IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

+6
Marlin
glimturen
Stefan E
rsm.gbg
cas
Azgaron
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron tis maj 05 2020, 11:52

Jag kommer inom kort att påbörja den här kärran.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_box

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_1

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_2

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_3

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_4

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_5

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_6

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_7

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_8

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_contents_9

Det är två saker som jag i första hand lagt märke till och det är att målningsinstruktionerna är minst sagt sparsamma, och att panellinjerna är rätt tydliga, nästan lite åt Airfixhållet.
Så det blir till att kolla på nätet för att se vad man kan hitta om färger till cockpit mm.
Vad gäller kammofärgerna så verkar jag sakna den ena gröna,jag får se om jag kan lösa det. Enklast vore väl att skaffa ett passande färgset.

Blir inte helt klok på vilken/vilka färger cockpit ska ha. Hittade en fråga på LSP och där tycks de mena att hela cockpit ska vara svart. På vissa bilder, förutsatt att det är till rätt kärra, verkar vara gråa med svarta paneler.
Stefans Mirage III cockpit är målad svart om jag inte minns fel, och Rolands i grönt och svart. Känns lite förvirrat! Smile
Hoppas nån kan klargöra vad som gäller.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av cas tis maj 05 2020, 12:48

Mer Mirage?
Det verkar vara nått trekantigt virus som går nu...
Vad skall det bli för skojig märkning på den?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av rsm.gbg tis maj 05 2020, 13:17

Najs,
Det är väl precis samma som min fast andra dekaler antar jag.
Tror till och med du fick den ifrån Christian Very Happy

Inga större problem med bygget, eventuellt får du en rejäl glipa mella kropp och vingar.
Då skulle jag nu, vis efter råd, spänna ut kroppen och inte spackla skarven

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron tis maj 05 2020, 13:22

Jo det verkar ju byggas en del Mirage som byggs just nu och det är ju trevlig! Smile

Som den bakre på lådan, hade jag tänkt! Tyckte det såg ut som ett trevligt kammo! Blir nog en Falklandskärra.

Tack för tipset Roland! Jo den är en av de jag köpte av Christian! Har en till, som jag får ta itu med senare.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Stefan E tis maj 05 2020, 15:34

Det går en Mirage-våg genom forumet nu, härligt!  cheers


Den byggsatsen är precis samma som den Roland bygger på, det är bara nosen som skiljer.

Jag måste erkänna att jag är en riktig Mirage-junkie, jag har nästan alla Kinetic´s lådor plus ett antal av Eduards (både Profi, Weekend och Overtrees)...   Embarassed


Just som i Kinetics satser så är Italeris målningsanvisningar minst sagt knapphändiga.
Jag har helt enkelt gått efter Eduards instruktioner som är precis lika väl genomarbetade som vanligt.

Svart är det som gäller i cockpit verkar det som, jag vet inte om Argentina målade om sina (köpta av Israel), troligen inte...

Skall bli kul att följa ditt Dagger-bygge!  bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron ons maj 06 2020, 09:44

Tack Stefan! Smile

Kör på svart! Blir rätt najs med lite torrborstning! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av glimturen ons maj 06 2020, 22:09

Mera hägringar på gång! Laughing

Trivsamt tilltag Håkan!
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Marlin tor maj 07 2020, 06:49

En Mirage till. cyclops
Jo jag tackar...

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av linusorn tor maj 07 2020, 15:14

Ja, en till! Är sugen på en Mirage III själv.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron fre maj 08 2020, 11:32

Tack Rickard, Bosse och Linus! Smile

Jo det börjar ju bli ett gäng Mirager på g här nu och det är ju trevligt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Matt_Public sön maj 10 2020, 11:57

cas skrev:Mer Mirage?
Det verkar vara något trekantigt virus som går nu.
Hellre Mirage än HPV, antar jag. Men varför tvångsinterneras inte trådarna i ett Gruppbygge™?

Jag betar, typ, med en Kfir ifall detta görs. Laughing
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av cas sön maj 10 2020, 19:56

Mirage-GB? Det kan man väl ordna och jag kan väl bidra med en Kfir jag med...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron mån maj 25 2020, 12:02

Ett gruppbygge låter kul! Kanske tom med blir att jag startar den stora Italerin! Smile

Lite trögt med byggandet den senaste tiden, men nu har jag iaf börjat lite smått med cockpit.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_build_1

Och sen lite svart på alltihop! Smile

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_s_america_48th_paint_1

Ska detaljmåla och torrborsta lite sen.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av glimturen ons maj 27 2020, 19:48

Ett litet trivsamt kontor är under uppsegling! Very Happy
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron tis jun 02 2020, 15:27

Tack Rickard! Smile

Jo, förhoppningsvis! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Matt_Public tis jun 02 2020, 18:43

glimturen skrev:Ett litet trivsamt kontor är under uppsegling! Very Happy  
Ja, det är ovedersägligt nu. Sweetness follows, och sån't där... Cool
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Gigabyte ons jun 03 2020, 18:20

ser stabilt o snyggt ut Håkan !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av rsm.gbg ons jun 03 2020, 20:09

Snyggt kontor drunken

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron tor jun 04 2020, 10:17

Tack Matt, Kent och Roland! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron mån aug 16 2021, 09:34

Jahapp, så var det dags igen, tydligen! Smile

Utöver att jag ska fixa undersidan på Lightningen och måla diverse figurer, så kände jag behovet att pyssla med nåt mer.
Tänkte starta upp nåt nytt, men kom på att den här blev startad nån gång under covid men före brexit! Smile

Cockpit var ju redan påbörjad, så det var ju bara att fortsätta. Lite bälten gjordes till solen och den sattes på plats.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_build_1

Instruktionerna är vad gäller färger lite förvirrande och aningen (underdrift) bristfälliga.
Blev inte klok på om luftintagen ska vara vita eller aluminium, även om bilder tycks visa på det sistnämnda.
Körde en egen liten tolkning som jag kanske måste revidera. Smile

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_paint_1

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_paint_3

Cockpitytorna på kroppen fick lite svart färg.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_paint_2

Hjulhuset och cockpitbaljan limmades ihop.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_build_2

Krompenna är kul att leka med och även här fick fläktspinnern en släng krom.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_paint_4

Blankt och fint trots att det är målat med pennan! Smile

Siktet fick sina två bitar glas efter att ha duttat ner lite krom i botten på det ena glaset.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_build_3

Och sen fick hjulhuset lite extra färg.

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Mirage_3e_argentina_48th_paint_5

Av nån anledning tycks jag ha glömt att ta bilder på utblåset. Så det får bli till nästa uppdatering.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Marlin mån aug 16 2021, 09:45

Vackert Håkan. cheers
Vad blank och fint det blir med Krompenna.
Ser verklignen fram emot att testa själv.

/Bosse
Marlin
Marlin


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Stefan E mån aug 16 2021, 09:59

Härligt bygge, Håkan!

Om du tänker göra en Fransk maskin så är det svart som gäller i cockpit.
 Andra länder KAN ha andra färger men jag gissar ändå på svart...

För resten av färgerna...

Har du en Mirage från Eduard?

Om inte så kan du hämta hem en ritning från Eduards sida, bara att ladda ner o skriva ut!
Eduard är mycket bra på att ge färgerna och de brukar vara korrekta.

För en Argentinsk Dagger skulle jag måla intagskonerna vita, liksom hela insidan på intagen.

Vad är det för en krompenna du har, var får man tag i den?

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron mån aug 16 2021, 11:30

Tack Bosse och Stefan! Smile

Kärran är tänkt att vara Argentinsk.
Jag ska ha en weekend edition liggandes nånstans i bygghögen, men kan ju kolla deras hemsida.
Ja Eduard är nog bättre på att ange färger! Smile

Krompennan heter väl Molotov och min hittade jag liksom påfyllningsflaska på Panduro Hobby.
Vad jag har förstått kan man tanka påfyllningen direkt i sprutan och köra om man skulle vilja ha krom eller behöver ersätta skadad krom.
Har själv inte provat att köra i spruta än.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Matt_Public mån aug 16 2021, 12:54

Jämrans trolleri-penna! Laughing

Argentiska flygetyg ses då alltför sällan. Detta blir säkerligen doningar.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Azgaron mån aug 16 2021, 15:04

Tack Matt! Smile

Jo, det är väldigt praktiska att ha! Smile

Nä, det är nog inte så vanligt. Köpte ett Hataka set med färger just till denna, så det ska bli intressant att prova! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48 Empty Sv: Mirage IIIE - Argentinska flygvapnet - Kinetic 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet