IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

På Tågspaning i USA

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

På Tågspaning i USA Empty På Tågspaning i USA

Inlägg av Stefan E tis aug 25 2009, 10:41

merlin1953packard skrev:Imponerande tågbana, Stefan! De amerikanska dieselloken väcker gamla reseminnen till liv från mina irrfärder som ung man i det stora landet i väster. Bland annat med godståg från Winnemucca i Nevada, över Klippiga bergen till Sacramento i Californien. Åtta (8!!!) diesellok seriekopplade till en hiskelig mängd godsvagnar (kommer inte ihåg exakt hur många) + lilla bromsvagnen längst bak! Men det skall jag inte fördjupa mig i nu, utan bara tillägga att det verkar vara en schysst bana du byggt upp och den kan man ju utveckla hur länge som helst, tror jag!

Oj, viket tågintresse det var här, jättekul!

Jag har åkt samma sträcka som Merlin, fast åt andra hållet för ett par år sedan då vi var fyra modellrallare på tågspaning i USA!

"Stationen" i Winnemucca;

På Tågspaning i USA IMG_0629

Vi började i San Fransisco (som vi sparade till sist) och gav oss iväg till Sacramento där vi besökte statens officiella museeum.

På Tågspaning i USA IMG_0545

Här fanns en mängd lok, vagnar och utrustning från Californiens hela historia.

En sk. Cab-Forward från Southern Pacific;

På Tågspaning i USA IMG_0523

En F-7A (mitt favoritlok) från Western Pacific (och undertecknad);

På Tågspaning i USA IMG_0534

Sedan gick resan vidare till tåg-museet i Portola där man fick klättra upp på loken och sätta sig i dem!

På Tågspaning i USA IMG_0583

Vi drog vidare över bergen till Reno;

På Tågspaning i USA IMG_0616

På bangården i Winnemucca;

På Tågspaning i USA IMG_0623

På Tågspaning i USA IMG_0624

På Tågspaning i USA IMG_0626

Vidare till Las Vegas, sedan över den stora saltslätten till Salt Lake City, där vi vek av norrut till Ogden och järnvägsmuseet där.

En 4-8-4 Northern, fast UP kallade dem "Niagara";

På Tågspaning i USA IMG_0651

Ett Turbinlok från UP;

På Tågspaning i USA IMG_0648

Vi besökte naturligtvis bangården även här;

På Tågspaning i USA IMG_0671

På Tågspaning i USA IMG_0672






Vi fortsatte öster och söderut till Grand Canyon, sedan följde vi Sabnta Fé.s huvudbana som går parallellt med den klassiska Route 66 nästan hela vägen till San Diego.
Därefter bar det norrut på klassiska Route 1, vägen som går längs Stilla-Havs kusten , vek av strax innan LA mot Bakersfield och Techahapi loop, västerut igen och fortsatte på 1:an till san Fransisco däe vi hade två dagar innan vi åkte hem.

Det blev många mil, men också en himla massa tåg och jag har bara skrapat lite på ytan här!

Hoppas ni gillar bilderna, även om det kanske är lite utanför ämnet, men det handlar om tåg och inspiration för bygget.

Om intresse finns kan jag visa flera bilder från resan!

Alll Aboooard!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

På Tågspaning i USA Empty Sv: På Tågspaning i USA

Inlägg av Gigabyte tis aug 25 2009, 12:31

Tack för alla fina bilder som du frikostigt bjöd på ,den 4-8-4 Northern vilket underbart lok ,,, och mera bilder skulle inte vara fel !!!!!!!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

På Tågspaning i USA Empty Sv: På Tågspaning i USA

Inlägg av Azgaron tis aug 25 2009, 14:11

Mycket fina bilder Stefan! Måste ha varit en intressant resa!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

På Tågspaning i USA Empty Sv: På Tågspaning i USA

Inlägg av merlin1953packard fre aug 28 2009, 01:32

Sååå, du har varit i Winnemucca, Stefan! Då besökte du väl den där crazy-baren som ser ut som ett grekiskt tempel med sedlar från alla möjliga länder uppsatta på väggarna? Fantastiskt fin liten bildsvit du lagt ut. Känner ju igen flera av dieselloken, som jag faktiskt åkt med (bullrigt).
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

På Tågspaning i USA Empty Sv: På Tågspaning i USA

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet