IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Presentation av vår hobby

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Presentation av vår hobby

Inlägg av Lars Ekström mån okt 23 2023, 07:42

Hej!
I veckans nummer av mitt lokalblad så presenterades vår hobby väldigt fint. Se sid 16.

Torslanda-Öckerötidningen 21 oktober 2023

Lars Ekström
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Sadolf mån okt 23 2023, 11:21

Väl skriven artikel, de tog upp det mesta om återfalls-byggeri. Även den biten om känslan att tiden försvinner...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av LudvigN mån okt 23 2023, 13:48

Fint litet reportage! Tänk att få dela hobbyn med yngre generationer också, det är väl en dröm dock. Mina barn verkar inte ett dugg intresserade ännu Smile
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Marlin mån okt 23 2023, 14:09

Kul artikel. Very Happy
Om fler lokal tidningar fick samma idé så kanske återväxten vara bättre.
Jag har fått yngste son att bli intresserad och han bygger lite sporadiskt.
Hans äldre syskon har inte visat särskilt mycket intresse för det däremot.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Sadolf mån okt 23 2023, 19:09

Byggsatser försvann från leksaksaffärer... Kommer ihåg att jag köpte Hasegawa satser på ICA Maxi i Olofström 1990...
Någon vet varför? Kanske för att det var " leksaker " med krigstema?
Idag finns det inte ett spår av plsatbyggsatser hos Lekia t ex.
Men till min största förvåning finns det undantag- Jag fann en välutrustad byggsats avdelning på Lekia Tornby i Linköping- De hade t o m lim och färg och andra tillbehör.
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av LasseThid mån okt 23 2023, 22:48

Dels är det "krigleksaker" vilket inte är politisk korrekt och sedan har dagens ungar 3 miljoner andra grejer som de lägger pengar på och om affären inte säljer sina modeller, utan de blir liggande på hyllan så försvinner de ganska omgående från sortimentet. På 80-talet fanns inte internet, Youtube och hundratals TV-kanaler, utan killar spelade fotboll, lekte med modelljärnväg/bilbana eller byggde modeller. Leksaksaffären i Laholm hade väl åtminstone 10 meter från golv till tak med modeller på den tiden.

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Stefan E mån okt 23 2023, 23:18

Lekia i Linköping är ett lysande undantag i den kedjan!

Det är ju en franchise-kedja där varje butik är en självständig enhet, sortimentet bestämmer butiken själv i stora drag.

Butiken i Linköping drivs av en kille som gillar modeller, därför tar dom hem byggsatser och modellerna säljer mycket bra!

Dom är också stora på LEGO och tar hem många av de riktigt stora satserna och de har alltid 25% på allt LEGO.

Tyvärr har dom höjt priserna på modellerna sedan de gick över till att ta tex Revell genom grossisten, det blir ett rejält påslag.
Förr hade dom lite allt möjligt och tog hem själva sedan gick de (läs Lekia) över till en grossist som bestämde att de skulle ha Revell som huvudmärke.
Airfix-byggsatserna för en tynande tillvaro och Humbrol-färgerna kommer nog inte tillbaka hit.

En gång jag var i Butiken hade dom Revells nya Fw190F-8 i 1/32, priset var 799:- (för ett relativt litet flygplan!), bredvid på hyllan stod en Heinkel 111H-6 i samma skala, den kostade 600:-!
En gammal Monogram-byggsats kan kösta mer än en nygjord modell, det finns ingen som helst logik i Revells prissättning.

De har gamla Monogrambombare för runt 1000:- lappen i nya, fina askar, men det är samma uråldriga plast i kartongen.

Jag har slutat handla byggsatser i butiken, numera blir det en LEGO-låda då och då, kanske någon liten modell, men inte som det var förr när jag kunde köpa två-tre modeller åt gången.

Jag glömmer aldrig minen hos expediten (en tjej som jag känner rätt väl vid det här laget) när jag lade upp TRE stycken byggsatser av Revells F-4 Phantom II i 1/32 på disken!
De sålde ut dem för 200:- stycket, så det var bara att passa på!

Jag har förklarat varför jag inte köper några modeller av dem längre, trots att jag helst skulle ha köpt allt från dem, men att de helt enkelt har prisat sig ur konkurrensen för mig.
Hon sade bara att hon förstod mig och skulle ha gjort detsamma själv!

Jag tjatar att de ska gå tillbaka till Airfix, eller åtminstone ta hem Airfix igen och framförallt gå tillbaka till Humbrol-färgerna igen.
Revells färger är utmärkta att använda, men det finns så få kulörer och jag vill definitivt inte hålla på och blanda skvättar hit o dit!

Oj, det blev lite långt det här...

Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Sadolf likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Sadolf tis okt 24 2023, 03:21

LasseThid skrev:Dels är det "krigleksaker" vilket inte är politisk korrekt och sedan har dagens ungar 3 miljoner andra grejer som de lägger pengar på och om affären inte säljer sina modeller, utan de blir liggande på hyllan så försvinner de ganska omgående från sortimentet. På 80-talet fanns inte internet, Youtube och hundratals TV-kanaler, utan killar spelade fotboll, lekte med modelljärnväg/bilbana eller byggde modeller. Leksaksaffären i Laholm hade väl åtminstone 10 meter från golv till tak med modeller på den tiden.
Ja det stämmer, dagens ungar har mycket mer andra saker att hänga på, men å andra sidan modellbyggande är nu i guldåldern, man har superfina modeller, massor med tillbehör massa spännande kemi ( färg, wash, pigment...) Själva internet är fantastiskt källa till all information, man behöver inte längre jaga dyra böcker för att hitta detalinformation på sekunden... Jag kan bara spekulera men det var kanske "politisk inte korrekt" eller simpelt de hade inte kunskapen som behövs för att sälja varan...
Stefan E skrev:Lekia i Linköping är ett lysande undantag i den kedjan!

Det är ju en franchise-kedja där varje butik är en självständig enhet, sortimentet bestämmer butiken själv i stora drag.

Butiken i Linköping drivs av en kille som gillar modeller, därför tar dom hem byggsatser och modellerna säljer mycket bra!

Dom är också stora på LEGO och tar hem många av de riktigt stora satserna och de har alltid 25% på allt LEGO.

Tyvärr har dom höjt priserna på modellerna sedan de gick över till att ta tex Revell genom grossisten, det blir ett rejält påslag.
Förr hade dom lite allt möjligt och tog hem själva sedan gick de (läs Lekia) över till en grossist som bestämde att de skulle ha Revell som huvudmärke.
Airfix-byggsatserna för en tynande tillvaro och Humbrol-färgerna kommer nog inte tillbaka hit.

En gång jag var i Butiken hade dom Revells nya Fw190F-8 i 1/32, priset var 799:- (för ett relativt litet flygplan!), bredvid på hyllan stod en Heinkel 111H-6 i samma skala, den kostade 600:-!
En gammal Monogram-byggsats kan kösta mer än en nygjord modell, det finns ingen som helst logik i Revells prissättning.

De har gamla Monogrambombare för runt 1000:- lappen i nya, fina askar, men det är samma uråldriga plast i kartongen.

Jag har slutat handla byggsatser i butiken, numera blir det en LEGO-låda då och då, kanske någon liten modell, men inte som det var förr när jag kunde köpa två-tre modeller åt gången.

Jag glömmer aldrig minen hos expediten (en tjej som jag känner rätt väl vid det här laget) när jag lade upp TRE stycken byggsatser av Revells F-4 Phantom II i 1/32 på disken!
De sålde ut dem för 200:- stycket, så det var bara att passa på!

Jag har förklarat varför jag inte köper några modeller av dem längre, trots att jag helst skulle ha köpt allt från dem, men att de helt enkelt har prisat sig ur konkurrensen för mig.
Hon sade bara att hon förstod mig och skulle ha gjort detsamma själv!

Jag tjatar att de ska gå tillbaka till Airfix, eller åtminstone ta hem Airfix igen och framförallt gå tillbaka till Humbrol-färgerna igen.
Revells färger är utmärkta att använda, men det finns så få kulörer och jag vill definitivt inte hålla på och blanda skvättar hit o dit!

Oj, det blev lite långt det här...

Stefan   sunny
Lång var det men intressant!
Själv har jagat en flaska lim och chansade... å så fick den! Pratade med mycket trevlig kvinna och hon var medveten om att andra lekior inte har byggsatser.
Tyvärr Revell är på kanten till blufföretag och kör massa gammalt för dyra priser samt de gör sällan egna byggsatser mest packar om andras plast.
Bortse priserna så gynnar det mig ( om jag hade pengar till byggsatser...) ..för att jag kan köpa grejor som jag missade ...som ex. Ju 188 som är Dragons gamla kit...
Sadolf
Sadolf


Till överst på sidan Gå ner

Presentation av vår hobby Empty Sv: Presentation av vår hobby

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet