IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Stenstatyetter dioraman

+2
TommyKillander
Zander_Lindstrom
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 20 2018, 22:42

Hej allesammans! Jag kom på igår att jag glömde göra en tråd här för mina dioraman jag arbetar på. Jag samlar bägge två i en tråd eftersom att de är sammanknutna på ett sätt. Jag köpte en ny lera häromdagen, Scuper Sculpey Firm, som jag ville öva på och gjorde en stenstatyett inspirerad av statyerna på Påskön. Av den överblivna leran gjorde jag sedan en liten skulptur till i samma stil. Jag kommer posta ett inlägg direkt efteråt med bilder på målningen också då jag redan har gjort det också när jag skapat tråden.

Stenstatyetter dioraman 35849010

Här är själva skulpturen. Jag måste bara säga att jag blev dödskär i den här leran! Synd bara att jag inte gjorde Harald Hjalmarsson (en tidigare skulptur till den som inte vet) i den här leran, så kanske jag hade kunnat färdigställa den.

Stenstatyetter dioraman 35881810

Här har jag tryckt en sten mot leran för att skapa en skrovlig yta och få den att mer likna en gammal staty.

Stenstatyetter dioraman 35755710

Så härdade jag den i ugnen och när allt stelnat så avlägsnade jag några delar med våld för att få den att se ännu äldre ut.

Stenstatyetter dioraman 35802210

Med den överblivna leran från den tidigare skulpturen så gjorde jag ett lite mindre huvud.

Stenstatyetter dioraman 35823510

Så till dioramorna! Med det lilla huvudet tänkte jag att det skulle vara en utgrävningsplats runt den i skala 1/87 eller 1/72 eller något.
Jag använder gips för att göra mark/jord. Jag blandade till gipset på ett rätt så speciellt sätt här. Jag brukar vilja ha en konsistens som liknar mjukglass när jag använder det till dioraman, men i det här fallet så blandade jag gipset lite speciellt så att du fick ett tjockt lager i botten som jag avlägsnade och ett tunnare lager, mer "normalt". Jag smetade på "mjukglassgipset" på sidorna av gropen och på marken för att få det att se lite oregelbundet ut. Det "normala" gipset hällde jag sedan i gropen så att det kunde jämna ut sig och se ut som någonting man precis grävt ut. Jag satt faktiskt och studerade en film på 60 minuter igår om hur en arkeologisk utgrävning går till från början till slut, vilket kom att bli hjälpsamt.

Stenstatyetter dioraman 35887010

Om ni undrar hur jag gjorde gropen, så skar jag ut en liten fyrkant mitt i frigoliten (XPS-plast) som jag sedan tryckte ut. Därefter tog jag den biten jag skurit ut och skalade ned den lite så att jag kunde trycka tillbaka den och fortfarande ha en grop. Jag applicerade sedan fogmassa i kanterna för att gipset inte skulle rinna ut när jag hällde i det.

Stenstatyetter dioraman 35733510

Det andra dioramat gick betydligt lättare än så, där tog jag "mjukglassgipset" bara, applicerade det och slängde på lite "strössel" i form av småsten och gamla gipsbitar. Tanken med detta är att det ska vara gamla ruiner runt statyn som jag sedan bröt huvudet av.

Inlägg nr.2 kommer om några minuter, där kommer jag visa hur jag målat och vädrat skulpturerna.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av TommyKillander ons jun 20 2018, 22:55

Coolt!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 20 2018, 22:56

Hej igen! Här kommer uppdatering nr.2 med målning och vädring.

Stenstatyetter dioraman 35344710

Jag tillämpade samma sak på alla skulpturer, men för enkelhetens skull så kommer jag tala om "den" eftersom att jag postat bilder på framstegen på just huvudet. Jag målade den i grått för att täcka över saker jag fyllt igen och gamla rester av gips sedan tidigare. Sedan målade jag på en något, bara något, ljusare grå nyans från hjässan och nedåt.

Stenstatyetter dioraman 35799310

Sedan följde någon vinrödaktig blandning som jag målade på från sidan och nedåt.

Stenstatyetter dioraman 35812510

Alltsamman fick därefter ett lager av någon väldigt tunn grönaktig färg. Detta eftersom att jag ville att den skulle bli lite grönaktig, men fortfarande ha kvar den gamla stengrå färgen. 

Stenstatyetter dioraman 35860310

Sedan blandade jag ut ljusgrå färg väldigt tunn, tog det på en pensel och skvätte på det på sina ställen. Även en tandborste hade funkat lika bra, om inte bättre, till det ändamålet.

Stenstatyetter dioraman 35824610

Därefter följde ytterligare en skvätt-applicering, den här gången med vit färg och betydligt mer sparsamt.





Stenstatyetter dioraman 35970311

Så följde en mörkbrun oljewash, i det här fallet Tamiya, över hela huvudet.

Stenstatyetter dioraman 35836411

Innan den helt hunnit torka, så avlägsnade jag mycket av den med en bit papper fuktad med lacknafta.

Stenstatyetter dioraman 35923711

Effekten syns bättre här på torson, det ser ut nästan som om man hade torrborstat den på.

Stenstatyetter dioraman 35796011

Därefter skvätte jag på ytterligare grå färg, som tidigare. Detta i sin tur skapar mer djup i vädringen.

Stenstatyetter dioraman 35779210

Så torrborstade jag huvudet med någon grön-blå-grå blandning för att förtydliga detaljerna ytterligare.

Stenstatyetter dioraman 35701510

Allting syns väldigt bra här på torson och med facit i hand så borde jag ha dokumenterat framstegen på den istället för huvudet.

Härnäst blir det arbete med dioramabaserna.


Senast ändrad av Zander_Lindstrom den ons jun 20 2018, 23:00, ändrad totalt 1 gång
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 20 2018, 22:57

TommyKillander skrev:Coolt!

cheers
Tommy

Du hann emellan mina poster. Very Happy
Tack så mycket. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av glimturen ons jun 20 2018, 23:27

Wow! cyclops
Stensnyggt!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av cas tor jun 21 2018, 08:10

Det där är riktigt jäkla vackert faktiskt!
Helt utsökt stenkänsla.
Vågar man hoppas på lite lav och annat för att åldra den lite till?
Jag har ingen aning om hur det skall göras, men det känns som att det borde finnas...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Azgaron tor jun 21 2018, 09:17

Kul statyprojekt! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jun 21 2018, 11:28

Tack så mycket allesammans! Smile

Ja, det kommer komma både lav och mossa framöver sen, men det blir fram mot slutet av projekten eftersom att jag gör det samtidigt som jag lägger gräs på dioramorna.

Jag kan dela med mig av ett par av mina referensbilder för att visa ungefär hur jag vill ha det.

Stenstatyetter dioraman 15856010

Den här bilden har varit uppe många gånger under både skulptering och målning.

Stenstatyetter dioraman Statue10

Stenstatyetter dioraman Old-br10

Kanske man skulle pröva en riktigt elak akrylwash på en sådan? Ni vet en sådan där som biter sig fast envist och kan förstöra en riktigt fin modell? På en gammal staty är det kanske mer eftersträvansvärt?

Stenstatyetter dioraman Yaax-c10

Återstår att se om jag använder några träd dock. Min regel är att om jag kan så utelämnar jag träd hellre än att ha några underdimensionerade träd, sedan måste man komma ihåg att trädens placering ofta måste markeras precis i början. Om man bara slänger in ett träd på slutet, så kan det bryta "jämnheten" och göra en sida överdetaljerad och en annan underdetaljerad. Skulle nog kunna använda lite rötter dock.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom lör jun 23 2018, 23:32

Hej allesammans! Jag hann med att måla den ena basen lite, men sedan skulle jag ju prompt ner och se på fotbollen.  Rolling Eyes
Kort uppdatering med andra ord.

Stenstatyetter dioraman 36087711

Som ni ser så har jag målat allting fast det ska naturligtvis inte se ut så här när det är klart. Eftersom att det är tänkt att just den här basen ska vara i mindre skala så ville jag hellre ha en grön bas för appliceringen av gräs än någon jordblandning.

Stenstatyetter dioraman 36063411

I gropen så har jag målat lite olika skikt eftersom att det ju blir fuktigare ju längre ner man kommer. I botten av gropen så har jag gjort lite streaks med någon terracotta-liknande färg som jag applicerade fläckvis och sedan blendade med en torr pensel.
Färgen måste vara väldigt tunn samtidigt som man snabbt är på och blendar ifall det är akrylfärg eftersom att det torkar på knappt en minut annars.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom sön jun 24 2018, 22:24

Hej igen! Idag är det ena dioramat troligtvis färdigt, jag ska utvärdera lite först. Skönt att jag har några dagar på mig till GGG att göra det. Vill ni komma med konstruktiv kritik, så välkomnar jag det som vanligt.

Stenstatyetter dioraman 36087410

Den fick sig en bädd av gips här för huvudet att vila på.

Stenstatyetter dioraman 35970210

Här är gipset målat i brunt, som inte syns för 5 ören,  och den delen av huvudet som ligger under marken fick sig en brun wash som jag inte besvärade mig att torka bort. Kan eventuellt bli tvungen att slänga på ett lager till, jag ska gå igenom lite referensmaterial.

Stenstatyetter dioraman 35461310

Och så lite lavar. Med tanke på att den är i så liten skala, så gjorde jag dem inte större än så.

Stenstatyetter dioraman 36087010

Jag snyggade till lite grejer efter fotot såsom gröna fläckar, kanterna osv.
Den är troligtvis färdig nu, jag har inte bestämt mig riktigt.

Härnäst kommer jag börja arbeta mer med stenarna på det större dioramat.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av cas mån jun 25 2018, 08:17

Stenarna blev ju alldeles utsökta!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom mån jun 25 2018, 22:08

cas skrev:Stenarna blev ju alldeles utsökta!

Tack så mycket, Christer! Very Happy
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jun 26 2018, 22:05

Hej igen! Idag har jag jobbat och slitit mest hela dagen med nästa diorama, ömsom i det svala garager, ömsom ute och solade. En sådan där dag som det är svårt att vara deprimerad på med andra ord. Very Happy

Stenstatyetter dioraman 36279810

Mina grejer kom idag så nu kunde jag ge mig på det andra dioramat. Jag använde mig av dry earth till detta, men passade på att köpa hem sand också eftersom att jag är sjukt dålig på att få till sand snyggt på dioraman.

Stenstatyetter dioraman 36282610

Slängde på lite gipsbitar, grus och mossa till att börja med.

Stenstatyetter dioraman 36222410

Fick sedan omorganisera för att få plats med huvudet.

Stenstatyetter dioraman 36260910

Därefter slängde jag på diverse "skogskrafs" som jag personligen tycker blir pricken över i på dioraman.

Stenstatyetter dioraman 36329510

Från början var det tänkt att jag bara skulle slänga på en wash på gipsbitarna då jag ville ha dem vita fortfarande. Det gick inget bra för mig, så jag målade dem grå istället. Tanken är att det ska vara ruiner efter ett gammalt tempel och jag ville att de skulle se annorlunda ut mot de riktiga stenarna.

Stenstatyetter dioraman 36222711

Så var det dags att göra lavar. Började med att ta lite rökspån...

Stenstatyetter dioraman 36189011

Sedan slängde jag i ett par droppar svart akrylwash som spånen fick suga åt sig och vit färg. Sedan experimenterade jag lite för att få önskad nyans och konsistens.

Stenstatyetter dioraman 36251010

Så gick jag ut till garaget igen och slängde på lavarna. Tur att det är sommar, annars är det en pina att springa ut och in på det viset.

Stenstatyetter dioraman 36253110

Närbild på resultatet.

Stenstatyetter dioraman 36274410

Så målade jag kanterna och förklarade det här dioramat färdigt.
Sitter fortfarande i valet och kvalet kring huruvida jag ska ha figurer till det andra, lilla dioramat eller ej. Bättre bilder kommer vad det lider sen.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Azgaron tis jun 26 2018, 22:35

Lite annorlunda diorama! Snyggt jobbat! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom tis jun 26 2018, 23:02

Azgaron skrev:Lite annorlunda diorama! Snyggt jobbat! Smile

Håkan

Tack!
Ja, lite konstigt egentligen. Ruiner och sådant borde ju vara mumma för den som gillar vädring och dioraman?
Allt behöver ju inte vara T-34:or i Berlin eller Tigrar i Ryssland med flagnat vinterkamo som blivit nedskvätt av lera heller. Very Happy

Jag har ju alltid tyckt att Egypten varit så sjukt coolt med, skulle vilja göra något med tema därifrån, eller något som utspelar sig i rymden.
Mina dioraman, eller det avbrutna huvudet i ruinerna iallafall, är faktiskt en utomjordisk civilisation som jag hittat på. Varför? Därför att ingen kan säga att det är fel eller att "den civilisationen gjorde inte sådana statyer och sett till hur djupt under marken den är så är den 50.000 år gammal...".

Men det slutar väl som vanligt med att jag gör ett par dioraman och 10 teckningar, så har jag tröttnat och börjar bygga flyg igen.  Laughing
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av cas ons jun 27 2018, 09:59

Alltså, jag gillar verkligen de där stenarna! Hur snygga som helst!
Jag undrar vad som hade hänt om du hade gjort lavarna lite mer gråa och flerfärgade (olika nyanser av grågrönt kanske?) och sen hävt på skogsbôset?
Kämpar ju själv med att få naturlig vädring på saker och ting och det är så lätt att man hamnar i ett mekanisk duttande med lagom långt avstånd mellan allt.
Måste vara den taktfasta tyska ingenjören man har i bakhuvudet som vill ha det på ett visst sätt.

Ser grymt mycket fram mot nästa dio!
(och en Tiffy i 1/24 Cool )

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jun 27 2018, 22:58

cas skrev:Alltså, jag gillar verkligen de där stenarna! Hur snygga som helst!
Jag undrar vad som hade hänt om du hade gjort lavarna lite mer gråa och flerfärgade (olika nyanser av grågrönt kanske?) och sen hävt på skogsbôset?
Kämpar ju själv med att få naturlig vädring på saker och ting och det är så lätt att man hamnar i ett mekanisk duttande med lagom långt avstånd mellan allt.
Måste vara den taktfasta tyska ingenjören man har i bakhuvudet som vill ha det på ett visst sätt.

Ser grymt mycket fram mot nästa dio!
(och en Tiffy i 1/24 Cool  )

Har funderat på det jag med, alternativt att stänka på lite olika färger, ska ta en närmare titt på grejerna imorgon. Skulle gjort det idag, meeeen fotboll vettu. Smile

Tiffyn har jag funderat på ett bra tag nu, men tror jag tar den när jag skaffat ny lya sen. Vad gäller dioraman, så kommer det väl någon spontan idé till framöver. Very Happy
Skulle vara kul att göra en utgrävningsplats med mer penga... *host*... hjärta lagt i projektet. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jun 28 2018, 19:14

Hej igen allesammans! Rörande det lilla dioramat så valde jag att tillsätta en enmansutredning ledd av mig själv kring huruvida det var färdigt eller inte. Efter flera dagars byråkratiskt krångel så har jag skrivit en rapport på 400 sidor och kommit fram till att det inte var färdigt ändå. Smile

Eller så passade jag på att åka ut till affären i Lidköping när jag ändå var inne på sjukan.

Stenstatyetter dioraman 36394510

Köpte ett set med en massa figurer, järnvägspersonal, i 1/87/H0. Jag har varit påväg att beställa figurer flera gånger senaste veckan bara för att upptäcka att de antingen är slut i lager, eller att jag inte kunnat betala förrns idag. Trodde inte jag skulle få något i tid, så jag lade ned beställningen och gjorde en chansning i Lidköping som lyckades.

Stenstatyetter dioraman 36336010

Valde ut tre av de orangea figurerna, som ska föreställa rälsarbetare...

Stenstatyetter dioraman 36303210

Men med hjälp av min magiska pensel så förvandlade jag dem till arkeologer istället.

Stenstatyetter dioraman 36320610

Och voilá! Pricken över i!

Stenstatyetter dioraman 36343610

Nu finns det tusen berättelser att utläsa. Hur hamnade mannen i gropen? Försöker han i rosa att hjälpa honom upp, eller pekar han på något?

Nu är den däremot färdig!
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Azgaron tor jun 28 2018, 19:17

Kul utveckling av diot! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom tor jun 28 2018, 19:26

Azgaron skrev:Kul utveckling av diot! Smile

Håkan

Helvete, jag läser alltid "diot" som "idiot" när jag läser texter fort.  Shocked

Tack så mycket. Smile

Nu har jag fått blodad tand och vill göra en större utgrävning. Vi snackar laserpass, grävmaskiner, snören uppsatta i kvadrat runt, arkeologer som sitter och gräver i marken, folk vid datorer you name it!  Twisted Evil
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av glimturen tis jul 03 2018, 00:37

Mycket fräsiga dios!  Stenstatyetter dioraman 1927489404
Madre de dios kanske? Rolling Eyes
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom ons jul 04 2018, 21:44

glimturen skrev:Mycket fräsiga dios!  Stenstatyetter dioraman 1927489404
Madre de dios kanske? Rolling Eyes
cheers

Antingen det, eller bara dio. Wink
Tack så mycket. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Arno lör aug 04 2018, 17:46

I love it, really cool and great weathering!!


Arno

Arno


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Zander_Lindstrom lör aug 04 2018, 21:48

Arno skrev:I love it, really cool and great weathering!!


Arno

Thank you very much! Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Stenstatyetter dioraman Empty Sv: Stenstatyetter dioraman

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet