IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

5 posters

Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Azgaron mån aug 24 2009, 11:26

På begäran kommer här en titt i lådan på Tornadon jag köpte!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_gr1_48th_box_640x480

I lådan finns två grå gjutstammar och en klar!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_sprue_1_640x480

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_sprue_2_640x480

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_sprue_3_640x480

Jag tycker nog att det ser rätt Ok ut i det stora hela, och den har ganska fina sänkta panellinjer!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_sprue_close_up_640x480

Dekaler till fyra versioner medföljer! Man kan bygga antingen tyska marinen eller flygvapnet, en brittisk och en italiensk!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_decals_640x480

Instruktionerna är typiska Revell!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_instructions_1_640x480

Instrumenten är platta och avsedda till medföljande dekaler, men jag kan ju tänka mig att liva upp dem lite! Smile
Likaså kan nog stolarna behöva piffas upp lite i vanlig ordning!
Konstruktionen av de rörliga vingarna ser ut så här!

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Tornado_mk1_72nd_instructions_2_640x480

Kan nog orsaka lite problem misstänker jag! Föredrar nog personligen kuggvarianten!

Som kanske framgår av omslaget och gjutstammarna så medföljer en del i ordnance att välja på.
Dock är ju inte målningsanvisningarna särskilt hjälpsamma i det här fallet, så jag antar att man antingen får leta reda på dem på nätet eller gå efter omslaget!

Tror nog ändå att det blr en rätt trevlig modell på det stora hela!

Om nu nån är sugen så tror jag Bosnafly har en till! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Janne.S mån aug 24 2009, 13:00

Jo jag kommer ihåg att den däringa var rätt trevlig faktiskt....km ju i samma veva när tillverkarna började gå över till sänkta panellinjer. Jag byggde en monogram och den hade ännu mer komplicerad mekanism för vingarna..det var så illa så att vapenbalkarna skulle följa med när man vred på vingarna! Razz (i 1/72)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Azgaron mån aug 24 2009, 13:24

Man kan nästan tro att det var meningen även på den här om man tittar på beskrivningen. Även om mekanismen inte finns där så sätts ju vapenbalkarna dit i samma bild, och det är ju inte så långt till att tolka att man ska värma de tapparna också!
Dock får nog den här vänta lite då jag har bla en liten Tornado att bygga klart först! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av merlin1953packard fre aug 28 2009, 01:39

Snyggt presenterad lådtitt, Håkan!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Azgaron fre aug 28 2009, 07:14

Tack Merlin! Smile

Tornadon verkar ha fått ett uppsving här på forumet och snart har jag en till på ingående! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av merlin1953packard fre aug 28 2009, 12:24

Azgaron skrev:Tack Merlin! Smile

Tornadon verkar ha fått ett uppsving här på forumet och snart har jag en till på ingående! Smile

Håkan

Huga! En Tornado till! Ser ut som vi snart fått ihop till en hel division! Det kan man kalla spontant gruppbygge!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Janne.S fre aug 28 2009, 12:27

Vi får be att det blir tema tornado nästa år på Modell GBG! (eller tema väder kanske? wirbelwind, hurricane, tornado, ostwind.....vad finns det mer?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av JOooCKE fre aug 28 2009, 14:41

Typhoon har vi också Smile

Det skulle vara kul att se ett ''tema väder''Smile
För det är inte alls omöjligt att jag kommer ner nästa år med , och då kanske man har fått i hopp en Eurofighter Typhoon och kanske en Tornado i 1/32 Twisted Evil Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Azgaron lör aug 29 2009, 13:53

Ja, ett tema väder hade kanske inte varit fel! Fast vem vet vad man har hittat på tills nästa år! Wink
Tornadon är en IDS från Italeri, men inte med Panthermärkningen! Dock med era byggen i åtanke, kan man ju undra lite vad jag har att förvänta mig! Smile

En Tornado i 1/32 hade ju inte varit varit fel!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Stefan E lör aug 29 2009, 16:32

Varför inte?

Jag har två 1/32 Tornados från Revell i högen!
Den ena, en Tysk IDS rakt ur lådan (nåja, om jag känner mig själv rätt så blir det nog Liiiite mera) med Tiger-Meet målning, och den andra kommer att bli en Brittisk Gr.1 Desert-Storm Tornado (Mig-Eater) med extra allt!

Då menar jag ALLT, Black-Box cockpit, Paragon slats och flaps, Aires utblås, Eduard ets plus full beväpning, redo för uppdrag!

På tal om Tornados så håller jag på med en småtting i 1/144 oxå...

Ett vädertema låter spännande, glöm inte Thunderbolt och Lightning!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av merlin1953packard lör aug 29 2009, 17:48

Phantom2 skrev:Varför inte?

Jag har två 1/32 Tornados från Revell i högen!
Den ena, en Tysk IDS rakt ur lådan (nåja, om jag känner mig själv rätt så blir det nog Liiiite mera) med Tiger-Meet målning, och den andra kommer att bli en Brittisk Gr.1 Desert-Storm Tornado (Mig-Eater) med extra allt!

Då menar jag ALLT, Black-Box cockpit, Paragon slats och flaps, Aires utblås, Eduard ets plus full beväpning, redo för uppdrag!

På tal om Tornados så håller jag på med en småtting i 1/144 oxå...

Ett vädertema låter spännande, glöm inte Thunderbolt och Lightning!

Limma Lungt!



Det var attan, Stefan! Mycket Tornado blir det! Du verkar ju kunna en hel del om den maskinen! Kort fråga: Eftersom det är rörliga vingar; hur håller bomber, robotar och eventuella tankar vinkeln så de har nosen framåt hela tiden? Eller finns det en grundvinkel som innebär att nosarna på beväpning och tankar är framåtriktade då vingar fällts helt bakåt vid "arbetsläge"? Klart att man kan gå in på nätet och söka, men här verkar ju det finnas en viss kompetens!

Stefan


Senast ändrad av merlin1953packard den lör aug 29 2009, 18:10, ändrad totalt 1 gång
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av JOooCKE lör aug 29 2009, 17:54

Phantom2 skrev:Varför inte?

Jag har två 1/32 Tornados från Revell i högen

ååh , vet du vart man kan få tag i någon , har letat ganska mycket men har inte hittat någon Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Janne.S lör aug 29 2009, 20:24

...å tempest å gamla Typhoon...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Stefan E lör aug 29 2009, 22:33

Hejsan!

Jo, det finns en mekanism som håller balkarna i "färdriktningen" och som följer med i vingens rörelser!

Den mekanismen finns faktiskt i 1/32orna, verkar dock lite fippligt och onödigt "leksaksaktigt" på en modell.
Jag brukar välja antingen framåt- (start/landning/parkering) eller bakåtvinklade (flygning och parkering)!

Jag brukar "läsa in" mig på en flygplanstyp som jag vill bygga, både före, under och efter bygget.
Är det en maskin som verkligen intresserar mig (som just tex Tornadon) så brukar det bli några referensböcker också.
Jag tycker "research-stadiet" är halva nöjet med bygget, även om det förpliktigar till mera detaljering och diverse rättningar i byggsatsen!
Så ja, jag har ett par böcker om Tornadon, och flera kan (kommer?) det att bli!

Jocke, jag har tittat runt lite men har inte heller kunnat hitta några Tornado-byggsatser i 1/32!
Det verkar som den är ur produktion för tillfället, men den kommer igen framöver!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av merlin1953packard lör aug 29 2009, 23:26

Phantom2 skrev:Hejsan!

Jo, det finns en mekanism som håller balkarna i "färdriktningen" och som följer med i vingens rörelser!

Den mekanismen finns faktiskt i 1/32orna, verkar dock lite fippligt och onödigt "leksaksaktigt" på en modell.
Jag brukar välja antingen framåt- (start/landning/parkering) eller bakåtvinklade (flygning och parkering)!

Jag brukar "läsa in" mig på en flygplanstyp som jag vill bygga, både före, under och efter bygget.
Är det en maskin som verkligen intresserar mig (som just tex Tornadon) så brukar det bli några referensböcker också.
Jag tycker "research-stadiet" är halva nöjet med bygget, även om det förpliktigar till mera detaljering och diverse rättningar i byggsatsen!
Så ja, jag har ett par böcker om Tornadon, och flera kan (kommer?) det att bli!

Jocke, jag har tittat runt lite men har inte heller kunnat hitta några Tornado-byggsatser i 1/32!
Det verkar som den är ur produktion för tillfället, men den kommer igen framöver!

Stefan

Tack för upplysningen, Stefan! Då var det väl ungefär som jag tänkte! Det blir nog "parkeringsläge" för min Tornado, tror jag. Håller med dig om att researchen är halva nöjet. Har dock inte blivit gjord i detta fall, nu när expertisen finns på nära håll i forumet!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt! Empty Sv: Tornado G.R. Mk1 Revell 1/72 lådtitt!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet