
Ta upp dekalen med pincett och lägg den på papper för att dra bort det mesta vattnet.
Fukta lätt området med en pensel där dekalen skall sitta.
Flytta dekalen på pappret till rätt plats och dra bort pappret. Håll fast dekalen under tiden med en pensel (eller ett finger)
Fukta ett finger (eller en pensel) och knuffa dekalen helt rätt.
När det har suttit någon minut, torka försiktigt på dekalen med hushållspapper (dutta!, annars  kanske du rubbar dekalen ur läget)


Tack Cas ,  det ska in i minnesbanken Very Happy . Beställde en modell igår , med minimalt i dekalväg! Civilt! och snabbt .
Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av TommyKillander tor jun 01, 2017 4:57 pm

När jag har har applicerat dekalen brukar jag använda en tops för att ta bort ev luftbubblor/vattendropper under de lite större dekalerna.
Jag gör så att jag försiktigt rullar topsen från centrum ut mot kanten.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av Bryggarn fre jun 02, 2017 8:13 am

TommyKillander skrev:När jag har har applicerat dekalen brukar jag använda en tops för att ta bort ev luftbubblor/vattendropper under de lite större dekalerna.
Jag gör så att jag försiktigt rullar topsen från centrum ut mot kanten.

cheers
Tommy

Hej Tommy och tack så mkt för tipset . Ska absolut ha med det i kommande projekt.
Bryggarn
Bryggarn


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av Andre B fre jun 23, 2017 12:46 pm

Måste i sammanhanget puffa lite för Micro Sol som gör att dekalerna mjuknar efter "applicering" och anpassar sig snyggt efter underlaget och även bidrar till att de sitter kvar...

Men generellt har jag aldrig haft problem med Airfix, Heller och Revell. Inte heller med Hasegawa eller Tamiya även om vattnet inte varit supervarmt. Italeri och Academy däremot. För att inte tala om Roden...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Fråga kring dekalark Empty Sv: Fråga kring dekalark

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet