IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skapa en plats för nystart

+6
TommyKillander
cas
Marlin
rsm.gbg
Stefan E
LudvigN
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN tis jun 02 2020, 23:48

Tjo!

Jag har väntat länge, alltför länge! Nu har jag för första gången möjlighet att skapa ett utrymme helt tillägnat modellbygge. Mitt första utrymme var i en klädkammare på dryga 1 kvadrat. När vi sedan flyttade till en större lägenhet fick min hobby inte plats längre och jag blev tvungen att göra ett fyra år långt uppehåll. I höstas flyttade vi till ett hus med ett (någorlunda) isolerat förråd på källarplan där förre ägaren haft sin snickarverkstad. Nu är det så att förrådet skall vara förråd också, och inte bara min hobbyhörna, men som alla i det här forumet vet: Tar man alla initiativ och gör allt jobb och står för utgifterna, blir det svårt att klaga, eller hur? Smile

Tanken är att jag skall få ordning på förrådsdelen härnäst med stabila hyllor för förvaring. Här kommer lite bildbevis på hur det faktiskt ser ut.

Det var lite stökigt som ni ser på bilderna med kartonger och byggdamm överallt.
Skapa en plats för nystart Img_2034
Skapa en plats för nystart Img_2035

Hela grejen med förrådet är lite av ett tveeggat svärd. Å ena sidan har jag en plats där jag kan inreda bäst jag vill. Samtidigt har jag en halvjobbig spindelfobi. Det var inga roliga besök nere i förrådet i höstas kan jag meddela med husspindlar som levt ostörda i flera månader och var tillräckligt stora för att hålla mössen borta. Har haft ihjäl en hel del och gör mitt bästa för att "isolera" och stänga ute monstren. Skall byta dörr nu i sommar också, så om det är någon som besitter erfarenhet av att sätta dörrkarm i betong/puts-fasad får ni gärna hojta till eftersom jag har noll koll där. Mina metoder är inte vackra, men jag hoppas de är effektiva.
Skapa en plats för nystart Img_2033

När jag rensat lite hafsade jag ihop en färghylla av billigt trä. Kommer att skaffa ett spraybås med extraktor till höger med rör ut ur rummet tänkte jag. Antingen köper jag en, eller så bygger jag ett om jag orkar.
Skapa en plats för nystart Img_2036

Fixat i ordning lite. Känner mig nöjd, mest för att det finns gott om plats för ytterligare färgburkar. Nästa projekt blir större förvaringshyllor på andra sidan rummet för att förvara kartonger och annat. Tanken är att jag skall modifiera bänken lite så den där "utbuktningen" i bänken försvinner och jag får en hörnplats där. På bänken kan man skymta 3 modeller som jag överväger som mitt återkomstbygge. Modellen som står på bänken är ett bygge som inte överlevde flytten så bra. Håller på att förvandla den till ett övergivet flyg och experimentera lite med oljevädring. Kul!
Skapa en plats för nystart Img_2037'

Tar tacksamt emot olika tips, oavsett om det gäller spindelslakt eller inredningstips. Kommer uppdatera tråden efter hand tänker jag. Jag undrar om det finns en samlingstråd där man kan kika på andras arbetsplatser för att hämta inspiration? Länka gärna isåfall!

Ha det bäst!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Stefan E ons jun 03 2020, 09:59

Blir kanonbra när det blir färdigt!

En egen hörna är guld värt!

Tänk på att husspindlar är dina bästa vänner, de håller bygghörnan flug- och insektsfri.

Dessutom gillar inte spindlar fukt, så har du spindlar har du inga problem med fukt i källaren!

Du får inte grejerna ligga för länge bara.....   Laughing


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av rsm.gbg ons jun 03 2020, 11:14

Lysande, mega mycke plats för all plast.

Ser ett litet ventilations hål ovanför din arbetsplats, där skulle jag ha ett sprutbås.
Alla sprutboxar jag sett tycker jag är för små, jag gjorde en egen av en stor papplåda. (70x50 cm)
Den klär jag på insidan med vitt papper som jag jag har på rulle, funkar kanon, (då kan jag enkelt byta)
Helst skulle jag vilja fixa en hemmagjord fläkt som utsug men jag måste då borra hål igenom väggen Crying or Very sad
Såg nån som tog en gammal köksfläkt och byggde om, du skulle ju kunna använda det där ventilations hålet.

Annars är det ju mycket bordsyta man vill ha, min är för liten...

Lycka till.

ps. spindlar är bra, dom äter allt man inte vill ha där nere Very Happy

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Marlin ons jun 03 2020, 12:30

Det där ser ju ut att kunna bli en riktig man-cave, även om den del av ytan även ska vara förråd. cheers
Spindelfobin har jag full förståelse för, jag gillar dem inte heller. pale
Men som redan har sagts, de gillar inte fukt. Så då har du ett torrt utrymme vilket är bra för dina modellprylar.
Och även annat som ska vara i förrådsdelen.
Det syns inte på bilderna om du har fönster på utrymmet, om så är fallet skulle jag ha byggbordet vid fönstret.
Dagsljus är den bästa bygg belysningen tycker jag.
Fortsätt gärna att lägga ut bilder på din bygghörna så vi får se hur den växer fram.

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av cas ons jun 03 2020, 12:38

Vill du få prestationsångest så letar du upp Tommys byggrumstråd, så har du nåt att sträva efter Smile

Annars kan jag bara tillägga att belysning är jätteviktigt. Du har ju dessutom såpass mycket plats att du kan göra en liten lightbox också, för ännu bättre fotande.

En annan som flyttade till lägenhet kan ju bara titta avundsjukt på det hela...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN ons jun 03 2020, 12:50

Stefan E skrev:
Tänk på att husspindlar är dina bästa vänner, de håller bygghörnan flug- och insektsfri.

Dessutom gillar inte spindlar fukt, så har du spindlar har du inga problem med fukt i källaren!
Jasså? Jag har läst på och de flesta säger att de gillar fuktiga utrymmen, men framförallt följer de värme och mat på hösten. Torrt var det inte i höstas i alla fall!

rsm.gbg skrev:Ser ett litet ventilations hål ovanför din arbetsplats, där skulle jag ha ett sprutbås.
Alla sprutboxar jag sett tycker jag är för små, jag gjorde en egen av en stor papplåda. (70x50 cm)
Den klär jag på insidan med vitt papper som jag jag har på rulle, funkar kanon, (då kan jag enkelt byta)
Helst skulle jag vilja fixa en hemmagjord fläkt som utsug men jag måste då borra hål igenom väggen Crying or Very sad
Såg nån som tog en gammal köksfläkt och byggde om, du skulle ju kunna använda det där ventilations hålet.
Har planerat hela upplägget efter platsen för spraybås, men det låter oroväckande om båsen är för små? Jag hoppades att det finns några som är 70cm+ i alla fall? Jag får undersöka saken. Jag bygger nästan uteslutande 1/72, så storleken är inte ett problem i de flesta fall, men finns platsen, tackar man ju inte nej direkt! 


Marlin skrev:Men som redan har sagts, de gillar inte fukt. Så då har du ett torrt utrymme vilket är bra för dina modellprylar.
Det syns inte på bilderna om du har fönster på utrymmet, om så är fallet skulle jag ha byggbordet vid fönstret.
Dagsljus är den bästa bygg belysningen tycker jag.
Fortsätt gärna att lägga ut bilder på din bygghörna så vi får se hur den växer fram.
Som jag skrev ovan, har jag läst mig till att de trivs bra i fuktiga(inte blöta då)skrymslen. Det var minsann inget torrt utrymme i höstas/vintras i alla fall! Det finns tyvärr inga fönster, dock har jag en idé om att hänga en ordentlig LED-lampa(har en LED-bygglampa) från taket ner ovanför sprayboxen som extraljus vid behov.


cas skrev:Annars kan jag bara tillägga att belysning är jätteviktigt. Du har ju dessutom såpass mycket plats att du kan göra en liten lightbox också, för ännu bättre fotande.
Jag planerar att hänga en Bygg-LED ner från taket ovanför bänken som skall fungera som extraljus när det behövs, kanske man ska slänga upp någon form av ljusdiffusor då också?

Tack alla för input! Allt är nytt för mig som sagt och det är givande med idéer utifrån. Tyvärr visade sig min sprillans nya kompressor vara defekt, så den måste jag skicka tillbaka  Crying or Very sad Får vänta med primer o annat med andra ord!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av TommyKillander ons jun 03 2020, 13:41

Detta kommer blir kalasbra när det är klart!

Jag har beskådat det IRL och det är ett utrymme som får mig att känna ett styng av avundsjuka Laughing Razz

Hoppas det löser sig med kompressorn.

Belysnings tips gott om lysrörs/LED armaturer över bänkarna och en Clas Ohlson förstoringslampa rekommenderas.

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Gigabyte ons jun 03 2020, 18:13

Där får du en fin kvart att bygga o ta ut svängarna utan att stöta på patrull o gnäll att det luktar  Smile

Du sätt in en avfuktare ,,, så får du både bättre klimat för hobbyn o samtligt så lämnar spiderman lokalen  Cool
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Azgaron tor jun 04 2020, 10:04

Ser ut som ett bra utrymme att fixa bygghörna på! Ser ut som en bra start! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av glimturen tor jun 04 2020, 20:35

Bara lite avundsjuk..... Embarassed
Önskar att jag hade ett sånt utrymme (utan spindlar.... Very Happy ) att få husera i.
Snyggt jobbat så långt!
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN tor jun 04 2020, 21:52

Gigabyte skrev: Du sätt in en avfuktare ,,, så får du både bättre klimat för hobbyn o samtligt så lämnar spiderman lokalen  Cool
Precis min plan! Ska bara byta ytterdörr först, annars avfuktar jag nog mest Kungsbacka! Smile
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN tis jul 14 2020, 00:19

Lite uppdateringar i modellgrottan:

Har tänkt ta bort den där konstiga vinkeln ett bra tag nu och fick äntligen tummen ur.

Skapa en plats för nystart Img_2217

Fick lite bra verktyg i julklapp av farsan som verkligen kommit till användning
Skapa en plats för nystart Img_2218

Kommer bli 3 olika stationer: Bygg, målning och sprutmålning i spraybåset när jag väl fått det på plats.
Skapa en plats för nystart Img_2216

Skapa en plats för nystart Img_2220

Stashen skall givetvis organiseras på ett tillfredsställande vis när det är möjligt. Än så länge är det svårt för frun att få en uppfattning om stor stashen är.
Skapa en plats för nystart Img_2221

Skapa en plats för nystart Img_2219

Ha det bäst!
LudvigN
LudvigN


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av rsm.gbg tis jul 14 2020, 01:04

Snyggt,
Alltid trevligt att göra förbättringar.
Du kommer få att kalasbra litet tillhåll där Very Happy
Glöm inte soffan och ölkylen Skapa en plats för nystart 590649625

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Matt_Public tis jul 14 2020, 08:22

rsm.gbg skrev:Glöm inte soffan och ölkylen. Skapa en plats för nystart 590649625
Just! Besökare kan ju vilja beskåda stashen. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av TommyKillander tis jul 14 2020, 12:24

Najs!

Det där blev ju mycket bättre! cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Azgaron tis jul 14 2020, 12:28

Artar sig riktigt fint! Blir en bra byggplats med stora ytor! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av glimturen ons jul 15 2020, 23:27

Azgaron skrev:Artar sig riktigt fint! Blir en bra byggplats med stora ytor! Smile

Håkan

Håller med!

Men det har en tendens hos mig att bli väldigt lite yta, väldigt fort.... Razz
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Stefan E tor jul 16 2020, 09:30

Härligt med svängrum!


...men trots att jag har gott om yta på bordet har jag ändå bara byggmattan fri....  confused scratch

Det fylls snabbt upp med "bra-att-ha" grejjer!  Laughing

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Gigabyte tor jul 16 2020, 14:23

förstår ej vad du menar Stefan  Laughing

Skapa en plats för nystart 50118438298_e8d7dd64c6_zDSCN0303[1] by Kent Andersson, on Flickr
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av glimturen lör jul 18 2020, 19:13

Ja, det är ju märkligt hur fort det blir så..... Razz
cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN sön okt 08 2023, 22:17

Det tog bara typ 3 år, men nu har dörren jag köpte äntligen kommit på plats. Med min svågers hjälp kunde vi få väck det gamla aset som knappt kan räknas som dörr pga dålig isolering.

Skapa en plats för nystart Img_5512
Den gamla dörren hade ganska "bra ventilationsegenskaper". Blir nyfiken på vad en riktig dörr gör för ventilationen i förrådet.

Skapa en plats för nystart Img_5510
Karmen fick plats med minsta möjliga marginal. Bra mätt Ludvig-för-3-år-sen.

Skapa en plats för nystart Img_5511

Skapa en plats för nystart Img_5513
Jag är verkligen ingen händig typ så jag är jättenöjd med resultatet. Lite fogskum och murbruk så blir det kanon. Som sagt nyfiken på hur detta påverkar luften inuti. eventuellt får jag lösa nån form av ventil i dörren alternativt mekanisk lösning.
LudvigN
LudvigN


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Azgaron mån okt 09 2023, 10:18

Det ser ju bra ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av LudvigN lör okt 14 2023, 19:53

Vad händer här då??
Skapa en plats för nystart Img_5550

Försöker mig på en enkel konstruktion av ljusbox för lite bättre bilder. Är lite osäker på hur det blir, men skadar inte att testa!
LudvigN
LudvigN


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Azgaron mån okt 16 2023, 00:06

Ser intressant ut! Alltid bra att ha en dedikerad plats att plåta modellerna på! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Skapa en plats för nystart Empty Sv: Skapa en plats för nystart

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet