IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färgfråga Vallejo

+3
Azgaron
johan r
T-34
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Färgfråga Vallejo

Inlägg av T-34 lör 11 jul 2009, 12:36

Efter att ha testat Vallejos färger tyckte jag dom verkade väldigt bra. Nu frågan, vad skiljer ModelColor och ModelAir sortimentet? Är båda matta färger? Och jag som målar mycket pansar, vilken serie ska jag använda?
Såg att Hobbybokhandeln sålde dom ganska billigt, är det okay att handla därifrån?
Dessutom skulle jag behöva se en färgkarta över respektive serie så man har nåt att jämföra med när man ska beställa.
Tack på förhand för ev. hjälp.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av johan r lör 11 jul 2009, 12:58

Några svar på dina frågor:

Färgkarta model colour

Färgkarta model air

Vallejos hemsida

Vad gäller resten av dina frågor har jag tyvärr inget svar eftersom jag inte använt dem ännu. (Har några flaskor liggande Embarassed )

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av T-34 lör 11 jul 2009, 13:14

Tack Johan för länkarna. Då får vi se om nån annan kan svara på resten av frågorna.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av Azgaron lör 11 jul 2009, 16:10

Jag har provat både model och air och iaf de var båda matta! Sen är ju air tunnare för att kunna fungera direkt i sprutan!
Model funkar fint att spruta med ifall man spär den!
Jag köpte mina från Hobbybokhandeln och det funkade finfint!

Bra med färgkartor ifall man behöver kolla nån nyans!

Det finns en säljare på ebay som säljer vallejos färger och tydligen fraktfritt! Maelstrom
Där finns också 72 flaskor set som innehåller de flesta färger man kan tänkas behöva! Finns i några varianter! Kostar en liten slant men det kan det nog vara värt! Har inte provat att köpa av honom, men kommer nog att göra det!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av MiniStuff lör 11 jul 2009, 16:25

Kanske kan skingra molnen lite med mina egna upplevelser av färgerna...

VMC (modelColor) är väldigt pigmentstarka, bör ej målas direkt ur flaskan. Jag lägger alltid ut ett par droppar och blandar på en palett tillsammans med önskad mängd vatten.

VAC(air color) är också ganska så pigmentstarka, går att spruta med direkt ur flaskan men kan spädas med deras thinner beroende på vad man vill ha för resultat. Man kan även måla med pensel med dessa, har jag gjort vidd ett par tillfällen, funkar direkt ur flaskan.

Då båda sorterna är ganska så pigmentstarka så torkar de även rätt fort, vill man fördröja det kan man med fördel ha i en eller ett par droppar med sk. Retarder för vattenbaserade färger. Vallejo har en egen sån i sortimentet jag brukar använda men det finna även såna på ställen där de säljer konstnärsmaterial - se bara till att inte ta sådan som är avsedd för olja Wink

Vad som skiljer de åt, och detta är min personliga slutsats, är bindemedlet de använder. MC har jag hört delade meningar med när det gäller att spruta med, kan bli väldigt konstigt resultat, bör väl undvikas.

Vad gäller om det är ok att handla hos Hobbybokhandeln eller inte har jag svårt att svara på när jag själv säljer Vallejos färger Rolling Eyes

Vet att jag är 1:- dyrare än dem på färgerna men å andra sidan så lämnar jag 10% i rabatt på totalsumman för alla som är reggade här på forumet (gäller bara att lämna ett kom-i-håg i meddelanderutan när ni beställer med ert forumalias)! Very Happy

Hoppas det hjälper något i ditt beslut, kan väl bara tillägga att jag tycker Vallejofärgerna rockar fett!

/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av T-34 tor 12 nov 2009, 18:57

Nu har jag sprutat min första hela modell med Model Air och först använde jag deras thinner och fick då ett underligt fenomen med sk. fiskögon i färgen. Blev förbannad och testade utan thinner vilket funkade helt okay med en snygg yta som resultat. Nån som vart med om nåt liknande?
Nästa fråga; när man nu ska sätta igång att vädra och washa modellen, är det tillrådigt att lägga en halvblank klarlack på som jag brukar göra med Tamiyas färger? ModelAir verkar lämna en klart "blankare" yta än Tamiya som är snustorr.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av MiniStuff tor 12 nov 2009, 20:05

det är väl alltid bra att lägga något emellan själva "grundfärgningen", jag brukar inte använda någon klarlack utan ett eller ett par lager johnsons innan wash och annat.

det där med fiskögon känner jag inte igen, vet inte om jag tolkar det rätt men det skulle kunna vara så att du har för starkt tryck i förhållande till hur tunn färgen är. och sen vet jag att man måste verkligen skaka grundfärgen riktigt ordentligt innan man blandar i thinner. Jag brukar ha min egen tumregel att en droppe thinner på varje 4 droppar färg, Men som sagt kan man köra dessa direkt ur burken.

/Mrks

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av T-34 tor 12 nov 2009, 21:14

Tack för svaret Marcus. Körde med ca 2kg tryck.
Kanske hade i för mycket thinner.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av PAX fre 17 jul 2015, 19:33

Tänkte jag kunde utnyttja en gammal tråd. Jag funderar på att köpa in mig utav Vallejo sortiment. Är det någon som har målat svenska kamouflaget med dessa färger? Skulle vilja ha en fingervisning i så fall på vilka kulörer av Vallejo som gäller? Även gärna en eller två hobbyhandlare som säljer Vallejo till fördelaktigt pris.
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av Matt_Public mån 20 jul 2015, 14:20

Glazerghost skrev:Är det någon som har målat svenska kamouflaget med dessa färger? Skulle i så fall vilja ha en fingervisning på vilka kulörer av Vallejo som gäller? Även gärna en eller två hobbyhandlare som säljer Vallejo till fördelaktigt pris.

Vad hobbyhandlare beträffar så är det den enklare frågan att svara på: Ministuff.se! Prisbildens förmånlighet får du avgöra själv, men firman överlag är synnerligen behaglig att handla av.

Nu över till kulörerna, vilken tydligen är knepigare. Det nedanstående är saxat från nätet, men som en utgångspunkt för vidare diskussion duger det säkert.

Ljusgrön = 3 delar 967 + 1 del 894

Mörkgrön = 2 delar 967 + 1 del 894

Brun = 1 del 873 + 1 del 983 + 1 del av den ljusgröna blandningen.

Svart = 862
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av PAX mån 20 jul 2015, 18:33

Är inte så sugen på att blanda färg egentligen men tack för recepten. Hur är Modelfärgerna att spruta jämfört med deras Airfärger? Räcker det att blanda ut dem? Vatten?
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av Mal mån 20 jul 2015, 18:46

Model color så går det bra med vatten sen en tandpetartopp m diskmedel för ytspänningen.

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av PAX fre 23 okt 2015, 20:30

Omformulerar min fråga angående Gloss Medium och Varnish. Vilken föredrar ni? Är det enklare att använda Gloss Varnish för att få blanka ytor?
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Färgfråga Vallejo Empty Sv: Färgfråga Vallejo

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet