IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Förbättra vacuumdragna huvar

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av Wolfgang Leipe mån sep 07 2009, 10:42

Har precis köpt en Kora SAAB B18B i 1:72 Resin. Resindelarna ser mkt bra ut men huvarna är dåliga. Kan man förbättra dom eller finns det andra på eftermarknaden? Crying or Very sad

Wolfgang Leipe


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av johan r mån sep 07 2009, 11:14

Hej och välkommen till oss på forumet.

På vilket sätt är huvarna dåliga?

Om det är att huven upplevs som lite grumlig så kan det fungera att doppa dem i Johnson golvpolish/pledge/future.

Om det är passformen eller detaljeringen som är dålig så behöver du förtydliga litegranna vad som är problemet.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av Janne.S mån sep 07 2009, 11:47

Hej! jag ska passa på att välkommna dig till forumet jag med, Wolfgang Very Happy

Även om jag inte har så mycket att tillföra förutom det Johan redan har sagt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av Wolfgang Leipe mån sep 07 2009, 18:00

Johan R skrev:Hej och välkommen till oss på forumet.

På vilket sätt är huvarna dåliga?

Om det är att huven upplevs som lite grumlig så kan det fungera att doppa dem i Johnson golvpolish/pledge/future.

Om det är passformen eller detaljeringen som är dålig så behöver du förtydliga litegranna vad som är problemet.

mvh
Johan

Hej igen. Ja huvdelarna är lite grumliga/ microknottriga. Jag har tidigare använt golvpolish på formsprutade originalhuvar och det har funkat då det ofta handlat om microrepor/ dåligt polerade formverktyg. Men jag har aldrig testat på vacuumdragna huvar. Jag får väl testa och se. Kanske slipa lätt först. Blir det inte bra får jag väl gjuta en plugg utifrån huven och dra en ny.
/ Wolfgang

Wolfgang Leipe


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av Janne.S mån sep 07 2009, 19:30

Ja, putsa huvarna kan vara en idé.....
gå på med våtslippapper och sedanmicromesh polerdukar om du har och sedan ett bad i Johnson.
Har inte själv slipat en vacu huv men jag har sett andra göra det, borde inte vara några konstigheter.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av merlin1953packard fre sep 11 2009, 00:43

Som sagt, välkommen till vårt livaktiga och kreativa forum, Wolfgang! Har också en sådan liggande i stashen och får väl lite gåshud när du förtäljer att huven är grumlig. Får nog rota fram den och kolla! Om du inte redan tänkt på det, glöm inte andningsskydd (det pappersliknande) när du putsar i resinen. Dammet från resindelarna är ju inte precis någon hälsokost, så att säga! Hoppas du startar en byggtråd så vi andra får följa ditt bygge! Lycka till!
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Förbättra vacuumdragna huvar Empty Sv: Förbättra vacuumdragna huvar

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet