IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Vad vill ni se andra bygga?

+5
rsm.gbg
Matt_Public
LudvigN
Stefan E
Zander_Lindstrom
9 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jan 24 2018, 18:23

Alla vi har väl någonting som vi tycker är skitcoolt, men som vi inte vill ge oss på att bygga eftersom att det t. ex krävs färdigheter som man själv känner att man inte har, eller att någonting är för dyrt och för stort för sin egen hylla.
Kan vi inte dela med oss lite med vad vi har för grejer som vi fått för oss att vi inte kan bygga?

Jag har väl några grejer som jag gärna delar med mig av och varför jag tycker det är roligare att följa andras byggen än att göra något själv.

1. Tävlingsbilar, i synnerhet F1:

Trots att jag inte följt det lika mycket nu som förr, så har jag ändå ett intresse för Formel 1. Jag hade en plansch med Mika Häkkinen och sin Williams-bil anno 1998 (när det fortfarande var cigarettreklam på bilarna) på mitt pojkrum och i sjätte klass så gjorde jag en uppsats om Ronnie Peterson, men det var bara mina lärare som visste vem han var.
Trots mitt gamla intresse och trots att jag fortfarande tycker att F1-bilar är häftiga, så vågar jag bara inte bygga dem. Jag har en bil från Revell i stashen som jag köpte på GGG nu i somras (2017), men tror den kommer ligga där i åratal. Det är någonting med att det är så vansinnigt mycket dekaler och att färg och klarlack är A och O, lägg därtill att det  krävs helt andra tekniker för vädring än för en stridsvagn eller ett flygplan t. ex. Inget damm, ingen rost, inget oljespill i motorn osv. 
Just därför blir jag alltid extra glad när jag ser folk som bygger F1-bilar och dessutom gör ett skapligt bra jobb de flesta gånger.

2. Stora fartyg


Gud vad jag skulle vilja sätta tänderna i Trumpeters USS Missouri (Glöm Bismarck  Cool) i 1/200. Jag har faktiskt övervägt att spara ihop till den flera gånger, men samma sak här, jag är helt lost  när det kommer till vädring, ja t. om till hur jag ska gå till väga att måla en sådan best.
Det tråkiga är bara att man inte ser så många som ger sig i kast med så stora modeller, i synnerhet inte fartyg. 

3. Christers (cas) Typhoon i 1/24.

Så grym modell, en som jag följt sedan det bara var ett skelett av "aluminium" och som jag t. om började paralellbygga ett tag där 2015, som jag senare sålde bara för att köpa en ny två år senare.
Nu undrar ni säkert varför en flygbyggare som jag blir nervös och just av Christers kärra? För det första så vet jag hur lång tid det tog att bygga den, för det andra så vet jag vilket arbete som har lagts ner på den, och för det tredje så vet jag att min skulle mycket sämre i jämförelse.  Rolling Eyes
Därför får jag väl ändå säga att jag haft större glädje av att se Christer och ett par andra bygga den, än att bygga den själv.



4. Motorcyklar


Herregud, det känns ju ännu läskigare än tävlingsbilar, så mycket läskigare att det faktiskt får sin egen kategori.
Både byggandet och färgläggandet kräver ju sin man, och jag har dessutom aldrig byggt eller ens ägt en MC-byggsats och lär väl inte våga göra det innan jag fyllt 65 om 37 år.
Desto vanligare att man ser folk bygga dem dock, men det förringar inte det arbete som krävs och det är kul att se andras skapelser.

Tror det var allt, kommer inte på någonting mer... Eller jo, en till.

5. Uppvisningsflygplan


Jag har försökt och misslyckats, jag kan inte välja någon jag tycker är tillräckligt cool, kan inte bestämma mig för vilken skala och... nä, det faller bara fetbort för min del. Det känns som att de flesta flygbyggare resonerar likadant kring detta och således så ser man dem sällan. 
Men återigen, är det kul att se när andra bygger dem? JA!

Nu har jag inga fler, nu vill jag höra vad ni säger.  Very Happy
Och som vanligt, bara för att jag räknat upp något av alternativen, så betyder inte det att jag har paxat dem, eller ens paxat argumenten för dem.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Stefan E ons jan 24 2018, 21:04

Tja, jag kan väl ta upp den första handsken!


Det finns inget som jag känner att jag inte kan bygga egentligen, men de som kan konsten att måla figurer är jag otroligt imponerad av.

Men jag KAN bara inte få till snygga figgar, bygga dem är inga problem, men att MÅLA dem, det KAN jag bara inte!
Det hjälper inte att mitt färgseende är lite klent vad det gäller Rött-blått (tydligen en vanlig åkomma hos oss män).

Att få till en riktigt snygg lack på en bilmodell är inte heller lätt.

Det mest begränsande för mig är nog snarare "var gör man av modellen när den är klar?".

Jag har flera stora fartyg, bland andra; Titanic, Oueen Mary II, Bismark, Belfast, Moskva, USS Missouri, Arizona m.fl. (alla i 1/350-400), och HMCS Snowberry, Type VIIc U-Boot, men alla blir både stora och långa.

Längre än mina skåp....

Går det bara in i mina skåp så bygger jag vad jag tycker är intressant och fångar mitt intresse, allt kanske inte visas här dock.
Är det tillräckligt spännande bryr jag mig inte så mycket om skalan, men jag försöker hålla mig tiill "standardskalorna".

En motorcyckel kanske det är dags för???

Hittade en gammal Revellsats av en BMW 650 (tror jag) från 1967 i stashen häromdan.
Köpte den begagnad på en loppis och den är helt komplett!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av LudvigN ons jan 24 2018, 22:18

Jag som helikoptofil tycker att det är alldeles för få helikoptrar på forumet. Undrar om det är pga att Sverige inte har någon tradition av att bygga egna helikoptrar som är anledningen?  study

Hade varit roligt med fler i alla fall!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jan 24 2018, 23:11

Stefan: Va? Du? Ingen plats? Du skämtar, mr 1/32. Wink
Ja gud ja, figurer! Jag resonerar som så där att jag kan få till mina figurer hyfsat, det blir inga konstverk av dem, men de ser inte heller ut som leksakssoldater som målats på ackord i Kina.
De personerna som kan få ett huvud i 1/8 att se ut som något från Madame Tussaud, eller som t. om målar fräknar och blå ögon på ansikten i 1/35, tror aldrig att jag själv kommer att nå ända dit heller. :/ 

LudvigN: En ny bekantskap för min del ser jag, så först och främst så vill jag bara säga att var hälsad! Smile
Och för det andra, håller med där när det gäller helikoptrar. Jag räknade inte med dem på min lista dock eftersom att de i mångt och mycket är en blandning mellan att måla bilar och att måla flygplan och jag personligen skulle våga bygga en helikopter på en gång om det vore så. Very Happy
Inte bara i Sverige, jag tycker att helikoptrar hamnar i skymundan i övriga världen också. Min teori är att helikoptrar ses som markfordon av flygbyggare och som flygfordon av pansarbyggare t. ex, men jag tror ju definitivt att en typisk bilbyggare t. ex säkert skulle ha ut mycket glädje av att bygga en Eurocopter eller Jetranger där man ser interiören klart och tydligt. Ändå så faller de bort. Högst ovanligt att man ser folk göra Chinooker, apaches eller Puma t.ex, trots att dessa är skitcoola helikoptrar. "Hind's" får vi inte glömma heller.

Fan jag tar och stämmer in där, mer helikoptrar åt folket! Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Matt_Public tor jan 25 2018, 06:24

Bombare!

Från Aardvark till Wimpy, alltså, det är mums för Måns. Brutalt fläskiga bestar med rejäla möjlighter till noseart.

För att inte tala om roliga namn:

Vad vill ni se andra bygga? Bomber+names+i+got+shooting+star+a+bit+anticlimatic+if_189e0b_5207173


Vingspannet (eller något annat, mer diffust) får mig dock oftast att backa ur. Endera dagen ska jag emellertid dänga ihop något häffarns, men till dess njuter jag skamlöst av andras. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av rsm.gbg tor jan 25 2018, 09:33

hmm, undrar om jag är rädd för att bygga nånting än.
Jag är ju bara nybörjare än så det har testats friskt.
Flygplan intresserar mig mest, både WWII och moderna militära jets.
Inte så mycket för WWI men dom där nya Wingnut ser ju SÅÅÅÅ läckra ut Very Happy

Stridsvagnar, inget för mig, vet inte varför, bara gillar dom inte som byggsats.
Ubåtar, nä
Figurer, eller fantasy? nä inget för mig.
Sen är det faktiskt storleken som sätter stopp tror jag.
Ett stort hangarfartyg hade varit alldeles super smaskigt men alldeles för stor.


Helikopter, done, http://essmc.org.au/roland_soderstrom_westland_sealynx_mk88a_nordholtz.html
Motorcykel, done, eller nästan klar Very Happy  https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/t5231p125-italieri-moto-guzzi-v7-arma-del-carabieneri-19


- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jan 25 2018, 16:59

Matt_Public:
Resonerade också så förr, tills dess att jag fick sus om att man kan hänga upp bombarna på väggen, då öppnades en helt ny värld för mig kändes det som. Very Happy
Trots detta så är min doktrin att strategiska bombare får bara vara i 1/72 här hemma.

Är det någon i Sverige som har gett sig på och byggt HK Models B-17 förresten?

rsm.gbg:
Enig om fantasy där också, såvida det inte är LoTR så faller det mig inte i fatet alls.
Men när det gäller stridsvagnar, så resonerar jag lite likadant. Så sjukt mycket små delar som ska limmas på plats, och sedan så är larvbanden ett gissel.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av TommyKillander tor jan 25 2018, 21:05

Figurer, byster och stridsbåtar!

....låter lite som en titel till en vågad 50-tals film Very Happy

Jag är imponerad över hur någon som är skicklig inom området kan förvandla en grå bit resin till något som ser levande ut....  Vad vill ni se andra bygga? 2699807934

Stridsbåtar med ultra-detaljering i PE och riggning skrämmer mig från vettet, så det är det nog bäst att någon annan bygger Wink

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av cas fre jan 26 2018, 08:10

3. Christers (cas) Typhoon i 1/24. skrev:
Så grym modell, en som jag följt sedan det bara var ett skelett av "aluminium" och som jag t. om började paralellbygga ett tag där 2015, som jag senare sålde bara för att köpa en ny två år senare.
Nu undrar ni säkert varför en flygbyggare som jag blir nervös och just av Christers kärra? För det första så vet jag hur lång tid det tog att bygga den, för det andra så vet jag vilket arbete som har lagts ner på den, och för det tredje så vet jag att min skulle mycket sämre i jämförelse.  Rolling Eyes
Därför får jag väl ändå säga att jag haft större glädje av att se Christer och ett par andra bygga den, än att bygga den själv.
I love you  Tack Zander, det värmer oerhört!
Den där Tiffien var helt klart ett kärleksfullt projekt, och det är väl tveksamt om det kommer nåt som kan toppa det, även om jag kvalitetsmässigt kan komma förbi den i framtiden, om vindarna vill väl...

Själv har jag en djup fascination för de som scratchar massvis med detaljer istället för att springa till Aires och Eduard. En nuvarande favorit är helt klart italienaren Massimo på Britmodeller.
Hans Gannet AEW.3 och dubbelbygge 1/48 Jaguarer är makalösa på alla sätt.
Jag har inte den konstnärliga touchen eller förmågan att med händerna skapa det som han gör.

Sen gillar jag också att se hur folk skitar ner saker. Också en svartkonst som är grymt fängslande!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Zander_Lindstrom fre jan 26 2018, 22:16

Ouh, riggning... såg någon japan som riggade Bismarck (tror jag) i 1/200 med sytråd.

Christer: En dag så ska jag bygga den iallafall! Wink
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Stefan E fre jan 26 2018, 23:13

Jag är inte rädd för rigg, jag är inte rädd för rigg, jag är inte rädd för rigg.......


Vad vill ni se andra bygga? 36063046672_6ce7e5834c


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Matt_Public sön jan 28 2018, 16:03

Zander_Lindstrom skrev:Resonerade också så förr, tills dess att jag fick sus om att man kan hänga upp bombarna på väggen; då öppnades en helt ny värld för mig, kändes det som. Very Happy
Där sade du någonting intressant.

En radda V-bombare som riktningsvisare i trappan vore precis lagom udda. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Janne.S sön jan 28 2018, 18:10

Jag sitter hänförd av fartyg och WWI kärror.....men våga bygga själv? Huu...visst har jag byggt båtar men inte med riggning....allting med riggning känns som svartkonst.
Jag backar a
Nästan aldrig för utmaningar men där går min gräns.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Gigabyte sön jan 28 2018, 18:29

Det är båtar eller marin tema  annars är intresserad av det mesta i byggväg
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Vad vill ni se andra bygga? Empty Sv: Vad vill ni se andra bygga?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet