IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Morgan tor dec 30 2021, 16:36

Jag kommer väl inom kort att lägga ut en hel drös med byggsatser till försäljning, då jag har rensat ut i bygghögen. En byggsats som jag velar fram och tillbaka med är min HobbyBoss Stridsvagn 122 i 1:35, som faktiskt skulle vara jätteroligt att få klar men det komplicerade standardkamouflagemönstret till våra svenska bandleoparder skrämmer mig ärligt talat.

Finns det något set med färdigskuren maskeringstejp just till våra svenska Leopard 2 A5?

Vänligen, Morgan

Morgan


Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av glimturen sön jan 02 2022, 18:02

Hej Morgan,

Mig veterligen finns det inga sådana masker. Man får vackert tejpa själv.
Det är dock inte så svårt som man kan tro.
I det moderna cammot har man ju tagit bort det bruna.
Tre färger är lättare än fyra och fälten är större.
Kolla på referensbilder fån nätet. då är det lättare.

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Morgan mån jan 03 2022, 20:05

Tackar och bugar!

Får se om jag säljer byggsatsen, för 1:35 och stridsvagnsbyggen är inte riktigt min skala. Jag köpte den mest för att "fira" det svenska pansarvapnets 100 årsjubileum, men det känns tyvärr som ännu ett felköp.

Men om jag beslutar mig för att bygga den så antar jag att den ljusgröna ska sprayas på först, följt av den mörkgröna och den svarta färgen sist?

Vänligen, Morgan

Morgan


Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Tobias tis jan 04 2022, 07:19

Låter vettigt med ljust till mörkt. Jag gjorde något sånt på min lövhögs-Viggen..

Fin vagn. Hoppas du bygger den. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Morgan tis jan 04 2022, 19:37

Tack, jag ska i alla fall överväga det.

Enligt färgreferenserna ska det vara Nato Black, Nato Green och Light Green. De två första finns i Tamiyas standardsortiment av sprayburkar, men vilken nyans motsvaras bäst av Light Green?

Instämmer, det är en fin byggsats och den är egentligen för fin för att sälja eller göra sig av med.

Men...

Vänligen, Morgan

Morgan


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Tobias tis jan 04 2022, 20:19

Gunze har den om det är samma som Viggen? Annrs finns ju MRP med.
Har dem någonstans i Gunze-nummer och MRP - om det är samma..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av glimturen sön jan 16 2022, 21:47

Jag vill påstå att färgerna på flyget och marinen inte är likadana som arméns..... men det är jag det. geek

Jag hade målat mellangrön först. Så målas de ofta i grund. Sedan målas cammot på.
Fast det kan göra att man bör ljusa upp den ljusgröna lite med lite gult.

Tamiya kulörer jag använt på mina markmålsbyggen.
Ljusgrön = XF5 Flat green
Mörkgrön= XF11 J.N. Green
Svart = XF69 Nato black (XF85 Rubber black?)(ehh, tror jag....)

Janne har kört med:
6 delar XF-6 grön + 1 del XF-2 vit och 1 del XF-3 gul =ljusgrönt
XF-13 =mellangrönt
XF-69= svartgrönt


cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122? Empty Sv: Kamouflagemaskering till HobbyBoss Stridsvagn 122?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet