IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawa 1:48 Zero

+2
Stefan E
Sadolf
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 12:55 pm

Hej !
Jag bestämde mig att göra en separat tråd, då när jag klämde allt i en så blev det ganska kaotiskt.
 Generelt så väntar jag på mer zero modeller som kommer från Eduard, för att de sätter en ny standard. Eduard kommer släppa ut hela serie, det har de iaf sagt. Tyda på hur de ha gjort med spitfire och me 109 så kan vi förvänta oss många fina zero.
Under tiden så lyckades jag få tag i en lite udda hasegawa produkt:


Hasegawa 1:48 Zero 52077193277_281e208358_k

Vad menas med "strange insignia"? Ja det var inget "konstig" med de, det var kanske konstig för Japan att förlora kriget. Det var helt enkelt erövrade plan som togs av Amerikaner och Britter.
Generellt så ser jag att Japanare har problem att handska med "förlorad krig" "erövrad plan" "War prize" nomenklaturen... De fortfarande använder termen "prisoner of war" kring plan som skulle då hetta "war prize"- simpelt....

Bortse från dessa petiteser så modellen är....TURD.... Sorry hasse, jag vet det ett par år gammal upplaga. Men trots att form och måtet på grejorna stämmer.... UPPHÖJDA LINJER på hela plan? Ush.
Den här plasten kom fram 1988! Sjukt. Tamiyas zero från 1972 ( den som säljs fortfarande för typ 100 spänn i en liten box) har blandning av resta och försänkta linjer och mycket finare detalj...
Ärligt talad så förväntade mig inte en sådant grej... men men....Det går att överleva ( och klippa lite linjer, fast jag behärskar inte riktig tekniken)
Det som jag tycker lite värre att de skickade med en vanlig instruktion, en extra färgschema med de "speciella " cammot... Men om det gäller dekaler så finns det bara "special " dekalark men INTE de vanliga dekalerna--- Så alla "stencils", dekal för instrument, varningsstripes för propellerblad- allt detta är INTE med.
Seriöst hasegawa , har de inte råd med ETT dekalark????
Det värst för mig är avsaknad av stenciler till vingarna, vilka jag måste då måla själv ... ehhh...

Nu om själva planet:
Det var flera stycken erövrade av britter, och den som finns i boxen ska vara nummer fem. En mittsektion av en sådant plan finns i Imperial war museum i England- men det svårt att veta vilken av de...
Man kan se planet var senare målad HELA i något som ser ut som olive drab. Ser man på historisk foto då finns inte den färgen på hela planet ÄN.
Däremot ser man ganska bra slitaget på originalfärg....

Hasegawa 1:48 Zero 52088562993_246bc7e1c5_b


Hasegawa 1:48 Zero 52088563243_c021f49bfa_b

Det är den andra planet BI-05 som är "min modell"


Senast ändrad av Sadolf den lör maj 21, 2022 5:40 pm, ändrad totalt 1 gång
Sadolf
Sadolf


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:00 pm

Ok nu fram till själva bygget... Trots att det suger med resta panellinjer så passformen är fin och delarna är inte förvrängda. Inga sinkhål och annat- Hasegawas goda kvalite och passform...

Hasegawa 1:48 Zero 52077192932_cf7be0e18d_k

Det är ett enkelt bygge, inte så många delar här. Fortfarande ett trevlig instrument lite basic men det ska vara en avkoppling. Plus jag är inte en mästarbyggare heller så,...


Hasegawa 1:48 Zero 52077192967_fbc77c8684_k
Hasegawa 1:48 Zero 52078472834_2e195b6036_k

Här målas pilothyttens delarna. Det roliga är på golvet finns det plats för något mer , typ en elmotor för propeller, batteri eller något annat leksak -spex....


Hasegawa 1:48 Zero 52078724520_c2c97e2c96_k

Här är kontoret på plats med Yoghurt-förpackning-säkerhetsbälten. Jag klippte också linjerna i vingen osv. Tyvärr jag suger på detta och fortfarande saknar verktyg...Jag drömmer om rosie- the -rivetter- verktyget, men de säljs inte länge, då David Damek som har gjort dessa har gått bort... tyvärr...
Kanske någon av Kollegor kan sälja en sådan till mig?
Sadolf
Sadolf


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:11 pm

Nästa steg- lite lång historia- målning.
Jag som sagt är ingen pro så både tekniken och utförandet av "chipping" få Ni ursäkta mig för-
Jag lär mig fortfarande och den här bygget är typ en övningsobjekt....

Såhär ser det ut innan färg... Jag bestämde mig också att skippa grundlacken- på grund av det blir tjock med färglager ändå och jag ville inte få en snögubbe effekt---- vilket som man kommer att se snart jag inte lyckades 100 procent med....

Hasegawa 1:48 Zero 52078470844_7ee2ba0791_k


Nu kör vi.... alluminium.... Sen Ply varnish för att försegla och hårspray....för chipping...

Hasegawa 1:48 Zero 52078722355_1e58ada688_k

Efter det hela nästa steg--- lite preshading. Samtidigt lite aotake Iro för den ska komma fram vid chipping.... det var min plan iaf....

Hasegawa 1:48 Zero 52078245883_b651ef8d6f_k


Slutligen...

Ehhh--- chipping gick fel- jidrans hårspray gör att FÖR mycket färg fäller bort.....crap....


Hasegawa 1:48 Zero 52077191912_bbe543a7bc_k
Sadolf
Sadolf


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Stefan E lör maj 21, 2022 1:21 pm

De här gamla öken är faktiskt riktigt fina att bygga och upphöjda panellinjer har aldrig stört mig.   Very Happy

Kul modeller att klappa ihop under några regniga dagar som ren avkoppling.

Hasegawas dekaler brukar väl inte vara någon höjdare direkt, men det finns väl Japanska dekaler att skaffa om man vill.

Bygget ser ut att rulla på bra och det är snart dags för målning, det ser jag fram emot.    bounce

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:23 pm

Så .... nu måste jag göra rubbet delvis om igen.... Slippa ren till plasten igen... måla över....

Hasegawa 1:48 Zero 52077191842_813c1d4549_k


Såhär blev det efter .... Inte perfekt men börjar likna någonting...

Hasegawa 1:48 Zero 52078721950_a8cbdb55a4_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:28 pm

Stefan E skrev:De här gamla öken är faktiskt riktigt fina att bygga och upphöjda panellinjer har aldrig stört mig.   Very Happy

Kul modeller att klappa ihop under några regniga dagar som ren avkoppling.

Hasegawas dekaler brukar väl inte vara någon höjdare direkt, men det finns väl Japanska dekaler att skaffa om man vill.

Bygget ser ut att rulla på bra och det är snart dags för målning, det ser jag fram emot.    bounce

Stefan  sunny
Hej Stefan!
Jag fuskar lite här-
Det här bygget pågick sista månad eller så... jag hade inte lust flera gånger och stannade med projektet...
Men nu är jag NÄRA finishen så jag lägger ut rubbet i ett hastigt tempo...

Jag tycker förhöjda linjer är svarare att lägga washen på....Så jag är inte entusiast till dessa... i vissa fall är dessa på plats dock- det var plan som hade uppskjutande paneller som C47 som ex... eller hellcat/wildcat med stora nitar som stack ut...
Däremot allt passar bra och modellen är trevlig att bygga... det ena grejen som passar lite dåligt är själva motorn som ligger litet för lågt--- men det kan jag korrigera  genom att fila lite....
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:33 pm

Ok nu dags för markeringar och lite annat... jag börjar med varnish och japanska orange-stripes på vingarna samt propellern...
Det man kan se på bilderna propeller hade också färgsläpp så den ska chippas lite...

Hasegawa 1:48 Zero 52078469874_95fe398c7f_k

Hasegawa 1:48 Zero 52077191242_ef57ed0fa3_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:35 pm

Nästa steg- de japanska markeringar ....

Hasegawa 1:48 Zero 52089033110_165eed4578_k


De hade vit "krans" som var övermålad i svart.... sedan kom britten och målade över hela rubbet.... Jag valde som mest sannolikt "Foliage green"- amerikansk färg som användes brett i området till cammo fläckar och generell övermålning av lacksläpp och reparerade områden...
Bilden är svartvitt så kan man gissa de använde något mörkgrönt som var lätt att få tag i...

Hasegawa 1:48 Zero 52088781984_ee5162ec88_k


Hasegawa 1:48 Zero 52088535476_2d9093d38a_k
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:41 pm

Nästa steg dekaler- som jag skrev de skickade inte dekalark som innehåll stenciler.... Själva dekaler är ganska OK fast i min tycke lite fel storlek på bokstaver och lite för mycket transparant... Men det kommer kanske retoucha senare- trots allt det var penselmålad på originalet....

Hasegawa 1:48 Zero 52088781809_0a65998b6d_k



Hasegawa 1:48 Zero 52088536011_4eafcf785c_k

Här är fortfarande int eklart- inga wash osv...
Monterar lite smådetaljer - som vikter till ailerons ( ja, jag tappade en så fick snickra från en plastbit...
Monterade luckor till landningsstall osv. Detaljmässig så saknas fortfarande kanonrör och pitot i vinkarna samt landningskroken undertill....
Men jag låter den torka lite mer ordentlig innan wash ... hoppas jag kan testa lite mer vädering på den här...
Det är skickat för idag.....Hoppas Ni gillade detta.... Kom gärna med kommentarer och tips om vädering.....

Hasegawa 1:48 Zero 52088536121_127091c332_k


Ack...
Gula varningsstripes på propellern och röda på vingarna ska målas också....
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 1:59 pm

Hasegawa 1:48 Zero 52089203295_d1fb36320c_k

Hasegawa 1:48 Zero 52088704471_8964378662_k

Ja...positionsljus i vingspetsar har jag glömt med.... Med det lägger jag till efter vädering... nu låter jag den torka ....

Det värsta... Nu ser jag att dekalerna under pilothytten  är lite fel. Texten SEA hamnade för lågt ( jag var dum och följde hasegawas instruktion--- Samtidigt texten ATAIU är lite för liten, vilket går inte att korrigera, men jag kunde klippa dekaler och klistra bokstaver med lite större avstånd... Tyvärr dekaler sitter nu som bärget och jag vågar inte köra hård med kniven för att flytta de.... Ehhh det få bli som det är,,,,
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Tobias lör maj 21, 2022 4:51 pm

Häftigt Sadlof, blev kalasfint! Kul med gamla modeller. Smile
Tobias
Tobias


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf lör maj 21, 2022 5:21 pm

Tackar!
Nu fick den kanonrör, landningskroken , pitot... det som fattas är positionsljus....Hasegawa 1:48 Zero 52089616175_d7597c90d3_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Matt_Public sön maj 22, 2022 6:03 am

Kolla! En Zero under nytt ägarskap. Laughing

Snacka om hostile takeover, rent marknadsmässigt. Toksnyggt, ju! Förekom sådana alternativa märkningar ofta? Jag gillar japanskt VK2-flyg rejält, men har aldrig helt kunnat förlika mig med deras solskivor (hinomaru).

Toppjobb, Sadolf, på med det sista nu! king
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Stefan E sön maj 22, 2022 6:41 am

Snyggt bygge med ovanlig märkning!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf sön maj 22, 2022 3:33 pm

Matt_Public skrev:Kolla! En Zero under nytt ägarskap. Laughing

Snacka om hostile takeover, rent marknadsmässigt. Toksnyggt, ju! Förekom sådana alternativa märkningar ofta? Jag gillar japanskt VK2-flyg rejält, men har aldrig helt kunnat förlika mig med deras solskivor (hinomaru).

Toppjobb, Sadolf, på med det sista nu! king

Stefan E skrev:Snyggt bygge med ovanlig märkning!  cheers

Stefan  sunny
Tackar !
Om det gäller erövrade plan i stilla havet område så var det amerikansk TAIC ( Tactical Air Intelligence Center) som är mest känd för sina total renoverade japanska plan i blank metall ( hayabusa, Shiden)
Sen så fanns TAIU enheter hos alierade
https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_Air_Intelligence_Unit

I Japan så var det Akeno IJN bse och Koku Gijutsu Kenkyujo ( Armens luftforskning laboratoriet eller hur man tolkar den....) De hade bl an buffalo, Hurricane, B 17 osv...

Så hela bunten med erövrade plan som är intressant tema för oss modellbyggare...

Det handlar om enstaka plan för det mesta, men det finns ganska många byggsatser eller dekalsatser som handlar om detta...

Jag hörde också att Japan har föreslagit Sverige och Polen att sälja Mitsubishi Zero plan in 1939.
Vet någon mer om denna så berätta gärna , det låter intressant...
Som man vet numera precis innan krigets utbrott ville vissa länder snabbt köpa flygplan till resp. flygvapen.
Sverige lyckades med Fiat CR42, Seversky P35 och Vultee plan. Hur det blev så vet vi, speciellt med Vultee som hamnade i Kina.
Betr. Seversky ( J9) så vill jag faktiskt bygga en "svenskamerikansk" J9/P35 från Philippinerna...
Om det gäller Polens "panikköp" så köptes 10 Hurricane Mk1 som hamnade i Rumänsk hamn i Constanza 2-3 dagar innan kriget började. Dessa plan hamnade i rumänsk flygvapen och användes mot ryssland senare...
De köpte också 2 stycken av italienska Cant flygbåtar som levererades en dag innan kriget men de aldrig användes på grund av de var inte utrustade med vapen...

Om det gäller min zero så har jag kört wash, fixade positionsljus- den är nästan klar- behöver en varnish lager  och ev. lite mer vädring... Men nu alla delar är på plats och små detaljer målade osv...

Hasegawa 1:48 Zero 52091204253_4c891716d3_k

Hasegawa 1:48 Zero 52091204108_259bed10c8_k

Hasegawa 1:48 Zero 52090156727_0f438c88bb_k
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Matt_Public sön maj 22, 2022 3:42 pm

H.E.L.F.R.Ä.N.T. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf sön maj 22, 2022 5:57 pm

Tack Matt!
Går över till P51D nu....
Sadolf
Sadolf


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Stefan E sön maj 22, 2022 7:38 pm

Mycket snygg Zero!  cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Azgaron sön maj 22, 2022 9:04 pm

Tjusigt bygge Sadolf! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av glimturen sön maj 22, 2022 9:16 pm

Tjusigt plan och kul med en hel berättelse till. Very Happy

Hasegawa 1:48 Zero 1288785663

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sadolf mån maj 23, 2022 6:03 am

Bugar och tackar!
Beträffande  svensk zeroplan-
Jag grävde lite igår och det hela ser ut som lite hoax eller misstolkning.
Det som stämmer dock var att FV skulle göra "larmköp" av jaktplan.
Men själva zeroplan var ett projekt till J19 från SAAB som aldrig blev.
Även kallad ASJA L12 projekt
Hasegawa 1:48 Zero J19rit
Ett plan mycket likt mistsubishi zero till generell form , men det var egen konstruktion och den skulle ha Bristol Taurus eller liknande motor.
Sedan gick Sverige till Pratt& Whitney motorer och nödlösning i form av J22 ( en mycket lyckad  sådan enl. mig)

Så det med inköp eller licenstillverkning av Zero plan är troligen bara en legend...
Eller vet Ni mer om detta?
Sadolf
Sadolf


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa 1:48 Zero Empty Sv: Hasegawa 1:48 Zero

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet