IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se

3 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Empty Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se

Inlägg av jolindse lör sep 24, 2022 1:49 pm

Ofta när man kollar på YouTube videor från amerikanska modellmakare så tipsar dom om billiga användbara saker från Amazon. Allt finns ju inte här i svenska varianten men detta är bara några allmänna prylar jag plockat upp vilka jag har haft nytta av. Tänkte jag kunde tipsa här så kanske det kan vara käckt för någon annan.

Först ut: 
Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Kolfil10
Ett kolfilter som jag sätter rakt i mitt spraybås. Har ju ett sånt där generiskt kinabås som säljs överallt (jag köpte mitt från PK-store i Tyskland). Detta har 100mm diameter så det ploppar rakt i utblåset från båset utan att jag behöver meckla med någon konvertering eller så. Naturligtvis så tar det bara bort doft och inga farligheter egentligen och det klarar ju inte av att filtrera lackförtunnare så när jag använder Leveling Thinner eller så så drar jag en lång slang till fönstret för att klara av att ta bort det värsta. Men om jag bara sprutar lite Tamiya med X-20A eller Vallejo så tycker jag att filtret klarar sig riktigt bra, och har man som mig, lite svårt att ha en fast installation för utblås ut utanför lägenheten är det riktigt skönt att slippa stöka runt med slangen.

Nummer två: 
Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Storfl10
100 ml klämflaskor med dropplock. Använder dessa för att förvara förtunnade Mr Surfacer i olika färger samt thinners, IPA och lite rengöringsvätskor i. Finns säkert liknande alternativ men dessa har funkat fint för mig och kostar inte mer än 13:- styck (10-pack 129:- med prime så är det gratis frakt). När jag började titta efter droppflaskor från modellaffärerna så var det hutlöst dyrt så dessa kan jag rekommendera om inte annat för priset.

Tredje: 
Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Smaofl10
Lite i samma kategori, dessa är mindre dropper bottles (30 ml) som jag har för mina Tamiya halvspädda för att jag antingen skall kunna använda leveling thinner eller X20-A, men lagom tunna för att jag, om jag är lat, bara skall kunna droppa ner i sprutan och blåsa på. Även här är det betyligt billigare att köpa genom Amazon än att köpa via modellsidorna. 50 st för 236:-.

Inga makalösa fynd, men kanske användbart för någon. Fyll gärna på om ni har andra saker ni kan tipsa om.

jolindse


Azgaron, cas and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Empty Sv: Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se

Inlägg av cas mån sep 26, 2022 5:51 am

Praktiska tips det där!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Empty Sv: Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se

Inlägg av glimturen fre okt 07, 2022 3:54 pm

Alltid trevligt med tips!

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se Empty Sv: Gott och blandat (användbart) ifrån amazon.se

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet