IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

+7
Stefan E
rsm.gbg
Crebain
TommyKillander
Patrik K
Marlin
Lyktgubben
11 posters

Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Lyktgubben lör sep 14 2019, 12:14

Tjena allihop! Tänkte presentera mig med en liten byggartråd. Simon heter jag, bor i Linköping och är kollega med Patrik K som introducerade mig för det här forumet som verkar himlans trevligt! Jag har hållt på med modellbygge av och till sedan jag var 10-11 år, är 28 nu. Har bestått av många låååånga pauser men de senaste 1-2 åren har det blivit mer frekvent med byggen. Har mest erfarenhet från warhammerbygge men det slinker in en och annan stridsvagn och lite flygplan då och då, kanske till och med oftare nu för tiden. Är inte direkt någon modellbyggar-savant men gillar processen, det jag behöver jobba på är väl främst tålamodet. Främst i målningen.

Därför har jag bestämt mig för att dra igång en liten byggtråd som morot för snyggt bygge och hoppas att ni bjuder på lite piska för att göra ett bra jobb Wink 

Planen är alltså att bygga min snyggaste dreadnought hittills från Warhammer 40k-universumet. Vill ha den relativt clean, ingen överdriven vädring och så lite ikoner som möjligt tänkte jag. Fabriksny Razz, får se hur det artar sig mot slutet.

Då ska vi se om jag löser det här med att infoga bilder.

Bygger ihop bröstkorgen först. 

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48730884091_17641ffe59_z2019-09-14_11-54-25 by Simon Larsson, on Flickr

Slipning och liknande är också ett område jag behöver bli bättre på, hör väl ihop med tålamodet tänker jag. Monterar ett par täckplattor för att dölja en del av ikonerna, skönt att alternativet finns. 

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48731051717_807b788610_z20190911_180915_IMG_0871 by Simon Larsson, on Flickr

Grundar med Chaos Black spray. 

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48730543128_bf6c32bcc1_z20190914_112004 by Simon Larsson, on Flickr

Har efter en känslomässig separation från min airbrush gett mig på det igen och är nöjd, tänkte att jag ska få till lite mer "realistiska" färger än standardvalen som brukar presenteras i WH40k. Dock i lite ultramarines-anda ändå, airbrushar den i Ammo MIG FS25042 Sea Blue

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48730880331_c7c41a1d30_z2019-09-14_11-53-13 by Simon Larsson, on Flickr

Hoppas någon tycker att det här kan bli lite intressant, ha det gott allesammans!

Lyktgubben


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Marlin lör sep 14 2019, 12:28

Välkommen till forumet Simon. Very Happy
Jag har absolut noll koll på Warhammer, men det ska bli kul att se vad exakt det är du bygger.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Patrik K lör sep 14 2019, 13:15

Gött mos Simon!! Very Happy

Glöm inte att lägga upp Blackbirden med sen Wink 

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av TommyKillander lör sep 14 2019, 13:28

Varmt välkommen, Simon! cheers

/Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Crebain lör sep 14 2019, 13:59

Välkommen till forumet Simon

/Axel
Crebain
Crebain


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av rsm.gbg lör sep 14 2019, 18:33

Välkommen, har själv nollkoll på Warhammer.
Det skall bli kul att se hur den utmärkta starten tar sig.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Lyktgubben sön sep 15 2019, 15:50

Tackar så mycket för alla välkomnanden Very Happy 

Slungar in en liten uppdatering med grejer jag gjort idag/igår.

Metalldetaljer plockas ut med Leadbelcher. Ser för övrigt att det blivit lite grynigt i färgen, förstår inte riktigt varför. hmm...

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48737179847_0b7aa7c3ca_z

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48736999791_3a83711af6_z

Blev lite carried-away igårkväll så glömde fotografera stegen innan klarlack, i alla fall. Cleanup görs med AMMO mig sea blue, och highlightsen görs med samma färg fast med Vallejo white iblandat i olika mängd, inte suuuper-nöjd med highlightsen. Metall-highlights med ironbreaker och runefang steel. Bronsen är warplock bronze med brass scorpion. Röda detaljerna är Khorne red, mephiston red och sedan wild rider red, om jag minns rätt. Gjorde också ett snedsteg och washade med Nuln oil innan klarlack, som jag förstått det så bör det göras efter klarlack? Kanske finns olika idéer kring det. Klarlackade igår kväll med AMMO mig glossy varnish. Fortfarande en del grynighet på frontplåtarna. Kanske skrot från airbrushen?

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48736674188_2ca07cc675_z
'

Nu är tanken att fortsätta vidare med benen och huvudet på kraken som sitter fast i maskinen. 

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48737178497_13d2bcc78a_z

Lyktgubben


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av rsm.gbg sön sep 15 2019, 16:38

Fattar ingenting av dom där färgangivelserna, men det kanske är nåt warhammer special??

SNYGGT blir det dock cyclops cyclops cyclops

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Stefan E sön sep 15 2019, 16:53

Hej o välkommen Simon!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Janne.S sön sep 15 2019, 18:15

Välkommen till forumet Very Happy
Alltid skoj med WH40k
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Lyktgubben sön sep 15 2019, 18:35

rsm.gbg skrev:Fattar ingenting av dom där färgangivelserna, men det kanske är nåt warhammer special??

SNYGGT blir det dock cyclops cyclops cyclops

- Roland


Färgerna är Citadel, games workshops egna märke. Games workshop är dom som har skapat warhammer Smile Sen har jag slängt in lite MIG och Vallejo också Smile

Lyktgubben


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av glimturen fre sep 20 2019, 00:01

Välkommen!
Roligt med lite friskt blod och även med en annorlunda modell än de vi brukar se på forumet! Very Happy
Kör på! Detta blir spännande!
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Lyktgubben tis sep 24 2019, 19:21

Update:

Har gått lite slött de senaste dagarna, men det kanske bara är mitt dåliga tålamod som pratar Wink 

I alla fall, har blivit dåligt med foton men jag har fått med några av stegen fram till nuvarande progress.

Efter senaste posten så färdigställde jag ben och huvud. Testade, lite knasigt nog, en annan variant av highlight där istället för att bleka den grundblåa färgen så använde jag färdiga färger från Games workshops sortiment. Blev lite mer "cartoon-igt" än tänkt, men jag fortsatte med det ändå, trots allt det jag är mest van vid. 

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48788863536_74cf06ff69_z
Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48788504128_217a8db25d_z

Här är huvudet på plats, lite ledsen faktiskt över att han inte kommer synas när pjäsen är klar.

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48789007387_52093fcb23_z

Nu blir det ett långt hopp i processen pga ovannämnda fotobrist. Men här är han nästan klar. Endast beväpning, eventuella dekaler och basen som ska fixas så är han redo för eviga strider mot Chaos- och Xenos-smuts. Wink

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48788497453_358198da82_z

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) 48788499623_e7c5beb35c_z

Nästa uppdatering så lär han vara färdig, tack för visat intresse fram tills dess ^^

Lyktgubben


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av glimturen tis sep 24 2019, 20:55

Mycket stiligt! cyclops
En kul liten burk det där! Very Happy
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Azgaron mån sep 30 2019, 14:46

Välkommen hit, och bra start på bygget! Ser bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Tobias lör okt 05 2019, 15:38

Oi! Wut iz dis? A Beakie-Dredd??


Wink


Snyggt! Dreadnoughts är ju lite coola. Skall bli kul att följa.

Är det Marines du målat mest eller andra med?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k) Empty Sv: Presentation samt Venerable Dreadnaught (WH40k)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet