IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av johan r fre jul 28 2017, 18:49

Trillade av en slump in i en leksaksaffär i Falköping.

Lekextra

Möttes av synnerligen trevlig personal och kom in i en butik som nästan såg ut som när man själv var lite yngre. Massor av roliga saker i hyllorna.

Blev positivt överraskad av att dom faktiskt fortfarande sålde plastmodeller :-)

Blev en Revell Arado i 1/32 med i en påse.

Det är inte så lätt för dessa att hålla ett plastmodellsortiment. Som den äldre damen i butiken sa:
"ungdomar bygger inte med plastmodeller längre".

Vet att det oftast är lättare att handla på nätet men kan ändå inte låta bli att tycka om känslan av att gå in i en affär och känna på lådorna.

Så har ni vägarna förbi Falköping så sväng in runt butiken och visa er uppskattning att dom faktiskt gör vår hobby tillgänglig utanför vår inbitna skara.

Jag bjuder såklart på kaffe om ni har vägarna förbi :-)

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av cas fre jul 28 2017, 19:08

Kul med lite lokal plast!
Sånt är värt att stödja!
Här i Varberg har vi Fyndmagasinet som har ett rätt schysst utbud av Revell och Airfix. Jag skäms nästan att jag inte har köpt så mycket där. Ännu...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Azgaron fre jul 28 2017, 21:35

Lekia är nog enda butiken som säljer modeller här, och diverse Revell och kanske nån Airfix är vad som finns.
Gillar man Warhammer så finns det ett gäng sånt också.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Stefan E fre jul 28 2017, 22:05

Här i Linköping har vi en Lekia-butik där ägaren är modell-intresserad själv!

Här finns ett stort sortiment av Revell och Airfix, men också ICM, Zvesta, Trumpeter, Hobbyboss, Monogram, Polar Lights, Emhar och många andra.
Inte bara små nybörjarmodeller, sist jag var där (i fredags) fanns tre av Trumpeters stora fartyg i 1/200 på hyllan, (Bismark, Hood och Prince of Wales), en stridsvagn i 1/16, många av Revells 1/32or och Airfix alla 1/24or, Revells Typ VIIc och Gato bara för att nämna några.

De vet vilka vi är som bygger och frågar ofta oss om råd vilka modeller vi vill att de skall ta hem.
De frågar oss om råd vilka nybörjarmodeller vi tycker de skall ta hem, vi har tipsat om Hobbyboss enkla modeller och nu finns de på hyllan och säljer tydligen riktigt bra.

Trevligt att kunna ge lite tips och påverka sortimentet lite.

Det är nästan som en "riktig " hobbyaffär, det enda jag kan sakna ibland är tillbehör (ets, resin, dekaler, verktyg etc), men jag är glad över det vi i alla fall har.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Andre B sön jul 30 2017, 11:01

Tyvärr så gömmer många leksaksbutiker modellerna långt in i butiken så att man inte ser dem.

Det jag köper av Airfix och Revell försöker jag köpa på Fyndmagasinet i Varberg som faktiskt har ok priser. Men det skiljer väldigt mellan priserna. Det finns två butiker i Varberg med Lekia loggan. Den andra butiken kan ta 60% mer i betalt än Fyndmagasinet för samma modell.

Har för mig att Lekia i Kungälv hade ett väldigt stort utbud av modeller med. I princip lika stort som i Linköping som jag brukar titta in på när jag har vägarna förbi där. Lekia i Halmstad har ett litet men bra sortiment med liksom Lekia i Umeå. I Boden är det dock tomt...

Hur är det på flygvapenmuseet i Linköping? De hade ett fantastiskt sortiment för 20 år sedan. Men sen hände något och inget var sig likt längre...

Skall hålla Falköping i minnet!

/André

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Stefan E sön jul 30 2017, 11:08

Flygvapenmuseet har ett rätt gott sortiment av det Svenska i 1/72.

 Inte så värst mycket i 1/48, men Tunnan (PR), Viggen (Tarangus/SH), Draken (Hasegawa) och Safiren (Tarangus) har letat sig dit.

Lite Humbrolfärger finns också att köpa, mest standardfärger.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Andre B sön jul 30 2017, 11:44

En gång i tiden hade de i princip allt som getts ut med anknytning till svenska flygvapnet. Man kunde hitta modeller av flygplan och tillverkare man aldrig hört talas om...

Andre B


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av cas sön jul 30 2017, 12:50

Jo, FV-museum är inte var det har varit, på gott och ont!
Deras modernisering och föryngring har väl inte setts med blida ögon från alla, men jag hoppas ju att det har lett till att besöksantalet faktiskt har gått upp, och dom därmed har råd att bevara mer grejjer.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller Empty Sv: Tipsar om en av de uttdöende leksaksaffärerna som fortfarande säljer plastmodeller

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet