IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Köp på faktura

+2
Janne.S
Gigabyte
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Köp på faktura  Empty Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte ons okt 18 2017, 18:49

Hej 
 har ett konto på en etablerad  svensk hobbyhandlare 

köpt på faktura ,som följer med produkten och det är ju fint ,,

Men när produkten ifråga kommer på av vägar  OCH handlaren ifråga EJ har något id nummer på paketet  pga att handlaren ifråga inte valt att  har betalat för den tjänsten på Postnord

(mycket för att hålla nere fraktpriset för kunden ) så  jag får betala  , och med tanke på dom problem som post nord har,, så kommer jag att köpa med postförskott av svenska handlare .



 // Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Janne.S ons okt 18 2017, 19:13

Gigabyte skrev:Hej 
 har ett konto på en etablerad  svensk hobbyhandlare 

köpt på faktura ,som följer med produkten och det är ju fint ,,

Men när produkten ifråga kommer på av vägar  OCH handlaren ifråga EJ har något id nummer på paketet  pga att handlaren ifråga inte valt att  har betalat för den tjänsten på Postnord

(mycket för att hållsa nere fraktpriset för kunden ) så  jag får betala  , och med tanke på dom problem som post nord har,, så kommer jag att köpa med postförskott av svenska handlare .



 // Kent

Inte mycket man kan göra.....hade en modell som kom på avvägar och sent omsider så ramlade den tillbaks till Rebellen som förvånat ringde och frågade om jag ångrat mig. Det hade jag inte men jag hade aldrig ens fått avin.
Så det är bara att vänta....rapportera till handlaren att paketet verkar dröja.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte ons okt 18 2017, 19:26

Janne.S skrev:
Gigabyte skrev:Hej 
 har ett konto på en etablerad  svensk hobbyhandlare 

köpt på faktura ,som följer med produkten och det är ju fint ,,

Men när produkten ifråga kommer på av vägar  OCH handlaren ifråga EJ har något id nummer på paketet  pga att handlaren ifråga inte valt att  har betalat för den tjänsten på Postnord

(mycket för att hållsa nere fraktpriset för kunden ) så  jag får betala  , och med tanke på dom problem som post nord har,, så kommer jag att köpa med postförskott av svenska handlare .



 // Kent

Inte mycket man kan göra.....hade en modell som kom på avvägar och sent omsider så ramlade den tillbaks till Rebellen som förvånat ringde och frågade om jag ångrat mig. Det hade jag inte men jag hade aldrig ens fått avin.
Så det är bara att vänta....rapportera till handlaren att paketet verkar dröja.
 Jo har gjort  detta men handlaren skrev att han inte kunde göra något pga att paketet vägde under två kilo , och vad detta innebär får man väl gissa sig till , och ärligt talat så verkade han skita i detta 
 har en beställning liggande hos handlaren,,, vill ha den mot postförskott ,,eller helt avbeställa den
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Stefan E ons okt 18 2017, 19:31

Hejsan!

Om handlaren själv har valt att sälja mot faktura så behöver du inte betala förrän du fått fakturan/Varorna.

Har handlaren skickat paketet "ej spårbart" för att spara pengar (och inte på DIN begäran) så är det helt på handlarens eget bevåg och det är han som skall stå för kostnaden.

Att DU inte fått paketet/varorna/fakturan har ju inte med saken att göra, det är mellan handlaren och Postnord i så fall, anser jag.
Jag skulle inte betala innan jag fått varorna, säkraste sättet för båda är ju att skicka mot postförskott, även om det kostar lite mera.

Handlaren kommer säkert att bli tvärsur på dig och kanske till o med "svartlista" dig, men en seriös handlare tar smällen och skickar nya grejer.
Det finns andra handlare....

Jag gjorde en beställning från Hannants för många år sedan, där paketet försvann någonstans på vägen.
Det var inte spårbart inom Europa då (numera är det standard) så ingen visste var det försvann...
Jag efterlyste paketet hos Hannants efter någon månad och dom bedyrade att de skickat det, jag var på posten och efterlyste det, men dom kunde inte hitta det heller.

Jag mailade Hannants igen som skickade ett nytt paket, märk väl, jag hade redan betalat för grejerna, men Hannants stod för kostnaden.

Så gör en seriös Handlare som är rädd om sina kunder!

Sedan dess har Hannants alltid varit ett av av mina främsta "vattenhål" och är det fortfarande.

Hoppas det löser sig!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Janne.S ons okt 18 2017, 19:50

Stefan E skrev:Hejsan!

Om handlaren själv har valt att sälja mot faktura så behöver du inte betala förrän du fått fakturan/Varorna.

Har handlaren skickat paketet "ej spårbart" för att spara pengar (och inte på DIN begäran) så är det helt på handlarens eget bevåg och det är han som skall stå för kostnaden.

Att DU inte fått paketet/varorna/fakturan har ju inte med saken att göra, det är mellan handlaren och Postnord i så fall, anser jag.
Jag skulle inte betala innan jag fått varorna, säkraste sättet för båda är ju att skicka mot postförskott, även om det kostar lite mera.

Handlaren kommer säkert att bli tvärsur på dig och kanske till o med "svartlista" dig, men en seriös handlare tar smällen och skickar nya grejer.
Det finns andra handlare....

Jag gjorde en beställning från Hannants för många år sedan, där paketet försvann någonstans på vägen.
Det var inte spårbart inom Europa då (numera är det standard) så ingen visste var det försvann...
Jag efterlyste paketet hos Hannants efter någon månad och dom bedyrade att de skickat det, jag var på posten och efterlyste det, men dom kunde inte hitta det heller.

Jag mailade Hannants igen som skickade ett nytt paket, märk väl, jag hade redan betalat för grejerna, men Hannants stod för kostnaden.

Så gör en seriös Handlare som är rädd om sina kunder!

Sedan dess har Hannants alltid varit ett av av mina främsta "vattenhål" och är det fortfarande.

Hoppas det löser sig!

Stefan  sunny

Precis, jag är med Steffo Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte ons okt 18 2017, 20:03

Jo visst håller med ,, och handlaren behandlar mig som kund dåligt får man säga 

Har handlat hos firman i  många år ,, och det är lite tråkigt att detta kommer att ta slut både pga behandling av ärendet men framför allt att posten inte går att lita på längre .

får jag krav så kommer jag att betala ,,då jag inte vill få en betalnings anmärkning , beloppet är på nära 700 kr 

men som kund kommer dom att mista mig
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Matt_Public ons okt 18 2017, 20:04

Stefan E skrev:Handlaren kommer säkert att bli tvärsur på dig, och kanske till och med "svartlista" dig, men en seriös handlare tar smällen och skickar nya grejer.
Det finns andra handlare....
Heh, P*ma Hobby... Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte ons okt 18 2017, 20:22

Matt_Public skrev:
Stefan E skrev:Handlaren kommer säkert att bli tvärsur på dig, och kanske till och med "svartlista" dig, men en seriös handlare tar smällen och skickar nya grejer.
Det finns andra handlare....
Heh, P*ma Hobby... Laughing
Laughing  nej det är inte den svarte riddaren  cheers
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Tobias ons okt 18 2017, 21:36

Who is it then? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte ons okt 18 2017, 22:07

Tobias skrev:Who is it then? Wink
 
får löpa hela linan ut ,,och se hur allt blir till sist,, OCH det är ju i grund och botten,, ett leverans problem ,,som både sätter handlaren och kunden i klistret
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte fre okt 20 2017, 15:11

Fått mina modeller från firman,dom skickade ersättnings varor, så det är ju bra ,, och det tog inte ett dygn från dom skickade till att jag kunde ta med dom på hem vägen !!!

PGA dom frakta med DBS Schenkel , helt makalöst bra !!! 

Paket som posten ska leverera är dock försvunnet ,, så det blir ju hobby firman som får ta den smällen och det känns ju inte ok sett från deras synvinkel  , dom skall ju leva på detta ,,,,,

 Har nu två rek brev som är ute och snurrar sedan början av oktober  man kan följa breven hela vägen i europa  ända till dom kommer till utlands terminalen i sverige där står dom som PÅ VÄG ,,
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Tobias fre okt 20 2017, 15:36

Ja det är fan skandal att det går så bra i resten av Europa och sen skiter det sig...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte fre okt 20 2017, 16:10

Tobias skrev:Ja det är fan skandal att det går så bra i resten av Europa och sen skiter det sig...
 jo det är lite svårförståeligt  

Men fick ett paket med just posten  som skickades IGÅR från Din och min hobby 
 också inte ett dygn innan den kom till leverans adressen ,,,,, 
 så dom kan dom med !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av cas fre okt 20 2017, 16:28

Men Sani på Dinomibhobby har smiskat samtliga paketbärare så att de flesta skall få sitt paket dagen efter beställning.
Inte konstigt att han låg på sjukhus för överansträngning förra veckan...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte fre okt 20 2017, 16:58

cas skrev:Men Sani på Dinomibhobby har smiskat samtliga paketbärare så att de flesta skall få sitt paket dagen efter beställning.
Inte konstigt att han låg på sjukhus för överansträngning förra veckan...
 Det var som tusan handgemäng med hela post patrullen  Laughing
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Stefan E fre okt 20 2017, 19:09

Skönt att det löste sig för dig!

Handlaren gjorde helt rätt o nu har han en nöjd och trogen kund istället, eller hur?  Very Happy

Det är inte bara mellan kunden o handlaren, en missnöjd kund pratar om det och då går handlaren miste om många flera presumtiva kunder, nu får han istället god reklam.
Då är det ett lågt pris att ersätta ett försvunnet paket.

Jag om jag skickar paket idag så väljer jag Schenker alla gånger, både (relativt) billigt, snabbt o säkert.
Skickar helst inte med den Svenska Posten längre, det är för opålitligt!

Postnord har allvarliga problem och de Svenska och Norska avdelningarna har väldigt svårt att samarbeta!

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Gigabyte fre okt 20 2017, 19:19

Stefan E skrev:Skönt att det löste sig för dig!

Handlaren gjorde helt rätt o nu har han en nöjd och trogen kund istället, eller hur?  Very Happy

Det är inte bara mellan kunden o handlaren, en missnöjd kund pratar om det och då går handlaren miste om många flera presumtiva kunder, nu får han istället god reklam.
Då är det ett lågt pris att ersätta ett försvunnet paket.

Jag om jag skickar paket idag så väljer jag Schenker alla gånger, både (relativt) billigt, snabbt o säkert.
Skickar helst inte med den Svenska Posten längre, det är för opålitligt!

Postnord har allvarliga problem och de Svenska och Norska avdelningarna har väldigt svårt att samarbeta!

Stefan   sunny
 Jo så är det nöjd kund nu Very Happy ,,men handlaren bli lidande .önskar att ingen skall bli drabbade varken kund eller firman, men posten tvår sina händer och erbjuder Frimärken till handlare som hotar att gå omkull PGA deras oförmåga att göra sitt jobb ,, 
tycker att dom skulle överge posten och köra allt med andra fraktbolag  Idea
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Stefan E fre okt 20 2017, 19:42

Håller med dig....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Köp på faktura  Empty Sv: Köp på faktura

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet