IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

J 34 - Airfix, 1/48

+5
Matt_Public
linusorn
Azgaron
Marlin
Tobias
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 13:37

Ja detta var ett trevligt gruppbygge.. och jag pillar in en till. Den klämemr sig före Tunnan! Påbörjade ju förra hösten på Britmodellers Gruppbygge.. men gjorde min gröna J 26 istället när jag fick ett mindre psykbryt på AM-delarna till "gun blast deflectors".

Min RB 24 gick åt till annat så får fixa nya någon gång men itne så brydd just nu.

J 34 - Airfix, 1/48 52443221551_7fc36961fe_h

Det är dessa jag blev trött på..

J 34 - Airfix, 1/48 52443666545_33cac5db2d_h

Airfix ovalrunda nedsänkning skall borras och det är svårt att borra rätt i den skiten. Lätt att borra fel, för mycket, fel riktigtning. tycker resin-skiten kunde gjorts smartare. Formgjuten efter den ovala formen kanske!! Jävla mongon.
hade jag itne redan börjat hade jag skitit i dem men det är för sent. Och jag vill inte köpa en nya låda för 500kr plus för en ny kroppshalva. Men J 34 var något jag såg fram emot och just denna tog emot att stoppa undan..

Kanske lite Kool Aid, djupandning och försiktighet denna gång? Wink


Kände det kan vara bra med AJ 37 i stora målningsfasen - och enknappt påbörjad modell där cockpit ligegr på tur. En del ets men svart annars, så relativt enkel?

Vi får se. Jag hinner nog med Tunnan med. Jag byggde inte direkt svensk när jag var "liten" och tar igen det nuTyckte inte de var intressanta förr men har fullständigt omvärderat det.
Gott om MRP-färger till svenskt nu med - kollade just flaskorna och min 325M för räcka till denna.. (Alltså en svenskommålad J 34 då!)
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Marlin fre okt 21 2022, 14:51

Airfix Hunter tyckte jag var ett kul bygge när jag byggde min när den kom ut.
Men jag byggde min utan "flamdämparna", så jag slapp ju det problemet.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 15:11

ja den känns fin i delarna.. Kännts trist att jag inte gjort mer..

Kunde skitit i de där sakerna men av någon anledning ville jag ha dem. grejen blir, det är liksom svårt att borra i rätt riktining - Så den jag har borrat står ut. vilket gör att jag måste ta bort mer material (har inte tagit bort tillräckligt). Svårt att förklara men jag tycker det är riktigt krångligt. De har itne tänkt till för att göra det enkelt. Gör man delar till en specifik modell - gör det smart, itne efterblivet..!

Den på Flygvapenmseum har ju dem monterade och gilalr hur det ser ut - men de är väldigt små så kunde skitit i det..
var väl de och "Sabrinas´en" som löste problemen med länkar och krutgaser som gav pumpning om jag minns rätt?

primade cockpit nu - i grått.. Så jag ser var jag sprejar svart sen.. Kunde kanske primat svart men.. Nej. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Azgaron fre okt 21 2022, 19:07

Lycka till med borrandet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av linusorn fre okt 21 2022, 22:10

Nice med Hunter, är ett av de vackraste jetplanen i mitt tycke!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias fre okt 21 2022, 22:13

tack-tack bägge. Smile

ja det är väldigt vackert! Härligt att hålla den fina flygkroppen med. Jag drog lite Tamiya mattsvart, behöver lite till - och satte ihop arslet så jag kan alclada utblåset över helgen.. Hoppar lite mellan projekten men det är kul!
Ser fram att penselmåla stolen lite också.. Har ju ets till utlösningshandtagen (in before Matte säger något..) och dessutom satt dit fel, tydligen.. Får se vilket det blir.  Allt passar fint dock!

J 34 - Airfix, 1/48 52444589660_af068dfe2d_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias lör okt 22 2022, 11:42

Alcladdade, svart primer, upp ändalykten.. Rostfritt stål längst ut och sen aluminium? Ie Stainless Steel och Aluminium?

J 34 - Airfix, 1/48 52445670128_d857269378_h
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Matt_Public lör okt 22 2022, 13:10

Aah, jet-ålderns Spitfire. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias lör okt 22 2022, 14:42

Varför flög ni itne dem på F 4 Matte?? Så jag kunde byggt en Norrländsk en?? Lite besviken.. Nu måste jag göra en från 08-området.. Får klåda..


Wink

Sprejar lite och rensar delar och i bakgrunden..?

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Sadolf lör okt 22 2022, 18:23

Najs projekt Tobbe.
Hur skulle de flammdämparna se ut?  Ett rör som gradvis gå in i ett hål i det ovala fronten?
Kanske lättare att förborra först 90 grader mot materialet sen klippa den ovala öppningen ut?
Eller låta flygkroppen och slippa en sida på den resindelen?=
Svårt att se på bilden...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias lör okt 22 2022, 18:57

ja, båda dina alternativ kan funka om jag förstår det rätt. Svårt att få bra bilder, de är små..
Men ärligt talat fattar jag inte varför de är direkta saker att lägga i fördjupningen.. Då behöver man inte mäta hellere. Här är liksom, enligt mig - ingen tanke att göra det bra för slutkunden...  En del AM-grejor är liksom extra krångliga för en del mongon verkar gå igåmng på det istället för tvärtom. Jag kallar dem idioter.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Sadolf lör okt 22 2022, 20:53

Det kan bygga på att det lättare att göra en master på det viset
Annars blir det för klen eller något
Funderar på skaffa ( inte nu) i framtiden en 3d resin skrivare...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias lör okt 22 2022, 21:40

Ah, kanske - men det är ofta folk gör halv igenomtänkta grejor och folk är inte så kritiska. jag tycker det är skit. Korkat. Kasst tänkt.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Sadolf sön okt 23 2022, 08:15

Som jag ser nu med de resin rören- man kan klippa plasten från insidan så pass mycket man har bara den yttre skikten kvar på den bakre delen av öppningar- då kan man justera kanten försiktig så resinröret kommer in...Svårt att förklara
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias sön okt 23 2022, 13:16

Jo jag förstår vad du menar, funderat på det själv. Lite riskabelt dock. Men jag tar det senare. En del företag lyckas klara av att tänka - andra skiter i den delen att underlätta. De tänker bara på hur delen ser ut. De tycker väl att det är lite "häftigt" att man får kämpa onödigt mycket. Jag tycker de är idioter. Har fan ingen lust att komma hem efter en tung arbetsdag och ha extra krångligt i min jävla HOBBY för att några grodätande mongon inte kan använda hjärnan.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias sön okt 23 2022, 14:17

Kikade på vingarna, "hundtanden".. Hmm.. Så de började med senare varianten - och man skall skära bort Dog Tooth´en och sätta dit den tidigare vingens del.. Ok.. Ser ganska enkelt ut, väl markerat. Gick det bra Bosse?
Men jag är redan tjurig så det retar mig. Hade föredragit en hasegawa-lösning - du väljer den del din version skall ha och sätter dit.. Detta var enligt min inte så ödmjuka åsikt en mer korkad lösning. Kommer säkert går lätt o bra1 Men innebär inte att det var den smartaste lösningen..

Airfix har en del smarta lösningar i sin nya Buccaneer, hoppas de fortsätter tänka efter den... Gör det enkelt för slutkunden.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias sön okt 23 2022, 16:55

Lite enkelt cockpit-jobb.. Använde nästan alla delar till hängslena.. Börjar se fördelen med 3D-dekaler för sånt nu.. och orkar inte gnälla mer så.. Vi lämnar det där.

J 34 - Airfix, 1/48 52448070126_bac301226b_h

Det är någon skit i sätet ner man kikar ner i den trånga baljan sen.. Wink

J 34 - Airfix, 1/48 52448583363_52c0f5b13a_h

Lite Stainless Steel på yttersta delen, maskade rätt upp-och-ned med tejp, som jag iaf avklistrade lite..  Sen drog jag Aluminium på nästa del..

Antar att det är radarns bakpanel, framförcockpit. Det skiter jag i att måla..

J 34 - Airfix, 1/48 52447548227_b295ce69de_h

Kommer närmare krutgasejektorerna eller mostvarande..

clown
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias sön okt 23 2022, 19:56

Jag kommer troligen skippa denna satans, usla jävla skiten.

Suck..

Airfix har inte en grund för dessa saker, grunda, ovala nedsänkningar.. Borr-storleken de dumma helvetena säger duslall använda funkar inte - det leder till en sendborrning, pga plasten. man måste bort MYCKET plast förr at de skall gå i och sen sitta i en rätt vinkel. Riktig jävla skit. kan itne tänka mig att de själva har testat för beskrivningen matchar inte verkligheten. Så satans jävla förbannad på usel jävla aftermarket-skit som den här.
idiothelvetena kan köra upp fanskapen i röven.

jag tänker inte förstöra mer av plasten - de leder bara till att jag inte har något kvar. Får se hur jag gör med portarna..Borra upp alla så de iaf ser likadana ut kanske.

J 34 - Airfix, 1/48 52448953690_aaced462b5_h

Borde fanimej vara kriminellt att göra sån satans usel skit. Har de ens TITTAT på Airfix modell?? Knappast.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias sön okt 23 2022, 20:43

Trillade ihop lite mer..

J 34 - Airfix, 1/48 52448879899_164f2dd190_h

Värmde mig lite med..

J 34 - Airfix, 1/48 52449122813_920b34157f_h
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Marlin mån okt 24 2022, 06:53

Tobias skrev:Kikade på vingarna, "hundtanden".. Hmm.. Så de började med senare varianten - och man skall skära bort Dog Tooth´en och sätta dit den tidigare vingens del.. Ok.. Ser ganska enkelt ut, väl markerat. Gick det bra Bosse?

Lite spackel/Jörp blev det nog om jag kommer ihåg rätt.
Men inte samma problem så du verkar ha med ditt ex.
Har för mig att min ramlade på rätt snabbt och enkelt.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av cas mån okt 24 2022, 09:00

Man kan nästan tro att du inte tycker om de där flamdämparna...

Men den trillar ju ihop fint trots allt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Matt_Public mån okt 24 2022, 12:44

cas skrev:Man kan nästan tro att du inte tycker om de där flamdämparna.
Heh! Produktionsansvarig person borde tvingas att bära åtsmitande, våta cykelbyxor och därfter åka MC i hög fart fram och tillbaka över rejäla fartgupp veckan ut.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Marlin mån okt 24 2022, 12:54

Matt_Public skrev:Heh! Produktionsansvarig person borde tvingas att bära åtsmitande, våta cykelbyxor och därfter åka MC i hög fart fram och tillbaka över rejäla fartgupp veckan ut.

Ovanstående påstående skulle i vissa kretsar uppfattas som uppvigling till misshandel, i andra kretsar till något helt annat. lol!
/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public likes this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Tobias mån okt 24 2022, 14:29

Haha. Denna arg lapp gav mig idéer..

J 34 - Airfix, 1/48 DSC02129%20Umea%20%20-%20Anonym



Nej jag är inte imponerad av flamdämparna.. På sätt o vis, eller - de HÅLLER bra detaljrikedom och så - men grundmodellen gör inte det. Tjock plast i kroppen, men den ovala nedsänkningen är grund... Det är liksom ingen AM som är anpassad för det
Dock brann de bra..

Jo den trillar ihop fint! hjulhusen hade utomordentlig passform! Så också vingen. Kroppshalvorna var ok men jag fick spackla fram på nosen. det kan dock ha varit jag (det är nog jag).
Akterkastellet ser ni, liite ojämn övergång. Jag satt och försökte ganska länge men det går inte att få den perfekt - kan också vara jag. Men det ser inte mycket värre ut än så det kan göra mellan panellinjer. iaf inte mycket värre..

J 34 - Airfix, 1/48 52450930670_2dfe967716_h

Grundmodellen, trots att den är ganska dyr, byggre jag gärna igen faktiskt! MEN - jag tycker inte om vinglösningen, dog tooth.. Enligt mig - hade det var bättre att båda varianterna har insticksdelar.. Är det gjort från tillverkaren bör det bli bättre.. Det är en dum lösning men jag kan leva med det - finns värre saker man kan lägga energi att gnälla på. Dock itne i denna modellen.
Tobias
Tobias


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Matt_Public mån okt 24 2022, 18:32

Marlin skrev:Ovanstående påstående skulle i vissa kretsar uppfattas som uppvigling till misshandel, i andra kretsar som något helt annat.

lol!
Uppvigling till "något helt annat" vore en för mig oprövad åtalspunkt. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron, Marlin and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

J 34 - Airfix, 1/48 Empty Sv: J 34 - Airfix, 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet