IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

M41 Walker Bulldog

+2
cas
Tobias
6 posters

Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias mån okt 08 2018, 22:44

Inte byggt en modell sen förra året.. Så verkligen dags! Börjat pilla på Viggen-delarna som ligger i bakgrunden men blev sugen på denna lilla fina vagn istället. Tar den först tror jag. Smile

Alltid gillat dem sen jag fick en liten fin ROCO (?) när jag var på semester i Österrike som 10-åring. Har kvar den någonstans.. Och hittade denna boxen på Wentzels för ett par år sedna.. Blir enklast möjliga, inget AM (finns det?) - bara för att komma igång att bygga o måla lite.. Smile

Men man vet aldrig, kanske blir fler? hade gärna pimpat en hårt med mycket jox på...

M41 Walker Bulldog 44276063885_61aed5ac82_z

M41 Walker Bulldog 30248422247_e6e9a2c1bf_k

M41 Walker Bulldog 44464712634_9c677ab801_k

M41 Walker Bulldog 44276060615_c0d12aa832_z



Börjat kludda lite men vart trött i ögonen.. Klippte loss lite delar också, pipan ser helt ok ut, skall nog se skapligt ut trots att den är tvådelad! Mera snart.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av cas tis okt 09 2018, 05:44

Ser ut som en liten vagn, med ett stort torn...
Kul att ha dig tillbaka här igen!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias tis okt 09 2018, 11:45

Tackar. Very Happy

Ja det är det kanske! Jag vet iaf att den inte är särskilt liten för att vara en lätt stridsvagn, liten spaningsvagn..  Smile




Full Metal Jacket har ju några fina exemplar.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Matt_Public tis okt 09 2018, 12:16

cas skrev:Kul att ha dig tillbaka här igen!
Just! Varmt välkommen tillbaka till tokerierna. Very Happy


Också: Extra pluspoäng för att smyga in en Viggen i en skrammelvagns-tråd. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Azgaron tis okt 09 2018, 13:32

Kul kärra du påbörjat! Ser bra ut så långt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av cas tis okt 09 2018, 13:38

Matt_Public skrev:
Också: Extra pluspoäng för att smyga in en Viggen i en skrammelvagns-tråd. Laughing
Är det inte en Hellcat på tangentbordet också?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Stefan E tis okt 09 2018, 15:19

Spännande liten kärra som jag vet absolut nada om!  cheers

Kul att du är tillbaka!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias tis okt 09 2018, 17:39

Tack grabbar. Very Happy cheers 

Stämmer,en stackars gammal Eduard-Hellcat Mk. II som var den andra i Eduards dual box.. Den blev ett målningsförsök, oops..!

Lite onödig kuriosa.. Har en kompis i England som var soldat i Queen´s.nånting.. han gjorde sin grundutbildning där de spelade in första delen av Full Metal jacket. Och han åkte förbi gasverket som var Hue City, dagligen, och hörde dem spränga o annat, när de gjorde filmen.. tror det var gamsla Belgiska M41:or?

Bra grej med jänkarna verkar för övrigt vara att typ ALLT målas grönt?? Verkar som att verktyg, spadar o annat krafs o jox hamnar under färgsprutan med?


@ Stefan - hur gick det med din Su-17 eller vilken det nu var? Den måste jag spana in. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Stefan E tis okt 09 2018, 20:45

Tobias skrev:
@ Stefan - hur gick det med din Su-17 eller vilken det nu var? Den måste jag spana in. Smile


Jodå, den är fortfarande under bygge!

Det har varit lite segt o tunt med inspiration, jag har tröttnat totalt på "Kitty Shit"-modeller Mad , men jag skall ta tag i Su-17 igen så snart MiG-31an är klar.
Kolla byggtråden!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias ons okt 10 2018, 00:21

Jag skall kolla! Very Happy
Tråkigt att de bajsar sin passform (?).. Sad De har ju en del coola modeller där det inte finns alternativ i modern form va? Typ Gripen, Jaguar etc?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Stefan E ons okt 10 2018, 10:07

Tobias skrev:Jag skall kolla! Very Happy
Tråkigt att de bajsar sin passform (?).. Sad De har ju en del coola modeller där det inte finns alternativ i modern form va? Typ Gripen, Jaguar etc?


...inte så mycket passformen, den är allt från bra till superb, utan alla missar i instruktionerna och konstruktionen/byggordningen av själva modellen (inga luftkanaler, för grunda cockpits, bara antydda utblås etc...), läs igenom min byggtråd om du inte redan gjort det.

Irriterande och onödigt, man får kolla byggrapporter på nätet,  verkligen lusläsa instruktionerna, titta noga på modellen och alla referenser man kan komma över och sen göra om alltihop så det går att bygga.

Dekalerna brukar vara av bra kvalitet, men det är inte alltid man får rätt delar till de flygplan man får dekaler till (fel stolar, utrustning etc), och instruktionerna säger att en viss del är "Option", men till vaddå????
Färgangivelser är det mycket sparsamt med och de som finns är oftast felaktiga.

De talar inte om vilka delar som skall användas till vilket alternativ som skall användas (Airfix och Eduard är två lysade exempel på hur det ska se ut), det får man lista ut själv.

Man undrar ofta om de verkligen provbyggt modellen innan den släpptes för försäljning, KH-modeller känns ruschade och ofärdiga.

Nu låter det som jag hatar Kitty Hawk, men det gör jag absolut INTE, även om jag är ordentligt irriterad på dem!

KH är en firma som gör både roliga och spännande modeller man aldrig trodde man skulle få se injektionsgjutna, jag älskar deras urval av flygplan.
Jag önskar bara att dom kunde göra jobbet ordentligt från början.
Jag har byggt AMK´s MiG-31 parallellt med KH Su-17, dessa modeller som natt o dag, trots att de är ungefär lika stora, ligger i samma prisklass och är lika komplicerade som modeller.



Med lite mera genomarbetning och noggrannhet, lite mera tanke på byggaren vid konstruktionen  av modellen skulle KH vara ett av de bästa märkena.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias ons okt 10 2018, 11:30

Ah.. Låter som de har börjat köra med den gamla meningen av "Made in Hong Kong" lite.. Sad Trist att de är så slappa.. Jag har inte byggt någon av deras ännu men har en Gripen-ensitsare  i stashen (dock verkar den inte vara "warpad" iaf!)

När andra klarar av det så borde man kunna kräva det av dem med ju.. Speciellt som att de inte är tokbilligare än andra, inte alls..

Jaguaren lät lite extra jobbig har jag för mig?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Stefan E ons okt 10 2018, 15:10

Tobias skrev:Ah.. Låter som de har börjat köra med den gamla meningen av "Made in Hong Kong" lite.. Sad Trist att de är så slappa.. Jag har inte byggt någon av deras ännu men har en Gripen-ensitsare  i stashen (dock verkar den inte vara "warpad" iaf!)

När andra klarar av det så borde man kunna kräva det av dem med ju.. Speciellt som att de inte är tokbilligare än andra, inte alls..

Jaguaren lät lite extra jobbig har jag för mig?

Samma sak där, i grund o botten en riktigt bra och trevlig modell, men instruktionerna är om möjligt ännu värre än i Su-17!

Betrakta KH som moderna Short-runs, en bra grund finns där, men de kräver mycket av byggaren.

Det blir fina modeller om man bara hänger i, men de är absolut inget för en total nybörjare.

KH tar mycket bra betalt för sina modeller, det retar mig lite, om AMK kan göra en toppmodell för samma pris varför kan inte KH?

I min mening är AMK´s MiG-31 väl värd pengarna, men KH Su-17/22 är klart överprisad (30-40%), med tanke på vad man får i lådorna.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Tobias ons okt 10 2018, 19:45

Ah ok, får passa mig med Gripen och instruktionen då!  
Angående Gripen och Saab, antar att de fick tårta i Linkan för inte så länge sedan när Saab (SAAB?) och Boeing vann den där upphandlingen? Wink

Ja precis.. Det är ju inga småpengar liksom, ganska många hundra..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av glimturen sön okt 14 2018, 00:23

Ser ut att bli ett kul bygge!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

M41 Walker Bulldog Empty Sv: M41 Walker Bulldog

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet