Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar.... Empty Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Inlägg av MekPak i tor nov 14 2019, 12:35

Jag ska måla ett WW II militärfordon i 1/35 och vill strikt följa Francois Verlindens old-school-metod från 1970-80-talet by the book - eftersom jag fått för mig att Verlinden-utseendet skulle passa just denna modell - och för att det skulle bli en kul övning. Men det är något jag aldrig gjort tidigare.

Utgångspunkt: basfärgerna jag kommer att använda är 'gamla' Humbrol enamels/authentics, och jag vill använda Microscale-dekaler med Sol/Set. Har ett par frågor som hänger ihop med dekalpåläggning, val av lämpliga 'moderna' mellanlack, slutfinish etc.
Och jag vill följa Francois Verlindens steg som han i början oftast beskrev i den här ordningen:

1) Airbrusha en mörk grundfärg, heltäckande.

2) Airbrusha sedan en ljusare nyans av samma färg, i "cloud patterns" ovanpå.

3) Spraya hela modellen med en "household varnish"

4) Låt torka väldigt länge (t o m veckor, skriver han ibland)

5) Sedan, svabba över en tunn tunn terpentinutspädd mörk wash som får lägga sig i alla springor, skrymslen och vår. Medan det fortfarande är blött, moppa upp det mesta från plana ytor med en luddfri trasa, men gnugga inte. Låt torka.

6) Dry-brusha detaljer, hörn, kanter etc i en ännu ljusare nyans. Och sen metall-drybrushing på slitna ställen.

7) Klart!

Så långt Verlinden.

Nu mina frågor.

A) Efter vilket av stadierna ovan sätter man på dekalerna ? Efter 3) (låter mest logiskt ?) eller efter 5) (men då kommer de ju att se för 'rena' ut ?) ?

B) Vilken 'varnish' bör jag använda i steg 3 ? Den måste ju dels funka ovanpå Humbrolfärgerna utan att lösa upp dem, och får heller inte lösas upp av terpentin-wash-svabbningen i steg 5. Jag har lite grann erfarenhet av Tamiyas sprayfärger https://www.tamiya.com/english/products/list/tamiya_spray/kit85001.htm där det ju både finns blanka och matta klarlacker, och Tamiya skriver "Tamiya spray paints are not affected by acrylic or enamel paints; therefore, following an overall base coat, details can be added or picked out using enamel and/or acrylic paints. " vilket antyder att de skulle tåla svabbningen i Steg 5). Men: funkar de över Humbrol ? Och: jag tyckte när jag sprayade min Humber hot rod (se annan post) att Tamiyafärglagret var lite ömtåligt och lätt skrapades av - kanske jag sprayat det för tunt ?
Eller: om Micro Scale-dekalerna ska på efter steg 3) - är Micro Gloss då en bättre idé här - tål den efterföljande wash, och låter den det underliggande humbrol-lagret vara i fred ? ?

C) Kan skuggnings-washen i steg 5) spädas med något annat än terpentin ? Lacknafta lämnar oljiga fläckar och finfördelar inte pigmenten så bra tycker jag. Starkare lösningsmedel typ thinner riskerar fräta upp underliggande lager (om de inte är akrylbaserade förstås). Alternativt, om lacken i steg 3) är typ Tamiya, kan man köra vattenbaserad wash istället ? Löser vatten-wash upp ett ev. Micro Gloss-lager ?

D) Om jag, som Verlindens föreslagna 'varnish' använder Micro Gloss före Micro-dekalpåläggning (som Micro Scale säger att man måste) så måste jag i så fall slut-spraya med någon mattlack. Vilken mattlack rekommenderas, som inte skadar alla underliggande humbrol/varnish/dekaler ? Och: sprayas den slutliga mattlacken isåfall före eller efter dry-brushningen i steg 6) ?

E) Är det ett måste att lägga klarlack före Micro Scale-dekaler ? Har för mig att jag förr i tiden lagt Micro Scale-dekaler direkt på matt yta och vill minnas att de smet åt fint då.

Ja det var tusen frågor för en lite gammalmodig uppgift. Men är mycket tacksam för tips från er som vet mer !

Tack på förhand......

MekPak


Till överst på sidan Gå ner

Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar.... Empty Sv: Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Inlägg av TommyKillander i tor nov 14 2019, 21:14

@MekPak skrev:Jag ska måla ett WW II militärfordon i 1/35 och vill strikt följa Francois Verlindens old-school-metod från 1970-80-talet by the book - eftersom jag fått för mig att Verlinden-utseendet skulle passa just denna modell - och för att det skulle bli en kul övning. Men det är något jag aldrig gjort tidigare.

Utgångspunkt: basfärgerna jag kommer att använda är 'gamla' Humbrol enamels/authentics, och jag vill använda Microscale-dekaler med Sol/Set. Har ett par frågor som hänger ihop med dekalpåläggning, val av lämpliga 'moderna' mellanlack, slutfinish etc.
Och jag vill följa Francois Verlindens steg som han i början oftast beskrev i den här ordningen:

1) Airbrusha en mörk grundfärg, heltäckande.

2) Airbrusha sedan en ljusare nyans av samma färg, i "cloud patterns" ovanpå.

3) Spraya hela modellen med en "household varnish"

4) Låt torka väldigt länge (t o m veckor, skriver han ibland)

5) Sedan, svabba över en tunn tunn terpentinutspädd mörk wash som får lägga sig i alla springor, skrymslen och vår. Medan det fortfarande är blött, moppa upp det mesta från plana ytor med en luddfri trasa, men gnugga inte. Låt torka.

6) Dry-brusha detaljer, hörn, kanter etc i en ännu ljusare nyans. Och sen metall-drybrushing på slitna ställen.

7) Klart!

Så långt Verlinden.

Nu mina frågor.

A) Efter vilket av stadierna ovan sätter man på dekalerna ? Efter 3) (låter mest logiskt ?) eller efter 5) (men då kommer de ju att se för 'rena' ut ?) ?

Min approach skulle nog vart:

4.5) Dekaler
4.7) Nytt lager med lack för att skydda dekalerna



B) Vilken 'varnish' bör jag använda i steg 3 ? Den måste ju dels funka ovanpå Humbrolfärgerna utan att lösa upp dem, och får heller inte lösas upp av terpentin-wash-svabbningen i steg 5. Jag har lite grann erfarenhet av Tamiyas sprayfärger https://www.tamiya.com/english/products/list/tamiya_spray/kit85001.htm där det ju både finns blanka och matta klarlacker, och Tamiya skriver "Tamiya spray paints are not affected by acrylic or enamel paints; therefore, following an overall base coat, details can be added or picked out using enamel and/or acrylic paints. " vilket antyder att de skulle tåla svabbningen i Steg 5). Men: funkar de över Humbrol ? Och: jag tyckte när jag sprayade min Humber hot rod (se annan post) att Tamiyafärglagret var lite ömtåligt och lätt skrapades av - kanske jag sprayat det för tunt ?
Eller: om Micro Scale-dekalerna ska på efter steg 3) - är Micro Gloss då en bättre idé här - tål den efterföljande wash, och låter den det underliggande humbrol-lagret vara i fred ? ?

Jag skulle rekommendera Alclad II Aqua Gloss, den är lätt att applicera och väldigt stryktålig när den torkat. Micro Gloss funkar kanske också, men Aqua Gloss har jag mest erfarenhet av och den vet jag att den fungerar.


C) Kan skuggnings-washen i steg 5) spädas med något annat än terpentin ? Lacknafta lämnar oljiga fläckar och finfördelar inte pigmenten så bra tycker jag. Starkare lösningsmedel typ thinner riskerar fräta upp underliggande lager (om de inte är akrylbaserade förstås). Alternativt, om lacken i steg 3) är typ Tamiya, kan man köra vattenbaserad wash istället ? Löser vatten-wash upp ett ev. Micro Gloss-lager ?

Du kan använda terpentin (se ovan, den köper du på Clas Ohlson) eller enamel thinner, starkare saker riskerar att skada färgen.
Vatten funkar givetvis då det är förtunningsmedlet man använder till clay-baserade washer (Florys och UMP).


D) Om jag, som Verlindens föreslagna 'varnish' använder Micro Gloss före Micro-dekalpåläggning (som Micro Scale säger att man måste) så måste jag i så fall slut-spraya med någon mattlack. Vilken mattlack rekommenderas, som inte skadar alla underliggande humbrol/varnish/dekaler ? Och: sprayas den slutliga mattlacken isåfall före eller efter dry-brushningen i steg 6) ?

Som mattlack kan du använda Micro Flat utspädd med IPA.
Det finns olika åsikter om när mattlacken skall läggas på - en del föredrar att ha mattlack tidigt (innan wash), själv lägger jag på mattlack som ett sista moment.


E) Är det ett måste att lägga klarlack före Micro Scale-dekaler ? Har för mig att jag förr i tiden lagt Micro Scale-dekaler direkt på matt yta och vill minnas att de smet åt fint då.

Nej, det är inget måste - men många gör det. Det skyddar underliggande färglager och gör att det är lätt att flytta runt de blöta dekalerna.

cheers
Tommy


Senast ändrad av TommyKillander den fre nov 15 2019, 19:45, ändrad totalt 2 gånger (Orsak för redigering : Många frågor blir det..... och lika många svar!)
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar.... Empty Sv: Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Inlägg av glimturen i tor nov 14 2019, 22:33

Tommy har mycket bra svar.Very Happy

Jag gör mycket likadant, utom möjligen i valet av klarlack. Men det är mest en personlig preferens och Tommys modeller blir bättre än mina! Razz

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar.... Empty Sv: Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Inlägg av MekPak i fre nov 15 2019, 13:43

Fantastiskt! Alla rätta svar på ett bräde - är grymt tacksam. Då blir det en 'skaffa lack'-tur till Alfa Hobby, där jag aldrig varit.

Och om jag 'lyckas' med projektet så kanske det t o m kan bli en bild postad i framtiden. (Även om jag förstått att Verlinden anses lite passé idag. Det ansågs han iofs av vissa klarsynta redan i början, minns t ex när IPMS:aren C-G redan '78 svor över hans alster i Military Modelling: "En T-34:a ska väl f*n inte se ut som en gammal rostig järnspis" Laughing )

MekPak


Till överst på sidan Gå ner

Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar.... Empty Sv: Vill måla en AFV i old school-Verlinden-teknik, men undrar....

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet