IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

+3
Stefan E
cas
TommyKillander
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av TommyKillander lör mar 21 2020, 09:58

Halloj,

Jag är förmodligen inte ensam om att livet är lite upp-och-ner just nu... Det är många tankar kring hur framtiden kommer att bli men nära och kära, ungarnas skolgång, jobbet och marknadsekonomin. Dessutom är bygglusten körd i botten.

Min datorplats har fått stryka på foten till förmån för en hemma-arbetsplats. Men lyckosamt nog får allt jag behöver för att kunna utveckla och testa mjukvara plats på ett skrivbord.
Efter två dagar känner man av lite lätt lapp-sjuka, men 0 min restid till jobbet ToR samt att kunna jobba ostörd har helt klart sina fördelar  Laughing
Såhär ser min kombinerade hemarbetsplats/stash ut
covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare 49682384497_b983aebdc2_4k

Jag har fått tillåtelse att låna hem en 3D skrivare från jobbet. Och enda platsen jag har för den just nu är byggbänken - så det blir inget byggt på ett tag.
Men det printas 24/7 What a Face
covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare 49682094066_c6459c973b_3k

Så istället för att bygga modeller så håller jag på att göra en UV kammare till min resin printer.
Nästan alla detaljer är utprintade och jag skall börja provmontera och göra klart elektroniken
covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare 49681558068_e97808976e_3k

Detta är ett så udda projekt så jag har inte gjort någon byggtråd. Men jag kommer göra uppdateringar på min YouTube-kanal

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av cas lör mar 21 2020, 10:06

Jag fullkomligt älskar stämpelklockan som du har. Det skänker en tydlig touch av arbete till det hela.
Att ha sin arbetsplats i stashen låter väldigt uppfriskande, men ack så distraherande, men att få förmånen att jobba hemifrån är inte så dumt.
Själv blev man permitterad i fredags, och är inte välkommen tillbaka till jobbet alls på måndag eller 6 veckor framåt.
Hemma med lön, men får inte ens röra jobbdatorn.
Huuuu så jobbigt.

Dags att ta tag i en hel bunt med surdegar tror jag.

Ser fram emot alla ingrepp på din härdmaskin!


_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Stefan E lör mar 21 2020, 11:47

Jag ser inte dina bilder, Tommy, men jag förstår er bägge att det är jobbigt nu, det tycker jag också.

Vi sitter o kör nästan tomma bussar genom en spökstad, ytterst få människor som rör sig på stan, ännu färre som åker buss (och vi släpper bara in genom bakdörrarna, främre delen är avspärrad) och nästan ingen trafik, inte ens i rusningen då det annars är helt tjockt.

Kusligt rent av....

Att man sedan sett filmer o läst en massa böcker (Pestens Tid av Steven King, men läs den inte nu...) på temat gör det inte bättre....

Hoppas ni alla håller er Friska o krya!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Marlin lör mar 21 2020, 13:26

Trevligt kontor Tommy. Smile
Jo det är jobbiga tider nu.
Mina kollegor sitter hemma och jobbar,  själv har jag valt att jobba från kontoret då jag kör bil till jobbet.
Och även i Stockholm är det tomt på vägarna. 
Tvätta händerna och håll avstånd så är det här nog snart över.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av TommyKillander lör mar 21 2020, 17:11

Göteborg är stendött just nu... Jag var inne i centrum i veckan för att hämta 3D skrivaren jag mötte 3 personer mellan Grönsakstorget och Drottninggatan. Alla går med minst 2 meters lucka och på bussarna så sitter folk i var sitt hörn... Ingen pratar i onödan.

Det är helt klart att vi nordbor är duktiga på "social distancing" Laughing

Ta hand om er och era nära och kära!
cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Stefan E lör mar 21 2020, 19:32

Hela världen saknar det sociala, vi svenskar drar en lättnadens suck....  Neutral

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Matt_Public sön mar 22 2020, 07:10

Stefan E skrev:Hela världen saknar det sociala, vi svenskar drar en lättnadens suck.  Neutral
Ja, är det inte härligt! Very Happy

Skämt åsido är tillståndet inte ens nästan normalt. Det normala är ju förvisso vanligtvis ombyligt, då relativt få företeelser är bestående, men det blir ju sällan såhär skumt.


Edit: Att beställa en byggmodell skulle kanske liva upp läget lite? scratch


Senast ändrad av Matt_Public den tis mar 24 2020, 06:38, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av cas sön mar 22 2020, 20:54

Helt klart gött att slippa åka till jobbet!
'Beställ du en ny fin låda plast, det livar alltid upp.
Själv har jag efter mångt och mycket velande bestämt att inte starta nån ny modell innan påsk, utan bara jobba på dom påbörjade som jag har.
Men det finns ju inget som hindrar en från att leta upp nåt som är ganska mycket mindre påbörjat...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av glimturen sön mar 22 2020, 22:00

Åhh, du har en prusa!!! I love you
Nåja, då är isoleringen ett mindre bekymmer ett tag framöver... Very Happy
Trist med byggtorka, men det kommer igen!
I dessa tider är hobbyn en god tillflyktsort, jag kan allt hålla ut ett tag..... Laughing
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Timo P ons mar 25 2020, 11:51

Hej alla på hemmakontoren!

Läste precis att Alfa Hobby håller butiken i Göteborg stängd på vardagar men har öppet på lördagar 10-14. Utifall att ni behöver fylla på förråden. . . . 

Hälsningar
Stashmaster
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av cas ons mar 25 2020, 12:44

Kanske inte helt oväntat att Anders tillhör en riskgrupp.
Blir det Magnus som hoppar in på lördagarna tro?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Timo P fre mar 27 2020, 21:10

Vi får väl åka dit och kolla imorgon! Very Happy
Timo P
Timo P


Till överst på sidan Gå ner

covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare Empty Sv: covid-19, hemma-kontor, byggtorka och 3D skrivare

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet