IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst mån aug 13 2018, 21:28

Hejsan gänget


Ni som kan era propellerplan Very Happy  Very Happy 

Under kriget VKII , så vad jag har förstått om jag nu inte är totalt ute i det blå så var de Svenska kärrorna målade i Humbrols 116 (färgen som låg närmast) 


Tänker på följande flygplan: (dessa målades i samma gröna kulör)
-J8
-J22
-SAAB 17 BS
-P5


Men det jag undrar är då när J30 landade på Svenska flygfält , när den då sedan målades i svenska färger var det Humbrol 116 eller var det Humbrols 30 och vilken var den andra färgen ??



Vore tacksam för hjälp i denna fråga  Very Happy 


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Stefan E mån aug 13 2018, 22:03

Hejsan Ola!

Mosquiton levererades i de brittiska standardfärgerna Medium Sea Grey och Dark Green med tre-bladiga propellrar enligt boken "J30" av Mikael Forslund.

De två första levererades dock i Aluminiumdope (Silverfärgade).

Vad jag förstått målades dom aldrig om utan behöll sina Brittiska färger helat tiden i flygvapnet.

Det borde bli Humbrol 163 (eller 30) Dark Green och 165  Medium Sea Grey, jag gillar 165 bättre än 30 men det är mera en smaksak.

Mosquitobygge på gång?  bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst mån aug 13 2018, 22:23

Stefan E skrev:Hejsan Ola!

Mosquiton levererades i de brittiska standardfärgerna Medium Sea Grey och Dark Green med tre-bladiga propellrar enligt boken "J30" av Mikael Forslund.

De två första levererades dock i Aluminiumdope (Silverfärgade).

Vad jag förstått målades dom aldrig om utan behöll sina Brittiska färger helat tiden i flygvapnet.

Det borde bli Humbrol 163 (eller 30) Dark Green och 165  Medium Sea Grey, jag gillar 165 bättre än 30 men det är mera en smaksak.

Mosquitobygge på gång?  bounce

Stefan  sunny


Åååååh jag tackar verkligen  Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934 Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934  (håller på med ett flersidigt worddokument med alla plan/pansarfordon som ingick i krigsmakten/försvarsmakten och dess färger i humbrol och tamiya Smile  , bra att ha)

Ja det blir Airfix gamla ök till J30 Smile   (dock håller jag mig ifrån byggtråd på denna) 
Blir väl resultatbilder iaf  Wink 


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Stefan E mån aug 13 2018, 22:33

Ola skrev:
Stefan E skrev:Hejsan Ola!

Mosquiton levererades i de brittiska standardfärgerna Medium Sea Grey och Dark Green med tre-bladiga propellrar enligt boken "J30" av Mikael Forslund.

De två första levererades dock i Aluminiumdope (Silverfärgade).

Vad jag förstått målades dom aldrig om utan behöll sina Brittiska färger helat tiden i flygvapnet.

Det borde bli Humbrol 163 (eller 30) Dark Green och 165  Medium Sea Grey, jag gillar 165 bättre än 30 men det är mera en smaksak.

Mosquitobygge på gång?  bounce

Stefan  sunny


Åååååh jag tackar verkligen  Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934 Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934  (håller på med ett flersidigt worddokument med alla plan/pansarfordon som ingick i krigsmakten/försvarsmakten och dess färger i humbrol och tamiya Smile  , bra att ha)

Ja det blir Airfix gamla ök till J30 Smile   (dock håller jag mig ifrån byggtråd på denna) 
Blir väl resultatbilder iaf  Wink 


Mvh Ola


Jag glömde säga att naturligtvis bättringsmålades maskinerna med motsvarande svenska färger så du har nog ganska god "vingelmån" vid färgvalet.

Spinnerna målades senare i divisionsfärgerna (Rött, Gult, Blått).

Hoppas vi får se ditt bygge snart!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst fre aug 17 2018, 13:55

Åååh, tackar ödmjukast å lyfter på hatten   cheers


Du som har koll på saker å ting , de Havillands Vampire, målades den även i likvärdiga färger som J30 ?

jag håller på med en de Havilland Vampire T.11 , vad det nu närmast blir i Svensk version   scratch



Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av cas fre aug 17 2018, 14:50

Vampire T.11 är nästan identiske med T.55 som kallades J28C. Förmodligen bara lite radio och navigationshjälpmedel som skiljer dom åt.

Exakt vilken nyans dom var målade i har jag inte helt koll på men det borde vara de svenska färgerna och inte de brittiska, för maskinerna var aldrig målade i något brittiskt kammo som J30, utan alla Vampire och Hunter målades med "svenskt" mönster.
Om jag hinner kolla Kronmärkt senare så skall jag göra det och återkomma.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst lör aug 18 2018, 10:20

Tackar ödmjukast Cas , kunskapsbanken fylls på   Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934


J28C var väl målad i 2 färger , var väl ingen camouflage på den väl ?

Den gröna kan jag härleda åt Humbrols 116 (den kulören var åt det vanliga på plan under VKII och tiden därefter)
, den gråa vet jag ej ännu  scratch


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Stefan E lör aug 18 2018, 11:25

Jag brukar använda Hu. 87 Steel Grey för den "svenskgråa" och Hu. 86 Light Olive eller Hu. 116 US Dark Green för den gröna ovansidan (beroende på hur pass ny maskinen skall vara).



De kanske inte är exakta, men de kommer tillräckligt nära i min mening.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst lör aug 18 2018, 11:39

Stefan E skrev:Jag brukar använda Hu. 87 Steel Grey för den "svenskgråa" och Hu. 86 Light Olive eller Hu. 116 US Dark Green för den gröna ovansidan (beroende på hur pass ny maskinen skall vara).



De kanske inte är exakta, men de kommer tillräckligt nära i min mening.

Stefan  sunny



cheers Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934 Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934   , buger och bock.....


Torde då detta gälla följande plan J8, J21, J22, P5, B3, B17 ??




Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av cas lör aug 18 2018, 12:41

Japp, den gäller för dom! Plus A 21 A 28, B3, B4, B5, B6,B17, B18,vissa J26 och en hoper spaningsplan och transportplan

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Gäst lör aug 18 2018, 14:11

cas skrev:Japp, den gäller för dom! Plus A 21 A 28, B3, B4, B5, B6,B17, B18,vissa J26 och en hoper spaningsplan och transportplan


Hur bra som helst detta ju , jättetacksam för detta  Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter 2699807934


Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter Empty Sv: Svensk flygplans färger under VKII perioden och perioden strax därefter

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet