IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mitt julstrulsprojekt

+8
glimturen
rsm.gbg
Gigabyte
cas
Azgaron
Matt_Public
Stefan E
LasseThid
12 posters

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid tor jan 27 2022, 21:08

Då är jag igång och lägger primer på Beaufightern igen, men jag har ett litet problem eller rättare sagt en sak jag funderar på. Detta är den första modellen jag använder primer på, så jag är lite osäker på om jag lagt på för lite primer på vissa ställen. Känner jag på ytan är den slät på på vissa ställen och lite sträv på andra ställen. Jag försökte ta en bild av det hela, men det är svårt att få med det på bild.

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220127-204928

Motorkåpan och nedre delen av vingen känns väldigt släta och har en jämn grå nyans, men till höger om motorn är ytan lite sträv. Behöver jag lägga på mer primer på de sträva delarna, så att jag får den släta ytan på hela modellen?

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Matt_Public fre jan 28 2022, 05:20

Såvida du inte vill fylla ojämnheter i själva plasten, såsom repor, kan primer appliceras relativt tunt – och i vissa fall inte ens heltäckande (d.v.s. att plasten bitvis lyser igenom svagt). Strävare partier brukar jag oftast putsa till en mer enhetlig släthet hellre än att lägga till mer primer.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av cas fre jan 28 2022, 06:31

Att ge sig på primern med lite slipning efteråt är ingen dum idé.
Det kommer att lyfta slutresultatet ett snäpp till eller 15.
Så klart förutsätter det att man har en primer som går att slipa, men så länge man inte använt Vallejo så bör det vara smärtfritt!


Senast ändrad av cas den fre jan 28 2022, 08:31, ändrad totalt 1 gång

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid fre jan 28 2022, 06:46

Tack! 
Jag kör med Alclad II Primer and Microfiller Grey.
Tamiyas plast till denna är helt svart och det finns inga repor att fylla igen.
Jag får prova att ge mig på den med mina Ultimate Modelling Sanding Sticks.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av rsm.gbg fre jan 28 2022, 07:36

Det där slipar man försiktigt ner, men sticks är nog inte den bästa slipen för jobbet.
Vanligt slippapper tycker jag är för styvt, det finns mjukare varianter men dom är lite för styva med.
Sen finns det sanding sponge, dessa tycker jag är kanon, jag slipar det mesta med sponges.
Tamiya sanding sponge sen klipper du bitar av det i lagom storlek, typ 3x3cm
Det finns alla möjliga varianter på dessa med det är en mjuk skumgummi bit med sandpapper på
För detta arbetet behövs 2000-3000 papper, det slipar färg men slipar inte ner detaljer ens om du försöker Razz 
Jag köpte på mig ifrån Australien, så jag har några år till, billiga saker ifrån 3M.
Tamiya är rätt dyrt, men jag hittar inte 3M i Sverige.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid fre jan 28 2022, 08:01

Tack för tipset Roland!

Jag har gett Beau en första avslätning med den finaste stickan jag hade, så nu känns hon slät som en barnrumpa. Problemet är bara att nu syns det så himla tydligt var det inte är riktigt jämnt och ett par glipor som tidigare inte stört mig triggade min OCD så in i hoppsan att jag var tvungen att fylla igen dem med lite putty... Laughing

Jag får försöka hitta rätt typ av slipmaterial till nästa gång!

LasseThid


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Stefan E fre jan 28 2022, 08:44

Om primerytan känns lite ruggig brukar jag ta en bit torkypapper eller en bit av en gammal T-shirt och polera lite försiktigt.

Alclads primers tål att slipas, men ge den ett dygn att härda för säkerhets skull.

För en svart nattjakt hade jag använt Alclad Black Microfiller Primer rakt av och polerat lite försiktigt om det behövs.

Sedan Alclads klarlack för dekalerna och vädring, sedan avslutat med Alclad Satin Gloss, blandat med kanske 20-30% gloss för att få en lagom glans.

Det ser riktigt bra ut nu!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid fre jan 28 2022, 10:55

Jag har bara köpt en primer och det var den grå. Jag antar att de olika färgerna har sina respektive användningsområden?
Jag har precis fått hem en laddning av Vallejo's Gloss och Mattlack som jag tänkt använda. 
Alclad får det kanske bli när dessa tagit slut, om det inte är så att Vallejo absolut inte funkar med Tamiyas eller Mr Paints färg. Mr Paint har jag köpt till kamouflaget till min F-16.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Stefan E fre jan 28 2022, 12:12

Jag började med den svarta primern, men alla tre färgerna har sina användningsområden.

Oftast primar jag med svart, det blir som en "pre-shejd" och alla skavanker syns bra med den svarta färgen.

För modeller gjutna i en knallig färg som min 1/48 F-2 Zero Viper (gjuten i knallgult) eller Revells 1/32 BaE Red Arrows Hawk Mk.I (gjuten i knallrött) målar jag först svart och sedan vit (Hawken därefter vitt).

För trafikflygplan använder jag först svart ( kan gå med grå) och sedan vit, även på modeller gjutna i vitt.

Allt beror på viket djup och lyster du vill ha i färgen och viken färg modellen är gjuten i, man får experimentera sig fram.

Det kan se ut som många lager färg, men du kan lägga minst 10 lager med färgsprutan för 1 lager med pensel.

Den grå primern (Alclad) motsvarar ganska exakt US Natural Grey som används på undersidan av många Amerikanska flygplan, rätt praktiskt.

Jag skulle inte kunna vara utan någon av dem idag, jag är totalt såld på Alclads (och MRP´s) produkter!   Laughing

Stefan    sunny


Senast ändrad av Stefan E den fre jan 28 2022, 12:20, ändrad totalt 1 gång
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid fre jan 28 2022, 12:18

Tack Stefan.
Jag får fundera på om jag ska beställa primer i vitt och svart framöver. Svart hade onekligen varit idealiskt till nightfightern...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid tis feb 01 2022, 19:26

Då har jag börjat spraya Beaufightern igen. Tyvärr hade jag inte så mycket matt svart kvar, men jag har lagt lite färg på vingarna och hittills känns det som att färgen är betydligt slätare.
Imorgon kommer färgen jag beställt, så då kan jag fortsätta.

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220201-192036

LasseThid


Azgaron and Matt_Public like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf ons feb 02 2022, 04:52

Ser bra ut!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid ons feb 02 2022, 19:14

Nu är det förhoppningsvis snart färdigstrulat med Beaufightern. Den matta svarta färgen känns slät och fin, så nu ska jag titta på tuben hur man ska bära sig åt med Vallejos Gloss Varnish och prova den på en sked innan jag sprayar Beau...

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220202-190316

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf ons feb 02 2022, 19:17

Väldigt fint återställning efter den olyckliga strul med varnishen!
Det som brukar funka för mig med vallejo varnish- blanda 50/50 med deras airbrush thinner - i en separat liten kärl ( jag blandar inte i airbrushen för att Du kan få mycket tjockare varnish i början och den samlar upp sig på nålen=)
Sen kör från nära hål med fin spray försöker spreja en yta i taget. Sprejar inte med "full gas " då rinner den av
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid ons feb 02 2022, 21:07

Jag skulle nog behöva gå en sådan där "Airbrush for Dummies" kurs är jag rädd...

När jag började spreja tyckte jag det blev prickigt och eländigt precis som förra gången, så jag la på mera lack och då menar jag mera...  Laughing Laughing Laughing

Det var näst intill så att det började rinna om modellen... Den ser lite prickig ut, men den känns slät, så vi får väl se framåt midsommar när lacken torkat...

När jag började spreja lugnt och sansat så kändes det som att det blev prickigt, som när man börjar lägga ett lager färg, men det kanske är så det ska vara...
Jag kände att man inte kan bromsa sig uppför en backe, så jag gasade på istället...  What a Face Rolling Eyes

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Stefan E ons feb 02 2022, 21:43

Ser mycket bättre ut nu!  cheers

När jag målade min Lancaster fick jag någon konstig "frosteffekt" i lacken som jag aldrig fått vare sig innan eller efter.

Det syns inget på modellen normalt sett, men det kommer fram på bilderna i blixtljuset!

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 36097377616_b84042d69c_z

Jag vet än idag inte vad jag gjorde för fel....

Svart ÄR svårt att få bra!



Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid ons feb 02 2022, 22:23

Det ser som sagt var lite grynigt ut, men den känns slät som en barnrumpa denna gång, så det borde gå att få på dekalerna utan större problem.

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220202-222057

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf tor feb 03 2022, 00:06

Det jämnar ut sen med tiden när den torkar ordentligt... Om man lackar som ex bilar ( jag är ingen pro) då måste man ta hänsyn till Att när man lackade en bit och man lackar en annan finfördelat dimma kan sätta sig på den redan torkande lacken på "första biten"
Det med akryl som jag märker att man kan lägga väldigt tunn skikt. Man ska inte ha den inställningen att täcka ytan som man målar med färgen vid första lager. Det ska inte rinna över, det ska vara tunnt, speciellt första lager. Jag lär mig att spreja med airbrushen precis som Du Lasse, så betrakta mina kommentarer som observationer av en nybörjare inte något universiell sanning. Säker mer erfarna kollegor kan hjälpa oss och ge tips.  Men det som jag fattar att om man lägger för mycket och för snabbt färgskikten på varann så problem kan uppstå.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid tor feb 03 2022, 06:13

Sadolf skrev:Säker mer erfarna kollegor kan hjälpa oss och ge tips.  Men det som jag fattar att om man lägger för mycket och för snabbt färgskikten på varann så problem kan uppstå.

Tack Sadolf.
Det är säkert där mitt problem ligger... 
Jag är lite för lat av mig och vill gärna täcka allting på en gång istället för att lägga ett tunt lager, vänta 30 minuter och sedan lägga ett lager till och upprepa tills jag har bra täckning...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av cas tor feb 03 2022, 08:49

Snygg ommålning!
Men vänta 30 minuter behövs inte när man kör akryl.
Lägger man på tillräckligt tunt så är det bara att gå tillbaka över ytorna efter nån minut!
Man skall sikta på ett fuktigt resultat, och inte en blött för då har man draigt på alldeles för mycket...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid tor feb 03 2022, 12:06

Tack cas!

Jag ska försöka ha lite mer tålamod till nästa gång.

Idag blir det dekaler och sedan matt lack. Därefter är det dags att börja titta på den fina Baracken jag fick av Martin.

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 853532160 Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 853532160

LasseThid


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf tor feb 03 2022, 15:42

Låter kul.
Det med målandet- jag var vän måla med pensel i min hobby "första upplaga" för 30 år sen.
Det väckte upp ett minne som jag delar här-
När jag var unge så fanns det inte tillgång till många material i min hemmaland-Polen. Det som kanske många kan inte föreställa sig idag hur en planekonomi fungerade i ett kommunistisk land. Folk hade faktiskt pengar- men det fanns inte produkter att köpa för de pengarna. Av något anledning så började de importera matchbox byggsatser med undantag till Nazi Tyskland plan samt NATO. Så det gick att köpa A20 Havoc, P38 lightning, Hurricane, Spitfire, Mustang, P12, Hawker Fury, Tempest,Swordfish, Walrus mm.. Sen så fanns det byggsatser från Östtyska Plasticard- mest passagerarplan i större skalor samt några i 1:72.
På det hela så var det också en del ryska byggsats samt tjeckiska från KOPRO samt SMER. OCh ditto en del polsktillverkade från Plastyk- i 1:72 RWD 14, P38 Los, Jak 1b, Il2 stormovik...och lite älder ( kommer inte ihåg tillverkare) P11c, P23, TS 11 Iskra. Så man kunde samla en del på hyllan trots allt. Det största problem var FÄRG. Det fanns inte att köpa någonstans. När de importerade byggsatser ingen har tänkt på det... Som tur jag gick med i en klubb, vi hade möten på torsdagar. Där träffade jag en av mina äldre kollegor, Herr Jedrzej- han var f.d. RAF personal från 2VK och till yrke en kemist. Han tillverkade oljebaserade emaljer som han sålde s-billigt- och blandade färger "on demand". Det räckte bara säga vad man kommer att bygga så fixade han alla kulörer i små glasflaskor elegant med kork målat i färgens färg samt liten klistermärke där han skrev vad kulören heter och vilken humbrol färg den motsvarar. Tack vare den gubben kunde man bygga ordentlig.
Jag hade bra resultat med pensel ( enligt mig)- och lärt mig så pass att jag målade utan att man kunde se penseldrag på färgen. Kollar man idag så kulörerna var mycket exakta så min äldre kollega kunde sin sak. Men grejen som färgsprutor och kompressorer var "black magic" för mig på den tiden....Först det gick inte köpa grejor någonstans - och de var för dyra för mig. ( Jag hittade nu en gammal rysk färgspruta i mina pryttlar- men den hade jag då ingen kompressor till)

Så sprutmålning för mig är en helt ny grej och för en gammal penselmålare en helt ny dimension . Den ger dramatiskt förbättring mot när man målade med pensel- men kräver en helt annan hantering.
Grundprincipen för min penselinriktad hjärnan var svår att förstå. Vid penselmålning så gällde de att ...inte i fall om akryl...sprida den rätta mängden färg på den bilen som ska målas-inte för lite - och inte för mycket- och låta färgen sprida sig och täcka hela den målade biten. Nu om det gäller sprutmålning så SKA det vara flera lager på varandra väldigt tunn skikt..
Det svåraste för mig är att behärska min vilja att täcka det jag målar med kulör direkt. Istället så ska man bygga upp tills man är nöjd väldigt tunna lager...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf tor feb 03 2022, 16:45

Stefan E skrev:Ser mycket bättre ut nu!  cheers

När jag målade min Lancaster fick jag någon konstig "frosteffekt" i lacken som jag aldrig fått vare sig innan eller efter.

Det syns inget på modellen normalt sett, men det kommer fram på bilderna i blixtljuset!

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 36097377616_b84042d69c_z

Jag vet än idag inte vad jag gjorde för fel....

Svart ÄR svårt att få bra!



Stefan  sunny
Ärligt talad då ser det ut på bilden som en riktig plan i museet... Och Du byggde en polsk variant... Trevligt!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av LasseThid tor feb 03 2022, 20:19

Då var det färdigstrulat för dena gång.

Dekaler på plats och ett laget matt lack.

Herr Spakapa ser nöjd ut.

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220203-201544

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 20220203-201558

LasseThid


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sadolf tor feb 03 2022, 21:22

strålande! Very Happy
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Mitt julstrulsprojekt - Sida 7 Empty Sv: Mitt julstrulsprojekt

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet