IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

+6
Sadolf
Marlin
rsm.gbg
Azgaron
Stefan E
cas
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas tis mar 21 2023, 06:39

Tack Rickard!
Nu skall vi se, det är dags för målning, och då börjar jag med undersidan.
Svart bas och brun preshade?
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755596228_c82140cf51_o
Det kanske kan vara nåt?
Sen gick jag lös med ett halvarschlat försök till frihands-marble.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755514610_38b0cff363_o
Efter de excesserna så vara det bara att ta fram Gunze Medium Sea Grey och skvätta på.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52754568412_372d958544_o
Lite svårt att se, men det är viss variation och djup i det, utan att det skriker pre-shade i örat på en
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755596288_686ea83118_o
Med den biten fixad så kan man släntra vidare.
Den här maskinen skall ju vara ifrån April 1944, och precis som Typhoon så ansågs den vara för lik FW190 för att AA-skyttarna skulle låta bli den. Alltså infördes en extra markering för att visa att den är allierad, och det genom vita och svarta band på undersidan. Dessa är inte att förväxla med Dagen-D ränderna, som är nåt HEEELT annat Cool
Så då börjar jag med att måla lite Inisgina white och lite vanligt Tamiya-vitt på det
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755596288_686ea83118_o
Maskar det vita och ser till att hjulluckorna matchar...
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755107646_9974befd04_o
Försökte mig på att modulera det svarta också med blanksvart och mörkgrått, men det försvann helt och hållet när klarlacken kom på.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52755107601_c1f5165c78_o
Pfff, så det kan gå!
Nåväl, lacken har ju härdat ett tag nu, så det börjar dra ihop sig till att måla översidan!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Marlin tis mar 21 2023, 07:22

Läckert målat. Very Happy
Klart att det inte är D-Day Stripes, de är ju fem band, och du har sju.
Så det syns ju klart och tydligt att det är något annat.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Stefan E tis mar 21 2023, 08:24

Ja, bredden skiljer ju också...

Mycket snyggt målat, Christer!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Matt_Public tis mar 21 2023, 08:33

Stefan E skrev:Ja, bredden skiljer ju också.
Samt att ränderna därtill inte har applicerats med en pytteliten sopborste. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas tis mar 21 2023, 12:47

Tack skall ni ha!

Till och med när de riktiga D-dagsränderna kom på plats, så tog det inte lång tid innan Herr Beamont insisterade på att de skulle tas bort och sen målas dit på ordentligt vis!
Det gjorde ganska många mph i toppfart Cool

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Sadolf tis mar 21 2023, 14:43

Mycket smakfullt målad.
Måste apa Din teknik med brun preshading...Har färger det blir intressant att prova!
Man lär sig något nytt varje dag.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Azgaron ons mar 22 2023, 10:33

Tjusigt målat Christer! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av linusorn lör mar 25 2023, 15:30

Nu blåser det upp till snyggt!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas mån mar 27 2023, 17:03

Tack tack!
För att parafrasera en viss Ben Grimm, så är det målardags!
Undersidan har täckts in, och sen fortsatte tankarna att snurra om komplementfärger och sånt. Om det är rätt taktik får man se..
Ocean grey var ju nästa färg som skulle på, och den är likson inte med i de där skojiga färgkartorna som används. Men blått och lila har ju orange som komplementfärg och den är ju Ocean Grey är ju lite blå, om än ganska ljus.
Jag prövar!
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772627036_e3702b00b5_o
Lite marbling fick det bli också, bara för att fullständigt försäkra mig om att experimentet blir svårtolkat.
Så här blev det sen
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772095462_4ded26c9ec_o
konstigt nog hade jag bara EN ynka tamiya-burk med ocen grey? Inte nån Real color eller Gunze alls. Tssk så kan det ju inte få vara.
Tror jag hittade 3-4 stycken Gunze Extra Dark Sea Grey, så uppenbarligen skall jag bygga FAA istället.
Hade ingen lust att maska, så det fick bli symbiotgegga i vanlig ordning.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52773040965_03b8742c47_o
Men inte skall grönt ha gult som komplementfärg? Nej, då är det rött.
Sagt och gjort!
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772626986_cf83bae394_o

En hel del timmar senare kom jag tillbaka, och då vet vi u alla vad som händer med geggan
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772884744_26d2476d2e_o
"flytande vid rumstemperatur" - Jo tack!
Men av med det bara och så kollar vi hur det blev?
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772095322_f304bc8814_o

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52773110708_a2613d685f_o

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52773040820_26e5ed76b2_o

Lite mer liv i den kanske det blev?
För säkerhets skull förseglade jag allt med Real Colors gloss lack, spädd med deras egen thinner.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52772095222_32c4f0b694_o
Tänker att den kanske inte är så het om Gunze Self levelling thinner och därmed funkar bra över Xtreme Metal? Värt att prova tror jag.
Härnäst blir det lite band här och där.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Stefan E mån mar 27 2023, 17:35

Det blev kanonsnyggt!   cheers

Jag brukar ta av maskeringsmassan så snart jag kan efter målningen så den inte sprider sig över det nymålade.



Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Azgaron tis mar 28 2023, 08:55

Snyggt målat kammo! Blev ju hur fint som helst! Smile

Symbiotgegga är kul att jobba med! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Matt_Public ons mar 29 2023, 18:47

Ååååh, Yatzy! drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Sadolf tor mar 30 2023, 08:22

Mycket fint och intressant effekt med färgpreshading...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av glimturen lör apr 01 2023, 18:30

Jämrans så snyggt han målar den där Cas! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas ons apr 05 2023, 14:24

Tack tack!
Har målat lite gula ränder, spinner och sånt men inga bra bilder på det.
Börjar med andra ord dra ihop sig för dekaler!

Ibland går det undan, ungefär som i måndags då jag på operation för att bli av med njurstenen.
Kom klockan 11, fick småmysa i landstingets kläder och en egen säng ungefär 40 minuter eller så, och sen bar det av in på operation.
Eller ja, inte så mycket operation för i en Uretätroskopi så skär dom inte i en.
Däremot trycker dom in en härlig liten styrbar sak i ett visst urinrör och sen skall dom trycka den hela vägen upp till blåsan, och sen hitta vägen till njuren för att när dom väl är på plats spränga en njursten med laser!

Tänk på hur Lando Calrissian spränger dödstjärnan i Return of the Jedi så är man inte så långt ifrån det hela.
Jag hade föredragit om man gjorde som Luke och istället sprängde det hela från utsidan, men inte då.

Som tur var så blev jag sövd under hela ingreppet, för man hade inte kunnat se folk i ögonen med tanke på vad dom tryckte in och var! Shocked Shocked Shocked

Har inte provat att bli nedsövd tidigare heller så det var ju rätt märkligt.
Jag minns att jag fick andas i syrgasmask en tre fyra andetag och sen vaknar ju upp en timme senare och allt är över!?

Så med allt det bakom sig, så är det dags att fokusera på modellbygge igen!
Fast varför kommer Derome med ett lass virke till mig?
Tydligen skall det byggas staket och grejjer...
Sen började man känna av lite konstigheter i de nedre regionerna...
Helt klart har nån varit där och pillat!

Man kvicknar dock till ganska fort och ett mycket udda toabesök senare så bedöms man vara så pigg att man blir utskriven.
Jag var inne i 3 timmar allt som allt, och det märkligaste som jag upplevde var hur det känns när man kissar en blod/luft-blandning...

Idag onsdag så känns det inte längre som man kissar taggtråd och njurstenen är puts väck!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Azgaron sön apr 09 2023, 16:07

Låter inte som nån höjdare, men skönt att njurstenen är väck!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av glimturen lör apr 15 2023, 21:25

Spännade saker kan ske när det är pillat i de nedre regionerna..... Shocked

Gott att se dig igen och bygg nu modeller och inte staket! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas tis maj 02 2023, 16:48

Nä, nu tar vi och slutar gnälla över njursten, blodtryck och sånt!
Våren är ju ändå här, så vad passar bättre än att slänga på lite klibbisar på en Tempest?

Det är ju Cartograf-tryckta doningar på den här, och inte Eduards nya "skalbara" varianter.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862819568_93dd82e8e2_o

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52861804557_109569de47_o

Inga konstigheter med dom, som inte är självförvållat, och vållar sig själv huvudbry, det gör man ju!
Först märkte jag att jag hade rivit bort den där trekantiga vimpeln , strax under frontglaset.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862819508_d0879fa4b1_o
Puts väck var den, så det var ett fasla letande för att hitta en till i rätt storlek. Efter en del sökande i stashen så hittade jag passande vimpel i Eduards Tiffy-låda och dom hade jag inte tänkt använda till de maskinerna. Puh!

I mina försök att få rundlarna på plats på bakkroppen och smälta ner över de upphöjda nitarna så tog jag till andra dekalvätskor är Micro Set/Sol.
Inte så briljant.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862819518_703663269e_o
Det blir till att måla om!
Dessutom så försvann trycket på dekalen på vissa ställen, så det fick sluta med att rycka loss den med tejp och sätta dit en ny.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862382231_e8a032dfd5_o
Nå, det var ju inte så svårt.

Men eftersom lådan ändå stod på skrivbordet och det fanns massa delar kvar i lådan, så startade jag en Tempest till!
Den här gången skall det bli en mindre smickrande måldragare, dvs Tempest TT Mk.5.
Royal-class lådan har ju det med som sitt "exklusiva" innehåll, och det vore ju trist att inte använda det.
Dessutom ser det våldsamt färgsprakande ut, så det kan ju vara kul?
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 R0018_14
Nu vet man ju var fällorna är, så det är ju bara att köra på.
Men det finns nya utmaningar!
Stången i cockpit som skall hålla kompassen och instrumentpanelen hade gått i minst 4 bitar. Tre av bitarna hittades, men vad hjälper det?
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862772820_89c95c762f_o
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862819643_54f923b717_o
Satte fast bitarna lite hjälpligt där dom hörde hemma, och sen var det bara att chansa.
Dvs jag byggde upp en ny struktur, och låt instrumentbrädan vara i plast med dekaler för visarna.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52862772755_63aea16b26_o
Med lite tur så funkar det bra.

Vingarna har också byggts ihop, och hylsutkasten satts igen med lite plast från insidan. Tydligen var det så man gjorde på originalet också, så när som på plasten då...

Härnäst sätter vi ihop cockpit på TT.5, och mattlackar Mk V

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Stefan E tis maj 02 2023, 17:41

Ett riktigt läckert dekalalternativ!   cheers

Det kommer att bli en färgglad fågel!   Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Azgaron tis maj 02 2023, 17:44

Trist med dekalstrulet, annars ser det ju fint ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas ons maj 03 2023, 06:08

Tack skall ni ha!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Marlin ons maj 03 2023, 07:33

Vilken otur med klibbisarna. Sad
Skönt att det löste sig, och den där femman ser verkligen läcker ut.
Min salig far var Lv-skytt på Fårö under sin värnplikt, och han berättade många gånger den gången han lyckades skjuta av vajern på en bogserat mål.
Först fick han en utskällning av befälet pga. förlust av dyrbar materiel, sen fick han ett skyttemärke för väl utfört jobb. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin


Matt_Public and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Matt_Public fre maj 05 2023, 08:36

Att påbörja en flång ny Tempest i slutet av en pågående Tempest-tråd är sannolikt så likt CAS som det alls kan bli.
Heja dig! cheers
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av cas mån jun 19 2023, 09:10

Verkar som mina Tempest tog lite ledigt?
Så kan vi inte ha det.
Mest fokus har varit hos TT, där cockpit skall smällas ihop:
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52899932877_c432702641_o
Vän av ordning ser ju då att sölkorven har lyckats med att slarva bort den högra sidokonsolen!? Hur i hela halva Halland gick det till?
Tittar man ner i tupphålet på Beamonts maskin så ser man ju att det faktiskt trots allt syns...
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52900665004_dfe8bfccd7_o
Jag kan ju beställa en helt ny resin-cockpit (det vore så jag på nåt vis) men istället bestämde jag mig att försöka snickra ihop en egen sidokonsol. Så svårt kan det väl inte vara ?
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52899932897_4f57720a05_o
Man får ju ändå med lite ets att pynta med, så då är det vara att tuta och köra.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52899932892_0fb72ecb0b_o

Den här fick dock en stolsmålning som ser ut som den som finns i en bevarad TT
[url=https://flic.kr/p/2oACVo3]Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52900505906_69e1517ef6_o
Alltid retar det nån...
Ihop med cockpit då, lite mattlack och så kallar vi det för färdigt.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52984174183_32717f8ff6_o
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52984174173_1d34abbf62_o
Det skall också kompletteras med mer måldragar-instrument men dom kommer senare.

Passade även på att lägga till ett litet stopp på insidan så att den där sargbiten som skall tryckas på plats inte sjunker ner för långt.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52983712786_4853a0854e_o
Efter det råkade hela modellen bara trilla ihop.
Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 52983712781_72b367214c_o
Så det kan gå!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Azgaron mån jun 19 2023, 13:52

Mycket snyggt knåpat, Christer! Fint med egenhändigt knåpad panel! Smile
Sen ramla den ju ihop fint! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge? - Sida 2 Empty Sv: Hawker Tempest Mk V, Eduard Royal class - Ett blodtrycksänkande bygge?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet