IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Takom Sd Kfz 182 King Tiger

+7
Tobias
linusorn
Matt_Public
Stefan E
Azgaron
Gigabyte
LasseThid
11 posters

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Stefan E fre 21 okt 2022, 08:58

Mycket snyggt bygge, Lasse!   cheers

Ingen aning om ammunitionen, tyvärr....


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid fre 21 okt 2022, 09:24

Tack Stefan.

Inte jag heller, men å andra sidan borde det finnas ett ganska stort utrymme för "artistic license" vad gäller vad de hade för ammunition och var den var placerad.
Spontant känns det ju bättre att hålla ihop ammo av samma typ, så att man inte behöver ränna runt i vagnen för att leta efter rätt granat eller att behöva flytta på tre granater för att komma åt den man behöver. Lite Ordnung får det ju ändå vara...  Cool
Fyra olika typer i tornet känns också logiskt för att snabbt kunna byta...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias fre 21 okt 2022, 09:39

APCR är de av Tungsten/Wolfram va? Tyskarna hade inte mycket kvar då så inte ens säker de hade någon?
Vet inte hur mycket de använde HEAT, tveksamt om den har bättre genomslag än APCBC - men kanske användes mot andra mål (lätta fordon, bunkrar?) - men det är samtidigt mål som HE eller APCBC - eller APCR skulle ha minst lika god effekt som..

Detta är rena spekulationer. Kan inget om tyskarna så men liite om generella principer om dessa granater...
Dock är nog den absoluta merparten APCBC och HE.

Ser de olika ut, i modellen? För det gör de garanterat på rikgigt. Skulle de ha samma form på "stridsspetesen" kan de fortfarande vara olika långa. Kanske överdrivna detaljer men.. Du kanske inte ens får med alla vilket underlättar valen hur du skall måla? Wink

Ja - de platserna där man först tar/snabbast att komma åt skulle nog gissningsvis ha em mix så man kan bekämpa rätt mål med rätt granat. Men jag är långt ifrån en skrammelvagnare som sagt.  Det är något man sitter i skogen och rapporterar in när de löskar förbi.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid fre 21 okt 2022, 11:55

Det här är det jag hittat när jag googlat...

Well obviously it fired 88mm shells, but you’re probably more interested in the differents shell types used. I know about 4 that it could use, but they may be more that i don’t know of. First there was the Panzergranate 39/43 (APCBC), which was the standard anti-tank round. Second there was the Panzergranate 40/43 (APCR) which could pierce more armour but was only sparsely given, and did less damage once it penetrated it’s target. Then, there was the Hohlladungsgranate 39 (HEAT). It used explosive power to penetrate armor (unlike the 2 previous shells that used kinetic power), a bit like a rocket launcher. As such, it didn’t lose penetration over distance, however it would have several disadvantages like the fact that it would get easily countered by any obstacle, like spaced armor. This specific shell however was the same used by the Tiger I (which even by the Tiger I’s standard wasn’t that good) and had received no modification, thus its penetrating power was quite ridiculous. And finally there was the Sprenggranate 43, which was a High Explosive shell, used against the infantry and light vehicles.

Och här är målningsinstruktionerna.
Jag vet inte ens vilken som är vilken i ordningen och alla granater ser likadana ut på gjutramarna...  Cool
Vågar man gissa på 39/43 (APCBC), 40/43 (APCR), 39 (HEAT) och slutligen 43 HE?

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Ska-rmavbild-2022-10-21-kl-11-57-21

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias fre 21 okt 2022, 12:44

Låter rimligt.. Smile Finns säkert bilder på de riktiga? Kolalt Britmodeller eller frågat. Alltid någon som kan såntdär. Wink
Hylsorna bör ju alla se likadana ut trots att de inte gör det här - eller?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid fre 21 okt 2022, 14:07

Jag brukar alltid säga att Google är din vän, men i detta fallet är det snarare min ovän...

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 German-8-8cm-Kw-K-43-King-Tiger-02-559x782
Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 4c466b9682d756fa286177ecf3e870f1

Lägg till detta att Tamiya säljer ett set med 13 granater i mässing där följande står i texten.
"The 13 brass pieces include four each of two different types of round plus five empty shell cases, which in reality were often steel due to a shotrage of brass."
Så ska man måla dem i mässing eller stål?  scratch

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias fre 21 okt 2022, 14:18

Aha. Men de två olika typerna lär ju vara APCBC och HE. Tyskarna hade inte rök heller nej, brist på fosfor eller motsvarande? Kanske tyckte att rökkastare var tillräckligt.

Fan, då har du lite att välja på - AM, färg, vilket du gillar mest, stål eller mässing?

Jag hade en granne i Varberg, världens snällaste.. Född i vad som idag är Tjeckien (Techen), ensamt barn. Född -26 har jag för mig. Efter en kort "karriär" som krater-ifyllare blev han intvingad (ja) i 12th SS lagom till sista offensiven i Ungern.
Han hade lite böcker och den där Tiger bibeln.. Skumt, för han vart kemiprofessor och verkligen, genomsnäll. men jag skulel tro att den korta gemenskapen han fick där påverkade honom. Kan inte uttala mig om hans fanatism men hade den funnits då, på nazistnivå - gjorde den itne det när jag kände honom.
Han blev senare sårad i ankeln av en rysk 7,62 och evakuerades på en King Tiger (!) genom ett gatlopp i princip. Hamnade på sjukhus vid Bodensjön.

han var av den anledningen lite intresserad av Tigrar generellt och King Tigers.. kan köpa det.. En av de trevligaste och mest omtänksamma människorna jag träffat Synd vi inte kan fråga honom - kemi o allt.. Wink han gick bort 2013 i pankreascancer, var väldigt pigg o kry fram tills dess.. Crying or Very sad
han hade väl iofs inte haft koll på ammuniyionen iofs men man vet aldrig..

Fick höra detta ganska sent. Han fick inte prata om det för sin svenska fru, som var ganska.. bestämd och gammaldags. Troligen för att folk skulle "döma" honom. Men man märkte att han mådde "bra" av att få göra det. Var inga trevliga upplevelser.. De låg bl a i bakhåll för en stor grupp ryssar som "betedde sig som om kriget var över" medans tyskarna hade en 20mm Flakvierling bl a..
hamnade senare fångeskap hos fransmännen - som behandlade dem illa. Men deras kolonialtrupper gjorde itne det.... Var i hagenau - känd från Band of Brothers... tog ett par år och först DÅ fick hans föräldrar reda på att han levde. De hade kastats ut tillsammans med miljoner andra tyskar från tyska områden....
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias fre 21 okt 2022, 14:22

Han hade en radiostyrd Tiger i källaren med.. Wink Tror farsan har den....

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 52443286551_5a797d1211_h

Slug snubbe med. Skriver man sådana böcker så finns det något innanför pannbenet. och han tog nog vara på livet efter sina upplevelser..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid fre 21 okt 2022, 14:54

Jag tror att jag kör på enligt Takoms instruktioner och lägger 4 vardera av APCBC, APCR, HEAT och HE i tornet samt 23 APCBC, 12 HEAT och 11 HE på sidorna.
Då har Tigern möjlighet att bekämpa såväl hårda som mjukare mål och främst var de väl ute efter T-34:or, Shermans och liknande?

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias fre 21 okt 2022, 15:16

Blir ju som när man står vid lösgodiset - cola-flaskor, ferraris, geléhallon eller Center??

Eller alla..

Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid lör 22 okt 2022, 21:59

Igår klippte jag ut alla ammunitionsdelar och primade dem så att jag kunde sätta igång att måla.
För att hålla koll på vilka delar som ska ha vilken färg gjorde jag upp ett diagram som visar var respektive ammunition ska placeras och sedan skrev jag vilka delar som tillhörde respektive sektion och satte maskeringstejp under alla delar, vilka märktes med färgnummer.
Sedan skulle jag bara ta fram Ammo of Mig 191 Steel och börja måla, men då visade det sig att just den färgen har herr Thid inte köpt...  Embarassed Evil or Very Mad 
Det blev till att lägga en order från MJ Hobby då Alfa har slut på denna, så dagen fick fördrivas med annat än modellbygge.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias lör 22 okt 2022, 23:54

Låter slut men trist att du inte kunde måla.. MJ brukar vara snabba dock. Smile Håller tummarna!
De har väl ganska billig frakt med (-sist jag kollade, jag har ju en T-banefärd dit..)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid sön 23 okt 2022, 11:09

Jo, de har relativt billig frakt.
Men med frakten inräknad blir färgen dubbelt så dyr... Å andra sidan är det smällar man får ta när man inte kollar efter ordentligt när man ändå beställer allt annat...

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid sön 23 okt 2022, 20:51

Det känns som att Takom försöker skoja på mig!

Vid närmare granskning visar det sig finnas tre olika ammunitionstyper avbildade.
Frågan är bara vilken som är vilken?
Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 20221023-204221

Det är inte alltid lätt att vara korkad... Hylsorna ska inte målas med Ammo Mig 191-Steel utan med Ammo Mig-192 Polished Metal och den färgen ingår ju i settet med interiörfärger...  Rolling Eyes

Nu är alla granater målade i Polished Metal, men den spännande delen följer i 10.000 kronors frågan vilken granat är vilken?

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias sön 23 okt 2022, 22:28

Du har ju skrivit..! Smile Den till höger håller jag med är high-explosive, tändröret gär mig ganska säker.

Den till vänster skulle jag göra en kvalificerad gissning är HEAT pga formen. Men det står ju där med..

APCBC´n - överdrivna ringar kanske? Ser skumt ut.. men kanske har något med "kappan" att göra.. Men det ser skumt ut..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid sön 23 okt 2022, 23:54

Då är bara frågan vilken färg granaterna ska ha.

High explosive ska vara ljus olivgrön enligt Takom, mer orange enligt den gamla planschen och gul enligt bilden nedanför.
AP & APCBC ska vara svarta, men vilken ska ha vit top (Takom säger Steel)? I fotot finns det en APCBC (Tiger I) och en AP (King Tiger) och båda har vit topp, men postern säger att APCBC har vit topp.
Slutligen HEAT ljus olivgrön med Steel på toppen?

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias mån 24 okt 2022, 00:43

Aha..

Gjorde en snabb google-search och verkar som om de där AP och den med kappa är svart med vit topp ja.. Spränggranaten verkar vara gul med ståltopp?

Skippa någon av dem - HEAT?

Eller ta bara det som du tycker är snyggast av alla? Kommer det att synas mycket ändå?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid mån 24 okt 2022, 06:26

Det beror ju helt och hållet hur jag bygger ihop den om de syns eller ej.
Limmar man ihop hela modellen så syns ingenting, men det känns fel för mig.
Bättre då att göra något liknande dessa, för då ser man helt inredningen.

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 974fc597371fc819790a7ef8da9c0e41Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Stewktapart

LasseThid


Azgaron, Gigabyte and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias mån 24 okt 2022, 14:17

Aha, det är så det ser ut? Det är ju ganska häftigt!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid mån 24 okt 2022, 14:55

Ja, då ser man ju i alla fall att det inte bara är ett tomt skal, utan att det faktiskt har krävts en del arbete för att få ihop modellen.
Gubbarna i den vänstra bilden står på inköpslistan och hittar jag inte dem på C4 lägger jag en order hos Alfahobby.
Sen blir det inga inköp på ett tag, hur gärna jag än vill ha en Panther med interiör, då jag har mina P-51:or, min F16 Aggressor och min Bf-110 att bygga också...  Cool

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid mån 24 okt 2022, 20:35

Lite mer detaljmålning de senaste dagarna.
Kul ammunitionssäckar att måla och montera.
Fästytan är ca 0.4 mm i kvadrat och säckarna är väl 7x3x3 mm... 🤣
Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 20221024-203056

Och på andra sidan sitter det en demolition charge...
Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 20221024-203738

LasseThid


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av glimturen tis 25 okt 2022, 00:17

Tror du till slut hittade rätt med granaterna. Håll dem lika i vart det finns.
Troligen flest APCPC och några få HE lätt tillgängligt.
Ju ovanligare användande och tillgänglighet (HEAT, AP) , ju mindre tillgängligt i vagnen. Laughing
Det fanns nog ett reglemente, men ....Varje vagn/besättning hade nog sitt eget sätt att göra det efter erfarenhet.

Enligt din första bild är det då i ordning HEAT, HE, APCPC och AP

På ditt foto är det rätt då. Även om grovleken på ringarna är överdriven.

Gurtsack i mänger minsann! Saknas inte 7,92 på band direkt... Very Happy

Tjusiga framsteg.  Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid tis 25 okt 2022, 06:20

Tack!

Nu när jag tittat noggrannare har jag identifierat 18 st HE, 10 st HEAT och 52 st APCBC/AP.

Det blev så mycket enklare när jag insåg att det faktiskt var skillnad på dem om jag tittade på rätt ställe.
Jag har börjat penselmåla vitt på HE för att sedan dra på ett par lager gult, men funderar på att maska och spraya vitt då det blir väldigt ojämt penslat. Det är dock inte det enklaste att maska, så det kanske blir penslat i alla fall... 
Förr hade jag svårt att bestämma mig, men nu är jag inte riktigt säker längre... Cool

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av LasseThid tis 25 okt 2022, 22:55

Har vi någon King Tiger kunnig här på forumet som kan svara på om en King Tiger med Porschetorn hade plats för 62 eller 68 granater?

Enligt Takoms bygginstruktioner ska det vara 16 granater bak i tornet, men det finns delar som gör att man kan ha 22 granater där bak. 
Kan det må hända vara så att det är Henscheltornet som hade plats för 22 granater?

Hmm... Enligt Wikipedia är rätt svar 80 eller 86 granater... Takom, WTF? affraid

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Tobias ons 26 okt 2022, 03:03

Du vet att ingen av tornen är "henschel" eller "Porsche" egebtligen va? Smile Krupp var det väl? Det där är en lite efterhängsen felaktighet. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Takom Sd Kfz 182 King Tiger - Sida 3 Empty Sv: Takom Sd Kfz 182 King Tiger

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet