IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

P 11c Arma Hobby 1:48

+7
cas
linusorn
rsm.gbg
Matt_Public
Stefan E
Marlin
Sadolf
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf ons jan 26 2022, 17:25

Kvällens uppdatering...

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 51844467788_db17b53313_kP 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 51844467673_5a889b2847_kP 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 51844355671_8c955c4980_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias ons jan 26 2022, 18:59

Ah det är nice! Ser ju kalasfint ut och modellen verkar helt ok! Gillar färgen du fick till! cheers
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf tor jan 27 2022, 01:53

Tack!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Azgaron tor jan 27 2022, 13:04

Snyggt! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf tor jan 27 2022, 14:18

Tackar alla för trevlig klapp på ryggen!
Av ren inspiration började klippa mask till glashuset på Gecko....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av cas fre jan 28 2022, 06:18

Jag är avundsjuk på den där perfekta finishen!
Inte ett spår av dammkorn, fargflagor eller annat som får utan att se ut som en grusväg.
Modellen i sig blev vädigt lyckad den med !

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Matt_Public fre jan 28 2022, 11:36

cas skrev:Modellen i sig blev vädigt lyckad den med !
Just! Allt man gillar att se på samma gång, liksom. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf fre jan 28 2022, 12:24

cas skrev:Jag är avundsjuk på den där perfekta finishen!
Inte ett spår av dammkorn, fargflagor eller annat som får utan att se ut som en grusväg.
Modellen i sig blev vädigt lyckad den med !
E´rr Der behöver Du inte göra- Det finns lite "korn och annat på den" - det kanske inte syns på bilder... Jag är inte så ordningsam som jag skulle vara och min arbetsplats är inte riktig som den ska...Fullt medvetet att det ska finnas lackbox och utsug.
Kanske ordnar jag något när jag byter min bordsskiva... Det som händer jag sprutmålar på samma plats jag bygger och då blir det dammig både från montering och slipning , sen små partiklar av färg som ligger också överallt och det blir dammig. Så det bästa varit att ha något filter som binder dammet---
Den är ganska liten också så det var lätt att blåsa ren den innan med sprutan. Fastnar nu något medans jag målar så tar jag bort det innan det torkar...
Det mycket trevlig att höra beröm, även om den är oförtjänat!
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av glimturen tis feb 08 2022, 22:43

Ser ju attans najs ut. Gott hantverk. Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf mån feb 14 2022, 04:37

Tack Glimturen!
Nu har jag lagt den lite på hyllan ( bokstavligen). Närmast klar - det som återstår är att fixa de stackars dekaler på vingarnas undersida- samt limma på en pitot rör - eventuellt också dra antenner och trådarna i landningsstallet. Samt kanske lite bättre vädering när jag få tag på lite oljefärg. Orkade inte spana , skulle till panduro och köpa ett par tuber..
Men i stort sätt så den är klar och jag är mycket nöjd med den.
Hoppas Arma fixar snart Hurricane i 48 skalan.-det blir definitivt något jag vill bygga...
På tal om "småplan" så lyckades jag skaffa en Fiat CR42 från Classic Airframes.... Det blir spännande....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Stefan E mån feb 14 2022, 09:42

Din lilla PZL blev en riktig liten juvel, ett mycket snyggt bygge!   cheers

Du lyckades få till färgen också...

Sadolf, du kommer att bli både gladare och mera harmonisk om du bygger Italeris CR.42 (modern, bra, väldetaljerad och lättbyggd), Classics modell är....  inte riktigt up-to-date.

Det är en kortserie-modell i ordets sanna bemärkelse och inte helt lätt att få ihop.

Men jag önskar dig Lycka till på färden och kommer att följa bygget!   Very Happy

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 2497531929

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf mån feb 14 2022, 10:05

Tack Stefan!
Om det gäller färgen så använde jag blandning: 2 delar RLM 81 plus en del IJN Medium brown Jag vet det finns hataka färg i exakt kulör och det är "Polish khaki darker "
Den ljusare varianten användes tidigare Och den kan man i princip ta RLM 81...ungefär....

CR42 har läst recensioner och Italeris är ungefär samma- begge har sina för och nackdelar. Efter buccaneer så kortserier skrämmer mig inte så mycket.... Just nu fastnade vid thunderbolt från revell med verkligen massa konstigheter...Det blir en del kirurgi inblandat. Det värsta är sinkhål i klaffarna....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Stefan E mån feb 14 2022, 15:30

Tack för färgtipset, Sadolf!

Jag har både Mirage´s 1748a ( 2 varianter, PZL IIc och en Turkisk(!)) och IBG´s 1/32. i högen.

Troligast är att det är IBG´s underbara 1/32a som kommer upp på bordet, den är verkligen fin!

Ska "bara" få undan en del gammalt mög först...

Classics CR.42 går att bygga, men som alla CA fodrar den (alltför) mycket jobb och passformen är bland de sämre.

Stefan  sunny


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf mån feb 14 2022, 23:55

Jag skaffade p 24 från mirage, en grekisk variant- det är ungefär samma som den turkiska. Den är väldigt fint men inte så fint som armas... IBG har aldrig sett men kollade lite på webben på deras 1:72 och de har också mycket fin detalj. Tyvärr så jag vågar inte ta mig på 1:32 skala på grund av plats på hyllan. Plus jag känner mig inte mågen för det.
CR 42 få vi se... Nu är den köpt och på väg med paket...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias ons mar 02 2022, 11:44

Den blev kalasfin! Snygga färger och metallen ser riktgt fin ut!
Hade vart kul att se dig bygga en CR.42 ja.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf ons mar 02 2022, 12:22

Tack.
Jag avstannade lite med mina projekt, det som händer ute i världen distraherar mig för mycket för att koncentrera mig på en vettig bygge...Men klart CR 42 blir det, frågan om med kronmärken eller italiensk...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias ons mar 02 2022, 14:15

Ja, förståeligt.. Men inte bra att tänka på och följa det 24/7 heller.. Om inte modellering funakr. Gör något annat, ut i solen. Smile

Klart den skall bli svensk! Kamot är ju samma (?) men kronmärkena är snyggare, blått & gult bryter av fint och är snyggt. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf ons mar 02 2022, 14:19

Jag kanske besöker Malmen FVM och kollar den samt J9 kanske ta lite bilder som inspiration. Visst det ser bättre ut med kronmärken.
Jag byggde i det djupa kommunismen CR42 från SMer, men den var något konstig skala runt 1:50 och inte så detaljerat. Och den var med blågul!
( byggde också gladiator som är i FVM då , med skidor , jag byggde den sxakt den natten som chernobyl smällde...har en annan berättelse just om den..)
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias ons mar 02 2022, 15:29

Oj då, dramatiskt.. Jo, kommunismen har en hög färdighet att förstöra för andra människor...

Borde skaffa mig själv både en J 8 och J 11.. har ju J 9 iaf. Undrar hur det går för Dor Waings.. Glad jag har deras J 9 men kanske något som borde plockas upp om man är intresserad, kanske blir besvärligt för stackarna att leverera på ett tag?

HB - J 9

Det är väl annars om man vill bygga en CR.42 med andra hjulkåpor, jag skulle överväga en Italiensk. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf ons mar 02 2022, 17:00

Dora wings kan ha problem det svårt att leverera nu ...
Men de finns hos gross så köpa i butiken inga problem . Sen ser jag Academy släpper ut p 35 nu igen tror jag / den jag har)
En annan sak jag fick fråga från min kompis i Polen de har insamling för ukraina , de letar efter skottsökra västar hjälmar thermosflaskor och första förband material.
Någon ide var kan man köpa? Militär överskott blev ju till billiga grejor från china marknader...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias ons mar 02 2022, 22:27

Mmm, ICM och Roden är Ukrainska med va? Marko på HB nämnde Zvezda men de är ryska va? Blir iofs inga leverranser därifrån heller..

Aha, släppte de P-35 igen? Såg en begagnad på HB.. Lite sugen trots att jag har J 9 från Dora.. Men sket id et. Den verkar... Åldrad.Men hade jag haft en, som du, hade jag nog byggt den ändå. Smile

Skyddsvästar är ganska dyrt om man vill ha ordentliga grejor, kevlar och ballistiska plattor. Sånt känns bättre om staten ordna, som vi gör kroppsskydd 12 var det? Ingen erfarenhet av FM senare grejor och använde själv itne ens hjälm annat än vid handgranatsövningarna...
Termosflaskor ja, bra idé. Alla såsom Clas Ohlson, Rusta etc har sånt? Förbandsmaterial finns väl med men det skickar "vi" också. Hoppas man skickar mycket.. Och för mig får de gärna skicka alla Pskot m/86 samtisigt som vi meddelar SAAB att de snickrar nya RB 67 till oss som ersättning.. Skicka gärna sådana med om vi kan..All rysk skit som destrueras där nere är en enorm vinst.
Man kan skjuta Pskott på allt, bara man träffar.. Det lärde jag mig.. Cool

Hur går modellerandet och målandet annars - sugen? Funderar för mycket? Jag kom igång lite igen.. Skall försöka motivera dig med. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf tor mar 03 2022, 03:16

Mycket offtopic så jag tar bort detta...
En sak jag spelar inte warthunder för att , tyvärr den är del av rysk propaganda och vara pengar för spelet kanske går till att stödja kriget...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias tor mar 03 2022, 15:03

Ja, kanske. Jag har alltid ansett att rysk skit är lite för bra i spelet. Det är egentligen itne det värsta för mig, det är alla idioter som köper det och vurmar för all rysk skit och hur coolt det är att spela deras top tier tanks. Tja, om man gillar Ex Mode, saknar skills och inte vill ha en utmaning - visst.

Gaijin är i ungern nu, så inom EU. Inga skattepengar går tillbaka till Ryss-asen. Men det där om stöd från kulturministerier etc. Det har du bättre koll på.
Men spela utan att betala är ju ett alternativ, kanske.. Man håller visserligen spelet vid liv.

Jag är ltie kluven - och förvånad över det själv. Trodde att jag skulle kasta ut skiten.. Kanske egoistiskt, för att det är ett tidsfördriv (men jag är lite utbränd igen).
De gjorde iaf uttalande om att de anser att krig inte bör ske i verkligheten, typ. Sen om de tycker det och stödjer Ryssland egentligen. Fan vet.
Jag avskyr egentligen Gaijin - men jag skulle respektera dem om det oficiellt tar avstånd från den ryska aggressionen. vilket de inte skulle göra, de håller en låg profil. Vilket är smart antar jag.

Sålde ni denna P.11C sa du? Jag är liite sugen faktiskt... Den ser mycket trevlig ut. Frågan är om jag kan få till det lika bra dock.. Troligen icke. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Tobias tor mar 03 2022, 15:07

Jag spelar förresten bara ryskt när det gagnar mig (Events etc) - och nu med stora, ukrainiska flaggor på fordonen.. Wink Blå-gul rök om jag flyger. Retar alltid någon..
Spelar tyskar på samma sätt. Aldrig spelat King Tigers. Så trött på alla skitungar som lirar Ez Mode. Ingen stolthet, går mot det enklaste, om det är rysk skit elelr nasse-skit.. Patetiskt. Utmana er själva liksom och det är inte coolt att tro att man är Wittman.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sadolf tor mar 03 2022, 15:29

Ja Ungern ser man- Orbans ryssälskande diktatur inom EU. Likväl Polen med Kaczynski - de också drar mot ryssland, det hela är en agentur. Hoppas nu efter det pootin har gjort så folk fattar till slut...
Nehej jag kommer inte ens ge de mitt deltagande i spelet som en nummer i statistik. OCh inte ett spänn!
Så fort de välter kommer en annan firma, förhoppningsvis från ett normalt land och gör liknande spel. Att stödja de är att man förlänger agoni på det spelet. De kommer aldrig göra den bra balanserad eller historisk korrekt. De är bara att mjölka folk och sprida deras lögner. Det som de ha gjort med svenska plan är ohygglig. J 29 flygmodellen--- som ex. I verkliga livet så har ryssen gjort på sig när de fick syn på ett par tunnor....I spelet är man bara Mig mat...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

P 11c Arma Hobby 1:48 - Sida 2 Empty Sv: P 11c Arma Hobby 1:48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet