IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Quattro helikopter projektet

+3
Janne.S
JOooCKE
Warsawpact
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact fre dec 04 2009, 22:56

...för oss som har en icke existerande (eller tämligen liten) kunskap i det italienska språket och som för den delen inte gillar audi så kan jag säga att Quattro betyder fyra (4)

När vädret nu till årstiden slår om till det sämre, vare det regn och mulet eller knallsvart och glashalt på gatorna så håller man sig bäst inne och gör det man gör bäst ( eller i alla fall tycker om mest) nämligen att bygga modeller. För att inte bli allt för vetenskaplig med ets delar, ohyggliga travar referensmateriel eller att drunkna i resin delar för den delen så blir det ett 4 modells bygge...rätt och slätt....4a helikoptermodeller rakt out-of-box!
De är 3 st helikoptrar ifrån hobbyboss ( Ka-50, Hind, Eurocopter Tigre) och ett lite äldre kit från grannarna i öst, Zvezda ( Mi-28)

Det här kommer bli ett totalt opretentiöst projekt i weekend-build stilen dvs. inte mer än 2 dagar från start till början på varje helikopter.
Utan att förhala det vidare, här är byggena hittills:

Quattro helikopter projektet _DSC3613
Quattro helikopter projektet _DSC3614
Quattro helikopter projektet _DSC3612
Quattro helikopter projektet _DSC3615
Quattro helikopter projektet _DSC3616
Quattro helikopter projektet _DSC3617
Som nu kan ses så är "den svarta hajen" och Tigern färdigbyggda till "skalet". I klassisk Hobbyboss stil går de ihop som en dröm med minimalt med skarvar och glapp ( nästan en totalt frånvaro av det) Lättast tyckte jag det blev att bygga färdig själva skalet som sagt, mest pga. att det skall vara lätt att måla, då jag sedan tar huven/ rotorbladen/ beväpningen separat.

Skalan för alla fyra helicoptrarna är 1/72 med jisses är de stora ändå! Ka-50 modellen är i samma storlek som en T-80 tank i 1/35
För tillfället är Ka-50 och Eurocoptern "klara" i själva bygg fasen och därmed ger jag mig i kast med nästa helikopter som är en av mina klara favoriter och en riktig big boy, för att inte säga BJÄSSE!

En Mi-24 HIND-E....
Quattro helikopter projektet _DSC3618


Senast ändrad av Warsawpact den fre dec 04 2009, 23:10, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av JOooCKE fre dec 04 2009, 23:00

aha, Chrille har hamnat i gärddvisp träsket Laughing
Ser mycket bra ut! Hinden är helt klart en favorit hos mig med, i alla fall bland de ryska... Smile


Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Janne.S fre dec 04 2009, 23:05

Så späd tigern ser ut jämfört med sina ryska vänner Very Happy

KA-50 är helt klart favoriten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 14:04

JOooCKE skrev:aha, Chrille har hamnat i gärddvisp träsket Laughing
Ser mycket bra ut! Hinden är helt klart en favorit hos mig med, i alla fall bland de ryska... Smile


Jocke
Japp, drunknat i helikopterträsket är mer likt Wink
Har en riktigt trevlig Japanese Ground Self Defence Force Apache Longbow AH-64D i 1/48 från Hasegawa på stand-by när jag har gjort färdigt de här 4 helisarna Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 14:08

Janne.S skrev:Så späd tigern ser ut jämfört med sina ryska vänner Very Happy

KA-50 är helt klart favoriten!
Sannerligen, Tigren är som den "späda kusinen från väst" jämfört med de massiva ryska grejerna. Men I klassisk ryssk stil så är deras helisar stora, enorma motorer, gigantisk vapenlast och fungerar i alla väder....MEN....de är väldigt low-tech jämfört med Tigren samt att den har en mycket mer effektivare motor och design. T.ex så går de varma avgaserna från Tigren upp ur två utlopp som är riktade snett uppåt till rotorbladen som i sin tur kyler ner och sprider ut de varma ångorn. Perfekt för att minska helikopterns heat-signal som annars är som en missil-magnet. Ka-50 däremot spyr ut avgaserna rakt ut på sidorna ur turbinerna....men cool är den alltid, för att inte nämna Hinden Very Happy

Sydafrikanerna...av alla länder...har lyckat göra den mest kostnadseffektiva och klart COOLASTE versionen av Hind hittills.
http://farm1.static.flickr.com/90/250828013_9e133581df_o.jpg
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Matt_Public tis dec 08 2009, 14:15

Warsawpact skrev:
Sydafrikanerna...av alla länder...har lyckat göra den mest kostnadseffektiva och klart COOLASTE versionen av Hind hittills.
http://farm1.static.flickr.com/90/250828013_9e133581df_o.jpg

Åhfyfan! Mr. Sex-on-legs! Inte ett ont pip om Sydafrikanerna, de har massvis med bra och snygga prylar.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av JOooCKE tis dec 08 2009, 14:42

Warsawpact skrev:
JOooCKE skrev:aha, Chrille har hamnat i gärddvisp träsket Laughing
Ser mycket bra ut! Hinden är helt klart en favorit hos mig med, i alla fall bland de ryska... Smile


Jocke
Japp, drunknat i helikopterträsket är mer likt Wink
Har en riktigt trevlig Japanese Ground Self Defence Force Apache Longbow AH-64D i 1/48 från Hasegawa på stand-by när jag har gjort färdigt de här 4 helisarna Very Happy


Jippie! den ser jag väldigt mycket fram emot! Very Happy

Den där syd afrikanska Hinden var brutal!

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 14:48

Matt_Public skrev:
Warsawpact skrev:
Sydafrikanerna...av alla länder...har lyckat göra den mest kostnadseffektiva och klart COOLASTE versionen av Hind hittills.
http://farm1.static.flickr.com/90/250828013_9e133581df_o.jpg

Åhfyfan! Mr. Sex-on-legs! Inte ett ont pip om Sydafrikanerna, de har massvis med bra och snygga prylar.

Den nya Galten är för övrigt från Sydafrika. Riktigt häftig maskin som bl.a. används av deras försvar så som polis. Sedan att de dessutom har Gripen vet jag inte riktigt om det kan räknas till "bra" Razz Man får inte heller glömma deras uppdaterade version av Olifant som är som hämtad ur ett tv-spel Laughing

Hinden är nästan färdigbyggd. Med betoning på "nästan" för att de ihop fällbara dörrarna till lastkabinen trillskas något enormt. scratch
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact tis dec 08 2009, 14:49

JOooCKE skrev:
Warsawpact skrev:
JOooCKE skrev:aha, Chrille har hamnat i gärddvisp träsket Laughing
Ser mycket bra ut! Hinden är helt klart en favorit hos mig med, i alla fall bland de ryska... Smile


Jocke
Japp, drunknat i helikopterträsket är mer likt Wink
Har en riktigt trevlig Japanese Ground Self Defence Force Apache Longbow AH-64D i 1/48 från Hasegawa på stand-by när jag har gjort färdigt de här 4 helisarna Very Happy


Jippie! den ser jag väldigt mycket fram emot! Very Happy

Den där syd afrikanska Hinden var brutal!

Jocke

Jag kan lova att man har fått hålla hårt i limmet, är enormt sugen på att börja på Jappen!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av JOooCKE tis dec 08 2009, 14:56

Warsawpact skrev:

Jag kan lova att man har fått hålla hårt i limmet, är enormt sugen på att börja på Jappen!

Du kan ju alltid ha ett till projekt Laughing
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Janne.S tis dec 08 2009, 18:00

Heheh..Chrille druknar i HKP!
Sydafrikansk Hind...vore något för Sverige det Very Happy HKP 14...*fnys* trams!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Warsawpact ons dec 09 2009, 22:37

Janne.S skrev:H
Sydafrikansk Hind...vore något för Sverige det Very Happy HKP 14...*fnys* trams!

Instämmer det grövsta!!! Rent av vilken heli som helst som finns att köpa idag vore bättre än HKP 14, Apache, Mi-28, Hind, Eurocopter, Mangusta, Ka-50 ...listan är gigantisk!
Med den väg som försvaret tagit de senaste 10 åren skulle det inte förvåna mig om de seriöst försöker köpa ritningarna av Airwolf från HBO eller liknande för att själva bygga en som de plöjer ner 120 miljoner på , som sedan läggs ner när den är 90% pga. att de inte får den enda vindrutetorkaren på huven att fungera.....utan köper en flotta med gammla, urkassa Mi-2 som de slänger på några rakettuber på och kallar den HKP*diverse siffra*.



På tal om något annat så hade jag en liten accident med superlimmet Fast Attack när jag limmade på Hinden. Fick skaka fram limmet pga. att det nästan torkat i flaskhalsen vilket resulterade i massivt stänk och en stor blob lim på ena delen av hinden där en del skulle limmas fast. När jag satt och pillade så vet jag även nu inte om jag fått limstänk i ögat eller om det var ångorna som stang till i ögat två gånger. Bokstavligen flög ut till badrummet och sköljde ögat. Aningen märkbart rött i ögat, ingen blindhet eller grov synnedsättning såhär 7 timmar senare,bara aningen smått tårande och inget mer, men jävlar vad det stang till!

Har någon haft något "halvt allvarlig" olycka med lim? Förutom att limma fast händerna?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av MiniStuff ons dec 09 2009, 23:04

Warsawpact skrev:...

Har någon haft något "halvt allvarlig" olycka med lim? Förutom att limma fast händerna?

Jag bet sönder tuben på brorsans Airfixlim (den riktigt farliga 70-talsvarianten som sedan förbjöds), fick en del i käften och runt munnen. Fick säkert dricka en del mjölk och uppblandat kol i vatten, morsan var doktor.

/M

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Janne.S ons dec 09 2009, 23:41

Det finns en anledning till varför jag lägger en klick superlim på ett burklock och stryker på det med en tandpetare Razz

Jag lyckades dra loss hela överdelen på en tub superlim och den välte sedemera på mitt skrivbord.....fick evakuera direkt då det började omedelbart svida i ögonen av ångorna....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Caverö fre dec 11 2009, 07:03

Kul projekt, impad av att du kastar dig över sådana massor av sköna hkp:ar Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Stefan E fre dec 11 2009, 10:48

Usch!!!

Att lägga ut en massa undersköna helikoptrar så där! Very Happy

Nu blir jag så himla sugen att ge mig på en helikopter själv!

En Hind har jag byggt i 1/48, den blev ju bara så underbart brutal!

Naturlitvis kunde jag inte låta Trumpeters 1/35 Hind gå mig förbi!

Ser fram mot ditt bygge av dessa tre "gräddvispar", och börjar tumma på mina egna kartonger med helikoptrar!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Quattro helikopter projektet Empty Sv: Quattro helikopter projektet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet